kwpn tuigpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:58

Ja daar was ik ook al achter, maar dat gaat ten koste van veel dingen. Zo zei Lia al dat er niet vooruit wordt gegaan op het karakter met de hackneys. Bij ons stamboek willen we juist de klassiekers behouden, ze hebben een prettig karakter, zijn werkwillig etc.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:22

Mhh als ik zie hoe veelzijdig het tuipgpaard nu wordt is alleen maar een verbetering. Het klassieke type was absoluut niet geshrikt om lekker mee te rijden.

Met de vernieuwing zie je er nu toch ook een hoop op het westrijd terrein. Zo loopt 1 cmabridge cole nu M1 dressuur (opweg naar M2) en een Manno hard naar het L springen verder loopt deze nog voor de kar samengesteld. Super braaf n koel paard die niet in paniek raakt wanneer de kar omslaat.

Ik doe zelf een hackney kleine maat hengst nu kan zeggen dat ik het lastige karakter wel mag. Ze zijn dus absoluut niet geschrikt voor veelzijdig mennen of rijden.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:39

Wat zien jullie dan als het klassieke tuigpaard ?? Gelders, gronings??
Ik heb ook veel hackney en american saddlebred (immigrant)in mijn tuiger zitten. Maar qua karakter echt een topper.. 2x waterman verderop zowel in de lijnen van moeder als van vader, en als ik me goed heb voor laten lichten is dat 1 van de eerste "tuigers" waar hackney bloed is doorgevoerd van beide kanten..Maar wat betrefd karakter is hij Super !!Rustig, werkwillend, eerlijk etc.. Ik had me geen beter paard kunnen treffen.
Veel mensen vinden het alleen geen tuiger meer qua uiterlijk.. Todat hij los is in de bak en zijn knieaktie laat zien... Hij is echter wel erg veelzijdig. Hij is beleerd voor de kar, ik rij hem voornamelijk dresuurmatig en een sprongetje is hij ook niet vies van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:24

Afbeelding
Nee, Prisca met het klassieke tuigpaard is idd niet fijn te rijden Lips are sealed
Ik doe dus van alles met mijn "klassieke" Gelderse tuigpaarden, aangespannen, dressuur en springen, bovendien zet ik ze ook nog voor de weidesleep, kunstmeststrooier, kan ik er bomen mee slepen en de schapen uit de wei halen.
Meer foto´s in m´n profiel Schijnheilig

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:53

Wat ik me nu zit af te vragen:
* Zit er van oorsprong geen Hackney in het tuigpaard?
* Het Gelderse paard is toch weer een andere fokrichting dan het tuigpaard?

Overigens is van de paarden die ik ken degene met het beste karakter een Hackney, gevolgd door haar twee dochters (volle Hackneys) en een kruising kleine maar Hackney x Shetlander. Allemaal wel pittig, maar heel betrouwbaar en eerlijk.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:04

Wat ik van Illindra begrijp is het Klassiek tuigpaard Gelders.... Scheve mond
Toch wordt het gelderse bloed in veel takken van de sport gebruikt.. Dressuur, springen etc.. Dus ook het gelderse paard is niet altijd maar tuigpaard.....Misschien wel van oorsprong Verward
Bij het KWPN is er toch een aparte tak voor het gelderse paard.. of vallen jullie ook gewoon onder het KWPN TP..
Vooral een gelder is ook super veelzijdig.. daarom vroeg ik het me dus af wat nou "OORSPRONKELIJK" de tuiger is....
Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:30

Het KWPN bestaat pas sinds 1970 en is een samenvoegesel van de NWP (Nederlands warmbloed paarden stamboek) en het VLN (vereniging ter bevordering van de landbouw-tuigpaardfokkerij in Nederland).
Het stamboek is toen opgesplits in 3 types, het rijpaard het tuigpaard en het basispaard.
Onder het basispaard vielen de geldersen en de groninngers, maar dat is al een hele tijd alleen het gelderse paard en de naam is dus ook veranderd in het gelders paard.

