Sonique: toverballen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:59

CGJ12 schreef:
Dat laatste mag geloof ik niet.

Met DNA kan getest worden of Sonique de echte vader is of niet.
Om aan te tonen wia dan WEL de echte vader is, zul je eerst een vermoeden moeten hebben wie de werkelijke vader is.............
Volgens mij is de KWPN DNA database niet zomaar random toegankelijk.
(technisch is ht geen probleem, maar die privacy wetgeving geldt wellicht ook voor KWPN dekhengsten....... Haha! )

Maar in dergelijke gevallen zou het KWPN volgens mij DIRECT het intiatief moeten nemen en via een persbericht moeten melden wat hun reactie is.

Of heb ik iets gemist ? Verward


Je hebt gelijk, het mag inderdaad niet. We hebben 2 jaar geleden dnatest moeten doen bij een merrie omdat er twijfels waren of het een Jetset was. Als je der zag gaf je ook eerder Contango de schuld van het maken van het product, dan Jetset. Bleek toch wel een echte Jetset te zijn.

Toch knap vervelend als je dit overkomt.

Bij mensen is weleens gebeurd dat 2 blanke ouders een negerkindje kregen........................

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 13:59

Of een draagmoeder verlpicht aanwezig moet zijn weet ik even niet. Maar het lijkt me onzinnig om de echte moeder niet te tonen. Er wordt immers gekeken naar de verbeteringen van het veulen ten opzichte van de moeder.

De ET mogelijkheden worden hier trouwens echter op zo kleine schaal toegepast dat ik die mogelijkheid bijna nul acht (en al helemaal bij een jonge hengst als Sonique).

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:00

petraaken schreef:
Wat als het veulen bij een draagmoeder liep? Staat er in de regels van de afstammelingenkeuring dat het veulen bij de biologische moeder moet lopen of dat de moeder aanwezig moet zijn?


Das een goeie... hebben ze daar al regels voor?? Ik heb er ieg nog nooit wat over gehoord (en dat paard weet ook niet dat het niet haar echte kind is Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:01

In Middenbeemster op de keuring werd er bij enkele merries bijverteld dat het de draagmoeder was. Lijkt mij dat dat even vermeld word door heren jury's.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:02

Pipo schreef:
In Middenbeemster op de keuring werd er bij enkele merries bijverteld dat het de draagmoeder was. Lijkt mij dat dat even vermeld word door heren jury's.


Zou je wel denken ja... anders kunnen ze ook niet echt zien wat voor kwaliteit de echte moeder nou is...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 14:02

Zeg Missouri, heeft jouw merrie wellicht paaseieren ??????

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:05

CGJ12 schreef:
Zeg Missouri, heeft jouw merrie wellicht paaseieren ??????


Dat kan ook nog... ze had wel een violetkleurig papier toen ik haar kreeg (snel ingewisseld voor nrps kleurtjes)
Hamad ox x Cold Cash xx x Aswan ox
Jammer dat ze niet meer leeft, had ik het na kunnen kijken.

Wacht eens... onze toenmalige buren hadden wel pauwen... Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:07

Beetje vreemd idd.. Is vos trouwens een dominant gen? Mijn flemmingh veulen komt uit een donkerbruine moeder, en flemmingh zelf is ook bruin..
Het veulen is echter vos.. Het vorige veulen (V. balzflug) uit dezelfde merrie was ook een vos..

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:09

youngster schreef:
Beetje vreemd idd.. Is vos trouwens een dominant gen? Mijn flemmingh veulen komt uit een donkerbruine moeder, en flemmingh zelf is ook bruin..
Het veulen is echter vos.. Het vorige veulen (V. balzflug) uit dezelfde merrie was ook een vos..


