serieus fokadvies gevraagd (met foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:48

Denk zelf niet aan Equador: dat Voltaire is Frans bloed en dat staat bekend op de beknopte nafok. De Renville-zoon van Equador zal maken dat het paardje nog meer kont wordt ipv front. Renville zal er wel meer lenge in kunnen brengen dan Equador zelf...

Maar ik zocht het wel bij hengsten met 'een ribje meer'...

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:15

Peche schreef:
Citaat:
jou merrie is overbouwt of niet, of ligt dat nou alleen aan de foto?
En zou je niet gaan voor een betere rug, hals verbinding of ligt dat nou ook aan mij of de foto?


merrie is niet overbouwd

Caranthir ik heb je een PB'tje


Je kunt zeggen wat je wilt maar ik vind dat dat zo lijkt op de foto!
Laatst bijgewerkt door xx_hanneke op 13-03-04 01:42, in het totaal 2 keer bewerkt

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:21

Dees schreef:
Denk zelf niet aan Equador: dat Voltaire is Frans bloed en dat staat bekend op de beknopte nafok. ..


Voltaire heeft anders naar mijn weten behoorlijke goede nafok gehad, dat je frans bloed over het algemeen een slechte nafok vind hebben kan ik met m'n gedachte bijkomen.
En equador is wel de vader van idocus, maar zou idd persoonlijk ook niet voor hem gekozen hebben. Zoals ik al eerder zei (vage keus maar jet-set das puur gevoelsmatig hoor) En als je er zo'n springlijn achter hebt zitten zou ik ook niet snel voor dressuurbloed gaan maar aangezien je aangaf dat je dat wel wou. Oo seven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:31

Volgens mij heb ik in dit topic eerder vandaag gelezen dat een scheut Voltaire wel gewenst zou zijn, maar dat kan ik nu niet meer terug vinden Verward.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 01:42

sarabande schreef:
O prima, hoop dat Sietse je veel kan vertellen over de achtergrond.
Hoe oud is de merrie eigenlijk?? Of staat dat al ergens Bloos!


Sietse heeft mij vandaag gebeld en hij blijkt toloma een jaar te hebben uitgeleend, vandaar een andere fokker op het papier. Nu moet ik alleen nog uitzoeken waar haar 2 veulens zijn gebleven (die schijnt ze gehad te hebben). Ze is overigens 10 jaar.

En Adriana ik denk dat ik inderdaad de holsteinerkant op moet. In ieder geval niet volbloed (is trouwens ook al heet genoeg).

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:55

O wat leuk!
Wat kon Sietse je nog meer vertellen over deze lijn, want dat is heel interessant.
De moeder van Jiloma heeft nog een internationaal springpaard ter wereld gebracht Zippo.
En misschien weet MissHIS in dit topic ook wel meer te vertellen over de stam.

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:08

xx_hanneke"]
[quote="[naam verwijderd] schreef:
Denk zelf niet aan Equador: dat Voltaire is Frans bloed en dat staat bekend op de beknopte nafok. ..


Voltaire heeft anders naar mijn weten behoorlijke goede nafok gehad, dat je frans bloed over het algemeen een slechte nafok vind hebben kan ik met m'n gedachte bijkomen.
En equador is wel de vader van idocus, maar zou idd persoonlijk ook niet voor hem gekozen hebben. Zoals ik al eerder zei (vage keus maar jet-set das puur gevoelsmatig hoor) En als je er zo'n springlijn achter hebt zitten zou ik ook niet snel voor dressuurbloed gaan maar aangezien je aangaf dat je dat wel wou. Oo seven??
[/quote]

LEZEN!
Beknopte nafok is niet hetzelfde als slechte nafok Boos!

Als je een beknopte merrie hebt en je wilt een langgelijnder veulen, dan doe je er verstandig aan een hengst te kiezen die niet beknopt zal geven. Hetgeen je van Frans gefokte paarden wel mag verwachten.

C'est Tout!

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:18

Excuseme schreef:
De foto is helaas niet duidelijk. Je zou aan Goodtimes kunnen denken, al weet ik niet welke karakers hij doorgeeft. Je fokt er wel beweging in, ze kunnen springen en Nimmerdor staat bekend om zijn correcte bovenbelijning. Verder heb je natuurlijk Farn twee keer in derde generatie en daar worden ze in de meeste gevallen niet slechter van.


