hoe trainen voor keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:35

sarabande schreef:
Hoe oud is je merrie, als ze nog geen 3 jaar is zou ik niet rijden en keuringsklaar maken.
Met het rijden van zon jonge merrie verlies je vaak wat vlees op de bovenlijn wat voor de keuring wel weer nodig is.
Ik laat mijn 2 1/2 jarigen gewoon lekker buiten spelen, in april worden ze opgepakt voor de keuring.


Wat zijn de voorbereidingen voor die 2.5 jarigen dan? Wat ga je doen vanaf april?
Ik heb ook een 2.5 jarige staan die in Juli voor de keuring moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:24

heb vandaag voor het eerst gelongeerd met een touwtje

ik haar zelf nog nooit zien lopen en alleen foto's van de 2de keer erop.

ze liep echt super. was bang dat ze op de voorhand zou lopen maar dat doet ze dus absoluut niet.

heb haar vooral veel overgangen laten maken om de achterhand te activeren

iemand nog meer tips?

Marjolein

Berichten: 11643
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:30

Ook een paar keer oefenen met het aan de hand lopen en aangejaagd worden op het harde. op die manier kan je zelf beoordelen wat je graag nog verbeterd ziet worden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:33

Tips voor Jantina en Vonneke, longeren, afwisselen met stappen aan de hand, liefst zo recht mogelijke stukken en mulle ondergrond, bospaden zijn super, anders op de uiterste hoefslag. Cavaletti's laten stappen en draven en die geleidelijk aan iets verder uit elkaar leggen zodat de stap en draf ruimer worden en de achterhand actiever.
Tijdens het stappen ook veel stilstaan en zo nu en dan wegdraven op de rechte zijde uit stilstand, ook om het achterbeen er actief onder te zetten.
Bij al deze dingen goed met stemhulp en straffen en belonen werken zodat je paard in de ring onder je controle is. Wanneer je haar niet zelf voorbrengt dit een paar keer met de desbetreffende voorbrenger oefenen. Zo mogelijk iemand die ervaring heeft laten beoordelen of er meer of minder op een bepaald onderdeel geoefend moet worden.
In stap altijd een karwats in de linkerhand die je gebruikt in de bocht als rem of om tikjes mee tegen de zijkant te geven om te activeren. Dat scheelt in het trekken in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:40

Dit is mijn mening, maar ik heb niet veel paarden keuringsklaar gemaakt.

Enkele jaren geleden een aantal merries, die ik een aantal keren per week met touwtjes longeerde, goed over de rug en het achterbeen erbij. De paarden gingen erg fijn door het lijf lopen, maar een week voor de keuring gingen ze naar de hengstenhouder die ze voorbracht. Daar gebeurde wat waar ik het absoluut niet mee eens was. Ze gingen zo min mogelijk naar buiten zodat ze flink fris waren voor de keuring Verward

Daardoor waren ze stijf, en liepen ze met de staart erop, daardoor krijg je mindere gangen en zijn ze dus minder beoordeelbaar in mijn ogen.

Daarom zou ik dus juist voor de keuring de paarden eruit blijven halen,en zorgen dat ze rijtechnisch ( longeertechnisch Haha!) goed aan het werk blijven en mooi los in het lijf. Volgens mij presteer je dan veel beter op de keuring, dan met paarden te komen die allemaal met de staart erop lopen.

Maar das mijn mening, en met keuringen is die niet zo heel ervaren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:54

wanneer beginnen de keuringen in brabant ongeveer?

het lopen langs je paard doe je aan de linkse kan het (mijn god wat klinkt dit dom!!)

ik ga maar eens dat boekje aanschaffen. dat zal me veel verheldering geven denk ik

Hevonen

Berichten: 5643
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:52

Op de website www.hetgroningerpaard.nl vind je onder 'verenigingsblad' in het nummer juni 2003 een verhaal over voorbereiden op de keuring. Bij het KWPN zal het wel niet hetzelfde gaan, maar misschien vind je toch nuttige tips.

Marjolein

Berichten: 11643
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:46

Als ik jou was zou ik iemand vragen die vaker voorbrengt. je paard netjes voorbrengen zonder te hinderen is niet zo makkelijk als het eruit ziet.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:31

Missouri schreef:
Losspringen op de keuring is maar over 1 hindernis hoor Haha!

Je kunt het ook zelf doen, wegbrengen is erg duur. Ik weet niet of je er hulp bij hebt?


bij mij stond er wel een driesprong in op 1.20 , dat zou ik wel 1 of 2 keer oefenen.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:58

vonneke schreef:
wanneer beginnen de keuringen in brabant ongeveer?


In Boxtel is de stamboekkeuring in juni (afgelopen jaar was het 28 juni).
Als je haar door een professionele stal voor wil laten brengen dan heb ik in een goed adres voor je (is ook in de buurt van jou).
Ze hebben mijn merrie ook voor gebracht en zie mijn onderschrift voor het resultaat Lachen .
PB maar als je het adres wilt weten.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:10

Zit nog f te kijken op KWPN site over stamboekkeuring. Als ik het goed begrijp moet je op 't harde stappen en draven en daarna is vrij bewegen en/of springen. Ik dacht dat er nooit vrij bewegen was ?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:30

Zat bij de verkeerde topic. Huilen

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:39

www.kwpn.nl, dan fokkerij, dan stamboekopname stapsgewijs.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:44

Heb gevonden, maar zag altijd foto's van die dravende merrie's aan de hand op gras, dat is zeker op CK dan ......

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:09

jacobien schreef:
Heb gevonden, maar zag altijd foto's van die dravende merrie's aan de hand op gras, dat is zeker op CK dan ......


CK, NMK en NRPS Knipoog Haha!

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:12

Haha! Haha! Haha! Weer wat geleerd

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:13

Als je de mogelijkheid hebt zou ik ter plekke op de keuring de merrie even longeren voordat ze de ring in gaat, ze zien liever een ontspannen paard dat met veel souplesse beweegt dan een kanon vol spanning die daar rondscheurt. De paarden zijn meestal al opgefokt genoeg tegen de tijd dat ze naar binnen mogen. Iedere ontspanning die je erin krijgt is mooi meegenomen!

Esprietje
Berichten: 65
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:53

Ik hoorde dat er binnenkort een avond wordt georganiseerd in Hazerswoude (Zuid-Holland). Alexandra van der Peijl geeft daar een presentatie over de voorbereiding naar de keuring toe. Misschien dat je daar wat handige tips te horen kan krijgen.

Meer informatie op www.vwf.nl

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:10

je paard is zo te lezen nog niet zo lang onder het zadel! loopt ze al wel goed in de houding enzo? want als dat niet is kun je ook niet trainen op de spieren die ze bij de keuring graag willen zien ! je kunt haar ook veel longeren met hulp teugels! dat doen wij namelijk altijd als we met onze friezen op keuring gaan! verder veel oefenen met monsteren als ze dat kent gaat het op de keuring zelf niet fout, ze kan namelijk zenuwachtig worden en als ze niet weet wat ze moet doen ziet het er vaken minder mooi uit!