Mijn schimmelmerrie heeft ook een Balzflug vos moeder. Dus dat zou heel goed kunnen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 14:10

youngster schreef:
Beetje vreemd idd.. Is vos trouwens een dominant gen? Mijn flemmingh veulen komt uit een donkerbruine moeder, en flemmingh zelf is ook bruin..
Het veulen is echter vos.. Het vorige veulen (V. balzflug) uit dezelfde merrie was ook een vos..


Is allemaal best mogelijk.
Ik zou zeggen:
lees de diverse andere postings over kleurvererving er maar even op na.......

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:13

Haha, dan snap ik er zes dagen lezen later nog geen hout van (blond)... ik weet alleen dat vos x vos altijd vos is, dus dan zou OF die moeder niet de echte moeder van het veulen zijn, OF Sonique niet de echte vader.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 14:19

Trouwens.......bij die afstammelingenkeuringen wordt er wel meer gerotzooid.
Soms worden ECHT slechte c.q. lelijke veulens door de hengsteneigenaar al eerder "afgevoerd".

Van Lupicor is bijvoorbeeld een veulen ( in opdracht van de hengsteneigenaar) niet getoond op de afstammelingenkeuring omdat ie een zowat volledig wit hoofd had.
Het veulen is thuis geinspecteerd, maar het publiek heeft geen getuige mogen zijn van deze wit-verervingsuitspatting van Lupicor
(persoonlijk hou ik trouwens wel van een beetje wit...............)

Conclusie van de afstammelingenkeuring-commissie: Een thuis geinspecteerd veulen paste in het beeld van de geinspecteerde getoonde veulens.
Ja ja.........maar wel met een witte kop (sorry......hoofd) en dat wordt er nu niet bijvermeld............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:26

CGJ12 schreef:
Trouwens.......bij die afstammelingenkeuringen wordt er wel meer gerotzooid.
Soms worden ECHT slechte c.q. lelijke veulens door de hengsteneigenaar al eerder "afgevoerd".

Van Lupicor is bijvoorbeeld een veulen ( in opdracht van de hengsteneigenaar) niet getoond op de afstammelingenkeuring omdat ie een zowat volledig wit hoofd had.
Het veulen is thuis geinspecteerd, maar het publiek heeft geen getuige mogen zijn van deze wit-verervingsuitspatting van Lupicor
(persoonlijk hou ik trouwens wel van een beetje wit...............)

Conclusie van de afstammelingenkeuring-commissie: Een thuis geinspecteerd veulen paste in het beeld van de geinspecteerde getoonde veulens.
Ja ja.........maar wel met een witte kop (sorry......hoofd) en dat wordt er nu niet bijvermeld............


Zo blijft het gissen of een hengst goede nakomelingen geeft, en kan je nog steeds het beste zelf gaan kijken.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 14:39

Pipo schreef:
Zo blijft het gissen of een hengst goede nakomelingen geeft, en kan je nog steeds het beste zelf gaan kijken.


Zoals ik hierboven schreef heeft dat OOK geen zin als bepaalde veulens niet getoond (mogen) worden aan het publiek !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:41

CGJ12"]
[quote="Pipo schreef:
Zo blijft het gissen of een hengst goede nakomelingen geeft, en kan je nog steeds het beste zelf gaan kijken.


Zoals ik hierboven schreef heeft dat OOK geen zin als bepaalde veulens niet getoond (mogen) worden aan het publiek !
[/quote]

Je moet de veulens/nakomelingen gaan bekijken, dat hoeft niet perse op een keuring te zijn.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:29

Vos x Vos is inderdaad altijd vos. Vos is recessief, dus dat betekent dat dat de enige combinatie is, waarbij je zeker kan zijn van het resultaat. Bruin x Bruin kan zwart, bruin of vos geven, Zwart x bruin in principe ook.

De enige mogelijkheid is dus dat een der ouders niet vos is. Schijnbaar zijn er zelfs bruinvarianten (zilverappelbruin???) die op vos lijken. Zo ken ik een merrie die eerst als vos was geregistreerd, daarna als bruin en toen toch weer als vos.

