De Burd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:19

Dees schreef:
Die oprechtheid zal je bij veel meer friese bedrijven kunnen ervaren, 'men' heeft hier over het algemeen wat minder praatjes. "een woord is een woord" geldt hier letterlijk, de Fries is trots op zijn woord.

Dat er iets geregeld kon worden tav ontwormen en bekappen was in het voorjaar van 2003 niet zo. Ik heb er toen letterlijk naar gevraagd.

Overigens; dat tehuis waar Weelde nu woont zal ze ook vandaan gaan; ik wil het nog beter, zeker mbt hoefverzorging (ze groeit een bokvoetje) (zelfde hoefsmid als bij De Burd).

De BUrd is een prima bedrijf als je niet veel eisen hebt tav vooral hoefverzorging, de prijs hoort bij de kwaliteit.
Maar daarom meld ik het ook: voor die relatief te lage prijs mag je gewoon geen superkwaliteit verwachten. Je krijgt waarvoor je betaald.

Beter dan waar je nu heen gaat met Weelde krijg je het natuurlijk gewoon echt niet! De paarden zien er daar altijd fantastisch uit!

Dees

Berichten: 18966
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:26

Dat is waar; ik heb mazzel.
Was dat niet op mijn pad gekomen had [naam verwijderd] komende winter thuis gestaan; alles beter dan een bokvoetje op 3 jarige leeftijd.

Voor mensen die hun veulens en enters niet kwijt kunnen in de handel, adviseer ik altijd "breng ze naar De Burd, overleven ze wel en goedkoper kan niet".
Maar voor het jonge dier waar je je hele leven plezier van wilt hebben is kwaliteit weldegelijk wat waard. Begrijp me goed; de dieren waar werkelijk niets op aan te merken is, zullen van een verblijf in de Burd niet slechter worden. Zeker de brutaleren hebben daar helemaal niets te klagen.

Maar heb je een beestje dat wel vaker dan 2x per jaar bekapt dient te worden (frans, bokvoetje bijv.) dan heb je heel weinig aan de Burd. NEt zoals je een redelijk schuw dier niet mak van de Burd afkrijgt; het is voeren en opfokken, maar geen opvoeden. Je zal niet de eerste zijn die zijn dier met lasso en hekwerk moet vangen, ze komen er weinig door de handen. Bij brave dieren zal dat geen probleem zijn, bij bloedbeestjes wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:34

Ik heb een tijd voor een fokker gereden die zijn jonge paarden in de opfok had bij de Burd. Het was altijd feest als de dieren naar huis kwamen Haha! De stront zat zo in de wintervacht dat je die eruit moest scheren. Maar verder is het denk ik een prima opfokbedrijf.
Toch heb ik gekozen voor een opfok met wat meer individuele aandacht en dat bevalt mij prima.

MirandaBJarig

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:50

Ik ben nu een aantal keren bij de zomeropfok van de burd geweest en de paarden stonden altijd dik in het gras.. Ook in de droge zomer van vorig jaar ! Nergens stond gras, behalve daar leek het wel.
Alle keren dat we er geweest waren zien de paarden er super uit.. Begin seizoen en einde seizoen.
Ze zijn ook allemaal supersociaal en nieuwsgierig.. Absoluut niet lelijk of schuw.. Zowel de merries als de hengstengroepen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:23

Dees schreef:
Maar heb je een beestje dat wel vaker dan 2x per jaar bekapt dient te worden (frans, bokvoetje bijv.) dan heb je heel weinig aan de Burd.


Als je extra betaald komt de smid gewoon vaker, voor Ustinov kwam hij ook wat vaker omdat die witte hoeven heeft die makkelijker scheuren.
Je moet het gewoon zien als een basispakket wat jezelf kan uitbouwen.
Ook hebben we hem zelf wat vaker ontwormd.
Ze worden idd niet geborsteld of getroeteld maar dat vind ik ook niet nodig.
We zijn er gewoon zelf 1x in de maand heen gegaan en hij zag er altijd goed uit, was dan ook een van de "brutale" die zich de kaas niet van het brood liet eten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:27

Ilindra schreef:
Als je extra betaald komt de smid gewoon vaker, voor Ustinov kwam hij ook wat vaker omdat die witte hoeven heeft die makkelijker scheuren.
Je moet het gewoon zien als een basispakket wat jezelf kan uitbouwen.
Ook hebben we hem zelf wat vaker ontwormd.
Ze worden idd niet geborsteld of getroeteld maar dat vind ik ook niet nodig.
We zijn er gewoon zelf 1x in de maand heen gegaan en hij zag er altijd goed uit, was dan ook een van de "brutale" die zich de kaas niet van het brood liet eten Haha!



