bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 21:55

chantal1 schreef:
Ìk heb eigenlijk dezelfde vraag als Adriana maar dan kijkende naar de Hannoveraanse lijnen, weet je misschien een boek waar ik daar veel over terug kan vinden (ik heb wel een idee, hij heeft meerdere Duitse boeken over merrielijnen enz. geschreven maar ik kan nu niet op de naam komen, als ik me niet vergis heb je hem hier ook al eens vernoemd).


Interessant is:
'Hippologische Familienbande Stutenstamme deutscher Pferdezuchten
Band II Hannoversche Dynastien'
von Claus Schridde Jawohl
uitgave: Verlag Sandra Asmussen, Gelting
www.buecher-zum-pferd.de
ook verkrijbaar bij: Pietje Boogaard en Euro Boekencenter
Verder
Deutsche Pferdezucht von Christian freiherr von Stenglin
Geschichte und Zuchtziele
uitgave FN verlaf Warendorf
verkrijbaar bij dezelfde als boven en pietje Boogaard vindt alle boeken voor je.
Verder
Adel Verpflichtet. Eine zuchterische Bestandsaufname
von Claus Schridde Jawohl
uitgave Beate Danker Verlag
uiteraard ook weer bij Pietje Boogaard
Verder
Documenta Hippologica von Dr. h.c. Gustav Rau Oberlandstallmeister
Darstellungen und Quellen zur Geschichte des Pferdes
Herausgegeben von Dr. Dr. Johannes Erich Flade und Reiner Klimke
uitgave Olms Presse Hildesheim -New York
uiteraard zeker te verkrijgen via Pietje Boogaard
Verder
Pferde Passion von Landstallmeister Dr. Bilke
helaas niet te verkrijgen in Duits maar wellicht nog in het Engels
uitgave Olms ook weer via Pietje Boogaard

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:03

Samsam schreef:
Het probleem is een beetje dat ik, als ik naar jouw fotoos kijk, ik geen idee hebt van wat je nou een goed skelet vindt, in mijn ogen verschillen die fotoos namelijk heel erg van type en skelet, maar aangezien ik het licht dus nog niet gezien heb (beetje langzaam van begrip misschien) kan ik wel wat fotoos plaatsen en kunnen we de positieve en negatieve elementen van het exterieur van dit paard bespreken. Ik zet er geen namen bij, laten we zo objectief mogelijk kijken en er geen kenniskwis van maken, als jij weet welke hengst het betreft hou dit even binnen voor anderen.

de eerste vier kandidaten:

(1)
Afbeelding


(2)

Afbeelding

(3)
Afbeelding

(4)
Afbeelding

[img]


Kom op anna, ik ben heen benieuwd naar je mening, ik denk dat je nummer twee te lang in de rug vindt, maar hij heeft wel weer een beetje een diepe rug.

Op 1 zou ik zo niets negatiefs weten, misschien dat zijn hals wat langer kan?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:04

Las net nog een artikel over gestut Marbach. Hierin werd een korte impressie gegeven over hun fokkerij van vroeger tot nu. Een van de vroegere hemgsten die mij op viel was Saher v. Ghazal a.d.Sahmet. Wat mij verder op viel is dat op al deze staatsstoeterijen er gedegen wordt gekeken wat men met wat kruist. Ik denk daarom ook dat door deze methode men betere paarden krijgt die ook weer beter in de vererving zijn.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:04

Hartstikke bedankt voor de tips!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 22:05

Excuseme schreef:
Anna, hoe verklaar je het succes als vererver van Lord, zoon van volbloed Ladykiller uit een volbloeddochter van Cottage Son? Een zoon Livius sprong zo hoog dat het de ruiter moeite koste om in het zadel te blijven zitten. In de laatste derby van Hamburg sprong Lordano met speels gemak over de immense oxers, die daar stonden. Dit zijn 2 zonen van lord.


Ook Lord, Livius en Lordano hebben een moeder. Merries geven immers meer dan de hengsten.
Vergelijk maar eens de moeder van Lord met die Livius en Lordano en je hebt antwoord.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:19

Anna42"]
[quote="Excuseme schreef:
Anna, hoe verklaar je het succes als vererver van Lord, zoon van volbloed Ladykiller uit een volbloeddochter van Cottage Son? Een zoon Livius sprong zo hoog dat het de ruiter moeite koste om in het zadel te blijven zitten. In de laatste derby van Hamburg sprong Lordano met speels gemak over de immense oxers, die daar stonden. Dit zijn 2 zonen van lord.


