Fokkers vergeten het belangrijkste van alles!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:37

Citaat:
Nope, ben daar absoluut niet van op te hoogte. Ben zelf geen fokker en rijd ook niet in de topsport. Weet iemand anders hier waar het over gaat? Ellen Bontje is toch niet afgehaakt? ZE rijdt immers nog steeds op Silvano en ze houdt echt van dat beest. Ze zijn samen nogal een heel eind gekomen.
_________________


Ben ik blij dat ik voor zulke niet hoef te fokken Huilen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:40

Troef schreef:
Ben ik blij dat ik voor zulke niet hoef te fokken Huilen


Bedoel je hiermee ellen Bontje? Is daar nu zoveel mis mee dan?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:43

Citaat:
Bedoel je hiermee ellen Bontje? Is daar nu zoveel mis mee dan?


Je zit vlgs.mij in het verkeerde chat programma of je bent werkelijk blond Tong uitsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:48

Sja sorry hoor. Je zult echt wat explicieter moeten zijn. Anders....... laat maar.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 15:12

Sorry hoor Troef, maar dit gaat toch te ver! Ik vind jou ook niet overlopen in duidelijkheid. Zet gewoon expliciet neer wat je bedoeld, anders kan jij beter naar een ander forum gaan: het raad-je-plaatje forum ofzo. Aangezien we het van geschreven woord moeten hebben, moet je alles wel duidelijk neerzetten.

En nee, niet iedereen is hier insider genoeg om iets uit jouw opmerkingen te halen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 15:40

[quote="chantal1
En ik blijf er gewoon bij dat er voor elk (een minieme uitzondering daargelaten) paard een gepaste ruiter is. Dat is niet ontkennen, dat is mijn mening!!![/quote]
Nou zijn we er chantal, want ik probeer je duidelijk te maken dat ik het over die minieme uitzondering heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 15:44

Als ik terugdenk aan de reden van dit topic, dan zou het er dus om gaan om te zorgen dat die minieme uitzondering niet gefokt wordt?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 15:47

Fries schreef:
Ik vind dat ook verschrikkelijk Chantal, maar dat wordt hier ook niet ontkend. Het is inderdaad zo dat er veel paarden door mensen gewoonweg 'verkracht' worden. Ik vind zelfs dat bepaalde mensen geen paard zouden mogen hebben, omdat ze in mijn ogen het paard gewoon mishandelen. Het zou hun verboden moeten worden om ooit nog op een paard te zitten. Maar helaas zijn hier haast geen wetten voor. Ik ken een meisje dat haar paard volledig in de vernieling rijdt, heel erg om te zien, paard krijgt hierdoor beengebreken, wordt naar de slacht gebracht en het volgende slachtoffer was aan de beurt. Als je het ziet, wordt je er misselijk van. Het erge was nog, dat dit een ontzettend braaf paard was. Die liet zich gewoon de vernieling in helpen. Ik had liever gehad, dat het een heel lastig paard was geweest en fijn een keer met haar achterover was geklapt! Dat zou haar wel iets leren.
Maar het feit dat jij nog nooit een paard met een aangeboren lastig karakter bent tegengekomen, wil toch niet zeggen dat ze niet bestaan? En dat is wel wat jij beweert (volgens mij), dat alle paarden met een vervelend karakter een bepaalde geschiedenis achter de rug hebben en dat ze zo niet geboren zijn.

Enn u hebben we het hier nog maar alleen over de gewone ruiter, moet je eens zien wat er in maneges met paarden gebeurd!. Die paarden worden zo erg in de vernieling gereden tot ze niet meer kunnen en uiteindelijk belanden ze dan bij de slager. Waar ze dan nog het beste afzijn omdat ze dan uit hun lijden zijn verlost. Ik kan daar absoluut niet tegen, vind het vreselijk. En de problemen met rijden leg ik bij een groot deel ook bij maneges. Veel mensen beginnen dar met paard rijden. Na een paar jaar kopen ze dan een eigen paard omdat ze denken dat ze wel kunnen rijden. En wie mag na een paar weken de rommel opruimen/? Mensen zoals ik en ook als chantal!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 15:51

Fries schreef:
Het gaat er hier om dat fokkers vaak het allerbelangrijkste vergeten en dat is het karakter. Met een fijn karakter valt veel goed te maken. Bijvoorbeeld een paard met een fijn karakter, kan ondanks wat mindere bewegingen, dankzij zijn doorzettingsvermogen tot de beste horen.

