Stoppen met Fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:09

Maar HOE en WANNEER weet je dat het een topper is?
Toppers zijn heel, heel schaars namelijk.

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:11

Himyar schreef:
Maar HOE en WANNEER weet je dat het een topper is?
Toppers zijn heel, heel schaars namelijk.


Na 3 dagen en de eerste drafpasjes.......en hoe, ja, dat is ervaring.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:13

Werkelijk???
Dat zou ik dan dolgraag willen leren!

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:18

Himyar schreef:
Werkelijk???
Dat zou ik dan dolgraag willen leren!


Tsja, en dat is een kwestie van heel veel kijken, luisteren en zelf nadenken. Dat vraagt de nodige jaren.
Geef toe dat het altijd afwachten blijft of eruit komt wat je erin gezien hebt, maar ik mag tot nog toe niet klagen daarover.

Lachen

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:26

Maar geldt dit dan ook voor western paarden?

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:28

Himyar schreef:
Maar geldt dit dan ook voor western paarden?


Heb ik geen kaas van gegeten, maar waarom niet zou ik denken?

Verward

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:38

Zien wat de topper is, kost ervaring. Sinds ik twee ben, heb ik bij ons ponies op zien groeien, soms bij een ander, soms bij ons thuis. Even denken: uit de stam waar we nu mee fokken zijn we sinds 1976 mee bezig, daar zijn al 43 veulens uit geboren bij ons thuis. Daar leer je wel wat van hoe dat ze uitgroeien (hoewel de hengsten soms ook wel een beetje te zeggen hebben Schijnheilig ). Overigens, van die 43 veulens hebben we er nu nog 5 staan. Bij die andere 38 waren er heus wel een paar bij waar we een dikke familieruzie over gehad hebben Knipoog

Hoe zie je welke goed is? Bewegingen zie je heel gauw. Op bepaalde momenten zie je ook de verhoudingen, uitdrukking zie je ook snel. Van de meeste merries die we verkocht hebben, heb ik ook een of meerdere veulens gezien. Van de hengsten die we gebruikt hebben heb ik meestal veel veulens gezien.

Overigens: als serieuze fokker moet je echt ook bereid zijn om een veulen voor de moeder de plaatsen. Aangezien we al onze merries al kennen van af het moment dat hun moeder door hun gedekt werd, staan ze allemaal gelijk. Ze zijn allemaal kinderen, dus kunnen ze in principe ook allemaal verkocht worden (mits we er wel een paar uit de stam overhouden Knipoog )

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:38

Himyar schreef:
Maar HOE en WANNEER weet je dat het een topper is?
Toppers zijn heel, heel schaars namelijk.


Toppers zijn zeker schaars, misschien moet je zeggen, "potentiele topper" en dat kan je zeker bij de meeste wel zien.

Ik het zelf het veulen van de topic starter gezien en als je naar de pedigrees van beide ouders kijkt, hun performance records en dan naar het veulen, kan je daaruit al heel veel opmaken. Persoonlijk maak ik eruit op dat het een ver boven gemiddeld paard gaat worden, die in de juiste handen en met wat geluk (zonder ongelukken e.d.) een absolute topper kan worden. En dan kijk ik niet door een roze bril.

@bonnigje, maar moeders verkopen is nog veel en veel moeilijker (bij mij ronduit onmogelijk) dan veulens! Of je moet een drachtige merrie kopen met het plan de merrie te verkopen na het veulenen, dat zou me misschien nog wel lukken, maar ja, wat schiet je daarmee op als je verder wilt fokken?

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:50

Ik ben gek met al mijn pony`s er is er eentje die niet verkocht wordt dat heb ik beloofd aan mijn kinderen .De oudste is nu van haar afgegroeid . Het een hele goeie leerpony met een super karakter en ik nog twee jonge kinderen heb dus die kunnen ook op haar leren rijden.Iedere wedstrijd kan ik die pony wel verkopen maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt zij hoort bij ons.