Ook Lord, Livius en Lordano hebben een moeder. Merries geven immers meer dan de hengsten.
Vergelijk maar eens de moeder van Lord met die Livius en Lordano en je hebt antwoord.
[/quote]

De moeder van Lord was ook een volbloed, en als een hengst van beide zijden volbloed draagt zul je toch verwachten dat hij hun skelet heeft, bovendien heeft lord oog goede dressuurpaarden gebracht: Larius W (Ellen Bontje) en Lucky Lord (Margit Otto-Crépin). Tuurlijk hebben die ook een moeder,

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 22:26

Samsam"]
[quote="Samsam schreef:
Het probleem is een beetje dat ik, als ik naar jouw fotoos kijk, ik geen idee hebt van wat je nou een goed skelet vindt, in mijn ogen verschillen die fotoos namelijk heel erg van type en skelet, maar aangezien ik het licht dus nog niet gezien heb (beetje langzaam van begrip misschien) kan ik wel wat fotoos plaatsen en kunnen we de positieve en negatieve elementen van het exterieur van dit paard bespreken. Ik zet er geen namen bij, laten we zo objectief mogelijk kijken en er geen kenniskwis van maken, als jij weet welke hengst het betreft hou dit even binnen voor anderen.

de eerste vier kandidaten:

(1)
Afbeelding


(2)

Afbeelding

(3)
Afbeelding

(4)
Afbeelding

[img]


Kom op anna, ik ben heen benieuwd naar je mening, ik denk dat je nummer twee te lang in de rug vindt, maar hij heeft wel weer een beetje een diepe rug.

Op 1 zou ik zo niets negatiefs weten, misschien dat zijn hals wat langer kan?
[/quote]

Sammy welke van de vier hebben volgens jou nu een redelijk goed skelet en welke niet?

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:30

Nou, vanwege de overweldigende reacties nog maar een paar:

(1)
Afbeelding

(2)

Afbeelding

(3)

Afbeelding

(4)

Afbeelding

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:31

ja, dus anna, er zijn uitzonderingen toch? Net zo goed als jij een reeks voorbeelden van jouw theorie kunt opvoeren, zijn er natuurlijk ook genoeg contravoorbeelden. Zouden dan bijv, al die zuchtleiters in Duitsland gek zijn, dat ze zo de inbring van volbloed porpageren, zo sterk zelfs dat je korting krijgt op dekgeld en luxe garnatieregelingen als de merrie leeg blijft? Nee, want die weten donders goed dat volbloedinbreng nodig is en blijft om attente, werkwillige en attente paarden te fokken, met bijv. het vermogen om nog snel een extra galopsprongetje te maken om de afstand passend te krijgen.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 22:32

Anna42"]
[quote="adriana schreef:
We hebben deze nu bij Matterhorn gedaan, Ahorn x Ramiro x Erball xx


Zie mijn response in het vorige bericht. Der is niks mis met deze combinatie en sluit precies aan bij de merrie.
[/quote]

Als toegift nog even dit:
Jouw veulen, met zo'n merriebloedlijn, gaat voor 80 tot 90% weer op de moeder lijken. De hengst geeft het vuur en het ras en dat heb je genoeg met Matterhorn

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:33

Anna42 schreef:

Sammy welke van de vier hebben volgens jou nu een redelijk goed skelet en welke niet?


En dat probeer ik je uit te leggen, ik zie het licht nog niet, ik zie ook niet wat jij bedoeld, het derde paard spreekt mij het minste aan, maar dat heeft meer met zijn hoofd/hals verbinding te maken dan met zijn skelet.

Laat jouw licht eens schijnen, misschien dat ik dan op de goede manier naar een paard ga kijken!

Kitty

Berichten: 7710
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:35

De eerste is een verkeerd-om-gebouwd paard. Het draaft vanuit de voorbenen in plaats van vanuit de achterbenen. Verder krijg ik het idee van een stuwend in plaats van een dragend achterbeen.

De tweede heeft een goede hals.

Nummer drie lijkt me wat overbouwd en die hals vind ik niks. Een iel hertenhalsje.
De laatste blijft me eigenlijk wat te horizontaal in zijn draf.

Dit is wat ik ervan zie, maar ik heb er niet zoveel verstand van helaas.
[edit] dit gaat dus over de eerste reeks foto's en is eigenlijk niet gericht op het skelet... [/edit]
Laatst bijgewerkt door Kitty op 23-07-03 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:36

Heb je het op de volbloeden gemunt Samsam, ik zie in je foto's een paar bekenden.
De moeder van Lord was overigens een halfbloed.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 22:36

Samsam"]
[quote="Anna42"][quote="Excuseme schreef:
Anna, hoe verklaar je het succes als vererver van Lord, zoon van volbloed Ladykiller uit een volbloeddochter van Cottage Son? Een zoon Livius sprong zo hoog dat het de ruiter moeite koste om in het zadel te blijven zitten. In de laatste derby van Hamburg sprong Lordano met speels gemak over de immense oxers, die daar stonden. Dit zijn 2 zonen van lord.


