Veulenopfok/waar breng jij je veulen heen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:26

Ons veulentje staat met één leeftijdgenoot op een weide in de Ardennen. Daar hebben ze 3 ha grond alleen voor hun. Ze hebben daar een mooie schuilstal.

Iemand in de buurt voedert ze soms wel eens bij, op dagen zoals nu, want in de Ardennen ligt er toch weer een goed pak sneeuw. Laatst ben ik er nog geweest. Het waren net twee beertjes, en ze stonden leuk in de sneeuw te genieten van het zonnetje.

We laten ons veulen trouwens daar tot ik er zelf kan opspringen.

Wat ik ook wel goed vind is dat die persoon die in de buurt woont ze vele malen blijft aanhalen, zo blijven ze gewend aan mensen.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 08:54

Cassidy schreef:
Ik heb mijn jaarlingmerrie bij ons op stal staan: Pension/fok/trainingsstal. Ze loopt de zomer hele dagen buiten in een groep leeftijds en geslachtsgenoten, in de winter gaan ze per dag een paar uurtjes los in dezelfde groep.
Het fijne is dat ik haar heel dicht bij heb, ik kan mijn paard rijden, en aansluitend wat met mijn jaarling doen. En ik kan precies volgen hoe snel ze groeit en wat voor kattekwaad ze nu weer uithaalt.

precies als Cassidy dus. Alleen is Wadhnu een hij Haha!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 09:45

Ik heb ook 2 paarden in Chaam,Brabant staan en het bevalt mij prima,ik betaal 50 euro per maand,dit is incl bekappen,enten en wormenkuur.
Mijn hengst komt als het goed is in April thuis,en mijn merrie blijft daar nog minimaal 2 jaar staan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:23

Mijn veulen staat bij mijn pensionstalling in een wei met twee leeftijdsgenoten, twee tweejarigen en een fokmerrie. Het is een goed groepje zo. Voldoende speelgelegenheid en de fokmerrie houdt de groep bij elkaar en voedt de veulens op!

Ze hebben een eigen uitloopstal en ik betaal 45 euro per maand. Hoefsmid en ontwormen betaal ik zelf.
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-01-04 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:25

Die van mij staat bij vrienden samen met 3 andere hengstjes. Hij blijft daar tot eind volgend jar staan, dan wordt hij gecastereerd en komt hij tegenover mijn huis te staan..
Ik betaal €60 incl voer, kuil, wormkuur.. Hij kan hier zelf bepalen of hij buiten staat of dat ze binnenstaan, echt ideaal.

Mer1980

Berichten: 18908
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:08

Ik heb mijn veulen ook in de opfok staan in de woerdense verlaat. Ik betaal 90 euro per maand en dat is incl voer en ontwormen.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:00

Rick staat bij de Eagles Ranch op Texel. Samen met 19 leeftijdsgenootjes.
Ze hebben een grote opfokbox tot hun beschikking van 25 bij 5 meter. In de winter staan ze 's nachts in de stal, overdag gaan de deuren open. Als ze zin hebben mogen ze naar buiten, zo niet kunnen ze binnen lekker hooi en kuil eten. En ze krijgen ong. een kilo brok per dag bijgevoerd. In de zomer staan ze dag en nacht op het land (ze maken gebruik van 63 hectare dus er is genoeg) Knipoog
Wij betalen in de winter 65 euro en in de zomer 50 euro.

Hij staat er nu een maand en hij is zo rustig en lief. We gaan er ong 1x per maand heen, zodat hij lekker rustig op kan groeien. Hij bijt niet, schopt niet en je kunt gewoon alles met hem doen. OK dan!

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:15

Jady schreef:
Tae Bo staat bij Verboon in schipluiden.
Het is daar super goed,je betaald dan ook wel wat maar je krijgt er echt wat voor terug.
Tae blijft daar tot zijn 2 1/2 staan en dan komt hij naar de manege waar mijn andere paarden ook staan.


ik heb een vraagje? in welke stal staat tae bo? zelf hebben we ook 2 veulens bij verboon staan en ben natuurlijk altijd nieuwsgierig van wie welk veulen is Haha!
via je profiel en site kon ik de foto´s niet zien, vandaar dat ik het even zo doe.

cobiie

Berichten: 7317
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:50

Ik heb mijn veulens aan huis staan, op dit ogenblik in een groep van 4. Hopelijk kunnen ze de gehele winter buiten blijven (ze hebben de beschikken over een schuilstal).