Borstelen en vertroetelen vind ik ook absoluut niet nodig Haha! Maar in de winter stonden ze destijds nog in loopstallen, en die werd niet zo heel vaak gemest ( met zo grote koppel is dat ook niet heel eenvoudig natuurlijk, en je kan net zo veel strooien als je wil, schoon houd je dat niet)
maar dan kreeg je ze met wintervacht en maanden stront in de vacht terug............dat was niet lollig kan ik je vertellen Haha!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:50

Op wat voor leeftijd halen jullie ze eigenlijk weer uit de opfok. Mijn twee-jarige is in april dus 2 geworden. Wanneer zouden jullie zo'n paard naar huis halen? Na de winter of na volgend zomer?

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:52

Velvet komt eind december / begin januari naar huis, ze is afgelopen mei 2 jaar geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:01

Ik heb hem in oktober opgehaald toen hij 2,5 was.
Hij kwam dus uit het land en dus geen last van mest of wat dan ook.
Zo zag hij eruit toen hij thuis kwam:
Afbeelding
Hij heeft er zolang hij daar stond zo uit gezien (en daar ook elke maand foto's van geplaatst op Bokt), dus wij hebben absoluut niets te klagen over de Burd.

Dees

Berichten: 18966
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:50

Er is geen opfokbedrijf dat een betere weidegang kan bieden dan de Burd.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:27

Dees schreef:
Er is geen opfokbedrijf dat een betere weidegang kan bieden dan de Burd.



Zeker voor jonge hengsten,ze kunnen daar weg en hebben de ruimte bij eventuele ruzies onderling.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:39

Toch kies ik persoonlijk voor een opfok met wat meer opvoeding in het plaatje en elke dag een controlerend oog.
Kleine koppels en regelmatig in de hand. Wel ben ik voorstander van permanente weidegang met loopstal. Ook goede kwaliteit brok en kuil en hooi. Ook komt de smid zeker 4 tot 6 keer per jaar! En ook de veearts loopt eens een keer mee door de koppel!
Ben wat dat betreft wel een muts maar ik gooi mijn dieren liever niet in een koppel van 100 stuks.
Wat grond en graskwaliteit betreft kan je natuurlijk niet beter hebben dan in Friesland.
Ik heb er wel aan zitten denken om mijn veulen naar Friesland te brengen omdat ik daar zelf ook vandaan kom en al mijn familie er woont, zo had ik ook eens een reden om wat vaker in mijn geboortestreek te komen.
Maar ik kies er toch voor om de opfok thuis te doen met een koppel van minstens 3 veulens.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:18

Wij hebben de luxe dat de drachtige merries bij de jonge hengsten lopen, evenveel of merries in de meerderheid. Er staat ook een 18-jarige ruin die zich eigenlijk de opperhengst waant.
Zo worden ze super opgevoed en gaan niet door hun dak als ze als 3-jarige plots een merrie zien verschijnen Lachen
Ze hebben constant uitloop op nu 6ha en dat hou ik in de winter op minstens 2ha. Vind dat toch beter dan een loopstal waar ze niet naar buiten kunnen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:50

Dees schreef:
Dat is waar; ik heb mazzel.
Was dat niet op mijn pad gekomen had Weelde komende winter thuis gestaan; alles beter dan een bokvoetje op 3 jarige leeftijd.

Voor mensen die hun veulens en enters niet kwijt kunnen in de handel, adviseer ik altijd "breng ze naar De Burd, overleven ze wel en goedkoper kan niet".
Maar voor het jonge dier waar je je hele leven plezier van wilt hebben is kwaliteit weldegelijk wat waard. Begrijp me goed; de dieren waar werkelijk niets op aan te merken is, zullen van een verblijf in de Burd niet slechter worden. Zeker de brutaleren hebben daar helemaal niets te klagen.

Maar heb je een beestje dat wel vaker dan 2x per jaar bekapt dient te worden (frans, bokvoetje bijv.) dan heb je heel weinig aan de Burd. NEt zoals je een redelijk schuw dier niet mak van de Burd afkrijgt; het is voeren en opfokken, maar geen opvoeden. Je zal niet de eerste zijn die zijn dier met lasso en hekwerk moet vangen, ze komen er weinig door de handen. Bij brave dieren zal dat geen probleem zijn, bij bloedbeestjes wel.


Ik vindt wel dat je de zaak een beetje overdrijft.
Voor elk opfokbedrijf zul het iets anders willen dan je thuis zou doen.
Maar als men daar regelmatig naar toe gaat kun je ook zelf wat doen.

Ik heb ze toch liever daar lopen dan op een adres waar ze de hele winter tot hun oren in de modder lopen met een "schuilhut" wat je vaak bij veel partikulieren tegen komt.

En een bokvoet zit in het beestje er in of niet.
Hoogstens kun je wat corrigeren. Maar dan is 1 x in de 6 weken niet voldoende.



.

Dees

Berichten: 18966
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:28

Ik denk dat jij daar winterdags, ALS je daar al komt kijken (die van jou lopen daar toch alleen in de zomer, vooral in het weekend komt....

