Inbreng Engels volbloed succesvol geweest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6873
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:59

Le Val Blanc zit toch achter Cocktail?
Mijn Welsh K hengst heeft ook Julio Mariner xx in zijn lijn. Zijn vader is Wester Aikema's Caspar, die is van Speyksbosch Nelson en dat is een zoon van Julio Mariner.
Bij het KWPN had je ook nog:
Sit This One Out xx,
Duc De Normandie (frans xx),
Abantos (v. Abgar xx)
Erdball xx
Apolonios xx
Saros xx
Furioso xx
Denk wel dat de volbloeds (engels en frans) veel goeds in de Nederlandse fokkerij hebben gebracht. Bijna elke KWPN er heeft een beetje xx bloed. Zo ook bij de Welsh K's.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 12:52

Ook de fransen en de belgen hebben de invloed ontdekt van de engelse volbloed. Laudanum en Grand Veneur zijn erg invloedrijk geweest in hun fokkerij.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:21

Een paard heeft geen 'hoefkatrol' als hij een drietje heeft voor zijn straalbeen!!!! Hij heeft pas hoefkatrol als hij kreupel loopt en de foto's bij dat klinische beeld passen! Er zijn paarden die een tweetje hebben en stokkreupel lopen, dus in de volksmond hoefkatrol hebben; en er zijn paarden die viertjes krijgen maar nooit een dag kreupel hebben gelopen. Je kan dan spreken van een minder mooi of zelfs slecht straalbeen, maar niet van 'hoefkatrol'!

Het KWPN heeft zelf trouwens nog jarenlang, toen de fotoresultaten van de hengsten bekend werden gemaakt, nog hengsten opgenomen in het stamboek die 3tjes hadden! Vaag allemaal hoor.........

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:50

fabienne schreef:
Een paard heeft geen 'hoefkatrol' als hij een drietje heeft voor zijn straalbeen!!!! Hij heeft pas hoefkatrol als hij kreupel loopt en de foto's bij dat klinische beeld passen! Er zijn paarden die een tweetje hebben en stokkreupel lopen, dus in de volksmond hoefkatrol hebben; en er zijn paarden die viertjes krijgen maar nooit een dag kreupel hebben gelopen. Je kan dan spreken van een minder mooi of zelfs slecht straalbeen, maar niet van 'hoefkatrol'!

........


Helemaal mee eens. Maar met een 3 worden ze afgekeurdk of ze nou kreupel worden of niet. maar begrijp je mij als ik zeg dat ik niet zoveel heil zie in rontgenologisch keuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:05

Misschien mis ik iets, maar ik weet zeker, dat hoefkatrol niet uit de volbloeden komt, maar uit de geldere dieren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:20

Pipo schreef:
Misschien mis ik iets, maar ik weet zeker, dat hoefkatrol niet uit de volbloeden komt, maar uit de geldere dieren.

Ik dacht nu juist van niet. Ik zal eens gaan kijken bij www.lijssel.nl, want dat gaat over de kwpn fokkerij en de gelderse paarden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:20

Pipo schreef:
Misschien mis ik iets, maar ik weet zeker, dat hoefkatrol niet uit de volbloeden komt, maar uit de geldere dieren.

Is volgens mij ook zo. De belasting van het straalbeen op hoge snelheid is enorm, dat moet perfect zijn. Wat je wel zag/ziet zijn breuken van het straalbeen, maar dat heeft natuurlijk niets met hoekatrol te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:23

en breuken in het handwortel gewricht, komt veel bij volbloeden voor.

En desiree? L' invasion, zit in de van wittesteinstam veel, nou ik denk dat 90% van die dieren hko heeft.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:43

breuken in het handwortelgewricht?,komt veel bij volbloeden voor?
hm, hier heb ik nog nooit van gehoord.en nooit bij mijn of andere paarden gezien.( het zijn volbloeds) kan je dat misschien een beetje toelichten?

dit vond ik bij dap horst, stond niets bij over breuken Verward

''2) een springknie

-Zoals bekend wordt het handwortelgewricht (carpus) van het paard de voorknie genoemd.

