volbloed komt altijd boven drijven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 19:42

Zannekin

Er worden 10000 veulens geboren bij het kwpn
Die komen toch niet allemaal in de topsport
die krijgen toch vaak een andere plek zoals maneges etc.

De topsport haalt de krenten uit de pap.
Qua prestatie ,karakter,en bloedvoering.

En de rest is voor de ongelukkige liefhebbers.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 19:46

Suzanne

De stelling was wat doet of kan volbloed doen in een fokkerij
En jij gaf het juiste antwoord door je merrie te omschrijven.

Suzanne F.

Berichten: 49560
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:50

O ok! Nu snap ik het. Lachen Sorry , blond he? Haha!

Ja je moet oppassen dat het het niet te iele en te moeilijke paarden worden als je veel volbloed gebruikt. Inderdaad is de merrie erg moeilijk en iets iel, maar zo heel veel volbloed zit er niet achter. Achter de vader Balzflug zit volbloed en dan in de 4 de generatie zit Vesins xx.

Gelukkig is Stravinsky xx een brave hengst met een super karakter.............. Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:52

Troef

Weet ik, maar er is ook nog de ambitieuse hobbyruiter die beter kan rijden dan de absolute beginner.
Ik bedoel maar: als fokker probeer je toch steeds een topprodukt te krijgen en ga je toch geen toegevingen doen zodat die ook zou kunnen dienen om mensen op te leren rijden. Een paard dat heel braaf en goed is met beginners is ook goud waard, maar niet geschikt voor de topsport. Naar mijn mening zijn dat 2 volledig andere zaken.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 20:08

Suzanne

Je omschrijft precies hoe een merrie eruit kan zien als je volbloed gebruikt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:12

Dat hangt toch van de persoonlijke smaak af. Jij vindt duidelijk paarden moei die zwaarder en meer van het oudere type zijn. Wat vind je dan bv van Sandro Hit? Super dressuurpaard, erg populair en modern uiterlijk...

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 20:18

Suzanne:

Balzflug::

Bezit 31,25% volbloed en 25 % Arabischbloed

Habicht is een halfbloed arabier via Burnus

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:21

Burnus was geen arabier maar angloarabier en heeft olympische spelen gelopen onder Reiner Klimke, daar zou je beter naar kijken in plaats van rekening te houden met percenten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 20:23

Zannekin

Superbok die Sandro-Hit ,maakt mooie halsen
Ik heb hier een video van zijn afstammelingen liggen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 20:28

Zannekin
Burnus was geen arabier maar angloarabier

Wel ,of de HIS van Horses of the Dutch klopt niet.

Vader :Lapis
Moeder :68 Fenek V

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:33

Fenek was geen arabier, Lapis wel. Burnus was anglo-arabier en op basis van zijn prestaties bij het Duitse Olympisch eventing team goedgekeurd voor het trakehner stamboek. Hij heeft super sportpaarden gegeven waaronder inderdaad Habicht die in enorm veel pedigrees terug te vinden is:

Burnus

Before he made a name for himself as a breeding sire, Burnus proved himself during his four years at the eventing barn of the German Olympic Committee in Warendorf, Germany, where Dr. Reiner Klimke, then a member of the national three-day event team, became his rider.  Olympic double silver medallist, veterinarian Otto Rothe, judged him to be "one of the most promising upcoming stars.  He showed talent in all disciplines, and was reliable and courageous in all competitions." Klimke and Burnus won at the National Championship level, and a photo in Klimke's book on three-day eventing remembers their partnership.  Their association came to an end due to an injury Burnus sustained, while Klimke went on to international success.
Against the odds, Burnus was approved by the Trakehner Association in 1956 as a Premium stallion.  Breeding director Dr. Fritz Schilke had to bend the rules to make it possible, as he was swayed by the performance record, overall quality and charisma of the horse.  The Trakehner Studbook recognizes, aside from Trakehners, only some exceptionally talented Thoroughbreds, Arabs and Anglo-Arabs that pass stringent tests.   Burnus, however, carried from his dam's side a small percentage of Hungarian Warmblood.  Schilke described Burnus in his approval report as a beautiful stallion who perfectly combined the good qualities of Arab and Thoroughbred. Schmidt-Salzmann donated Burnus to the Trakehner Association to help them rebuild the refugee breed after they lost their home province of East Prussia in World War II.  Burnus became one of the pillars of the breed, mating 420 mares until the time of his death at age 32 in 1980.   He produced three approved sons, Alarm, Markes Letzter, Habicht, and 40 broodmares.
Burnus was most famous for his sport horse offspring.  For five consecutive years Burnus was the number one producer of show hunters in Germany.  His offspring included Bariton, ridden by the Olympic gold medal-winning dressage rider Harry Boldt, and Kim, who with rider Karl Siemens-Fischer, were members of the German three-day event team at the World Championships in 1982.  Another of his offspring, Schwalberich, demonstrated the great attitude of this line by an outstanding round in the Hamburg Show Jumping Derby in Germany with rider Bernd Bagusat steering him with one hand, the other arm in a cast and sling, through what is reputedly the most demanding course in the world.
Burnus was honoured with the Medal of the German Agricultural Society and the gold medal of the German Equestrian Federation, in his latter years.  Noted German equestrian author and photographer Felicitas Tank tells the story of taking Burnus' photo. "I wanted to take a picture of Burnus free jumping in his paddock.  While I was looking through the lens at the obstacle, I heard a bang and a crash.  Burnus had gotten the smell of the broodmare herd and cleared the six foot, seven inch high paddock fence, and landed in the treetops of an adjoining apple orchard.  Fearing the worst, I ran after him, and discovered him happily screaming to greet the mares.  There wasn't a scratch on him, and he let me lead him to the barn with my jacket round his neck as a rope, as if nothing had happened."  In 1981, just a quarter of a century later, when I lived downunder in Australia, Coktail, Burnus' grandson via the legendary Habicht, repeated that trick in a nearly identical manner - add a few visitors, leave out camera and apple tree.  Just with my silk scarf round his neck, I led the stallion away from the mare in heat he had singled out from the group of twenty."

