Fokken tijdens economische recessie?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:24

Maar dat is doodgewone prijselasticiteit, een economische wet die opgaat voor heel veel koopwaar.

Als de mensen weinig geld hebben, zullen er minder koper zijn. HEt aanbod wordt dan groter dan de vraag, en dat heeft altijd een negatief effect op de prijsontwikkeling.
maw, hetzelfde paard nu zal dan een stuk voordeliger zijn. Gouden tijden voro de koper dus...

De betere paarden zullen weggaan voor gewoon geld, waarmee het eigenlijk de gewone paarden naar het prijsniveau van de recreatie dringt. De paarden van lager niveau zullen niet meer verkocht worden...
(ook een basiswet in economie; de mens wil zijn wensen maximaal vervullen met de minst mogelijke offers)

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:27

In deze tijden van recessie ga ik mijn eerste veulen fokken ( als het allemaal lukt ). Ookal doe ik het voor mijzelf, toch vind ik dat je er wel degelijk rekening mee moet houden dat er een grote veranwoordelijkheid rust op de fokker om een zo goed mogelijk dier op de wereld te zetten.

Er zijn er immers genoeg en heeft jouw veulen wel bestaansrecht, of is het alleen voor jou leuk.
Je kan immers nooit de garatie geven dat jij er tot de dood voor zorgt, al ga je daar wel van uit in eerste instantie.
Ik vind het een goede vraagstelling die misschien ervoor zorgt dat mensen zorgvuldiger met dit thema omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:29

Suzanne, jij hebt natuurlijk ook wel een merrie waar je U tegen zegt. Zo een zou ik nooit leeg laten, hoe slecht de markt ook is!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:34

Dees schreef:
Maar dat is doodgewone prijselasticiteit, een economische wet die opgaat voor heel veel koopwaar.

Als de mensen weinig geld hebben, zullen er minder koper zijn. HEt aanbod wordt dan groter dan de vraag, en dat heeft altijd een negatief effect op de prijsontwikkeling.
maw, hetzelfde paard nu zal dan een stuk voordeliger zijn. Gouden tijden voro de koper dus...

De betere paarden zullen weggaan voor gewoon geld, waarmee het eigenlijk de gewone paarden naar het prijsniveau van de recreatie dringt. De paarden van lager niveau zullen niet meer verkocht worden...
(ook een basiswet in economie; de mens wil zijn wensen maximaal vervullen met de minst mogelijke offers)


Dat is wel waar, maar op deze regel zijn ook veel uitzonderingen he!!! Een paard is een luxegoed he!!! En mensen die dure paarden kunnen kopen gaan dat nu heus ook nog wel doen!!!

Grote paardenhandelaren verkopen nu immers niet, maar ze gaan heus hun prijzen ook niet doen dalen!!! Ze houden de paarden gewoon bij, werken ze gewoon door, en wachten gewoon tot er iemand komt die wel die prijs betaalt!!!

Als je morgen een paard wil gaan kopen, en de vraagprijs is bv. 25.000 euro, dan gaat die prijs echt niet dalen omdat het economisch minder gaat, het blijft gewoon bij de handelaar staan, tot het wel voor dat geld wegkan!!!

Voor middenklas paarden is het natuurlijk anders, daar moet je als handelaar afzet voor hebben bij de 'gewone' werkende mans, en die zal dan waarschijnlijk minder makkelijk overgaan tot een koop!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:37

Ik persoonlijk vind dat de meeste mensen het nu wel heel somber inzien hoor!
Zeker voor goed ingereden paarden is er best nog wel markt,
het kost meer tijd en je zal niet meer de hoofdprijs kunnen vragen maar je raakte echt wel kwijt.

