x

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Waarom zijn Belisars zo rot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:41

Ik kon 2 belisars, volle zussen..

De eerste was een geweldig paard, kon mooi lopen en was in een jaar naar de M1 gereden. Maar o, wat kon dat beest ook vervelend zijn, bij het aanleren van bepaalde dingen, als ze het dan eenmaal kon was er niets meer mis mee. Was het een superleuk beestje!
De tweede was ook niets mis mee.. maar deze kon nog net wat meer etteren. Het klikte niet tussen eigenaar en paard.
Ik ken ook nog een waarbij moedersvader Belisar is. Een Vincent x Belisar. Maar dat is ook een etterbak hoor! Een echte pismerrie.

Maar ik denk altijd maar zo, net als bij honden, een karakter kan je kweken. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Een paard past zich aan aan de manier waarop je met 'm omgaat. Een karakter krijg je niet.. die vorm je. Bepaalde karaktertrekken kan je wel erven, maar hele karakters nee.. daar kan je genoeg aan veranderen.

Groetjes Janine

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 19:50

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:00

ik ken ook een belisar....niet egt een gemakkelijke merrie...ook een heethoofd en redelijk bazig op de wei enzow

maar de dochter daarvan (een jazz ) DAT kan pas een trutje zijn
heel leuk paard hoor! absoluut! maar af en toe kan je dr nix meej beginnen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:37

[***] schreef:
toch ben ik het er niet helemaal mee eens dat je een karakter kan kweken...zoals mijn paard had een rotkarakter en volgens jou redenering ga ik dan dus niet goed met m'n paard om? dat vin ik nogal cru gezegd...dat ligt echt aan het paard zelf volgens mij..want als er zoveel belisars zijn die klieren is dit dus toevallig omdat ze dan allemaal een eigenaar hebben die niet goed met hun omgaat? of begrijp ik dit verxd

Ik vind het te simpel om de schuld bij het paard te leggen.
Je hoeft je er toch niet voor te schamen als je met een paard niet de juiste match maakt? Het ene paard ligt je beter dan de ander.
Een rotkarakter?? Nee, daar geloof ik niet zo in.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 06:31

Ach wat is rotkarakter? Nou in mijn loopbaantje heb ik er wat gezien hoor! Om me heen en in de opfok. En NEE je kunt daar niet altijd wat aan doen. Net als bij mensen, katten en honden worden er ook veel verkeerde geboren.

Er zijn er die geboren worden om hun hele leven nee te zeggen en lui te zijn. Die met daarnaast een redelijk tot goed karakter kun je goed aan het werk krijgen, maar de rotzakken waar we het hier over hebben gaan dan staken, staan, liggen...

Serieus ik heb een belisar gekend die gewoon recht tegen de muur ging staan al tijdens het instappen, een belisar die iedereen torpedeerde, een haarlemXBelisar die met zadelmak maken aan de longe ging liggen en nooit meer overeind wilde komen als je de touwtjes wilde vastmaken, en wat zeoliets die gromden als ze het ergens niet mee eens waren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 06:32

Het zou te mooi zijn als paarden allemaal lief waren in beginsel. Dat is bij mensen en bij dieren niet. Volle broers en zussen zijn ook nooit gelijk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 07:49

Paarden zijn paarden en geen robots.
http://horsecare.stablemade.com/Horses.htm
http://www.horsemanpro.com/articles/entrapment.htm
The whole process in breaking of horses in this way is to get the horse to do what I want him to, without feeling entrapped and without breaking his spirit. This is very important when it comes to stress, because frequent mental stress often leads to nervousness in horses. We for most part seem to ignore this, since many of us find a solution to our anxiety problems these days in Prozac or Valium.

To be able to see when a horse feels entrapped and to know the right thing to do in the fraction of a moment, is the essential part in training a horse. Our ability to respond, and the speed of it, is crucial in decent training of horses; this can only be developed by experience and taught by horses, not to mention a certain level of talent (most people will never get it). If you need to buy a book on how to train or ride horse, you are just as foolish as the people who wrote it. The difference is, that the writers made money, while you stand a good chance to injure your horse, the people involved or get hurt while paying for it.

