dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:23

Afbeelding

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:38

Dees schreef:
Augustin is in mijn opinie het fokdoel.
Waren ze allemaal maar zo goed als Augustin.

Men staart zich zo vaak blind op 1 onderdeel. "Hij kan zo goed piafferen." Maar wat heb je eraan als een paard in de proef niet wil lopen? Of voor geen meter kan galopperen?

Een paard moet compleet zijn. Uiteindelijk bepaalt, in de meeste gevallen, de expressiviteit in het sluiten of het een crack wordt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:02

Een paard dat aan de FEI voorwaarden voldoet, is een crack. Daarbij zijn de tact en de balans in alle oefeningen van doorslaggevende aard. En die voorgeschreven tact en balans kan alleen met een opwaartse romp worden uitgevoerd waarbij het zwaartepunt in het midden ligt.

FEI Article 401 - Object and general principles

1. The object of Dressage is the development of the horse into a happy athlete through harmonious education. As a result it makes the horse calm, supple, loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with his rider.

2. These qualities are revealed by:

2.1. The freedom and regularity of the paces;

2.2. The harmony, lightness and ease of the movements;

2.3. The lightness of the forehand and the engagement of the hind quarters, originating in a lively impulsion;

2.4. The acceptance of the bridle, with submissiveness throughout and without any tenseness or resistance.

3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him. Confident and attentive, he submits generously to the control of his rider, remaining absolutely straight in any movement on a straight line and bending accordingly when moving on curved lines.

4. His walk is regular, free and unconstrained. His trot is free, supple, regular, sustained and active. His canter is united, light and cadenced. His quarters are never inactive or sluggish. He responds to the slightest indication of the rider and thereby gives life and spirit to all the rest of his body.

5. By virtue of a lively impulsion and the suppleness of his joints, free from the paralysing effects of resistance, the horse obeys willingly and without hesitation and responds to the various aids calmly and with precision, displaying a natural and harmonious balance both physically and mentally.

6. In all his work, even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, and he accepts the bridle with a light and soft
contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

7. Cadence is shown in trot and is the result of the proper harmony that a horse shows when it moves with well marked regularity, impulsion and balance. Cadence must be maintained in all the different trot exercises and in all the variations of trot.

8. The rhythm that a horse maintains in all his paces is fundamental to Dressage.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:05

Inderdaad. Alles staat in de FEI-voorwaarden. Het verschil tussen een gewoon en een apart Grand Prix paard zit echter in de wijze waarop het uitgevoerd wordt.

Augustin schiet tekort op de volgende voorwaarden:

Citaat:
ease of the movements;

Citaat:
3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him.

Citaat:
willingly and without hesitation and responds to the various aids

Citaat:
when it moves with well marked regularity, impulsion and balance.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:09

Umeo schreef:
Desperados plaatst zijn achterhand wel onder de massa:

Afbeelding

En is daarbij ook in balans.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:14

Augustin schiet helemaal niets tekort. Die punten die Vudress aanhaalt zijn echt onzin - heb je het dier überhaupt wel eens gezien?

Bovendien: enkel kunnen piafferen doet het voor mij niet hoor: ik kijk of ze in het voorwaarts gaan écht van achter uit komen. En dat is met het schenkel voorwaarts bewegen, paralel aan het voorbeen. Er zijn maar weinig paarden die dat kunnen en blijven doen wanneer ze gereden worden.

Dat is ook de reden waarom bijvoorbeeld Fuego een showpownie is en geen dressuurpaard.
Daarnaast vind ik gemaai en gedraai in de paardenbenen echt een grove fout, zie Fuego.
Fuego, die in de ogen van Arie53 wél het summum is van dressuur.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:26

Vudress schreef:
Augustin vond ik in Rotterdam veel te traag om bovenaan mee te doen. In Kentucky was hij een jaar geleden wel van wereldklasse, maar met zulk wisselende prestaties vind ik het geen winnaar.

Digby is vreselijk correct afgericht en heel regelmatig. Maar is te gewoon om in de top-3 te lopen.

Dat valt het paard niet af te rekenen, vergeet de conditie van de amazone op dat tijdstip niet! Dat speelt ook mee.