Voor veulens is het denk ik nu id een ander verhaal,
ik ben gelukkig in de omstandigheden dat ik kan fokken en de veulens ook zelf kan aanhouden. Persoonlijk vind ik dat ik een heel aardige merrie heb, maar de Fries blijft nu wel leeg. Nu het ietsje minder is geworden pas je wel wat meer op voordat je gewoon een veulentje voor de leukigheid de wereld op schopt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:39

Voor de goede paarden is er geen probleem, die blijven zeldzaam en gevraagd
Het zijn de gewone waar geen afzet voor is en die zijn nog steeds in de meerderheid.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:39

sarabande"]
[quote="Pipo schreef:
Daarnaast moeten ze nooit weg, het is hobby en dus financieel niet noodzakelijk.


Nee maar er zijn erg veel mensen die fokken omdat ze vinden dat ze de wereld daarmee moeten verrijken.

Dat leidt op dit moment dus nergens toe
[/quote]

Zo zit de wereld nu éénmaal in elkaar, we leven immers in een consumptiemaatschappij!!!

Je kan dat vergelijken met de wagenindustrie!!! Wagens blijven ze bijproduceren hoewel het niet echt noodzakelijk is!!! Iedereen zou best steeds een goede tweedehands kunnen kopen in plaats van een nieuwe, want die zijn er genoeg, tweedehands wagens, maar de mens doet het gewoon niet!!!

Waarom??? Omdat de economie (als je het zeer abstract bekijkt) de mens daar op neemt, de economie geeft de mens het gevoel steeds nieuwe dingen te moeten aanschaffen, zo red de economie zichzelf!!!!

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:42

Zeg maar Ku hoor Haha! .
En dan nog , stel dat de volgende wat minder wordt ofzo, of een heel moeilijk karakter, waar ik slecht mee om kan gaan of iets.

Het blijft een hele verantwoordelijkheid en als je af en toe de "ontstaansreden" hoort van een veulen. Nog steeds veel ongelukjes en "de hengst was goedkoop " of "ze is zo vervelend als ze hengstig is " ofzo . "Ik ben wel eens benieuwd wat de kruising Quarter x KWPN oplevert" , en weet ik veel.
En dat zonder mensen af te willen kraken in hun keuze en er kunnen ook uit niet stamboek dieren , hele fijne paarden komen die goed terecht komen. Maar in slechte tijden, bij keuze te over , gaan die er wel als eerste uit. En dan fok je dus voor jouw lol, zet je iets op de wereld , wat meer kansen heeft om "voortijdig te eindigen".

Best iets om bij stil te staan. En als ik er nu 30 zou hebben zou ik ook alleen de beste doen , of eerst wat verkopen.

En dan hebben we het nog niet eens over economisch er wat aan over houden, daar zou ik nu al helemaal niet aan moeten denken.
Laatst bijgewerkt door SuzanneH op 09-06-03 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:42

sarabande schreef:
Voor de goede paarden is er geen probleem, die blijven zeldzaam en gevraagd
Het zijn de gewone waar geen afzet voor is en die zijn nog steeds in de meerderheid.


Dat is volgens mij altijd zo, er blijft altijd een grijze massa over, waar eigenlijk niemand echt in is geïnteresseerd!!! En waar dus moeilijk afzet voor is te vinden!!! Het is ook door deze simpele reden dat handelaars nooit, en dus ook in economische bloei, echt zijn geïnteresseerd in 'gewone' paarden!!! Voor hen is er daar een te kleine winstmarge tegenover de investering die ze moeten doen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:45

Sjuimpje schreef:
Ik persoonlijk vind dat de meeste mensen het nu wel heel somber inzien hoor!
Zeker voor goed ingereden paarden is er best nog wel markt,
het kost meer tijd en je zal niet meer de hoofdprijs kunnen vragen maar je raakte echt wel kwijt.

Voor veulens is het denk ik nu id een ander verhaal,
ik ben gelukkig in de omstandigheden dat ik kan fokken en de veulens ook zelf kan aanhouden. Persoonlijk vind ik dat ik een heel aardige merrie heb, maar de Fries blijft nu wel leeg. Nu het ietsje minder is geworden pas je wel wat meer op voordat je gewoon een veulentje voor de leukigheid de wereld op schopt.


