Hoe vervoeren jullie je veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 14:13

Jel schreef:
Ik heb hem vastgezet op twee touwen, strobaal ervoor. Ene touw onderdoor, andere touw boven. Ging perfect. Gewoon doen waar je zelf het meeste vertrouwen in hebt.


Zo wil ik het dus ook gaan doen.
En gelijk wegrijden zodra ze erin staat en zoveel mogelijk snelweg rijden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 14:14

Jel schreef:
Even off-topic... naar welke opfokstal gaat hij nou?


Naar het Paradepaardje in Woerdense Verlaat (boven Woerden).
Hij is een ZIJ trouwens. Haha!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:45

We hebben ons veulen op de manier vervoerd zoals Jel al beschreef. Toen hij net geladen was kwam hij een keer over de stang en hebben we de touwtjes boven- en onderlangs echt kort gezet. Geen hooinet en achter dicht.
Het veulen van dit jaar stond ook vast als hij met moeders op pad ging en heeft geen een keer raar gedaan. We hadden dan wel het tussenschot schuin staan zodat er niet al te veel ruimte was.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:12

Als je je veulen al geleerd hebt dat hij vast moet staan, bijvoorbeeld met borstelen dan kun je hem volgens mij wel vastzetten.
Ik moet morgenvroeg mijn veulen ook naar de opfok brengen dus heb alle reacties goed gelezen. Eigenlijk twijfel ik nu wel of ik hem los of vast moet zetten.
Ik denk dat ik morgenvroeg mijn veulen wat sedalin geef en dan toch maar vast aan twee touwen. Hij moet anderhalf uur in de trailer staan dus onderweg maar eens kijken of het nog goed gaat. Uiteraard zeiltje dicht.
Nou maar duimen dat het allemaal vlot verloopt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 13:22

Ik heb een 2-paardstrailer gehuurd, zodat ze wat minder ruimte heeft. Ze kan met borstelen gewoon vast staan, zonder dat ze gaat hangen dus. Ik ga haar heel goed vastzetten met 2 halstertouwtjes en ik doe het zeiltje dicht. Ik zet haar erin en dan gaan we gelijk rijden, zodat ze gelijk haar aandacht moet vestigen op het in evenwicht houden en geen tijd heeft om rare fratsen uit te gaan halen. Sederen begin ik niet aan, want daar wordt het veulen alleen maar suf van en heeft het nog meer moeite om te blijven staan. Ik wil onderweg nog een keer kijken hoe het gaat bij een benzinestation of zo. Een hooinet vind ik ze gevaarlijk, als ze daar in verstrikt raakt, dan is het eind zoek en ik denk trouwens toch dat ze geen tijd heeft om te eten.

Kendra

Berichten: 8761
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 13:13

Als ze zo lang in de trailer moeten staan (zoals bij Pien) en ze zijn wel rustig, willen ze meestal op een gegeven moment toch graag gaan liggen. Dat is de reden dat wij ze niet vastzetten.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:35

Bij mij is het gelukkig allemaal goed gegaan. Hij heeft iets sedalin gehad en daar was hij iets rustiger van. Hij was er niet echt van onder de indruk. Ik heb hem toch aan twee touwtjes vast gezet en ben onderweg 3x gestopt om te kijken of alles nog goed was. Hij bleef super braaf staan! Inmiddels loopt hij lekker in de wei in Friesland samen met leeftijdgenootjes. Nu alleen nog even mijn jaarling naar dit adres brengen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 10:28

Bij ons ging het ook super. Ze liep er niet zo makkelijk in, maar met een beetje druk deed ze het. Daarna hebben we haar vast gezet en heeft ze geen stapje verkeerd gezet. We zijn 1x onderweg gestopt om te kijken of het nog goed ging. Ze was echt heel braaf. Ze was wel moe toen we bij de opfok kwamen. Daar heeft ze lekker eerst een nachtje op stal gestaan en de dag erna is ze samen met een ander merrieveulen de wei in gegaan.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:13

Heeft iemand van jullie ook ervaring met (zeer) lange afstanden ? dan heb ik het over 500 km of zo met veulens, of zouden jullie wachten totdat ze ouder zijn ?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:12

Mist schreef:
Heeft iemand van jullie ook ervaring met (zeer) lange afstanden ? dan heb ik het over 500 km of zo met veulens, of zouden jullie wachten totdat ze ouder zijn ?