En natuurlijk fokt een fokker voor zichzelf, je wilt er voldoening uit halen. Maar persoonlijk kan ik er geen voldoening uit halen, als ik bij voorbaat weet dat mijn paarden lastig te plaatsen zijn, omdat ze voor de gemiddelde ruiter niet te hanteren zijn. Zoals al een keer eerder gezegd werd, je fokt ook met de wetenschap dat je paardjes goed terecht moeten kunnen komen. En voor mij is de slacht daar geen optie voor. Voor jou denk ik trouwens ook niet, maar dat is aan jou.

Dit zou inderdaad volgens mij ook de essentie van een fokker moeten zijn! Zo denk ik dat bijvoorbeeld de stravinsky veulens nog mee zullen gaan vallen als het aan pappa ligt. Die hengst heeft een super goed karakter.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 15:54

Lovely schreef:
Als ik terugdenk aan de reden van dit topic, dan zou het er dus om gaan om te zorgen dat die minieme uitzondering niet gefokt wordt?

Eigenlijk wel, maar ik denk dat die minieme uitzondering te groot is door de manier van fokken de laatste jaren.
Dat wil niet zeggen dat dat zo hoeft te zijn. Maar ik denk dat het wel een belangrijkpunt is dat de fokkers weer eens inzien dat karakter een erg belangrijk aspect is als je een veulen gaat fokken. Zeke rzo belangrijk als bouw uitstraling en beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:05

Nou, dan zijn we rond denk ik??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:30

GribaldiFAN schreef:
[ En de problemen met rijden leg ik bij een groot deel ook bij maneges. Veel mensen beginnen dar met paard rijden. Na een paar jaar kopen ze dan een eigen paard omdat ze denken dat ze wel kunnen rijden. En wie mag na een paar weken de rommel opruimen/? Mensen zoals ik en ook als chantal!
[/quote]


Was ooit een manegeruiter. DAcht dat ik na 10 jaar kon rijden en kocht een 3 jarige. Het eerste wat ik leerde: ik kon niet rijden! Was me dat effe een desillusie! Op de manege blijf je na een aantal jaren stilstaan in je ontwikkeling. Ze kunnen je er niet meer leren dan gewoon zitten, wat hulpen etc. Manegepaarden reageren niet meer super op de hulpen, zijn afgestompt, beschermen zichzelf (terecht) zodat ze het gebonk van onbalans in hun rug niet hoeven te voelen. HOe leer je dan ooit met zit te rijden, en hoe leer je ooit met fijne hulpen te rijden?

Veel mensen moeten geweldig afzien als ze voor het eerst een eigen paard kopen, dat moest ik ook. Maar ik heb doorgezet en ik het is gelukt! Ik had doorzettingsvermogen (heb je keihard nodig) en ik erkende dat ik moest leren dus ik nam les (sommigen menen de wijsheid in pacht te hebben, jammer voor het paard). Het ligt dus niet aan de maneges. Je moet immers ergens beginnen. Het ligt geheel aan de instelling van de mensen. Die 3 jarige is inmiddels 12 en voor mij onbetaalbaar geworden. Ik heb in het begin vaak getwijfeld of ik er goed aan gedaan heb, maar ik denk achteraf dat ik het niet beter had kunnen doen. Het is voor mij het ideale paard.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:55

GribaldiFAN schreef:
[quote="chantal1
En ik blijf er gewoon bij dat er voor elk (een minieme uitzondering daargelaten) paard een gepaste ruiter is. Dat is niet ontkennen, dat is mijn mening!!!
[/quote]
Nou zijn we er chantal, want ik probeer je duidelijk te maken dat ik het over die minieme uitzondering heb.


Nou, ik denk niet dat dat ooit gaat lukken want hoe zit dat met adem nood bij de geboorte oid, als ze daar nou een knak door krijgen. (ik weet dat verder ook niet) Ok, dat is iets wat ik me wel kan voorstellen en dat bedoel ik met die minieme uitzonderingen. Dus waar zit je dan erfelijke eigenschappen enz.?

Ik geloof echt niet in bloeddorstige paarden.

Wel in bloeddorstige mensen Knipoog

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 00:26

Dat is een mooi einde!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:23

vind ik niet. Maar Chantal heeft wel gelijk als ze paarden hoger inschat als mensen. Dat doe ik zelf ook.