6 rijpaardhengsten en 3 tuigpaarden goedgekeurd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 00:19

Ja grappig dat het stamboek dat de tweedeling zo propagandeert uit blijkt te komen bij all rounders als meest gevraagde hengsten.
Ik noem maar een paar springgericht gefokte bewegingsverervers als Flemming, Ferro, Goodtimes Haha!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 08:13

vanda's schreef:
Dream on...

Kwaliteit wint de strijd, dus we zullen zien...

Als kwaliteit de strijd wint dan waren er een stuk meer goedgekeurde hengsten uit de bus gekomen. We hebben genoeg kwaiteit in huis nu nog laten zien dat wij als fokker ook weten hoe dat te gebruiken.

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:14

Citaat:
Maar ze vallen toch allemaal door de mand in de loop der jaren.

Kwaliteit wint de strijd, had betrekking tot bovenstaand quote.

Maar het gaat ook op voor de afkeuring van hengsten die misschien goedgekeurd hadden moeten worden. Er zijn meer stamboeken dan het KWPN, en als die hengsten die nu afgekeurd zijn, wel goed zijn.

Dan zal ook dat in de loop der jaren naar voren komen
En dan zullen deze alsnog aan de top komen...

AvD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:44

Citaat:
En denk je dat wout-jan objectief is ? Kom nou, zo gauw als hij in de selectiecommissie kwam zet wiepke daar 5 paarden neer, tis 1 grote corrupte zooi. Maar ze vallen toch allemaal door de mand in de loop der jaren.

U denkt dus dat Wout-Jan van der Schans zich zal 'verlagen' om paarden van één van zijn eigenaren minder kritisch te beoordelen?

Hoe verklaart U het dan dat dit niet de eerste keer is dat Wout-Jan van der Schans in de beoordelingscommissie zit en hij dus ook al eerder paarden van één van zijn eigenaren heeft moeten beoordelen.

Denkt U dat het KWPN de heer van der Schans in de beoordelingscommissie zou vragen als zij twijfelen aan zijn integriteit?

U moet geen domme dingen schrijven, dat zegt namelijk niets over de door U genoemde personen, alleen maar iets over Uzelf.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 15:48

Mee eens!

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:12

Doe even niet zo naief zeg.

Citaat:
Dream on...
Wat heeft een hengstenboer er nou aan dat hengsten worden goedgekeurd, die als ze echt niet goed zijn, door de fokkers toch niet worden gebruikt.

Wiepke heeft zo'n grote klantenkring, zijn jonge hengsten dekken ALTIJD, ongeacht of ze echt goed zijn of niet.

Ze namen toch ook hans horn aan en die was corrupter dan corrupt.

En denk je dat wiepke zomaar even uit alle 100-en ruiters in NL toch maar zijn paarden bij wout-jan neer zet...

Dream on....

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:22

_Rick schreef:

Citaat:
Ze hebben zo wel bijvoorbeeld het ocd-gehalte in de KWPN-populatie teruggebracht. En als je dit allemaal te streng vindt, ga je gewoon naar het NRPS of

Citaat:
Volgens mij en verschillende dierenklinieken met mij is het nix minder, 1 op de 3 paarden heeft het gewoon, is ook niet erg. En elke hengst fokt het, of ie nou zelf wel of geen OCD heeft.

1 op de 3 paarden heeft het gewoon, is ook niet erg? Jeetje waar haal je deze wijsheid vandaan? Vooral dat het niet erg is???

Het is juist een goede zaak dat het KWPN het ocd gehalte heeft gereduceerd. Zo kan in de toekomst een hoop verdiet bespaard worden aan de vele ruiters en amazones waarvan het paard met OCD niet geopereerd kan worden. Want die zijn er ook zat, en dat is de realiteit.

Dus leg me svp deze uitspraak eens uit?

AvD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:57

Citaat:
En denk je dat wiepke zomaar even uit alle 100-en ruiters in NL toch maar zijn paarden bij wout-jan neer zet...

Dream on....

Iedere opmerking die U nog over dit onderwerp maakt, is een nieuwe bevestiging van hetgeen ik in mijn laatste zin zeg:
Citaat:
U moet geen domme dingen schrijven, dat zegt namelijk niets over de door U genoemde personen, alleen maar iets over Uzelf.

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:13

My god Rick, ik dacht toch echt dat er meer verstand in jouw hoofd zat.
Valt me vies tegen... Misselijk

AvD heeft gelijk...

Heel veel succes met je eigen fokkerij, ik weet zeker dat we daar nog veel van gaan horen, daar kunnen niet anders dan toppaarden uit komen. Met zoveel kennis en verstand van de eigenaar... Frusty

Misschien moet je jezelf aanbieden voor de keuringscommissie, komt het vast allemaal goed met het KWPN

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:27

Citaat:
Het is juist een goede zaak dat het KWPN het ocd gehalte heeft gereduceerd.

hoezo gereduceerd ? Dit hadden we 20 jaar geleden al, alleen toen wisten ze nog niet wat het was (bolspat)

Verder heeft ieder zijn eigen gedachten he, als we het allemaal hetzelfde zagen was de lol er ook zo af Tong uitsteken

Succes mensen zelf met de fokkerij!