Of tewel: veel dingen die we zelf doen, veroorzaken de vlucht neiging en de stress bij paarden, omdat de paarden zich gevangen voelen. De paarden zijn onze leermeesters en ieder paard is weer anders, een paard trainen kan je niet uit een boek leren. En we willen paarden niet compleet breken, ze moeten zelf een beetje plezier in het werk houden en interesse. De meeste mensen zullen het echter nooit echt leren door gebrek aan talent.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 08:52

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:29

[***] schreef:
ik probeer de schuld ook echt niet bij het paard te leggen...maar om nou te zeggen dat het aan de eigenaar ligt:s dat is hetzelfde als bij kinderen..als je een moeilijk kind hebt betekend dat niet meteen dat het niet goed door de ouders/verzorgers is opgevoed..volgens mij is dat ook zo bij een paard..maar zoals belisar staat nogal slecht bekend en ik heb nu ook niet zo'n goede ervaring met kwpn'ers maar als ik nou 18 ben en ik ga over naar de paardjes en wil wel graag een paard dat kan springen (rij naamlijk op friezenstoeterij)
wat voor afstamming raden jullie dan aan
als je een beetje een makkelijk paardje wil hebben? Ik weet wel dat er uitzonderingen maar zijn er ook paarden die in tegenstelling tot belisar heel makkelijke paarden fokken?

Gewoon een paard zoeken dat bij JOUW karakter past en dat zal denk ik niet meevallen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:33

Als ik dit hier mag geloven, dan is het allemaal zo verkeerd niet (en daar zit notabene ook nog Pion in, waarover je ook zoveel negatiefs hoort):
http://www.legendsfarm.ca/stallions/houston/

Is er een probleem en is het dan een paarden probleem of een mensen probleem?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:33

Afstamming moet je niet op zoeken, je moet een paard zoeken dat bij je past...

Succes!

PS En wat bovenstaande van Himyar betreft : heel leuk... maar in de praktijk blijkt vaak anders.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:34

Himyar schreef:
Als ik dit hier mag geloven, dan is het allemaal zo verkeerd niet (en daar zit notabene ook nog Pion in, waarover je ook zoveel negatiefs hoort):
http://www.legendsfarm.ca/stallions/houston/

Is er een probleem en is het dan een paarden probleem of een mensen probleem?

Hoe zou jij zo'n paard aanbieden dan?

Natuurlijk is het nooit een probleem... (volgens eigenaren of uitbuiters die er geld mee moeten verdienen)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:48

Ik probeer er onbevooroordeeld tegen aan te kijken en te kijken naar de invloed van betreffende paarden op de sport. Als er in de sport boven gemiddelde resultaten mee worden behaald, dan heb je er toch (waarschijnlijk) een goed sport paard aan. Of is het niet zo simpel en presteert dit bloed niet boven gemiddeld in de sport?
Of liegen adverteerders alles bij elkaar? Sport prestaties kan je toch niet verzinnen, die worden bijgehouden en vast gelegd en kunnen dus door mensen gecontroleerd worden.
Als bepaald bloed gewoon echt te moeilijk is voor je en je hebt niet de begeleiding van iemand die je verder kan helpen, begin er dan gewoon niet aan of stop ermee.
Het is zo makkelijk om met de vinger te wijzen en ergens de “schuld” neer te leggen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:01

Er wordt ook geen schuld gegeven, er worden feiten vanuit de sportwereld belicht en weergegeven.

En speaking over Belisar: hoeveel Belisars lopen er minimaal nationaal?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:13

iemand zei een keer tegen mij dat nakomelingen van belisar zoals hij het zei 'poedersuiker' zijn...ik heb er zelf ook een keer 1 gehad..en dat was ook bepaald niet de makkelijkste..maar waarom hebben die paarden dan zo'n karakter? is dit toeval of vererfd belisar dat echt?

Met andere woorden: zit er een moelijker/slechter karakter/temperament in deze bloedlijn dan gemiddeld? En weerhoudt dit de bloedlijn ervan om boven gemiddeld te presteren?
Ik heb dit al zo vaak over zoveel bloedlijnen gelezen. En er is al zoveel discussie over geweest en er komt nooit een eenduidend antwoord op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:15

Mireille1970 schreef:
Serieus ik heb een belisar gekend die gewoon recht tegen de muur ging staan al tijdens het instappen, een belisar die iedereen torpedeerde, een haarlemXBelisar die
met zadelmak maken aan de longe ging liggen en nooit meer overeind wilde komen als je de touwtjes wilde vastmaken, en wat zeoliets die gromden als ze het ergens niet mee eens waren
.

Dit doet ie van mij ook! (nee die smiley is niet bedoelt om te zeggen hoe leuk ik dat wel niet vind )
Liggen aan de longe en niet meer overeind willen alleen als ik de touwtjes losmaak, hekken inspringen door de bijzets heen en heel hard grommen en steigeren en achterover gaan gebeurd ook nog weleens.
Maar das geen Belisar..dus beetje off-topic

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:06

Wij hebben een volle zuster van Belisar op stal staan, hele lieve brave merrie. Heel werkwillig en makkelijk in omgang en met rijden. Ze is wel snel zenuwachtig maar wordt daar niet vervelend van, ff een klopje en "braaf" zeggen en het is goed.

