Besluiten voor de fokkerij van het KWPN.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:19

Daar gaat het niet om, ik vind de onderzoeken die Z doet interessant.
En voor het geval ik weer als onnozel wordt versleten, ik heb de onderzoeken gelezen.
Om meer inzicht te krijgen in de OCD problematiek is het belangrijk dat we breed gaan oriënteren.
Althans dat is mijn visie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:22

Dat 70% van de veulentjes meer kans heeft op OCD die voor 1 april geboren zijn lijkt mij een logisch iets. Al moet ik zeggen dat ik het graag eerst even met eigen ogen zou willen lezen Haha!

Het lijkt mij uberhaupt niet goed om van die vroege veulens te hebben, dan maar niet naar de keuring. Kan drie jaar later ook nog.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 23:23

Pipo schreef:
Dat 70% van de veulentjes meer kans heeft op OCD die voor 1 april geboren zijn lijkt mij een logisch iets. Al moet ik zeggen dat ik het graag eerst even met eigen ogen zou willen lezen Haha!

Het lijkt mij uberhaupt niet goed om van die vroege veulens te hebben, dan maar niet naar de keuring. Kan drie jaar later ook nog.



Dat 70% van de veulentjes meer kans heeft op OCD die voor 1 april geboren zijn lijkt mij een logisch iets

Zeker als een box niet groter is dan 3 x 3 meter buitenwerks. Huilen

Anne_GTI

Berichten: 18210
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:38

Gooi ik even een knuppel in het hoenderhok:

Bij een bepaald Duits stamboek is al jaren in de mode om een veulen te krijgen in december/januari. Ook met het oog op keuringen. (deze verjaren niet op 1-1 zoals in Nederland)

Dan zouden daar nog veel meer OCDtjes moeten zijn Verward

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:42

Uit dat onderzoek in Duitsland is gebleken dat beweging het sleutelwoord is: vroege veulens in zeer ruime stallen met dagelijkse uitloop hebben minder OCD dan veulens uit stallen van 3x3 en geen uitloop.
Wij hebben een veulen in januari gehad dat welgeteld 1 dag op stal heeft gestaan (5x3,5) en voor de rest buiten ging, ong 6 uur per dag, ook in de sneeuw. Het hangt dus vooral af van de manier waarop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:46

Zannekin schreef:
Uit dat onderzoek in Duitsland is gebleken dat beweging het sleutelwoord is: vroege veulens in zeer ruime stallen met dagelijkse uitloop hebben minder OCD dan veulens uit stallen van 3x3 en geen uitloop.
Wij hebben een veulen in januari gehad dat welgeteld 1 dag op stal heeft gestaan (5x3,5) en voor de rest buiten ging, ong 6 uur per dag, ook in de sneeuw. Het hangt dus vooral af van de manier waarop.

Komt er dus op neer dat vooral de fokkers aangesproken moeten worden op hun omgang met de dieren. En dus niet het stamboek Knipoog Ze kunnen moeilijk gaan controleren hoe een eigenaar met zijn veulentje omgaat.

Maar even wat anders: Het is toch al JAAAAREN bekend dat veulens/ paarden in de groei veel beweging nodig hebben Verward Dit is toch niets nieuws of wel Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:17

Even wat anders: Johan Knaap is toch Algemeen directeur en niet Hoofd Inspectie Verward

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:26

Nou is toch alleen maar goed dat er meer onderzoek komt. Kan alleen maar ten goede komen.

En euh... ik denk dat ze in Duitsland heus niet verder staan in het onderzoek naar OCD hoor anna. Ga maar eens kijken naar de hengstenkeuringen... Daar keuren ze vaak HEEEEEL veeel hengsten op de commercialteit en vaak niet op de correctheid. Als ie maar goed is voor de handel. En dan zeg ik niet dat daar iets mis mee is, maar ook niet dat ik er okkoord mee gaat.