Verwondingen aan een of beide voorknieƫn kunnen eenvoudige schrammen zijn, of echte wonden , waarbij de hele huid betrokken is en het onderhuidse bindweefsel vrijkomt te liggen en waarbij meestal huiddefecten optreden. We zien vaak een verdikking aan de voor- en/of binnenkant van de knie. Zij ontstaan meestal door vallen, springfouten en beschadigingen in de stal en tijdens transport.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 13:12

Van dat handwortelgewricht zou ik echt niks weten, nog nooit van gehoord. Wat ik wel weet is dat hoefkatrolontsteking niks met volbloeden te maken heeft. We hebben er hier toch een aantal gehad en dan ook geen een paard heeft hoefkatrolontsteking gehad. Ook mijn oom die volbloeden heeft gefokt zegt dat de bewering dat warmbloeden HKO zouden hebben van volbloeden kling klare kul is omdat het gewoon bij die paarden niet voor komt.
Nu we het toch over HKO hebben, leek dit mij wel een interessant topic: [FA] Hoefkatrolverervers dus leef je uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 14:20

Als je alle paarden op het concours terein zou keuren en alles met een 3 naar huis zou sturen, dat je heel rustige wedstrijden krjgt Lachen

Verder kan is de inbreng van het engels volbloed super goed geweest, ander hadden we nu nog alleen maar met plompe paarden te maken gehad, met een karakter waar menig bij in slaap valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 14:35

thoroughbred schreef:
breuken in het handwortelgewricht?,komt veel bij volbloeden voor?
hm, hier heb ik nog nooit van gehoord.en nooit bij mijn of andere paarden gezien.( het zijn volbloeds) kan je dat misschien een beetje toelichten?

dit vond ik bij dap horst, stond niets bij over breuken Verward

''2) een springknie

-Zoals bekend wordt het handwortelgewricht (carpus) van het paard de voorknie genoemd.

Verwondingen aan een of beide voorknieƫn kunnen eenvoudige schrammen zijn, of echte wonden , waarbij de hele huid betrokken is en het onderhuidse bindweefsel vrijkomt te liggen en waarbij meestal huiddefecten optreden. We zien vaak een verdikking aan de voor- en/of binnenkant van de knie. Zij ontstaan meestal door vallen, springfouten en beschadigingen in de stal en tijdens transport.


zat te slapen, komt veel voor bij dravers!

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:26

no hard feelings Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 08:23

runningkawa:
Citaat:
Als je alle paarden op het concours terein zou keuren en alles met een 3 naar huis zou sturen, dat je heel rustige wedstrijden krjgt


Als dat zo is,wat ik betwijfel, dan heeft het rontgen van hengsten en al wat daarbij hoort geen zin gehad.

Of de merriestapel van het KWPN is echt rot.

Maar ik zeg nogmaals,ik betwijfel dat en is de uitspraak door jouw alleen maar een ballon oplaten.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:14

Als je hoort hoeveel paarden die in de verkoopprocedure zitten op foto's afgekeurd worden, zodat de verkoop niet doorgaat, dan zou je inderdaad zeggen dat de hele paarden'stapel' niet zo erg best is Haha!

En Troef op de wedstrijden lopen ook best veel ruinen Haha!, daar wordt wel niet mee gefokt maar dat wil nog niet zeggen dat je hun bestaan zomaar kunt negeren. Ze zijn er wel!!! Haha!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 09:16

Ik ken een boel paarden waar ik het keuringsraport van weet.
En een heleboel hebben een 3tje voor iets.
Ze lopen verder niet kreupel, maar wel een 3tje.
En dat zijn dan toevallig paarden van kennissen, laat staan al die paarden die ik niet ken Lachen

En kijk eens bij een verkoop van een paard, hoeveel komen er daar helemaal goed doorheen?
Misschien dat Someren, waar wij altijd heen gaan, heel streng is, maar veel paarden komen niet met een schone lei daar van daan.

Dus nee het is niet uit de lucht gegrepen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:47

Fabienne:
Citaat:
En Troef op de wedstrijden lopen ook best veel ruinen


Die hadden ook moeders!

Had ik zo'n onduidelijke tekst geplaatst?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:14

kreeg juist gister van de hoefsmid te horen dat Tal door de invloed van volbloed 1 platter hoefje heeft (of was het nu steiler Verward )en dat ik dr beter ten alle tijden zonder ijzers kan laten lopen. Hijz ei ook dat hij dat eigenlijk niet mocht zeggen omdat iedereen dan wel tegen hem zou zijn...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 08:08

Geintje Troef, geintje..........zag je de smileys niet?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 11:36

Citaat:
Geintje Troef, geintje..........zag je de smileys niet?


