A register in hoofdstamboek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parnassia
Berichten: 839
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:11

even voor de helderheid mbt de keurmerrieverrichtingseis (jaja):
die M met 5 wp-klassering moet voor 31/12/03 behaald worden (overgangsregeling voor categorie 1 en 2), daarna Z met 1.
En vind het wel logisch, M met 5 wp zegt in mijn optiek veel te weinig over de kwaliteit van een paard.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:52

Is het niet zo dat alles weer veranderd is? Vorig jaar zijn wij met onze merrie op de keuring geweest, ze heeft daar toen het STER predikaat behaald en was gelijk voorlopig keur, om definitief keur te worden moet ze alleen nog aan de verrichtingsijs voldoen. Het was dus niet zo dat er een jaar overheen ging en ook hoefden we niet met dr naar de CK. Hoe zit dat dan precies?

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:27

ricoh schreef:
Is het niet zo dat alles weer veranderd is? Vorig jaar zijn wij met onze merrie op de keuring geweest, ze heeft daar toen het STER predikaat behaald en was gelijk voorlopig keur, om definitief keur te worden moet ze alleen nog aan de verrichtingsijs voldoen. Het was dus niet zo dat er een jaar overheen ging en ook hoefden we niet met dr naar de CK. Hoe zit dat dan precies?


Wat ik beschreef zijn echt de stamboekrichtlijnen van 2002. Ik weet niet of je met vorig jaar 2002 of 2001 bedoeld, persoonlijk denk ik dat je het over 2001 hebt. Toen werden er vanwege de MKZ maar een beperkt aantal keuringen gehouden en waren de regels anders. Alleen VB-merries mochten naar de keuring en er staat me ook iets bij dat ze gelijk Keur konden worden. Er was toen volgens mij idd geen CK, om het zeker te weten moet je even in de In De Strengen van vorig jaar neuzen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 23:05

Tiffy wat is de limiet. Ik heb begrepen dat ze als 7 jarige met veulen en Prestatie voorgesteld moeten zijn. Is dat zo????

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 23:14

Dees schreef:
Misschien, maar op mij komt het vervelend over. Het is net dit soort 'zelfverzekerdheid' die maakt dat ik dat hele KWNP wel eens een keer gezien heb...
Wellicht omdat er al vanuit wordt gegaan dat het een goede stam is en dus....
Waarom nou niet gewoon wat bescheidenheid, en afwachten. Zeg nou zelf, dat komt toch veel fatsoenlijker over?


Arrogant en zelfverzekerd zou zijn als ik een merrie van een totaal onbekende hengst (althans voor anderen) nu aan zou bieden, zelfs gezien haar merriestam. Maar omdat haar vader zo onbekend is wil ik dat ze zelf prestaties heeft zodat ze naast haar sublieme nationale en prestatie topmoeder en haar eigen PROK etc ook haar eigen sportkwaliteiten bewezen heeft.
Qua exterieur en bewegen hoef je je geen zorgen te maken hoor Dees, ik vind het wel ontroerend dat je dat doet, maar iedereen die haar gezien heeft tot de heer J. Werners toe vindt haar een zeer goed paard met een erg mooi model en sublieme bewegingen. Het is eerder mijn bescheidenheid die mij er toe nopen om haar alleen met het allerhoogst gevraagde voor te stellen.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 01:16

sarabande schreef:
Tiffy wat is de limiet. Ik heb begrepen dat ze als 7 jarige met veulen en Prestatie voorgesteld moeten zijn. Is dat zo????


Ik heb hier nog nooit van gehoord en ik kan er ook niets over terugvinden. De keuring staan ook open voor 4 t/m 7 jarige merries (vb, stb, reg. a en stermerries) en voor 8 jaar en oudere (hulp)veulenboekmerries. Er wordt over 8 jaar en oudere veulenboekmerries (zonder reg. A) gesproken, omdat het Register A pas sinds 1995 bestaat. Dit jaar staat er in de stamboekrichtlijnen dus naar alle waarschijnlijkheid "voor 9 jaar en oudere veulenboekmerries en 4 t/m 8 jarige merries". Paarden uit beide catagorieën kunnen STER worden op de stamboekkeuring en op de CK KEUR worden, als ze goed genoeg zijn.

De regeling mbt tot de prestatienorm heeft geen tijdslimiet, als je merrie dit jaar voorlopig KEUR wordt en je besluit voor de verrichtingseis een sportresultaat te nemen, dan maakt het niet uit of de merrie binnen 1 of 6 jaar Z1+1 dressuur is. De verrichtingseis voor merries geboren in 1999 of later moeten als verrichtingseis Z1+1 dressuur (ik ga ervanuit dat je haar in de dressuur uitbrengt), voor oudere merries geldt de overgangsregeling t/m 1 januari 2004. Als je je merrie pas voorstelt als zij als Z1+1 heeft gelopen en ze wordt voorlopig KEUR verklaart is, dan is zij dus definitief KEUR.

Voor de nieuwe KEURpredikaat-regeling hoeft de merrie GEEN nakomeling meer te hebben of te tonen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 09:19

Dank je Tiffy, dat maakt een heleboel verwarring hierover helder. Het betekent iig dat we lekker rustig aan kunnen doen met Saar, dat was tenminste mijn bedoeling.