Vudress

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:40

Augustin heeft een prachtig silhouet, een heel goede techniek in het piafferen en passageren. Aan het eind van de rit is hij toch een slag te traag.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:51

Vudress, volgens mij... 26 jaar, 'in animatie'.... verder geen informatie in profiel.
Wie ben jij eigenlijk om een hengst als Augustin 'een slag te traag' te noemen? Op grond van welke aantoonbare kunde mag jij oordelen?

Maar meer dan dat: volgens mij zie je het gewoon hartstikke verkeerd :D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:55

Dees schreef:
arie53 schreef:
Fuego

En niet recht in het spoor.
Je mag terecht vragen hebben over de duurzaamheid van het beenwerk als een paard zo voorbij maait en zwabbert.

Maar in de kur op muziek en met een charismatische ruiter lijkt het wel heel wat en geven showgevoelige juryleden er punten aan.

Laat dit nu toch nu een zuiver recht spoor zijn.

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:56

Vudress schreef:
Augustin heeft een prachtig silhouet, een heel goede techniek in het piafferen en passageren. Aan het eind van de rit is hij toch een slag te traag.

Wat voor invloed heeft dit en waar staat dit in de FEI regels?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:59

Fuego:
http://www.youtube.com/watch?v=8Dg8yQepe7s
Zonder die schitterend mooie Spaanse flamenco-muziek ziet het er al heel anders uit :=

Arie53, morgen toch maar even bij Pearle langs.
Fuego gaat achter wijd en maait met de voorbenen. Daarnaast zit er ook nog geen stap op.
Laatst bijgewerkt door Dees op 17-11-11 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:09

Volgens mij is Fuego meer een gevalletje doorsnee met heel veel talent wat het geluk heeft gehad bij een goede ruiter terecht te komen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:16

Als Dees meent persoonlijk te moeten worden...... Wat stelt de mening van een ambitieloze amateur die pony's verkoopt nu voor?

arie53 schreef:

Voor iemand die telkens verwijst naar de FEI regels lijk je zelf slecht te kennen of begrijpen.

6. In all his work, even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, and he accepts the bridle with a light and soft
contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

De rest kun je hopelijk zelf invullen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:25

Vudress schreef:
Als [naam verwijderd] meent persoonlijk te moeten worden...... Wat stelt de mening van een ambitieloze amateur die pony's verkoopt nu voor?

:+ Als je verder kijkt dan je neus lang is, had je gezien dat het een pony van een vriendin is.
Je veronderstelling te maken te hebben met een ambitieloze amateur is wellicht terecht, ik heb gekozen om in mijn vakgebied carriére te maken.
Daar kan ik in ieder geval EIGEN paarden van betalen.

Dus, jij, 26-jarige die geen eigen materiaal durft en/of kan tonen en zich duidelijk niet durft te laten wegen....
Op grond waarvan mogen we gaan veronderstellen dat je niet helemaal uit je duim zuigt in dit topic?
Toon jij eens wat van jezelf. Praten we dan weer.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:57

Vudress schreef:
Als Dees meent persoonlijk te moeten worden...... Wat stelt de mening van een ambitieloze amateur die pony's verkoopt nu voor?

arie53 schreef:

Voor iemand die telkens verwijst naar de FEI regels lijk je zelf slecht te kennen of begrijpen.

De rest kun je hopelijk zelf invullen.

Wat heeft het bovenstaande met de onderstaande quote van je te doen?

Citaat:
Aan het eind van de rit is hij toch een slag te traag.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:01

Dees schreef:
Fuego:
http://www.youtube.com/watch?v=8Dg8yQepe7s
Zonder die schitterend mooie Spaanse flamenco-muziek ziet het er al heel anders uit :=

Arie53, morgen toch maar even bij Pearle langs.
Fuego gaat achter wijd en maait met de voorbenen. Daarnaast zit er ook nog geen stap op.

Het ging om een recht spoor. Je haalt er weer van alles en vooral niet ter zake doend bij.

Dees schreef:
Citaat:
En niet recht in het spoor.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:08

Citaat:
3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him.

Citaat:
willingly and without hesitation and responds to the various aids

Aan Dees: Ik geloof niet dat ik op dit soort berichten hoef in te gaan. Lees mijn berichten eens door en trek je conclusies. Ik voel geen drang om mijzelf te bewijzen aan de hand van welke carrière dan ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:34

Dees schreef:
Vudress schreef:

:+ Als je verder kijkt dan je neus lang is, had je gezien dat het een pony van een vriendin is.
Je veronderstelling te maken te hebben met een ambitieloze amateur is wellicht terecht, ik heb gekozen om in mijn vakgebied carriére te maken.
Daar kan ik in ieder geval EIGEN paarden van betalen.