Denk niet dat je het te somber moet inzien, maar wel realistisch over na moet denken. En daarnaast daar wat in moeten schakelen. Jij hebt ook dezelfde luxe dat ze niet weg MOETEN. Maar velen wel, en zelf zeg je het al, de fries blijft leeg!

En tuurlijk blijft voor de toppers de markt prima, maar ik heb het over gewone fijne gebruikspaarden die het tot lichte toer brengen, niet de Krack C's waarvoor op iedere hoek een gek staat die hem wil hebben.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:46

SuzanneH schreef:

En dan hebben we het nog niet eens over economisch er wat aan over houden, daar zou ik nu al helemaal niet aan moeten denken.

Goh, zou het Knipoog
Maare met jou merrie komt het vast wel goed, het zou juist slecht zijn voor de fokkerij als die mensen juist stoppenmet fokken, de mensen die wel een goede fokmerrie hebben. Voor de rest heb ik voor gekozen niet met een van onze merries te fokken. Dat is toch een van de keuzes die je moet maken als fokker. Het is idd wel belangrijk dat fokkers meer verantwoordelijkheid gaan nemen voor hun producten. Het is niet alleen een veulentje maar iets waarbij je verder moet kijken. Waar fok je mee? en waar fok je voor?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:56

GribaldiFAN"]
[quote="SuzanneH schreef:

En dan hebben we het nog niet eens over economisch er wat aan over houden, daar zou ik nu al helemaal niet aan moeten denken.

Goh, zou het Knipoog
Maare met jou merrie komt het vast wel goed, het zou juist slecht zijn voor de fokkerij als die mensen juist stoppenmet fokken, de mensen die wel een goede fokmerrie hebben. Voor de rest heb ik voor gekozen niet met een van onze merries te fokken. Dat is toch een van de keuzes die je moet maken als fokker. Het is idd wel belangrijk dat fokkers meer verantwoordelijkheid gaan nemen voor hun producten. Het is niet alleen een veulentje maar iets waarbij je verder moet kijken. Waar fok je mee? en waar fok je voor?
[/quote]

Dat is zo!!!

Maar als het even mag, off-topic, over wat voor een merrie gaat het!!!

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:58

Dan lees je in dit topic toch dat een aantal mensen er al voor kiezen om de "mindere" of nog jonge merrie bv leeg te laten. Dus het leeft wel en heeft toch invloed en misschien niet slecht in deze tijden.
Een aantal jaar geleden kon het allemaal niet op en nu zitten we er maar mooi mee. Behalve als je niet te duur wat leuks jongs wil aanschaffen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 01:02

Is toch prima, eerst de sport in weet je meteen of ze zelf geschikt zijn om datgene te doen waar ze voor ingezet worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 01:08

sarabande schreef:
Is toch prima, eerst de sport in weet je meteen of ze zelf geschikt zijn om datgene te doen waar ze voor ingezet worden


Ben ik helemaal met je eens Sarabande, maar we komen nu weer op het verhaal. Waar haalt de gewone fokker het geld vandaan om zo'n dier uit te brengen in de sport Verward

Dat kost wat centen namelijk.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 01:20

Pipo"]
[quote="sarabande schreef:
Is toch prima, eerst de sport in weet je meteen of ze zelf geschikt zijn om datgene te doen waar ze voor ingezet worden


Ben ik helemaal met je eens Sarabande, maar we komen nu weer op het verhaal. Waar haalt de gewone fokker het geld vandaan om zo'n dier uit te brengen in de sport Verward

Dat kost wat centen namelijk.
[/quote]

Volg jullie hier ook!!!

Om te reageren op wat Pipo zei: ofwel reageert die fokker in zichzel (lessen, trainingen,...) zodat hij het paard zelf kan klaarmaken, uitbrengen op wedstrijden en dan het paard voor een 'waardig' bedrag verkopen, maar ook dat kost een pak geld!!! Ofwel huurt hij een professionele ruiter in die het voor hem doet, maar ook dat kost geld!!!