Goodtimes keer landwind ??? lijkt me niet zo geschikt, zowel voor het karakter en type niet !!!!

Deze merrie heeft lengte en makkelijk karakter nodig.
Ik denk eerder aan; Indoctro, Casco ( vooral qua type) Karandasj, Contender nakomeling, Peterpan. Lupicor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:51

Lovely schreef:
Volgens mij heb ik in dit topic eerder vandaag gelezen dat een scheut Voltaire wel gewenst zou zijn, maar dat kan ik nu niet meer terug vinden Verward.

...in een ander topic over een ander paard... sorry!

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:05

Citaat:

LEZEN!
Beknopte nafok is niet hetzelfde als slechte nafok Boos!

Als je een beknopte merrie hebt en je wilt een langgelijnder veulen, dan doe je er verstandig aan een hengst te kiezen die niet beknopt zal geven. Hetgeen je van Frans gefokte paarden wel mag verwachten.

C'est Tout!


Ja, heel erg veel excuses, had 't idd niet goed geformuleerd, sorry Bloos!

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:25

Wel eens over Manhattan nagedacht?? (v. Burggraaf)
Wij hebben zelf een merrie laten dekken door hem. Zij heeft een lange rug en hals, hoog kruis ook, maar wel sterke benen.

Er is een wat fijner gebouwd paard uitgekomen, wel met een wat hoger kruis, iets minder lange rug en wat betere hals.
Manhattan staat bij Team Nijhof, www.team-nijhof.nl

Info Manhattan:
KWPN - bruin - geb. 1994 - stokm. 1.69 m.
KWPN - Unire

Manhattan is een nakomeling van de preferente hengst Burggraaf. Burggraaf staat bekend als leverancier van springpaarden.Zijn nakomeling S ’Blieft won met Lesley Burr de hoogst gedoteerde Grote Prijs ter wereld, namelijk die van Calgary. Ook de getalenteerde springpaarden Burggravin, Dumbo, Jumper en Graaf zijn Burggraaf-nakomelingen. Grootvader Abgar is één van de invloedrijkste volbloeds in de Neder- landse rijpaardfokkerij. Manhattan komt uit de prestatiestam van de heer Huisman in ter Aard. Deze gewel- dige stam bracht onder andere de internationale springpaarden Carrera (v.Joost), die met Jean-Claude Vangeenberghe de Grote Prijs van Aken won,maar ook Valeur D.(v.Abgar), die met Wout-Jan Van der Schans o.a. twee keer de Derby van Eindhoven heeft gewonnen. Maar ook de goedgekeurde hengsten Jörn en Donau komen uit deze stam. Moeder Utopia is een typisch voorbeeld van een succesvolle kruising tussen een vol- bloed met een Groninger lijn. Manhattan werd Reserve-Kampioen van de najaarsverrichtingstest in Ermelo.

Manhattan werd eveneens Reserve-Kampioen van de Hengstencompetitie 1999. In 2001 behaalde Manhattan diverse hoge klasseringen in 1.35 rubrieken,waaronder 2e HK Den Bosch, 2e Hengstenspringen Denekamp en diverse top drie klasseringen in de "Twente-Cup" kwalificaties en finale. Manhattan werd winnaar van de 7-jarigen in Etten-Leur op 1.40 m. niveau. Daarna maakte Manhattan zijn internationale debuut in Leeuwarden,hetgeen een 2e plaats opleverde in het 1.40 m. Verder was Manhattan tweede in de finale van Bremen en 4e en 6e in Barcelona.In 2002 won de Manhattan-dochter Solita het Nederlands Kampioenschap Vrijspringen.In 2003 heeft Manhattan maar liefst drie aangewezen zonen bij de KWPN hengstenkeuring. De nakomelingen van Manhattan zijn zowel geliefd bij de dressuur-als de springruiters. Bij de 4-jarigen competities in 2003 deden nakomelingen zoals Skik en Stetter van zich spreken. Zijn zoon Stetter won de wedstrijd voor 4-jarigen tijdens het CHIO te Geesteren en Indoor Brabant in 2003.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:58

Ik denk dat we bij deze stam moeten oppassen met teveel bloed.
Ik zit met hetzelfde probleem als de topicstarter, een merrie uit dezelfde lijn, waar ook weer een hengst bij moet.
Als we er een hengst bij pakken met meer volbloed in de eerste generaties hebben we de kans dat de hals verkeerd blijft.
Maar pakken we er een hengst bij met te weinig bloed, heb je weer de kans dat de sterke Gelderse achtergrond weer doorslaat.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:08