Het tuigpaard bestond toen ook uit 100% gelders bloed.
Op een gegeven moment wilden men luxere tuigpaarden en is Cambridge Cole toegelaten tot de fokkerij van het tuigpaard.
Deze heeft idd behoorlijk verfijnd en de fokkers lieten het "ouderwetse" gelderse paard steeds meer links liggen.

Tja, tuigpaard of gelders paard???
Händell en Ilindra zijn nagenoeg het zelfde gefokt, ze hebben de zelfde moeder en hun vaders (Zakerno en Donau komen beide terug op Proloog/Hoogheid) liggen erg dicht naast elkaar wat afstamming betreft, toch heeft Händell een tuigpaard papier en Ilindra een gelders papier en kan ik beiden probleemloos om laten zetten in het andere type.
Omdat ik ze niet tuigpaard typisch train maar "normaal" hebben ze absoluut geen tuigpaard gangen en daarom is Ilindra als gelders paard naar de keuring gegaan waar ze ook vlot ster werd.
Händell heb ik wel als 3 jarige een tijdje als tuiger getraind en hij ging voor als tuigpaard en werd ook vlot ster ,ik weet zeker dat als ik hem nu bij het gelders paard zou voorbrengen hij ook weer ster zou zijn geworden.
Het zit dus ook een heel stuk in de wijze van rijden/trainen.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:46

Ilindra schreef:
Het zit dus ook een heel stuk in de wijze van rijden/trainen.
Dat ben ik zeker met je eens !!
Mijn tuiger wordt voornamelijk dresuurmatig getraind..en als mensen het niet weten zien ze het ook niet..
Tuurlijk als je er verstand van hebt haal je het er wel uit.. vooral als hij zijn nekkie erop zet.. Maar San heeft vrij vlakke gangen.. Maar wat ik al zei als hij los is (rennend in de bak) dan zie je heeeel duidelijk het tuigersbloed boven komen.. Staart en nek erop, knieen omhoog. kont eronder en gaan Kwijl
Ik heb hellaas geen scanner maar ik heb laatst foto's gemaakt en dan zie je het toch heeeeel duidelijk .

Illindra nog bedankt voor de verder info !!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:32

MirandaB zoals ik in je profiel zie heb jij eenluxe type tuigpaard. Hoog op de benen en slank van bouw.

Dit type tuigpaard staat me toch me meer aan dan die vierkante blokken met dikke korte benen van vroeger. Dit type is sluit veel meer aan bij wat de mensen tegenwoordig willen van een paard (kar, dressuur, springen en dat n wedstrijd vorm).

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:52

Prisca schreef:
MirandaB zoals ik in je profiel zie heb jij eenluxe type tuigpaard. Hoog op de benen en slank van bouw.

Dit type tuigpaard staat me toch me meer aan dan die vierkante blokken met dikke korte benen van vroeger. Dit type is sluit veel meer aan bij wat de mensen tegenwoordig willen van een paard (kar, dressuur, springen en dat n wedstrijd vorm).

Daarom viel ik zo op hem Lovers .... Het zijn niet de makkelijkste hoor..Hij heeft natuurlijk wel front waar hij regelmatig gebruik van maakt, maar het is wel een uitdaging om hem naar een bepaald niveau te rijden en we zien wel hoe ver we komen.. Ik ben wel fanatiek maar wel realistisch..
En hij is pas 4 hoor dus we zien wel *LOL*

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:04

Prisca schreef:

Persoonlijk zie ik liever een Gelderse in de dressuur/springen dan een 'luxe' tuiger. Bovendien wordt er volgens mij nauwelijks met luxe tuigers gedressuurd onder het zadel, laat staan springen.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:35

Idd Nienke, je ziet bar weinig Tuigers in de dressuur en springsport, wat vaker Gelders of paarden met wat tuigpaardbloed erin.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 00:08

Naz schreef:
Persoonlijk zie ik liever een Gelderse in de dressuur/springen dan een 'luxe' tuiger. Bovendien wordt er volgens mij nauwelijks met luxe tuigers gedressuurd onder het zadel, laat staan springen.