Volgens mij is het niet de fokker die er rijk van wordt, maar de slimme handelaar!!

Ik denk dat je het als fokker vaak met de eer moet doen!!! En dat is toch ook mooi!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 01:34

Jan, daar heb je wel gelijk in, maar blijft soms zuur. Goede paarden moeten dan voor weinig weg, omdat de fokker de mogelijkheden niet heeft. Als ik kijk wat voor plezier de fokker heeft waar ik rijd, aan als ik weer thuiskom met winst................daar doe je het wel voor! Hij heeft de mazzel met een aantal meiden die zeer fanatiek zijn. En daarbij wil hij ook investeren in ons, dat scheelt enorm! Veel fokkers willen die investering niet doen. En daardoor is het moelijk om handige ruiters te vinden.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 01:44

Pipo schreef:
Jan, daar heb je wel gelijk in, maar blijft soms zuur. Goede paarden moeten dan voor weinig weg, omdat de fokker de mogelijkheden niet heeft. Als ik kijk wat voor plezier de fokker heeft waar ik rijd, aan als ik weer thuiskom met winst................daar doe je het wel voor! Hij heeft de mazzel met een aantal meiden die zeer fanatiek zijn. En daarbij wil hij ook investeren in ons, dat scheelt enorm! Veel fokkers willen die investering niet doen. En daardoor is het moelijk om handige ruiters te vinden.


Dat is toch het mooie van paarden he!!! Daar doen we het voor!!! En als er iemand is die wil investeren is dat altijd leuk meegenomen, maar ook zeer goed bekeken!! En zo moet het volgens mij ook!!! Fantastisch!!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 01:49

Jan_VT"]
[quote="Pipo"][quote="sarabande schreef:
Is toch prima, eerst de sport in weet je meteen of ze zelf geschikt zijn om datgene te doen waar ze voor ingezet worden


Ben ik helemaal met je eens Sarabande, maar we komen nu weer op het verhaal. Waar haalt de gewone fokker het geld vandaan om zo'n dier uit te brengen in de sport Verward

Dat kost wat centen namelijk.
[/quote]

Volg jullie hier ook!!!

Om te reageren op wat Pipo zei: ofwel reageert die fokker in zichzel (lessen, trainingen,...) zodat hij het paard zelf kan klaarmaken, uitbrengen op wedstrijden en dan het paard voor een 'waardig' bedrag verkopen, maar ook dat kost een pak geld!!! Ofwel huurt hij een professionele ruiter in die het voor hem doet, maar ook dat kost geld!!!

Volgens mij is het niet de fokker die er rijk van wordt, maar de slimme handelaar!!

Ik denk dat je het als fokker vaak met de eer moet doen!!! En dat is toch ook mooi!!!
[/quote]

Tsjah inderdaad. Een bekende uitspraak: "Het schuim van de handel is beter dan het zweet van het werk."

Gelukkig is de EPTM een betaalbare optie. Hierdoor kunnen ook de kwaliteiten en capaciteiten enigszins in kaart worden gebracht, en kan worden bekeken of de merrie daadwerkelijk interessant is voor de fokkerij (fokken met een slechte merrie is immers geen fokken), en of het ook de moeite waard is de merrie te laten uitbrengen in de sport. Natuurlijk blijft het alsnog een dure hobby. En om dan nog maar te zwijgen over alle eventuele andere problemen tussen fokker of eigenaar van het paard en de ruiter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 01:56

Miss His, ik vind de eptm geen realistisch beeld van de capaciteiten van een merrie. Daarnaast heb ik het over paarden in het algemeen. En niet alleen over merries. Daarbij is de kwaliteit van de ruiters die de eptm merries rijden meestal om om te huilen. Dus dat is juist een duur verhaal.