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:46

Toen mijn veulen moest afgespeend worden heb ik haar pas weggebracht voor ongeveer een half jaar toen is ze dag en nacht een weiland ingegaan met andere paarden. Daarna heb ik haar weer opgehaald en weer bij ons op stal gezet en ging ze gwoon overdag ook vaak in de winter lekr naar buiten en veel met haar wandelen.

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:23

in belgie vind ik wel dat er minder keuzes zijn dan in nederland Scheve mond
het veulen is niet van mij,mn merrie is geleased,dus het is de keuze van de eigenaar wat hij ermee doet,maar hij luistert wel naar raad. er worden nog 2 veulens verwacht,mss kunnen ze samen komen te staan ofzo..

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:41

Merilyn schreef:
Ik heb mijn veulen ook in de opfok staan in de woerdense verlaat. Ik betaal 90 euro per maand en dat is incl voer en ontwormen.


Ik heb denk ik gekeken waar jouw veulen nu staat, vond ik een super plek, maar helaas was het voor mij niet te doen omdat ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer... Verdrietig Maar vooruit, nu staat mijn mannie ook super Lachen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:16

vikki"]
[quote="Merilyn schreef:
Ik heb mijn veulen ook in de opfok staan in de woerdense verlaat. Ik betaal 90 euro per maand en dat is incl voer en ontwormen.


Ik heb denk ik gekeken waar jouw veulen nu staat, vond ik een super plek, maar helaas was het voor mij niet te doen omdat ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer... Verdrietig Maar vooruit, nu staat mijn mannie ook super Lachen.
[/quote]

Die van mij staat ook in Woerdense Verlaat. Ik heb echt niks te klagen daar. Ik niets anders zeggen, dan dat ze er goed verzorgd worden en dat je er geen omkijken naar hebt. Uhm... ontwormen moet ik echter wel apart betalen, jij niet dan?

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:08

Wij brengen onze veulens naar Frankrijk in de opfok.
Ze groeien daar op een natuurlijke manier op en hebben een afwisselend landschap en natuurlijke beschutting en komen super mak terug !
Het is hartstikke leuk om ieder jaar een paar keertjes heen te rijden en er een weekendje frankrijk aan vast te plakken.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:20

Ik heb er ook over gedacht om mijn veulen in de opfok te doen maar ik vind het toch ook wel erg leuk het al wat te laten wennen aan het een en ander.
Dus heb ik besloten om haar lekker thuis te houden bij de ander paarden in de wei en het gaat prima ze spelen wat af met elkaar ondanks dat het al wat oudere paarden zijn en ze wordt ook aardig opgevoed door de andere.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:52

Mijn veulen loopt op het moment nog bij mams. Ze is net een half jaar oud. We wilden haar wat langer bij haar moeder houden. Ik denk dat we haar over een maandje apart zetten en dan mag ze bij 2 veulenhengstjes en dan wil ik haar zo rond de zomer naar de opfok doen. Ik denk dat het Chaam wordt, ik heb er veel goede verhalen over gehoord en ik wil toch ook regelmatig gaan kijken en dit is redelijk dicht in de buurt.

Nog 2 vraagjes:
De hengstjes zijn van april 2003, wanneer moet ik ze dan van mijn merrieveulen afhouden.
De merrie van de boer is dit jaar weer drachtig en als t een merrietje is blijft ze als opvolger. Ze is dan een jaar jonger als noah. Is dit te doen om ze samen te zetten? Of is een evenoude merrie als noah leuker voor haar?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 08:48

pamba schreef:
Ik heb er ook over gedacht om mijn veulen in de opfok te doen maar ik vind het toch ook wel erg leuk het al wat te laten wennen aan het een en ander.
Dus heb ik besloten om haar lekker thuis te houden bij de ander paarden in de wei en het gaat prima ze spelen wat af met elkaar ondanks dat het al wat oudere paarden zijn en ze wordt ook aardig opgevoed door de andere.