Ook Lord, Livius en Lordano hebben een moeder. Merries geven immers meer dan de hengsten.
Vergelijk maar eens de moeder van Lord met die Livius en Lordano en je hebt antwoord.
[/quote]

De moeder van Lord was ook een volbloed, en als een hengst van beide zijden volbloed draagt zul je toch verwachten dat hij hun skelet heeft, bovendien heeft lord oog goede dressuurpaarden gebracht: Larius W (Ellen Bontje) en Lucky Lord (Margit Otto-Crépin). Tuurlijk hebben die ook een moeder,
[/quote]

De VADER van de moeder was een Volbloed. Vergelijk nu maar eens opnieuw de moederlijnen ook die van Larius en Lucky Lord en je komt opdezelfde bloedlijnen uit.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:36

Ja, daag. Anna ziet de bui al hangen. Gaat dan wat negatiefs zeggen over een paard met bijv. drie keer Ramzes in zijn stamboom.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:40

Ah dank je wel!! Ja inderdaad, alleen de merrie moet nog drachtig worden.
Ik ben zo beniewd naar het veulen, ik kreeg van een heel betrouwbaar persoon de tip Sam r, dan kom je ook uit op de stamm van Laertes.
Maar de eigenaar had liever Matterhorn, en daar ben ik wel heel erg tevreden mee.
Zo´n mooie merrie met zo´n mooie hengst.
We hebben nu 3 keer achter elkaar Flemmingh erbij gehad, maar dat fokte heel erg wisselend, 2 daarvan kunnen fijn lopen.
Alleen het veulen van nu draagt de oude generaties heel erg met zich mee, zoals bij Neidhard staat de hals er zeer verticaal op.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 22:46

Bucephalus schreef:
Anna42,

Kun je mij nu precies uitleggen wat het lendenmechanisme inhoudt?
Is het de mate waarin een paard in staat is zich te buigen om het binnenbeen? Zo ja, waarom is dat dan bij een Arabier of Anglo-Arabier beter?


Probeer eerst eens de link van Greetje te lezen daarin wordt het haarfijn uitgelegd. www.easpstamboek.nl Equus Orientalis en Amurath. Als je dan nog specifieke vragen hebt, kunnen we ze verder hier behandelen en komen we er dan nog niet uit dan vragen we het aan de auteur.
Ik`weet of we het hier kunnen kopieeren want er staat copyright op en dan heb je volgens mij toestemming van de auteur nodig

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:49

chantal1 schreef:
Heb je het op de volbloeden gemunt Samsam, ik zie in je foto's een paar bekenden.
De moeder van Lord was overigens een halfbloed.


Mag dat niet, ik wilde wat verschillende paarden/skeletten laten zien, zodat ik het verschil leer zien, want eerlijk, ik zie het nog niet, ookal weet ik dus wel de afstamming!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 23:29

Excuseme schreef:
ja, dus anna, er zijn uitzonderingen toch? Net zo goed als jij een reeks voorbeelden van jouw theorie kunt opvoeren, zijn er natuurlijk ook genoeg contravoorbeelden. Zouden dan bijv, al die zuchtleiters in Duitsland gek zijn, dat ze zo de inbring van volbloed porpageren, zo sterk zelfs dat je korting krijgt op dekgeld en luxe garnatieregelingen als de merrie leeg blijft? Nee, want die weten donders goed dat volbloedinbreng nodig is en blijft om attente, werkwillige en attente paarden te fokken, met bijv. het vermogen om nog snel een extra galopsprongetje te maken om de afstand passend te krijgen.


Zolang die fokleiders blijven geloven dat de vererving van de hengsten komt, wordt het een paradigma en dat wordt het verdomd moeilijk omdat vervolgens het hele systeem gelieerd aan het paradigma.
Honderden Volbloeds werden na de oorlog ingezet. Kijk nu eens weer naar hun invloed en nafok.
Dr Rau;
' Im algemeinen aber werden Begrunder von Hengstlinien uberschatzt;
Hauptsachlich fremde Hengste. Wenn ein solcher Hengst, der an sich nicht bedeutend ist, eine hervorragende Stute des Zuchtgebietes, in das er kommt, erhalt und mit dieser einen ausgezeichneten Sohn macht, so ist sein Ruf dann fur alle Zeiten begrundet. Selbst wann er ausser dem guten Sohn gar nichts mehr leistet, dieser aber viel hengste gibt, gilt der Vater als der grosse Stammbegrunder. Der stamm steht aber auf dem im vielfach potenzierten Blute der Stuten der Landeszucht und das blut des Stammhengstes lauft nur in einem dunnen Faden weiter.
Wenn es sich dann herausstellt, das die Linie ohne eine Potenzierung des Blutes des Stammhengstes bestehen kann, so ist erwiesen, dass sie mit diesem so gut nicht mehr zu tun hat. Wenn ein fremder Hengst points besitzt, die in einer gerade gebraucht werden, so kann er oft grosse Verbreitung erfahren, ohne das diese seinem tatsachlichen Werte entspricht, sondern sozusagen nur seinem ausseren. Derartige Hengste verschwinden mit ihrer Nachzucht nach einiger Zeit oft ebenso rasch aus einer Zucht, wie sie hineingekommen sind. Hengste die zu vorubergehenden Linienhaltern werden, verdanken dies oft auch weniger der eigenen Qualitaet als ihrer Anpassungsfahigkeit; erhalten sie dann eine hervorragende Stute, eine grosse Vererberin, als Partnerin, so werden gewissemassenin die Zucht getragen, anstatt selbst hineingehen zu muessen'.