Dan blijft staan dat merendeel de merriestapel van het KWPN "rot" is

Zeker als ik bovenstaand Ru mag geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 11:51

Troef schreef:
Citaat:
Geintje Troef, geintje..........zag je de smileys niet?


Dan blijft staan dat merendeel de merriestapel van het KWPN "rot" is

Zeker als ik bovenstaand Ru mag geloven.

Al die hengsten die er met een 3 door zijn gekomen vallen niet onder rot dan?

Verder vraag ik me af hoe erg een 3 eigenlijk is?
Zoals gezegd ken(de) ik er verschillende, maar die hebben nooit een dag kreupel gelopen.
Dus hoeveel gevaar is er daadwerkelijk dat een paard er dus ook last van krijgt?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 12:13

Citaat:
Al die hengsten die er met een 3 door zijn gekomen vallen niet onder rot dan?


Je dwaalt af.
Ik heb het over de merries.
Die men niet durft te laten rontgen.


En 3 wil zeggen kans tot rot.
Daarom accepteerd het kwpn nieuwe hengsten niet meer met een 3
Vroeger wel want toen waren er genoeg met een 3 En anders hielden ze geen hengst meer over.
Ze zeggen niet voor niets gebruik jonge hengsten.
Dat is de enigste manier om je paardenstapel gezonder te krijgen.

Want kwpn fokmerries worden gebruikt tot ze omvallen.
Niet meer geschikt voor de sport dan gaan we er toch maar een veulentje mee fokken.

Wij hebben onze merries met een PROK certificaat omdat ze anders niet in het kwpn stamboek worden opgenomen.

Conclusie A reg. merries die in het stamboek zijn opgenomen daar weet men van dat ze gezonder zijn dan hun eigen gemiddelde merriestapel !! Tong uitsteken

En een paard met 3-en, geconcludeerd bij een dierenarts, laat men als koper bijna altijd staan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 12:45

Troef als een paard jarenlang in de sport heeft gelopen en nooit kreupel is geweest, dan mag je toch verwachten dat het paard goed is en geen HKO heeft. Wat voor zin heeft het dan om er met foto's achter te komen dat zo'n ouder paard een 3 tje heeft? Ze hebben de kwaliteit van het beenwerk toch bewezen dan?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 12:55

Citaat:
Troef als een paard jarenlang in de sport heeft gelopen en nooit kreupel is geweest, dan mag je toch verwachten dat het paard goed is en geen HKO heeft. Wat voor zin heeft het dan om er met foto's achter te komen dat zo'n ouder paard een 3 tje heeft? Ze hebben de kwaliteit van het beenwerk toch bewezen dan?


Die discussie moet je met het KWPN voeren ( en dat ben jij mede zelf ?)
en niet met mij.

Ook jij dwaalt af.

Vele steken de kop in het zand, en zoeken excuses voor zich zelf om hun fokkerij niet te laten rontgen.

Daarom zie ook weinig handelaren die "duren"veulens kopen op een veiling.
Dat zijn vaak emotionele kopers.
Later is het huilen.[/b]

Iets anders:
Probeer maar eens een paard dat heeeel veeeeel geld moet kosten te verkopen naar de USA met een 2 erin.
Dat lukt je niet, daar de verzekering dat niet accepteerd.
Ik heb het dan over veel geld.

En deze tamtam ( van 2) gaan nu rond door het paardenwereldje
En men begint al moeilijk te doen wanneer er een 2 opstaat.
Zelfs de gewonen paarden voor de prijs van een tweede hands autooitje.
Laatst bijgewerkt door Troef op 06-09-02 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 13:02

Ik reageer op deze woorden van jou, niet op het KWPN.

Troef zei:"Want kwpn fokmerries worden gebruikt tot ze omvallen.
Niet meer geschikt voor de sport dan gaan we er toch maar een veulentje mee fokken"

Omdat mijn (15 jarige) merrie geen A register is en dus geen PROK hoeft, en zij zich jarenlang bewezen heeft in de sport (bijna Sport predikaat!), vind ik niet dat ik mijn kop in het zand steek als ik er een veulentje bij fok!

En deze hele discussie dwarrelt een beetje naar allerlei zijsporen...........