Het is niet zo dat ze in de modder lopen MET een schuilhut; ze lopen in een overdekte loods met 1 open zijde, tot de kogel in de pure mest en urine. Zal op zaterdag dan wel stro bijgestrooid worden, maar op dinsdag zie je daar al niets meer van.
Geen enkel bedrijf waardeert het als haar klanten 'wel even zelf gaan doen', ze zien je al komen. Ontwormspuit tot daar aan toe, maar opstrooien? Dacht het niet

En zgn graas-voetjes zijn niet genetisch, dat moet je met de hoefsmid VOORKOMEN. En bij de hoefsmid van mijn opfok, dezelfde als Burd, moet je dus achteraf constateren dat hij dat niet heeft gedaan (/gekund?). De frequentie is daar zeker debet aan, maar bij de Burd KAN het gewoon niet goed gaan, daar komt de beste man echt maar 2x per jaar.

Verder; iedereen die zijn jonge dier op De Brud wil zetten winterdags; mijn zegen heb je. Maar besef wel dat er een reden is dat ze in verhouding zo goedkoop zijn.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:57

Dees schreef:
En zgn graas-voetjes zijn niet genetisch, dat moet je met de hoefsmid VOORKOMEN. En bij de hoefsmid van mijn opfok, dezelfde als Burd, moet je dus achteraf constateren dat hij dat niet heeft gedaan (/gekund?). De frequentie is daar zeker debet aan, maar bij de Burd KAN het gewoon niet goed gaan, daar komt de beste man echt maar 2x per jaar.



Je moet je voetje nu niet afreageren op de Burd maar op de verantwoordelijk stalhouder waar je veulen staat en die blijkbaar niet er op toe ziet/zag of de voetjes van je veulen in de juiste konditie verkeren.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:42

Het lijkt me sterk dat zoveel mensne daar een jong paard neerzetten als het er dadwerkelijk zo slecht is...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:44


KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:45

Dank je, ik zal het even doorneuzen! Lachen

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:26

Sjuimpje schreef:
Ik heb de mijne trouwens staan bij www.paardenopfokbakhuis.nl
Is in het oosten dus misschien wat voor jou?


Heb jij daar toevallig ook de drachtige merries zien staan? Ik had op hun site gezien dat ze ook drachtige merries begeleiden en zou wel willen weten of dat wat is als je thuis de perfecte omstandigheden niet hebt om de merrie te laten bevallen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:58

Ik heb geen drachtige merries gezien, maar ik heb er ook niet echt op gelet moet ik zeggen...

Ik kan jullie wel meedelen dat Klukkie slechts 34 is geworden... Knipoog
R.I.P.
Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:11

KarinvdM schreef:
Het lijkt me sterk dat zoveel mensne daar een jong paard neerzetten als het er dadwerkelijk zo slecht is...


Voor sommige is het beter hun veulen in de achtertuin te houden.
Dit is eigenlijk het oudste echte opfokbedrijf.

Maar als de uitgroei van produkten tegenvalt hebben heeft het opfokbedrijf gedaan.

Moet je in september eens gaan kijken als de eerste veulens binnen komen.
Gestrest,niet ontwormt ,geen vlees op hun body,gescheurde hoefjes,. als net als vorig jaar het een hete droge Augustus geweest is.

En dan verwacht men dat deze diertjes er na 8 maanden puik uitzien.
Terwijl ze dan ook nog extra vatbaar zijn voor een kinderziekte als droes.
Zo ken ik wel aan de gang blijven.

Nogmaals je veulen in de achtertuin houden lijkt me voor sommige het beste.

Dees

Berichten: 18966
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:50

ceasario schreef:
Je moet je voetje nu niet afreageren op de Burd maar op de verantwoordelijk stalhouder waar je veulen staat en die blijkbaar niet er op toe ziet/zag of de voetjes van je veulen in de juiste konditie verkeren.


Doe ik niet.
Waarschuw wel voor het feit dat bij opfokbedrijven waar de hoefsmid 'bij de prijs inzit' wellicht beknibbelt wordt op juist dat wat sommige jonge paarden extra nodig hebben. Waarbij het hier toevallig gaat over De Burd, maar ik heb persoonlijk helemaal niets tegen de Burd.

Het bedrijf waar mijn enter staat heeft per september een kostganger minder. regel ik wel zonder internet Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:51

Ik moet zeggen dat ik het wel met Dees eens ben wat betreft dat laatste. Overigens moet ik zeggen dat bij de opfok waar Xara staat de hoefsmid ook te weinig bekapt, terwijl je daar apart voor moet betalen.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:25

Dees schreef:
Waarschuw wel voor het feit dat bij opfokbedrijven waar de hoefsmid 'bij de prijs inzit' wellicht beknibbelt wordt op juist dat wat sommige jonge paarden extra nodig hebben.


Helaas weet ik uit ervaring dat er dus ook bedrijven zijn die je apart laten betalen voor een hoefsmid die uiteindelijk minder vaak is gekomen dan dat jij er voor betaald hebt Scheve mond .