In 1999 kocht iemand hier in de buurt een hengst die in Oldenburg de kampioenskeuring meeliep. Kon hem hier zeer moeilijk verkopen. Je mag zelf raden waarom... Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:43

adriana"]
Betalen? Waar lees jij iets over betalen.
[/quote]

[quote="Pipo"]
Waar lees je wat over het chippen trouwens
[/quote]

kwestie van alles lezen Haha!

[quote="Anna42 schreef:
En wie betaalt dit, net als de voorgeschreven chipjes, allemaal?


Is OCD dan ook erfelijk bepaald? of heeft dit puur te maken met het milieu waarin een veulen opgroeit? Of kan ook een trauma er voor zorgen dat een paard OCD heeft/ontwikkeld?
En als ruimte het sleutelwoord is of zou zijn... wat zou dan het maximale mogen zijn om een veulen op stal te hebben staan per dag?
Heeft de stokmaat er ook mee te maken/zou deze er mee te maken kunnen hebben?

En het lijkt me toch stug dat een ALV zonder achtergrond info besluit in te stemmen met een een onderzoek zonder te weten wat het onderzoek exact inhoud?
Wat je wel vaak ziet/hoort en merkt dat de mensen die sowieso weigeren om een een ALV te bezoeken schoppen tegen bijna ieder besluit wat er wordt genomen...

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:47

Alane schreef:
Is OCD dan ook erfelijk bepaald? of heeft dit puur te maken met het milieu waarin een veulen opgroeit? Of kan ook een trauma er voor zorgen dat een paard OCD heeft/ontwikkeld?
En als ruimte het sleutelwoord is of zou zijn... wat zou dan het maximale mogen zijn om een veulen op stal te hebben staan per dag?
Heeft de stokmaat er ook mee te maken/zou deze er mee te maken kunnen hebben?

En het lijkt me toch stug dat een ALV zonder achtergrond info besluit in te stemmen met een een onderzoek zonder te weten wat het onderzoek exact inhoud?
Wat je wel vaak ziet/hoort en merkt dat de mensen die sowieso weigeren om een een ALV te bezoeken schoppen tegen bijna ieder besluit wat er wordt genomen...


Nou, ik dacht wel dat OCD idd erfelijk is, dus een goed beleid van een stamboek is zeer wenselijk. Het is wel zo dat er ook veel milieufactoren bij meespelen. Zoals idd ruimte... en dat is idd moeilijk voor veel mensen. Niet iedereen heeft de ruimte of geld om een veulen op te laten groeien in een geschikte ruimte. Het zou wel moeten. Maar ja... Knipoog

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:30

Pipo ik kom nog even weer terug op die keuring in Marienheem.

Daar valt teveel over te zeggen;

Zijn er dan zoveel fokkers binnen het KWPN die geen verstand van fokken hebben en/of....Moet daar uit geconcludeerd worden dat het KWPN schromelijk tekort schiet in het voorlichten van de fokkers...en/of....Ligt het aan de KWPN hengsten en/of merries en/of....Fokken is primair vooruit zien, secundair selectie etc.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:47

Citaat:
Zijn er dan zoveel fokkers binnen het KWPN die geen verstand van fokken hebben en/of....Moet daar uit geconcludeerd worden dat het KWPN schromelijk tekort schiet in het voorlichten van de fokkers...en/of....Ligt het aan de KWPN hengsten en/of merries en/of....Fokken is primair vooruit zien, secundair selectie etc.
_________________


er zijn en er worden er teveel geboren in Nederland. Vooral in mijn regio (Salland/Twente) denken de boeren dat er GELD valt te verdienen met paarden fokken Haha! Haha!
Stallen staan toch leeg (MKZ/varkenspest). Als je de Salland route maakt zie je overal paarden staan, echt overal. Lachen

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:15

Citaat:
Pipo ik kom nog even weer terug op die keuring in Marienheem.



was er ook eventjes gisteren. Kwaliteit was inderdaad om te janken.
Ik zou er niet voor heen gaan, maar misschien lopen ook wel veel fokkers die het al genoeg vinden om de merrie in het stamboek te krijgen? Ik hoop dat maar, anders zijn er inderdaad veel fokkers die geen verstand van paarden hebben.