Ik ken een aantal Peterpan nakommelingen en die bevallen mij uitstekend.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:10

Uit wat voort soort moederlijn kwamen die Peter Pan nakomelingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:11

Manhattan is een fantastische hengst als je het mij vraagt. Alleen, ik heb er wel veel kleine nakomelingen van gezien. Ook met een stokmaat van 165 toonden ze niet groot en zeker niet massaal, maar juist fijn en chique.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:12

Ok, ik ga ook iets zeggen..

Hemmingway?

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 12:03

Ik denk dat Manhattan niet de beste optie is. Om redenen die Adriana al noemde.

Ik zit vooral naar indoctro en indorado te kijken. Jammer dat indorado schimmel is. Ga in ieder geval naar de hengstenshow van vdl.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:09

carola schreef:
Ik denk dat de rug helemaal niet zo kort is, ik vind haar best lekker in het vierkantsmodel staan. Het kruis is wel hoog, daar ben ik het mee eens.
Maar ik zou eerder zoeken naar een hengst die wat meer front en meer hals geeft.


Em volgens mij wil het KWPN liever paarden in het rechthoeksmodel zien.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:03

Met een paard zoals Corland en Indorado kan je meer rek in het lichaam krijgen, wat dus weer beter past bij de visie van het kwpn.
Maar wat het kwpn nu graag wil is een functioneel exterieur, dus dan zou naar mijn mening een iets meer naar het vierkantsmodel ook mogen.
Mits die hals maar wordt verbeterd.
Vanmiddag komt de zoon van de hengstenhouder als het goed is wel, dan zal ik het dan eens navragen wat hij van de combi's Indoctro, Corland of Indorado vind.
Aangezien we aardig in hetzelfde schuitje zitten.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:44

Indorado voor een "goed" karakter ??? Ik ken drie indorado-nakomelingen die niet bepaald een prettig karakter hebben, zijn erg gecompliceerde paarden. Is dat dan wel verstandig....

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 17:44

Is dat zo van Indorado? Kan er niets over vinden.
En bedankt adriana, ben benieuwd wat hij zegt.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:00

Vandaag is de zoon geweest en het was helaas een flitsend bezoekje want de eigenaar moest melken.
Maar op zich vond ik het erg interessant.
Hij vertelde dat Indorado steeds interessanter wordt omdat zijn nakomelingen op het punt staan door te breken in de internationale sport.
Indorado geeft maat en lengte en fokt net iets zwaarder vanwege zijn Holsteiner invloeden. En dan kon Jiloma wel hebben.
Ook Orame vond hij er wel bij passen, omdat Jiloma altijd wat fijne veulens fokt, en Orame fokt wat zwaarder leek hem dat ook goed te passen.
Het is nog steeds moeilijk.
Maar Indorado is al wat meer bewezen dan Orame.
Hij fokt niet 100 % schimmel, omdat zijn gehele moederlijn bruin is.
En jou merrie is geen vos, dus voor een vreemde kleur hoef je niet zo bang te zijn.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:27

Lovely schreef:
Manhattan is een fantastische hengst als je het mij vraagt. Alleen, ik heb er wel veel kleine nakomelingen van gezien. Ook met een stokmaat van 165 toonden ze niet groot en zeker niet massaal, maar juist fijn en chique.


Idd, dat is wel zo. Zie de foto in m'n profiel: Tyrano. Hij is ook best chique, maar klopt wel. Hij is ook 1.65, maar toont niet groot. Onder het zadel wel. Nou scheelt dat hij ook werd bereden door iemand van 1.75 met lange benen. Hij leek toen idd een ukkie. Nu wordt hij door mij bereden (sinds gister Haha!) en dat toont al veel beter.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:48

Equador lijkt me id niet geschikt voor deze merrie.
Staat zelf niet of nauwelijks in het rechthoeksmodel.
Zou voor deze merrie id een hengst zoeken met wat meer lengte.
Indoctro lijkt mij wel wat op deze merrie of een van zijn ggk zonen Bloos

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:50

Indoctro zou idd best kunnen en Orame werd vanmiddag ook als passend beschouwd bij onze merrie uit de Loma stam.