Achterbeengebruik bij EASP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:46

Samsam"]
Landen op voorbeen is fout in mijn ogen, voorbeen als laatste aan de grond bij afzet is niets mis mee.
[/quote]

Haha!
[quote="ceasario schreef:
Vandaar dat het tijdstip van het gebruik van het achterbeen belangrijk is.


[image]

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:05

Ik denk ook dat het tijd is voor een nieuw topic. Het gaat hier over de keuring, daar is iets opgevallen wat nu het hele topic overneemt. Het lijkt mij verstandiger om dan een nieuw topic te openen. Evt wil ik vanaf de eerste post (SamSam dacht ik) wel splitten. Dat houdt het overzichtelijk. Het is nu een inhoudelijke discussie over achterbeengebruik bij EASP (tenzij iemand andere plaatjes gebruikt >;) Knipoog ) en het lijkt mij dat dat in een ander topic hoort.

Hmm, nu stel ik het eigenlijk meer als een vraag, terwijl ik vind dat er gewoon een ander topic moet komen, wat mij betreft is het ok om een split te maken van dit topic (als basis van het nieuwe topic), mochten jullie dat willen. Op die manier dus. Nu snap ik m ook weer Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Laui! op 10-08-04 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:20

Je kunt ook weer oude topics boven halen.
En het de herhaling begint weer.


Ik dacht dat iedereen wel door had wat de eis is voor een dressuurbewegend paard .
In ieder geval geen krabbelaar op de voorhand die niet in staat is om op de achterhand te komen. (Het niet in staat zijn van schakelen).

Maar voor mij mag je splitten.

Zie wel wat de rest zegt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:22

Meestal ben je goed met linken en over dit onderwerp zijn pagina's volgezwetst euuh pardon gediscussieerd Haha! , dus waarom weer alles herhalen Verward

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:32

sarabande"]
over dit onderwerp zijn pagina's volgezwetst euuh pardon gediscussieerd Haha! , dus waarom weer alles herhalen Verward
[/quote]



[quote="ceasario schreef:
Je kunt ook weer oude topics boven halen.
En het de herhaling begint weer.


.



Zeg ik anders.??

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:33

Alles herhalen om het een ander duidelijk te maken, dat werkt het beste.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:35

sarabande schreef:
Meestal ben je goed met linken?



De ene is goed met linken en dan de andere met link worden. Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:42


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:52

Het EASP heeft denk ik op dit moment te weinig paarden om een goede selectie te maken.

Ik denk dat dit in de loop van de jaren wel beter gaat worden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:55

Aangzien ik mede daardoor afvallig ben geworden aan de achterbeen theorie wil ik toch deze vergelijking maken:
Boven: Hohenstein, vergruisd en als voorbeeld genomen van hoe het niet moest, op basis van deze foto.
Onder een foto van hierboven met een hengst die wel loopt hoe het zou moeten.

AfbeeldingAfbeelding

Ik ben dan tot besluit gekomen dat je een paard in beweging moet zien en dat idd vooral het buigen in de lenden belangrijk is: het kunnen bij elkaar plooien en de lenigheid.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:00

adriana schreef:
Het EASP heeft denk ik op dit moment te weinig paarden om een goede selectie te maken..


Bedoel je dat er dus zijn er hengsten goedgekeurd die niet aan de eisen voldoen?

Er gaat nog geen lichtje bij je branden dat de "voorbeen laatste aan de grond theorie" meer met het moment van foto dan met de kwaliteit van het paard te maken he?

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:18

Voorbeen (standfase) en achterbeen (landingsfase) zijn twee verschillende zaken. Het achterbeen moet het eerste landen (positieve DAP).
Echter was vorig jaar de uitleg van Anna42 en de invloed van het EV (hele gewicht op het voorbeen als deze in draf in de standfase is en de nare gevolgen daarvan), gekoppeld aan foto's die SamSam heeft geplaatst. Ik ga met haar mee.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:26

Zannekin schreef:
Ik ben dan tot besluit gekomen dat je een paard in beweging moet zien en dat idd vooral het buigen in de lenden belangrijk is: het kunnen bij elkaar plooien en de lenigheid.


Met een aktief !!! Achterbeen.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:37

Zannekin"]
Ik ben dan tot besluit gekomen dat je een paard in beweging moet zien en dat idd vooral het buigen in de lenden belangrijk is: het kunnen bij elkaar plooien en de lenigheid.
[/quote]

[quote="ceasario schreef:
Met een aktief !!! Achterbeen.



Mee eens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:42

Dat aktief achterbeen, hangt ervan af wat je daarmee bedoelt.... ik vind een Rubinstein bv ook niet zeer actief achteraan, veel paarden die je GP ziet lopen zijn zeker niet wat je kan noemen spectaculair achteraan. Het moet vooral een nuttig achterbeengebruik zijn, geen spektakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:46

Samsam schreef:
Landen op voorbeen is fout in mijn ogen, voorbeen als laatste aan de grond bij afzet is niets mis mee.



Onder het zadel is dat zeer beinvloedbaar door de ruiter.

En de fotograaf moet je ook niet vergeten Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:49

Pipo schreef:
Onder het zadel is dat zeer beinvloedbaar door de ruiter.

En de fotograaf moet je ook niet vergeten Knipoog


Wat, dat eerste of het laatste?

Heeft meer met fotoselectie dan de fotograaf te maken!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:52

Zannekin schreef:
Het moet vooral een nuttig achterbeengebruik zijn, geen spektakel.


Gedragen bewegingen met zelfhouding. Een paard moet terug kunnen komen en daarbij ritme en balans houden

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:57

Pipo schreef:
Onder het zadel is dat zeer beinvloedbaar door de ruiter.



Klopt.