Citaat:
Niet iedereen heeft de ruimte of geld om een veulen op te laten groeien in een geschikte ruimte


nee, maar ik denk, dat je dan ook niet een vroeg veulen moet gaan fokken. Vanaf mei kunnen ze toch al veel buiten zijn. Lachen

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:22

Anna42 schreef:
En wie betaalt dit, net als de voorgeschreven chipjes, allemaal?



Betalen en chipjes in 1 zin.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 09:25

greetje schreef:
Pipo ik kom nog even weer terug op die keuring in Marienheem.

Daar valt teveel over te zeggen;

Zijn er dan zoveel fokkers binnen het KWPN die geen verstand van fokken hebben en/of....Moet daar uit geconcludeerd worden dat het KWPN schromelijk tekort schiet in het voorlichten van de fokkers...en/of....Ligt het aan de KWPN hengsten en/of merries en/of....Fokken is primair vooruit zien, secundair selectie etc.


Je ziet de laatste jaren hetzelfde als in de jaren 70.
De varkensector leek goed.
Wat zag je:
Omdat in de bouw de werkeloosheid stijgende was.
En er veel werkelozen van boerenafkomst waren en vanuit de fam. nog recht hadden op een stukje grond.
Ging men onder aanvoering van voerleveranciers en hybride fokkerijen
met zijn alle in de varkens. (bioproduktie)
Bioproduktie werkt altijd bij tekorten.

Nu gaat men van Varkens over naar Paarden. (VEP-s)
Maar men vergeet dat er authentieke paardenlanden zijn bij gekomen,waaronder Oost-Duitsland en onlangs Polen.

Meer wil ik er niet over zeggen.
Maar in dit geval zal het verleden zich herhalen.

Net als de AEX-beurs.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 09:36

Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:45

Ik geloof wel dat ze in Duitsland verder zijn, zoals wat te lezen is in dit stukje.
Het ontstaan van OCD en het verloop, dat zal voor alle rassen gelijk zijn en vooral bij paarden die op dezelfde manier gebruikt worden.
Sport en fokkerij.

Citaat:
Die Auskunft mit den schlechten OCD-Befunden
bei Holsteinern kann ich nicht nachvollziehen,
da der Holsteiner Verband nur Hengste einsetzt,
die in Klasse 1 oder 2 geröngt sind.
In Holstein wird in der Tat nicht so streng das
Fundament auf korrektheit bewertet wie in anderen Zuchtgebieten, denn wir haben
eine Leistungszucht und das bessere Leistungspferd mit vielleicht kleinen
Mängeln in der Korrektheit ist uns lieber als der superkorrekte nichtskönner.
Außerdem haben neueste Studien erwiesen das es keinen zusammenhang von OCD und
der Stellung der Gliedmaßen gibt.


Maar goed, het begint volgend jaar pas.
Ik ben benieuwd hoe ze het dan gaan oppakken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 09:54

adriana schreef:


Maar goed, het begint volgend jaar pas.
.


Heb je ook de begrotingsmelding voor volgend jaar gezien?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:08

Pipo schreef:
Het onderzoek in Duitsland is natuurlijk reuze interessant. Maar hoe weten jullie dat het kwpn daar niet naar gekeken heeft Verward Er word een aanname gedaan dat er niets mee gedaan word. Dat vind ik wat voorbarig.

Vandaag even op de stamboekkeuring in Marienheem geweest, lijkt mij toch een kl*te baantje ....inspecteur zijn. Want als de kwaliteit iedere dag/op iedere keuring zo is, dan zou ik binnen enkele dagen bij de Psych zitten en een overdosis prozac gaan slikken.