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 00:00

Troef, weet je wat volgens mij jou probleem is: dat je gewoon iets tegen dat ras hebt. Kijk dat jij er niet mee kan omgaan en makke paarden wil fokken is jou probleem.Laat ik nou net wat ervaring met volbloeden hebben en ik heb nog nooit problemen met ze gehad. Zelfs als jij met boeren knollen fokt wil het nog niet zeggen dat ze nooit eens een bok zullen geven of een sprint zullen trekken. In een koudbloed kan behoorlijk wat pit zitten.
Wat voor een paard(en) heb je zelf eigenlijk?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 09:28

Chantal

Gaan we schelden ??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 09:39

Ik heb zelf een Balzflug, maar die komt uit een akteurmerrie. En akteur is basisbloed. De moeder van mijn balzflug is dus een Akteur x Joris xx x Duc de Normandie. Het is een supermerrie met superkarakter. Ze heeft body en is tegelijkertijd chique.
Mijn ruin is van de volbloedhengst Kaiserstern. Kan af en toe zichzelf wel goed opfokken maar is doorgaans een eerlijk paard en niet te gecompliceerd om te rijden.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 09:53

Tja, wat zou je als stamboek voor fokdoel moeten hebben? Fokken voor de (top-)sport en wat niet goed genoeg is gaat maar naar een recreatieruiter? Dit is wat het KWPN onder andere doet. Of de gemiddelde recreatieruiter blij is met deze paarden valt te betwijfelen. Je zit toch met een karakter die niet altijd geschikt is voor recreanten en dat heeft niet altijd met volbloedaandeel te maken. Ik ken paarden met niet al te veel bloed, maar die toch godsonmogelijk zijn met rijden.

Zelf heb ik trouwens een volbloedmerrie gehad, prima beest. MIjn ervaring is dat volbloeden makkelijker zijn dan kruisingen met volbloeden.

Mijn Kaminka voert ook aardig wat bloed (wel wat generaties terug), maar ook flink wat basisbloed (gronings en gelders). Je kunt er een beginner op zetten, die zit echt heel veilig hoor. Maar ga je echt wat van haar vragen, kan ze flink heftig reageren. Aan haar model zou je niet zeggen dat er uberhaupt bloed in zit: ze is vrij fors...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 09:53

Akteur is van Amor. Amor is van Herrscher(trakener) uit Barba(Holstein) Akteurs moeder is Jonkvrouw is van Sinaeda(half Holstein) uit Ritta dus ver van basisboek verwijdert.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 10:11

Bij het KWPN zijn het laatste jaar ongeveer .....15000 Merries gedekt...
Door, schrik niet, 235 hengsten.
Daarvan was 3 % gedekt met een volbloed. Boos!

Dus waar hebben we het eigenlijk over.

En wordt het niet eens tijd om ook eens over die andere 230 hengsten te praten. Gaaaap
Die nog bij het KWPN ter dekking staan.
En dan praat ik nog niet eens over het NRPS aantal etc.etc.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:26

Nou Troef start er dan eens een Topic over. Wij houden wel van een goede gezonde discussie.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 12:46

Desiree schreef:
Veel basispaarden geven ook niet altijd een gemakkelijk karakter hoor. Ik vind het eigenlijk wel meevallen met die moeilijke karakters van volbloeden. ik vind ze eigenlijk niet moeilijker. Als je een volbloed kruist met een basispaard, dan krijg je geen manegepaard maar een paard dat het heel goed kan doen in de sport. Dat is aangetoond.


Jep dat vind ik ook. Ik kruis mij wpn merrie ook met arabieren en ik moet je zeggen dat ik de kopers van me af moet slaan. Het zij erg mooie elegante, maar sterke paarden. Met een goed karakter.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:16

Troef schreef:
Chantal

Gaan we schelden ??


Dat is dus het enige antwoord wat jij hier op kunt geven? Laat toch weer een stukje van jezelf zien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 15:39

KLopt geheel, Akteur is helemaal holsteiner gefokt, Amor x Sineada. MAar hij is een groninger hengst, qua type en ook ingeschreven als groninger.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 18:34

Hij is voor de groninger fokkerij gebruikt als veredelaar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:53

Bedoel je Akteur of Amor? Akteur is een stevige heer hoor, niet lichter gebouwd dan een normale groninger. In wat voor zin bedoelen ze dan veredelen?