In dat geval zou ik proberen om er iig een maatje bij te hebben onderweg.
Wij hebben wel eens veulens uit Engeland laten komen maar dan was of de merrie er nog bij of ze waren met meerdere veulens of andere oudere paarden erbij. Op zo'n afstand zal je toch wel even pauzeren (al is het maar voor de chauffeur) en dan kunnen ze alleen wel onrustiger zijn, zeker veulens die net gespeend zijn.
En voor lange afstanden vind ik het vervoer per vrachtwagen wat fijner voor de paarden.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:15

voorboom uit de trailer halen en vastzetten met twee veiligheidslijnen.
En natuurlijk rustig rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 00:18

Wij halen alles uit de trailer, gooien hem vol stro en zetten het veulen er los in, als ze al vallen komen ze zacht neer en kunnen ze zo weer op staan.
De bovendeurtjes gaan dicht en het veulen krijgt een uur voordat we gaan rijden 4 a 5 streepjes Tranquigel (voorheen Sedalin).
Tijdens het rijden staan ze dan vaak in dwarsrichting tegen de achterklep of met de kont tegen de voorzijde (dus achterstevoren), gaat altijd goed.
Heb onlangs nog een veulen van Baarle-Nassau naar Apeldoorn vervoerd en een van Apeldoorn naar Boekel.
Ook nog een samen met Händell van Apeldoorn naar Ameland tussen de schotten in en met hengstenrek (ivm Händell), maar die had wel een beschadiging aan d´r neusje.
Los in een compleet lege trailer heeft dus mijn voorkeur.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 01:00

Ik krijg dit "probleem morgen dus ook Scheve mond !
Ik ga met moeder en veulen 250 km. op pad!
Moeder zet ik vast, tussenschot eruit en veulen er los naast (is 8 weken oud).
Ik las dat een aantal van jullie de ruimte voor, opvullen met stro-balen; zijn jullie niet bang dat dat kan gaan schuiven, of dat die balen door de trailer vliegen als je een keer flink moet remmen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:16

Afbeelding
Zo dus Haha!

roderigo

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:51

wij moesten laast ook een veulen vervoeren gewoon los inladen geen schotten ertussen in geval van een 2 paards trailer en het veulen gewoon los laten lopen we hebben er 65km gereden en het ging perfect het veulen had nog nooit in een trailer gestaan en het hooi los in de trailer leggen

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:58

Sterre schreef:
Ik las dat een aantal van jullie de ruimte voor, opvullen met stro-balen; zijn jullie niet bang dat dat kan gaan schuiven, of dat die balen door de trailer vliegen als je een keer flink moet remmen??


Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik dat las, lijkt me vrij gevaarlijk je kunt de stang er beter uithalen.

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:16

Ik heb mijn veulen princess ook met de trailer vervoerd, en ik had haar er gewoon los in staan. De fokker zei ook los erin zetten en lekker hooi om te knabbelen.! De bochten langzaam nemen..!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:14

Zo, ik heb mijn reis dit weekend achter de rug Lachen !
Net als bij de trailer van Ilindra, had ik ook alles eruit! Ik had alleen ipv stro, een flinke laag zaagsel in de trailer (dat heeft ze ook in de box en is ze dus gewend), voorin had ik een hele berg hooi neergelegd en voor de mama had ik een hooizak (géén net!!!) opgehangen.
Ik moest gisteren 250 km heen en vandaag weer terug rijden! Ik had me van tevoren zoveel zorgen gemaakt Clown , maar het is echt allemaal perfect verlopen! Wij hadden een trailer met ook zo´n raampje als Ilindra heeft, met het verschil dat bij ons het raampje tot beneden doorloopt. Toen we een sanitaire stop maakten, konden we mooi zonder een deurtje open te hoeven maken in de trailer kijken; daar lag dat kleine ding; heerlijk schuin voor haar moeder Lovers !! Volgens mij heeft mijn veulen een (relatief) relaxte reis gehad Lachen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:22

Fijn dat het goed gegaan is.
Al die zenuwen voor niks Haha!