Dus, jij, 26-jarige die geen eigen materiaal durft en/of kan tonen en zich duidelijk niet durft te laten wegen....
Op grond waarvan mogen we gaan veronderstellen dat je niet helemaal uit je duim zuigt in dit topic?
Toon jij eens wat van jezelf. Praten we dan weer.

Doe even normaal zeg, je denkt zelf het recht te hebben een volslagen vreemde te mogen 'wegen'?
Waar haal je dat vandaan? :(:)
Vecht het lekker via pb uit.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:57

Als we de natuurlijke aanleg van een paard willen beoordelen moet we geen rijfoto's plaatsen. Een paard kan gemaakt of gekraakt worden door degene die er op zit. Een paard dat van nature uit in balans loopt kan ook onregelmatig lopen met de verkeerde ruiter in het zadel :)

Standfoto's zijn dus een betere manier om de 'natuurlijke' aanleg te bepalen :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:04

Dit is nu een hengst die in mijn ogen veel 'natuurlijke' aanleg heeft:

Afbeelding

Zijn achterbeen is misschien een beetje recht maar verder vind ik hem erg aansprekend :j

Die balans zie je ook onder het zadel

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:45

Dees schreef:
Augustin is in mijn opinie het fokdoel.
Waren ze allemaal maar zo goed als Augustin.

ZOnde dus dat ze bij Max-Theuren z'n vader niet aanbieden naar de buitenwereld toe.
En geloof me, ik heb het genoeg geprobeerd.... August Der Starke is niet te verkrijgen....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:18

Ik weet het, vind het ook echt enorm zonde...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:58

dat vind ik dus niet umeo, vind hem verschrikkelijk strak in de rug en gewoon bol in de lendenen, daarnaast zo n stijl achterbeen en heel zwaar in de nek kaak verbinding... dingen die ik echt verafschuw..

als je kijkt naar de grand prix paarden, zie je veelal dat het kruis wat hoger is.. iets wat veel mensen/"fokkers" niet willen zien en wat ze ook op de keuringen niet willen zien.. daarnaast zie je in de grand prix paarden met veeel souplesse, dit word mede mogelijk gemaakt door een soms wat wekere rug maar hierbij altijd goede sterke verbindingen.
de types van nu op de keuring zijn vaak hoooogbening, rechte achterpoten, lekker strak ruggetje zodat de verbindingen o zo mooi LIJKEN. maar ga je erop zitten lopen ze of op de show of ze kunnen voor geen meter sluiten.
waarom vallen de paarden die echt goed op hoger niveau presteren pas later op?? omdat ze als jonge paarden niet met de voorbenen zwaaien maar netjes van achteruit lopen, super kunnen galloperen en goed kunnen schakelen.
neem als voorbeeld bijvoorbeel don schufro, een wat klassieke hengst die als hij nu als 3 jarige op de keuring zou komen niet heel ver zou komen door zijn wat hogere kruis, klassieke opdruk
totilas voldoet ook niet aan het keuringsbeleid van het kwpn, kortbenig, kruis wat hoog, niet sjiek genoeg.. etc
ik vind het een zeer kwalijke zaak dat je moet kiezen of je een keuringspaard wil fokken of een echt sportbeest... :S
zo hoef ik bijv. ook met de meeste jonge maestro s niet op de keuring te verschijnen.. te klassiek en veel kruis wat hoog. maar ook bij veel van deze paarden geldt; als je erop zit kunnen ze allemaal schakelen, super galloperen en hebben veel souplesse... tsja dan zijn ze voor de keuring veelal wat klassiek maar ja... who cares?
dus kortom: zijn we nu allemaal heel verkeerd bezig of niet? de tijd zal het uitwijzen.. ik geloof nl niet in veel hengsten die nu als ideaal beeld voor de keuring worden gegeven met hun dunne lekkere lijfjes en lange stijle spillepootjes

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:04

Moderatoropmerking:
Dames, kunnen we weer tot de kern van dit topic over gaan? Andere zaken worden beter per pb gezegd.