Dan moet je toch beter kijken er lopen er echt veel rond op de wedstrijd terreinen. Ik had vorige keer met springen 3 in de B en 2 in het L (voornamelijk Manno's). Verder loopt er eentje M1 dressuur en 2 L2 dressuur. Plus een Wilhelmus in de Z1 en nog een Fabricus x fabricus ook in de Z1 (van onze vereniging alleen al).

En ik weet dat er nog een paar aankomen die ook gaan starten. De meeste rijden er veelzijdig mee. Tuigpaarden worden tegenwoordig naast het betuigen ook gelijk zadelmak gemaakt. De hengst Sander wordt ook regelmatig onder het gepresenteerd op shows juist om te laten zien hoe verzijdig ze zijn.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 07:36

Tuurlijk zijn ze in de minderheid, dat is ook wel zo.. Net als Friezen, Haflingers, Tinkers, arabieren etc..Maar wacht maar af volgend jaar zijn wij ook op het wedstrijd terrein te vinden }>
Knipoog

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:34

Bij ons op stal staat een Pygmalion hengst van 25. Ook een echte tuiger met nog steeds supergangen op zijn leeftijd.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:33

Prisca schreef:
Dan moet je toch beter kijken er lopen er echt veel rond op de wedstrijd terreinen.

Dat zal dan wel regiogebonden zijn, hier zie ik ze niet.
Ook in Almelo heb ik ze niet gezien.

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:00

Mijn verzorgpaard Ruby is ook een tuiger.Haar afstamming is Droomwals en Gaston oid.Zal het binnenkort wel ff navragen!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:59

Natascha schreef:
Bij ons op stal staat een Pygmalion hengst van 25. Ook een echte tuiger met nog steeds supergangen op zijn leeftijd.

Nu heb je mijn interesse: Wie is het en wat is zijn afstamming?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:03

Ja die van mij ook. Wat zit er aan moederskant achter?

talouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:02

Ik bezit een groninger zij heeft 81,25% Gronings bloed. De ouders zijn/VAder FAlko en moeder Theresia. Diana heeft ongeveer 9 jaar geleden een veulen gehad welke de naam Liane heeft gekregen. IK ben nog steeds op zoek of Liane nog leeft en of iemand haar kent. Haar stamboeknr. is 93.459. Zij was van de familie Metser-Ipskamp maar hier zijn geen nadere gegevens van bekend. Ik heb dressuur gereden en rijd momenteel western. Hier is Diana zeer goed in en ze heeft al diverse prijzen in de wacht gesleept, Het enigste is dat ik geen sliding stops met haar maak want dit vind ik niet goed voor haar benen. Verder kan zij voor de wagen (al is dit wel lange tijd geleden) Ze is dus zeer veelzijdig.In haar bloedlijn zit zowel Groninger en bij de voorouders Holsteiner en verwant en veredelend bloed.

_Priscill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:07

wie kent de hackney hengst ingfield traverner???
Party!! Lovers Schijnheilig

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:13

MirandaB schreef:
Ik heb ook een 4 jarige kwpn TP..
Vader Majesteit (v. Immigrant American Saddlebred)
MV Droomwals

Hey familie!! Ik heb een ImmigrantxDroomwals Lachen

-X- Anja

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:23

Hij heet Uno en zijn vader is Pygmalion, de moeder heet Orpa en is van Locomotiv (hoop dat ik het goed schrijf). Meneer is nu 25 en dikke maten met mijn leip Lois.
Ik heb alleen maar deze foto op mijn upload site staan. Kun je iig z'n nek zien Haha!
Afbeelding

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:28

Het is die zwarte neem ik aan alleen is de afstamming wat raar;
Lokomotief is een zoon van Pygmalion. Ik denk dat Yootha nu op het puntje van haar stoel zit.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:32

Alvert dat heb je goed gedacht. Leuk om te zien dat er nog meer echte klassiekers rondlopen. Lovers

Nog een opmerking over de opmerking van Prisca over dat op het klassieke tuigpaard niet te rijden was. Dan hebben een heleboel mensen het dus vroeger verkeerd gedaan.