Sonique lijkt me wel een echte vos, de manen zijn zeker niet grijs. Blijven twee mogelijkheden over:

1) Moeder is niet echt vos (maar lijkt het wel)

2) Er is iets fout gegaan met het dek- of inseminatieproces.

DNA onderzoek kan heea uitwijzen, het lijkt me wel op zijn plaats in dit geval. Ik zou in ieder geval niet meteen beginnen hengstenhouders te beschuldigen, eerst bewijzen verzamelen.

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:04

Lupicor geeft veel wit. van de zomer een boel lupicor veulentjes gezien en de meeste hadden minimaal 2 witte beentjes en duidelijk witte aftekening op het hoofd. Verbaast me niks dat ze die met het witte hoofd eruit hebben gehaald (zal ook nog wel een vos zijn geweest Haha!). Sir sinclair veulentjes haal je ook overal uit. Allemaal zelfde hoofdje en donkerbruin, meeste wit dat ik bij een gezien heb was een kolletje (mini) sneb(mini) en 2 witte voetjes.

ben wel benieuwd wat nu de de oorzaak is van dit bruine sonique veulentje. zal hij echt toverballen hebben?

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:51

Tja vond het ook al zo raar....

Inderdaad het buisje niet omgespoeld na de dekking van de vorige hengst?!

Lijkt me wel rot zeg. Als ik uit mijn zwarte merrie en zwarte hengst een vos veulen krijg twijfel ik ook lijkt me....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:57

Suzanne F. schreef:
Tja vond het ook al zo raar....

Inderdaad het buisje niet omgespoeld na de dekking van de vorige hengst?!

Lijkt me wel rot zeg. Als ik uit mijn zwarte merrie en zwarte hengst een vos veulen krijg twijfel ik ook lijkt me....

Als beide ouders onzuiver zwart (aaBb) zijn, heb je altijd 25% kans op een vos.
Zo heb ik eens een vos gefokt die op papier 4 generaties zwart was.
(ik heb mijn reactie nog op video toen ik het veulen eruit trok: "oliebol het is een vos!")

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:25

Ferro schijnt geen vos te geven toch?? Mijn Balzflug merrie is drachtig van Ferro nu. Toch een zwarte hoop ik he?? Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:27

Ik gok dat er een schimmel panterbonte uit komt Suzanne,
dat maakt hij zijn naam iig waar! *LOL*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:39

Suzanne F. schreef:
Ferro schijnt geen vos te geven toch?? Mijn Balzflug merrie is drachtig van Ferro nu. Toch een zwarte hoop ik he?? Haha!

Als jouw merrie zwart is en Ferro fokzuiver zwart, dan moet het een zwart veulen zijn.
Beide missen dan de bruin factor (A) en vos kan je niet krijgen omdat Ferro dan geen b door kan geven.

Een mooie test om te zien of je merrie echt zwart is en niet zwartbruin.
Als je een bruin veulen krijgt moet de hengst of de merrie de bruinfactor geven (A).

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 23:05

DNA onderzoek, ideaal in die gevallen Lachen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:34

Zep schreef:
Toch een DNA testje dan maar. Als ze B niet hebben (verhaal Marije) dan gaat het verhaal van de crossing over dus ook niet op.

Afbeelding

Sonique lijkt me iig best wel een vos...


Even erg off topic, maar wat een lelijke kont heeft dit dier!
Enne, ik hou het op optie draagmoeder...

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:42

Sjuimpje schreef:
Ik gok dat er een schimmel panterbonte uit komt Suzanne,
dat maakt hij zijn naam iig waar! *LOL*


Dat zou ik echt heel gaaf vinden trouwens! Ben toch wel gek op die aparte kleurtjes, maar dan zou ik heel erg wantrouwend naar Joop kijken wat voor sperma hij erin heeft gedaan...vast niet van Ferro.... Knipoog