Ze is nu drachtig en we zullen zien wat eruit komt maar het veulen is geen blijvertje misschien hou ik het tot 3 jarige en beleren we het zelf dan is de kans groter dat het goed terecht komt als dat je het als entertje verkoopt.

Wij fokken ongeveer eens per 2 jaar een veulen met een van onze merrie`s dus dat is niet veel vandaar, dat ik ze aan kan houden tot 3,4 of 5jarige en er dan een leuke passende ruiter of amazone voor kan zoeken.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38805
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 19:24

Himyar schreef:
Maar geldt dit dan ook voor western paarden?


Natuurlijk geldt dit ook voor Westernpaarden, waarom zou dit niet Himyar Verward

Een Quarter, Paint of Appalousa beoordeel je anders dan een Welsh, Haflinger, KWPNer etc, dat mag duidelijk zijn. Maar waarom zou je niet aan deze rassen kunnen zien of iets uitzonderlijk goed is?

Helaas heb ik nog van niemand het 'ei van Columbus' gehoord Knipoog Niet te gehecht raken werkt dus niet, dat heb ik twee keer geprobeerd Haha!

De moeder verkopen is bij mij geen optie!! Wat voor mij anders is nu dan met de Haflingers is dat ik nu de plek heb en toen niet. Qua plek zou ik wel meer kunnen houden maar niet hoe ik ze zou willen houden, meer aandacht dan dat ik voor mijn paarden heb is er niet, dat zou betekenen dat ik nog meer moet verdelen en dat vind ik niet oke. Dan heb ik het nog niet eens over het geld plaatje.....helaas raakt mijn geldboompje ook uitgeput. Of ik zou moeten bezuinigen op onderhoud van onze paarden en daar zou ik niet mee kunnen leven.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:47

Of je bij western paarden ook bij een veulen bij de eerste drafpasjes kan zien dat het een topper is, dat bedoelde ik.
Ik heb er drie gefokt (waarvan de oudste nu vijf is en de jongste op het moment wordt beleerd) en ik vond ze over de jaren behoorlijk veranderlijk en soms moeilijk te schatten, eerlijk gezegd. Heel veel is toch ook afhankelijk van allerlei zaken. Ik heb er al heel wat op zien groeien die de verwachtingen niet waar maakten of ook wel eens meer lieten zien dan je zou verwachten in eerste instantie. In mijn ogen blijft het allemaal behoorlijk vaag en ongrijpbaar soms.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:05

Ik fok ook voor de verkoop en ben daar feitelijk nogal "makkelijk" in.
Tuurlijk is het reuze dat je de hengst uitzoekt, merrie is drachtig, aftellen kan beginnen ....

Ik fok pony's, mijn ponystapel heeft zich inmiddels uitgebreidt tot 3 (waaronder 1 jaarling PAARD Haha! ) en een 4e op komst. Ik kàn niet alles houden omdat ik GEBRUIKSpony's wil fokken, alles aanhouden is leuk maar op die manier staat het bij mij ook maar gewoon wat op de wei zichzelf rond te vreten en dat vind ik zonde. (heb zelf ook geen tijd om er op termijn 4 te rijden, dat wil ik ook helemaal niet, 1 voor te rijden is mij meer dan zat)
De keuze is dus vrij snel gemaakt, alles wat hier wordt geboren wordt verkocht en daarmee basta. Ik screen de potentiele kopers wel van te voren (heb zo een keer een veulen terug mee naar huis gekomen toen bij aankomst bleek dat die mensen geeneens capabel waren om een kip te houden)
Als je paarden/pony's voor gebruik fokt moet je er ook voor zorgen dat dat ervan komt, ze zelf bij houden omdat ze zo leuk zijn schiet dan niet op en is feitelijk zonde van je fokproduct. (afhankelijk waar je voor fokt natuurlijk)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:49

Himyar schreef:
Maar HOE en WANNEER weet je dat het een topper is?
Toppers zijn heel, heel schaars namelijk.