Ik rijd nu een nakomeling van haar, vader is Jazz, ook niet de meeste makkelijke combinatie zou je zeggen maar ook dit is een fijn paard, wel kijkering en zeer snel en schieterig maar er is goed mee te rijden. Hierdoor heeft het paard wel een dat beetje extra wat haar opvallend en mooi maakt!

Voor beide paarden geld wel, je moet er mee om kunnen gaan, ze zijn hiervoor door een ander gereden die er niets mee kon. Dat werd van kwaad tot erger begeven moment kon je er niet eens meer opstappen, ze hebben dus beide wel een consquente aanpak nodig.

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:11

Ik heb verschillende belisars gereden op mn stage en zelf hebben we dr ook 1 gehad. Op zich super lieve paarden op stal en in de omgang. Tot dat je ze aan het werk wil hebben. Ze zijn vaak vak lui en als je iets wil waar hun kop niet naar staat dan gaan ze idd omhoog of mega bokken. Maar als je ze eenmaal voor je hebt dan doen ze alles voor je!

Maar lastig zijn ze wel

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:06

En dan komt nu de volgende stap?
Het aanwijzen van de schuldige voorouder tussen de voorouders van Belisar zelf? Dan krijgen we weer dat Volbloed/niet Volbloed verhaal, die eeuwige discussie.
Tja, dan hadden we maar met Shagya bloed moeten fokken, dan was dit allemaal niet gebeurd, want Shagya’s hebben geen eigen mening en doen nooit een stap verkeerd. Als je die verhalen dan mag geloven… Zucht…

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:24

er zijn hengsten die meestal rot nakomelingen geven, nou ja rot, lastig, maar dat betekend niet dat het bij elke nakomling dat gebeurd. zo hoor ik dingen over goodtimes, jazz, housten, belisar enz. ik heb met sommige nakomlingen van hun idd nare ervaringen maar je hoort ook van mensen van ja ik heb ook zo 1 maar die is super braaf!! het is niet altijd zo maar als het meren deels wel zo is, moet je er wel over nadenken of dat wel bij je past!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:28

vossie schreef:
Wij hebben een volle zuster van Belisar op stal staan, hele lieve brave merrie. Heel werkwillig en makkelijk in omgang en met rijden. Ze is wel snel zenuwachtig maar wordt daar niet vervelend van, ff een klopje en "braaf" zeggen en het is goed.

Ik rijd nu een nakomeling van haar, vader is Jazz, ook niet de meeste makkelijke combinatie zou je zeggen maar ook dit is een fijn paard, wel kijkering en zeer snel en schieterig maar er is goed mee te rijden. Hierdoor heeft het paard wel een dat beetje extra wat haar opvallend en mooi maakt!

Voor beide paarden geld wel, je moet er mee om kunnen gaan, ze zijn hiervoor door een ander gereden die er niets mee kon. Dat werd van kwaad tot erger begeven moment kon je er niet eens meer opstappen, ze hebben dus beide wel een consquente aanpak nodig.

Heb je die staan die Sjoukje gereden heeft?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:28

Himyar schreef:
En dan komt nu de volgende stap?
Het aanwijzen van de schuldige voorouder tussen de voorouders van Belisar zelf? Dan krijgen we weer dat Volbloed/niet Volbloed verhaal, die eeuwige discussie.
Tja, dan hadden we maar met Shagya bloed moeten fokken, dan was dit allemaal niet gebeurd, want Shagya’s hebben geen eigen mening en doen nooit een stap verkeerd. Als je die verhalen dan mag geloven… Zucht…

Ook mee eens!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:29

ladyzwien schreef:
er zijn hengsten die meestal rot nakomelingen geven, nou ja rot, lastig, maar dat betekend niet dat het bij elke nakomling dat gebeurd. zo hoor ik dingen over goodtimes, jazz, housten, belisar enz. ik heb met sommige nakomlingen van hun idd nare ervaringen maar je hoort ook van mensen van ja ik heb ook zo 1 maar die is super braaf!! het is niet altijd zo maar als het meren deels wel zo is, moet je er wel over nadenken of dat wel bij je past!

Helemaal zoals je het moet zien. We zeggen geen van allen dat ze allemaal zo zijn, maar wel dat het relatief VAAK voorkomt bij die hengsten...

Vaker dan andere hengsten.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 13:44

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:56

Heb je die staan die Sjoukje gereden heeft?[/quote]

Nee, deze merrie is als veulen bij ons gekomen, ze heet iristhia, dus hoe oud is ze precies een i-tje, 14/15 jaar?! Ze is ster geworden en heeft IBOP gelopen met goede punten. Daarna is heb ik haar dressuur gestart en ze is Z2 geworden, daarna is ze voor de fokkerij ingezet. Ze heeft veulens van indoctro, jazz, polansky en tolando gehad. Op dit moment is ze gedekt door citango.

Echt een fijne, lieve werklustige merrie, wel snel zenuwachtig maar niet extreem.