De dagelijkse beweging die een jong paard krijgt wanneer het samen met leeftijdgenoten opgroeit is niet te vergelijken met de beweging die ze krijgen met oudere paarden.
Ga maar eens en dagje bij een opfokstal kijken.

Inge,
ik persoonlijk zou enters in het voorjaar al gescheiden houden.



Mijn veulen staat in de opok in de achterhoek, samen met een stuk of 6-7 andere hengstveulens in een grote loods, hij krijg krachtvoer, onbeperkt ruwvoer, en komt ook nog dagelijks buiten. In het voorjaar gaat hij 24/7 de wei op.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:26

Inge,
Mijn hengstje staat met o.a. drie merrieveulens in de wei. Ze blijven ook de komende jaren bij elkaar. Daarom laat ik Wiz dit voorjaar castreren. Hij is dan 1 jaar oud. Ik heb overal nagevraagd wat de voor- en nadelen zijn van op 1-jarige leeftijd al castereren. Bij mij wegen de voordelen op tegen de nadelen.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:45

sjuimpje,

Ben het er niet helemaal mee eens. Bij ons in de buurt staan een aan koppels in de opfok dus heb ik weet ik hoe die jonge paarden met elkaar omgaan.
Als ik dan naar mijn paardjes kijk dan zijn net zoveel in beweging heb zelfs af en toe het idee dat ze nooit eens rustig aan in de wei staan te grazen.
Bij mij krijgt ze krachtvoer onbeperkt ruwvoer en ze loopt de hele dag buiten.

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:02

Walkman staat ook bij de Burd in Friesland en het bevalt erg goed. Ik ga elke maand even kijken en ik ga daar elke keer weer met een prettige gevoel weg. Oke, een keer geschrokken toen had hij rood op zijn hoofd, maar hij was gemerkt voor de wormenkuur Haha!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:28

Whatever staat bij een boer/paardenhouder in Groot Ammers. Ze staat daar met nog een ander merrieveulen van haar leeftijd. Ik betaal wel wat meer als de rest geloof ik, maar daar zit ook alles bij inbegrepen, en ze staan bij de boer aan huis, wat ik ook een groot voordeel vind. Ik vind het nog steeds een eng idee om een paard ergens in een afgelegen weiland te zetten. In december en januari staan ze in een ruime stal (zodat het weiland even kan rusten en ivm de wormen), en komen ze iedere dag in de buitenbak om te spelen. Vanaf februari mogen ze weer lekker naar buiten. Haha!

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:30

Mijn (inmiddels alweer) tweejarige staat bij stal Verboon. Wel wat duur maar hij staat er perfect!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:37

mijn 1ste veulen had ik ook in de opfok de burd staan,echt een prima opfok en hele aardige mensen.mijn huidige veulen heb ik op de pensionstal staan om de zelfde reden als pamba,ze staat nu binnen maar binnen kort kan ze weer lekker 24 uur per dag t land op met haar vriendinnetjes.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:44

Tessebes"]
[quote="vikki"][quote="Merilyn schreef:
Ik heb mijn veulen ook in de opfok staan in de woerdense verlaat. Ik betaal 90 euro per maand en dat is incl voer en ontwormen.


Ik heb denk ik gekeken waar jouw veulen nu staat, vond ik een super plek, maar helaas was het voor mij niet te doen omdat ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer... Verdrietig Maar vooruit, nu staat mijn mannie ook super Lachen.
[/quote]

Die van mij staat ook in Woerdense Verlaat. Ik heb echt niks te klagen daar. Ik niets anders zeggen, dan dat ze er goed verzorgd worden en dat je er geen omkijken naar hebt. Uhm... ontwormen moet ik echter wel apart betalen, jij niet dan?
[/quote]

Daar staat die van mij ook Haha!

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:49

Bij de beste stal van Nederland... *** STAL VERBOON ***... in Schipluiden.