Ik blijf erbij dat toppers worden gemaakt en niet worden geboren. Ongeveer 35 % van de mogelijkheden van het paard zijn genetisch bepaald. De rest is opfok, opvoeding, training, stalling en de min of meer kundige handen waarin het paard terecht komt.
Een topper kan in de handen van een minder kundig persoon verpieteren.
Een doorsnee paard kan in de handen van een kundig persoon tot ongekende hoogten uitstijgen.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:57

En daarom vraag ik me af hoe iemand van een veulen kan zeggen dat het een topper is. Een dier waar nog van alles mee kan gebeuren, dat pas een paar jaar later onder het zadel zal komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:34

In de westernsport wordt er toch minder op grote bewegingen gekeken, meer naar lenigheid en gewilligheid. Een dier met vlakke gangen waar je als veulen geen twee keer naar gekeken zou hebben kan de sterren van de hemel lopen in de reiningwedstrijd.

Voorbeeld Hollywood 86 was als jaarling meeverkocht in een groep paarden, en was zo lelijk dat ze hem er eigenlijk niet bij wilden hebben, maar ze moesten hem nemen.
Uiteindelijk is dat paard tot stempelhengst binnen de reining uitgegroeid.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:45

Ilindra schreef:
Ik zorg dat ik de veulens al kwijt ben voordat ik uberhaupt naar de hengst ga.
Ze zijn dus al verkocht voor ze geboren zijn en daarom hecht ik me er ook niet aan.
Ik geef ze dus ook geen naam ofzo en na 5 a 6 manden gaan ze weg.
Ustinov heb ik bewust voor mezelf gefokt.
Het veulen dat nu in Lisa zit gaat naar Nimber en het veulen dat in Ilindra zit gaat als het een hengstje is naar de hengstenhouder en als het een merrie is houden we het omdat Ilindra dan al 15 is en steeds moeilijker drachtig wordt.


Ik denk dat dit voor de 'hobby-fokker' de beste manier is om inderdaad niet gehecht te raken aan al het jonge spul...
Want volgens mij kan je er gewoon niet aan ontkomen om te hechten aan zo'n jong ding als je het 'eigen' maakt door het een naam te geven en het op te voeden om het dan na een maand of 5 te moeten verkopen..

Ik zou dat denk ik niet kunnen..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:48

Dan zou ik niet fokken CielitoLindo ... Haha! Je blijft geheid met alles zitten. *LOL* Knipoog

Het veulen in mijn onderschrift is trouwens voor de verkoop. Lachen

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:51

Het heeft ook allemaal veel te maken met geld/middelen, geloven in een paard (=doorzettingsvermogen) en een goede ruiter/trainer. Een van de drie schort het nog al eens aan bij veel paardeneigenaren. Of een paard wordt kapot gereden en dan is het einde topper.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:47

Alles wat jij nu noemt Himyar, valt in mijn ogen onder de kundigheid van de handen waar een dier in belandt. Een goede ruiter zet door, een goede ruiter houdt zijn paard heel. En als je een goede ruiter bent, zijn de middelen doorgaans ook te krijgen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:56

LDRD schreef:
Na 3 dagen en de eerste drafpasjes.......en hoe, ja, dat is ervaring.


Ik ken anders een heel goed springpaard dat na zijn geboorte een heel krom been had, had verkeerd in de baarmoeder gezeten. De eigenaar dacht dat ie afgemaakt moest worden, hij kon helemaal niet lopen. Dit is echter na een maand of 4 helemaal bijgetrokken. Ik zeg niet dat het een topper is, maar toch een goed paard. En dat had niemand verwacht die de eerste pasjes had gezien.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:15

Als je het hebt over paarden houderij dan heb je het over onverwachtse ups en downs en vaker downs dan ups Scheve mond . Neemt niet weg dat paarden die "afgeschreven" worden, op welke leeftijd dan ook, niet altijd afgeschreven zijn .