Wat aanname betreft heb je gelijk en is dat een voorbarige conclusie. Ik lees echter niet dat men het Duitse onderzoek in Nederlandse onderzoek gaat meenemen. Met een dergelijke informatie sluit je dus uit dat het wiel 2 x wordt uitgevonden en er onnnodig geld wordt vertimmerd aan iets wat al getimmerd is.

Wat zou de oorzaak zijn dat de kwaliteit zo bedroevend is dat jij overgaat op prozac? Laat die overdosis nog maar even zitten dat verdien jij niet maar wellicht anderen.
Ik neem aan dat het keuringsboekje, waar de keurmeesters zich meestal tot over in verschuilen, vol met klinkende namen staat.
Als het allemaal op papier klinkt als een klok wat is de oorzaak van die neergaande kwaliteit. Wat overigens op Bokt al heel lang wordt gesignaleerd.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 10:10

Bij de presentie van het onderzoek is er wel een vertegenwoordiger of meerdere voor het KWPN geweest in Hannover.

Zij denken nu dat het onderzoek onbrekende faktoren bezit.
Vandaar dat ze het waarschijnlijk op onderdelen willen over doen.

Kan weer een Wetenschapper een onderdeel bij zijn eigen lijst toevoegen. Knipoog

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:26

Kennis is macht, meten is weten.......

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 10:40

CGJ12 schreef:
Kennis is macht, meten is weten.......


En macht laat betalen. Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:18

ceasario schreef:
Heb je ook de begrotingsmelding voor volgend jaar gezien?


Da's wel erg makkelijk. Het leven wordt duurder, het is logisch dat dat af en toe wordt doorberekend. Is helaas met erg veel dingen zo, prijzen, stallingskosten, noem maar op.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:23

Dotering van EUR 42.000 tot een totaalreservering van EUR 143.000.
Per jaar worden er tegenwoordig 12.000 veulens geregistreerd uit zo'n 15.000 dekkingen...............
Aangezien het bedrag is gereserveerd voor het gehele onderzoek wat zo'n 3 jaar in beslag neemt dienen de kosten te worden gedragen door zo'n 36.000 geregistreerde veulens.

Per registratie kost dit "geintje" dus nog geen 4 EURO...........
Dus waar maak je je in 's hemelsnaam druk om..........


(het intikken van alleen al dit berichtje is duurder............. Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:27

greetje schreef:
Pipo ik kom nog even weer terug op die keuring in Marienheem.

Daar valt teveel over te zeggen;

Zijn er dan zoveel fokkers binnen het KWPN die geen verstand van fokken hebben en/of....Moet daar uit geconcludeerd worden dat het KWPN schromelijk tekort schiet in het voorlichten van de fokkers...en/of....Ligt het aan de KWPN hengsten en/of merries en/of....Fokken is primair vooruit zien, secundair selectie etc.


Tja je kunt dat aan veel dingen wijten en verwijten. Maar hoeveel mensen vragen advies bij het kwpn? Heel weinig hoor. Ga naar wedstrijden, naar keuringen..........en hoor eens hoeveel verschillende meningen er wel niet zijn over paarden/hengsten/ruiters. Ik denk dat paardenland voornamelijk uit emotie bestaat, werkelijk meetbare kennis is er niet.

Ik weet nog goed dat ik een maand geleden bedacht om mijn merrie te dekken. Ik heb heel veel mensen gesproken en veel mensen gaven mij advies. Maar er waren van al die mensen maar 2 mensen, die het gelijke advies gaven. De rest begon allemaal klinkende namen te roepen zonder enig argument waarom deze hengst zou passen op de desbetreffende merrie. Het was voornamelijk: Ja maar das een " goeie" (bb) hoor! Heel best peerd!

Is het niet zo dat er door veel mensen zo gefokt word? Lees de topics op bokt eens..........er word amper gekeken naar of een hengst echt past! Zou dit niet de grootste oorzaak zijn dat er op dit moment vrij veel mindere paarden zijn Verward Trouwens.......als je dan weer naar een centrale keuring gaat, zie ik er toch veel waarvan ik denk: Hebbe....hebbe.....hebbe Haha!