Maar de ene kan je op het achterbeen rijden en anderen weer niet.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:58

Zannekin schreef:
Aangzien ik mede daardoor afvallig ben geworden aan de achterbeen theorie wil ik toch deze vergelijking maken:
Boven: Hohenstein, vergruisd en als voorbeeld genomen van hoe het niet moest, op basis van deze foto.
Onder een foto van hierboven met een hengst die wel loopt hoe het zou moeten.

[image][image]

Ik ben dan tot besluit gekomen dat je een paard in beweging moet zien en dat idd vooral het buigen in de lenden belangrijk is: het kunnen bij elkaar plooien en de lenigheid.


Hohenstein loopt tenminste met de "slinger" naar voren. Die andere doet dat duidelijk niet. En als dat "1 voorbeen aan de grond" al een probleem is, heeft die tweede er meer last van.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:54

adriana schreef:
Het EASP heeft denk ik op dit moment te weinig paarden om een goede selectie te maken.

Ik denk dat dit in de loop van de jaren wel beter gaat worden.


Dit is bij het NRPS wel gebeurd. De kwaliteit was in het begin ook niet denderend.

Maar was het niet beter om eerst precies uit te zoeken wat je wilt, en daar vanaf het begin streng mee te selecteren? Dus geen halfgebakken paarden goedkeuren. Ik heb hier op bokt een foto gezien van een hengst waarmee ik dus niet zou fokken.

Als je wel weet wat je wilt, dan kun je vrij snel streng selecteren.
Bij de Arabo-Fries is eerst al behoorlijk lang geexperimenteerd alvorens er keuringen werden uitgeschreven. Nu staat daar volgens mij redelijk vast wat het fokdoel is en wat ze willen zien.

In theorie vind ik dat het EASP een mooi doel heeft beschreven van hoe een paard hoort te lopen en hoe niet. Er zitten wel punten bij waar ik mij niet direct in kan vinden. Maar nu de praktijk nog. Het moet niet weer een vergaarbak worden van het NRPS en het KWPN zoals een paar andere 'stamboeken' op dit moment zijn, zonder enig fokdoel.

Wat ik mij verder nog afvraag is wat anglo arabisch bloed in het EASP doet? Engels volbloed is niet goed, maar anglo arabisch wel? Dus engels volbloed in combinatie met arabisch bloed is wel weer goed? Is de Arabier zo sterk overtuigend in zijn bewegingsmechanisme? Dat is mij nooit opgevallen.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:44

Heb er niet veel verstand van ,maar toen ik dit zag gebeuren in het eerdere topic de voorbeelden met foto's sorry hoor maar waar is deze discussie nu op gebaseerd op een wel of niet goed gebruik van het achterbeen ?!
In dit geval moeten we dat op basis van een foto kunnen zien Verward teneerste wordt hier idd een momentopname vastgelegd dus een juist beeld krijg je er volgens mij niet van.
Wil je een goed beeld kunnen krijgen van de manier waarop een paard beweegt zou je toch op zijn minst een serie foto's moeten hebben waarin een redelijk stuk achter elkaar wordt getoond dus kom je uit op een filmpje en dan nog wel een aardig stuk film. Maar zoals ik net al zei ik heb er niet veel verstand van Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:03

Met een juiste aanleuning kan dit het resultaat zijn.

Afbeelding

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:18

ceasario schreef:
Met een juiste aanleuning kan dit het resultaat zijn.

[image]


En daarbij heb je nog steeds de fotograaf nodig die op het juiste moment het plaatje schiet dus nog steeds een momentopname .
Maar ok dadelijk ga ik weer hartstikke oftopic vlolgens mij heb je meer materiaal nodig om een goed beeld te kunnen schetsen of een paard wel of niet het achterbeen juist gebruikt.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:23

Een paar uitspraken van Eric Lette; (oud artikel overigens)

Fout te grote bewegingen.

In de hervorming van de gewichtsdrager naar het elegantere, soepelere sportpaard, zijn in Zweden fouten gemaakt, zegt Eric Lette nu."
"Gedragen bewegingen met zelfhouding"", daar is te weinig op gelet. Een heel belangrijke fout die is gemaakt, is dat er teveel naar grote, ruime bewegingen is gekeken. Maar in de dressuur is het niet alleen groot en ruim, wat wordt gevraagd. Nee, het paard moet ook terug kunnen komen en daarbij ritme en balans houden. Een pendule slaat beide kanten op! Wij moeten paarden fokken die meer van achter uit aan het werk gaan, die meer gewicht op de achterhand willen nemen. Daar mankeert het aan. Ook bij de afstammelingen van onze topverervers voor dressuur bekend staande hengsten Utrillo, Urbino en Chagall.
Zeer illustratief in dit verband vindt Eric Lette ook het voorbeeld van Flying Admiral (v.Napoleon), de 12 jarige hengst die met Kyra Kyrklund recent vijfde werd in Den Bosch tijdens de Volvo-wereldbekerfinale dressuur. Ïk heb de hengst zelf gereden toen hij vier jaar was. Admiral heeft als enige hengst in de Zweedse geschiedenis tot nu toe een 10 gekregen voor zijn bewegingen. Ik pijnig mezelf nu vootrdurend met de vraag of ik, toen ik die 10 gaf, eigenlijk had kunnen zien wat ik nu zie; namelijk dat hij geen echte gewichtsdrager is? Ik vind Admiral nog steeds een heel goed paard en dat Kyra Kyrklund hem rijdt, is het beste wat hem had overkomen. Maar hij heeft problemen met het zich sluiten. daaruit concludeer ik dat voor een 3-of4 jarige de balans en de mogelijkheid tot schakelen vele malen belangrijker is dan de ruimte van de bewegingen.


Dit is de link van het hele topic: [FA] Rosie en de dressuur 3