En dan nog even voor Chantal
"Eine Stute, die das beste alt hannoversche Blut vielfach fuehrt, ist als zuchtstute fuer hannover doch viel wertvoller als ein edles elegantes Pferd, das in seinem Pedigree eine misserei fuhrt, und in der Zucht einmal dar eine, einmal das andere und dann wieder einmal das andere und von alles etwas vererbt, also als Zuchtstute unzuverlaessig ist.'

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:24

Anna42 schreef:
En dan nog even voor Chantal
"Eine Stute, die das beste alt hannoversche Blut vielfach fuehrt, ist als zuchtstute fuer hannover doch viel wertvoller als ein edles elegantes Pferd, das in seinem Pedigree eine misserei fuhrt, und in der Zucht einmal dar eine, einmal das andere und dann wieder einmal das andere und von alles etwas vererbt, also als Zuchtstute unzuverlaessig ist.'


Ik begrijp wat je hier zegt. Een merrie waar de juiste genen in zijn vastgelegd is erg waardevol. Bij van alles wat, heb je dat dus niet, dus geen vastigheid in de vererving, ze zou dus van alles kunnen vererven, je kan er niet op bouwen.
Maar hoe kan het dat er goede paarden ontstaan uit pedigrees waar een hoop rotzooi in zit? Zijn dit de toevalstreffers waar men het vaak over heeft, de zogenaamde eindproducten?
Maar ik heb het gevoel dat je hier op iets doelt. Zou je dat kunnen toelichten? Of/ en is het een wijze raad?
Maar als je nou zo'n merrie hebt (de van alles wat merrie), waar doe je dan verstandig aan. Er mee fokken, evt. een volbloed gebruiken? Evt. de bloedlijnen uitpluizen en kijken waar je het positiefste uit kunt halen en deze vastleggen met een warmbloedhengst die overeenkomt om eht zo verder uit te bouwen. Of gewoon leuk als sportpaard gebruiken?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:57

Zeg Anna, kun je niet even reactie geven op SamSam d'r voorbeeld paarden? Ben ook erg benieuwd wat je er van vindt!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:58

En foto's van paarden kunnen plaatsen die bewegen, vanuit de beweging kan je zien hoe ze de achterhand gebruiken.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:41

Afbeelding

Nou dan een draffoto. Earl IHW gekeurd en door Morritzburg erkend. 93.75% klassiek Oud-Oldenburgs bloed. Vader Erbe m Eibe v. Vasall.

Kampioen eenspan Thuringen 2002.
Laatst bijgewerkt door greetje op 24-07-03 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:56

adriana schreef:
En foto's van paarden kunnen plaatsen die bewegen, vanuit de beweging kan je zien hoe ze de achterhand gebruiken.


Aangezien anna ook vooral paarden in stand liet zien, en we hier ook over de bouw van het skelet aan het praten waren heb ik vooral standfotoos gebruikt

Het nadeel van bewegende paarden is dat het moment van foto maken heel bepalend is. en de hoek. En het niveau van training speelt oon een rol (vooral bij fotoos onder de man)

Op die foto van earl lijkt het of hij zijn achterbeen niet ver genoeg onder de massa plaatst, maar dat kan ook zijn dat de foto wat te vroeg is genomen.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 15:05

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:

Sammy welke van de vier hebben volgens jou nu een redelijk goed skelet en welke niet?


En dat probeer ik je uit te leggen, ik zie het licht nog niet, ik zie ook niet wat jij bedoeld, het derde paard spreekt mij het minste aan, maar dat heeft meer met zijn hoofd/hals verbinding te maken dan met zijn skelet.

Laat jouw licht eens schijnen, misschien dat ik dan op de goede manier naar een paard ga kijken!
[/quote]

Sam als ik nu goed heb begrepen zijn de eerste vier de paarden waarvan jij vindt dat ze redelijk tot goed SPORTPAARDENSKELET hebben en de 2e categorie niet dat SPORTPAARDENSKELET hebben?