Een gezond paard kan z lopen. En het is nou eenmaal makkelijker een paard te verkopen die al wat in de sport heeft gereden dan een groene. Hoeveel kwaliteit het dier ook heeft, daar gaat het juist niet om. Het gaat erom dat het dier fijn gereden moet zijn. En dan is hij makkelijker te verkopen.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 01:59

Pipo schreef:
Miss His, ik vind de eptm geen realistisch beeld van de capaciteiten van een merrie. Daarnaast heb ik het over paarden in het algemeen. En niet alleen over merries. Daarbij is de kwaliteit van de ruiters die de eptm merries rijden meestal om om te huilen. Dus dat is juist een duur verhaal.

Een gezond paard kan z lopen. En het is nou eenmaal makkelijker een paard te verkopen die al wat in de sport heeft gereden dan een groene. Hoeveel kwaliteit het dier ook heeft, daar gaat het juist niet om. Het gaat erom dat het dier fijn gereden moet zijn. En dan is hij makkelijker te verkopen.


Daar ben ik het ook mee eens!!! Plus, ik vind die EPTM toch wel een dure bezigheid hoor, vooral omdat het vaak gebeurt in de omstandigheden zoals Pipo het hierboven beschreef!!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 02:06

Pipo schreef:
Miss His, ik vind de eptm geen realistisch beeld van de capaciteiten van een merrie. Daarnaast heb ik het over paarden in het algemeen. En niet alleen over merries. Daarbij is de kwaliteit van de ruiters die de eptm merries rijden meestal om om te huilen. Dus dat is juist een duur verhaal.

Een gezond paard kan z lopen. En het is nou eenmaal makkelijker een paard te verkopen die al wat in de sport heeft gereden dan een groene. Hoeveel kwaliteit het dier ook heeft, daar gaat het juist niet om. Het gaat erom dat het dier fijn gereden moet zijn. En dan is hij makkelijker te verkopen.


Ja oke, dat van die kwaliteit van de ruiters ben ik helemaal met je eens. Met name in Deurne, maar dat terzijde. EPTM is trouwens niet alleen voor merrries. Het heeft naar mijn mening wel veel voordelen, naast het voorlopige keurschap heb je ook de mening van de jury. Of dat helemaal realistisch is door verschillende oorzaken, is natuurlijk een tweede. Maar toch heb ik liever EPTM dan IBOP. Bij IBOP worden ze wel door een eigen ruiter gereden, wat voor de meeste mensen een groot voordeel kan zijn, maar daar staat tegen over dat de jury een oordeel moet geven over een prestatie op 1 dag. Als het paard dan een slechte dag heeft, zal dat meteen in de punten terug te zien zijn. Wat dat betreft heb je bij EPTM wat meer ruimte, en dat spreekt me wel aan. Voor fokkers die niemand hebben om hun paard te rijden (of de (financiële) mogelijkheden) hebben, blijf ik EPTM wel een goed alternatief vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 02:10

Miss Hiss, wat mij opvalt is dat altijd bepaalde merries van bepaalde eigenaren hoog scoren bij het kwpn. En dat zijn vaak niet de meest goede merrie's. Zolang er geen manier gevonden is om het paard te jureren om het paard, en niet om de eigenaar, blijft het voor mij een slechte manier van oordelen over een dier.

Laten ze maar eens beginnen met het op nr beoordelen, dan pas krijg je een realistisch beeld van het kwpn. Tot die tijd, neem ik ze niet meer zo serieus.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 02:17

Vriendjespolitiek...ja dat is weer een heel ander verhaal. Ik hoor er steeds meer mensen over die vóór het keuren van paarden zijn, waarbij de namen van de fokker/eigenaar niet wordt vrijgegeven, vóór de beoordeling. Dan wordt het natuurlijk pas echt objectief beoordelen, zoals het hoort. Toch denk ik dat er ook veel tegenstanders hiervoor zouden zijn (en niet alleen de grote namen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 02:47

Maar waarom zijn er tegenstanders? Als er tegenstanders zijn, betekend het dat er dus toegegeven word, dat er op naam word gekeurd.