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:49

Cassidy schreef:
Een goede ruiter zet door, een goede ruiter houdt zijn paard heel. En als je een goede ruiter bent, zijn de middelen doorgaans ook te krijgen.


De gedrevenheid van de ruiter zal er meer toe doen dan de mate waarin hij/of zij goed is. Daarbij dien je bij het toepassen van de middelen niet uit het oog te verliezen waarvoor de meesten van ons het toch allemaal doen, de liefde voor het paard! Het is al bewezen dat je het voor het geld beter kunt laten.

On topic, ik heb om mij heen gezien hoe verslavend fokken kan zijn Knipoog . Aangezien ik moeilijk ergens afstand van zou kunnen doen, begin ik er voorlopig maar niet aan.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:10

Ik bedoelde overigens niet alleen ups en downs direct in verband met het paard. Je kan ook ups en downs hebben in je werk, je relatie, je gezondheid etc. die je plannen aardig saboteren.
Mijn auto ging een keer total loss, het heeft een jaar knokken gekost voordat ik de helft van de dagwaarde uitgekeerd kreeg. Ik moest dus wel even het geld ophoesten voor een andere auto, kon niet zonder vanwege mijn werk. Heb toen mijn paard weg gedaan, ik had toch aardig genoeg van steeds weer het zware trainen en mijn paard ook. Ik kon ook niet lekker overweg met dit paard en werd te fanatiek om verder te komen, wat averechts werkte. Een paard is nu eenmaal geen machine.

Bij een reining paard ben je overigens ook nog zo enorm afhankelijk van een beetje knappe bodem. Die vind je niet zo makkelijk.

Just what is it that makes up a champion racehorse? Speed, certainly. Stamina, without a doubt. But, besides conformation, what factors are related to speed and stamina? Good racehorses come in all shapes, and the best built yearling at the sale doesn't always turn out a winner. Mentally, the potential champion needs a number of factors, not the least of which is courage. Willingness to run is at least as important as ability. Physically, one thing a successful horse needs is adequate lung capacity. Another is an efficient heart muscle.

Hetgeen wat een paard groot zal maken, is niet altijd zichtbaar aan de buitenkant.

The most famous such example is Secretariat. His autopsy showed beyond a shadow of a doubt that he had an oversized heart, weighing in at 22 pounds, nearly three times that of the average thoroughbred, and more than three times that of an average non-thoroughbred horse.
Secretariat's stud career wasn't unsuccessful, but while he passed on to his sons many outstanding characteristics, none of them displayed their sire's ability to sprint for a mile and a half, annihilating top notch fields and world records in the process. Essentially, Secretariat had inherited brilliant speed from his sire, the great Bold Ruler, but it was from Somethingroyal that he inherited the stamina to maintain it for classic distances. A horse tires when oxygen debt makes his muscles ache. A larger, more efficient heart enables those muscles to receive optimum oxygen for a longer period of time, provided that lung capacity is more than adequate. This therefore increases stamina. Secretariat's extreme example of a large heart probably greatly accounts for his seemingly unnatural ability to turn in performances like the 1973 Belmont Stakes.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:54

Een goede ruiter kan meer dan alleen goed paardrijden.
Die kan juist andere factoren, inclusief zijn eigen gedrevenheid, beperkingen van het paard etc., goed inschatten.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:41

Tenfold schreef:
Een goede ruiter kan meer dan alleen goed paardrijden.
Die kan juist andere factoren, inclusief zijn eigen gedrevenheid, beperkingen van het paard etc., goed inschatten.

Juist! En daardoor zal hij/zij het hopelijk ook op tijd in zien als zijn/haar topper niet die kwaliteiten in zich heeft wat het nodig heeft om die top te bereiken en niet onnodig doorpushen met alle mogelijke gevolgen vandien.