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 13:32

Ik vind dat de lol er ook verdomd snel af gaat als mensen vals worden beschuldigt...

Dat jij er zulke gedachten op na houdt, zeg meer of jou dan over degene waar je het over hebt. En ALS je al zulke gedachten hebt, hou ze dan lekker voor je...

Over mensen praten die zich niet kunnen verdedigen vind ik erg laag. Misselijk

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 13:38

Ach de een probeert een goed paard te fokken waar een ander mee verder kan, een ander denkt niet verder dan zijn eigen voordeur

De les die hieruit getrokken kan worden:er zijn meer Ricken in deze wereld, dus laat het paard dat je koopt altijd veterinair keuren .

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:24

Hahaha, weer eens mooi gezegd Sarabande. Rick gaat ook niet echt op mijn vraag in (helaas), ik ben nog steeds benieuwd naar zijn standpunt...

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:13

Ik denk laat ik maar niets meer zeggen , want ik hoef geen ruzie, ik kom gewoon voor mijn mening uit, maar laat ik dan toch nog ff reageren.

Citaat:
1 op de 3 paarden heeft het gewoon, is ook niet erg? Jeetje waar haal je deze wijsheid vandaan? Vooral dat het niet erg is???

33% van de paarden hebben OCD of gehad (OC), pak je auto, rijd langs klinieken als Maree, Someren, Moergestel en vraag het ff. Vast ook wel ergens onderzocht geloof ik. En ik zit dag en nacht in de paarden, vertel me nu niet dat ik niet vaak een paard sta te keuren, bijna dagelijks Knipoog

Dat het niet erg is ? Nee, een slecht straalbeen is veel erger, dat is niet te helpen. Met de hedendaagse technieken is het bijna altijd mogelijk OCD te opereren, maar je moet proberen er zo vroeg mogelijk bij te zijn.
Verder ga maar eens kijken op de dag dat ze op jou kliniek of in de buurt paarden de 'pezen' scannen! Staat daar een wachtrij van 20 paarden die kreupel zijn en die eigenaren staan ammel : 'Ja wel 6 foto's van dat gewricht gemaakt en 10 van die en allemaal super , en TOCH kreupel!'
Heel simpel een paard wordt zelden kreupel aan iets wat op de foto's te zien is, bijna altijd aan pezen etc.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 12:16

Misschien leuk als we bij het onderwerp blijven? Discussies over OCD en erfelijkheid lijken mij meer wat voor medisch, iig niet in een topic over jonge hengsten die allemaal zonder ocd rondlopen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:34

_Rick schreef:
33% van de paarden hebben OCD of gehad (OC), pak je auto, rijd langs klinieken als Maree, Someren, Moergestel en vraag het ff.
.

Ja lijkt me dat daar over het algemeen paarden aangeboden worden die problemen hebben. Ik wees je al op de cijfers die ook gepubliceerd zijn van de hengsten die voor de keuring bij b.v. Emmeloord aangeboden worden, daar is het OCD gemiddelde omlaag gegaan en is nog steeds dalende.

Dit topic Marjolein ging over hengsten en Rick voerde aan dat er te weinig goede hengsten bij waren omdat er geen hengsten met OCD goedgekeurd zijn.
Hij zei letterlijk liever een goede hengst met OCD.
Daarop is deze discussie ontstaan en die heeft wel degelijk met keuzes voor de fokkerij te maken.

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 17:05

Citaat:
Ja lijkt me dat daar over het algemeen paarden aangeboden worden die problemen hebben. Ik wees je al op de cijfers die ook gepubliceerd zijn van de hengsten die voor de keuring bij b.v. Emmeloord aangeboden worden, daar is het OCD gemiddelde omlaag gegaan en is nog steeds dalende.

Hoezo zouden hier probleempaarden komen ? Gewoon veel jonge 2+ 3 jarige paarden die de eigenaren gekeurd willen hebben om te weten wat voor spek ze in de kuip hebben.

Citaat:
Hij zei letterlijk liever een goede hengst met OCD.

Precies, liever een goede hengst MET ocd dan een waardeloze dweil ZONDER ocd.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 17:07

_Rick schreef:
Precies, liever een goede hengst MET ocd dan een waardeloze dweil ZONDER ocd.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 17:15

Ik geloof niet in die 33%. Dat zou willen zeggen dat 1/3 veulens OCD krijgt. Dat lijkt me toch wat hoog. Foto's op 7 maanden ouderdom geven uitsluitsel. OCD voor de leeftijd van 7 maanden kan weer weg gaan maar niet elk veulen krijgt het.
Zou mooi zijn moest op een nakomelingenkeuring iedereen foto's bij hebben van z'n paard. Dat zou al iets opklaren over de OCD vererving van een hengst. Ik denk dus dat voor een stamboek OCD wel een vervelend iets is, maar dat er toch ook mensen van het stamboek rondlopen (buiten Rick dus Knipoog ) die een hengst niet zomaar enkel op de vererving van OCD zouden afkeuren.