Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:02

Jij krijgt van mij geen vragen, ik wilde alleen even duidelijk stellen dat de manier waarop mensen naar paarden kijken niet gedicteerd wordt door de norm van een ander.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:07

Missouri schreef:
[

Je kunt een paard niet in lijntjes en vakjes opdelen.
.
[/quote]

Dan kunnen we elkaar de hand geven.

Maar er is wel in dit land een "Stamboekbijbel", om maar bij de religie te spreken,"een paard in partjes" waar de hele Nederlandse fokkerij aan wordt gehangen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:08

sarabande schreef:
Jij krijgt van mij geen vragen, ik wilde alleen even duidelijk stellen dat de manier waarop mensen naar paarden kijken niet gedicteerd wordt door de norm van een ander.

Ook mee eens>>> Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:10

Voor mij speelt ook het karakter mee bij een sportpaard. Hoe vaak zie je niet een prachtig paard dat goed kan lopen, en gewoon niks voor je wil uitvoeren?
En hoe vaak zie je ook niet een paard wat theoretisch minder in elkaar zit, en mede door het goede karakter en de werkwilligheid ook tot topprestaties komt?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:11

ceasario schreef:
Maar er is wel in dit land een "Stamboekbijbel", om maar bij de religie te spreken,"een paard in partjes" waar de hele Nederlandse fokkerij aan wordt gehangen.

Weet je dat ik heel dat boek nog nooit ingekeken heb...

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:01

Missouri schreef:
Voor mij speelt ook het karakter mee bij een sportpaard. Hoe vaak zie je niet een prachtig paard dat goed kan lopen, en gewoon niks voor je wil uitvoeren?
En hoe vaak zie je ook niet een paard wat theoretisch minder in elkaar zit, en mede door het goede karakter en de werkwilligheid ook tot topprestaties komt?

Missouri, vaak vind ik je in je reakties een beetje een zeur, hoewel je gelijk hebt als je dingen in de praktijk gaat toetsen. Maar op dit punt ben ik het 200% met je eens. Karakter is vlgs mij het aller aller belangrijkste bij een sportpaard.

Even niet als reaktie op Missouri; ik ben ook zo iemand die in de praktijk gaat kijken en dan vooral bij mijn eigen paard. Over de hele voorbeen theorie viel het me op dat de mijne bij de drafbeweging de bovenarm vrijwel verticaal houdt (verticaal in arbeidsdraf en iets naar achter bij middendraf), zij beweegt alleen de onderarm naar achter en drukt zich daarmee van de grond. Dat afdruk moment is dan een kort krachtig bewegingsmoment. Ik kan geen foto's of video verzorgen helaas maar het leek wat vreemd in vergelijking met alles wat hier is gezegd. Misschien is het wel de reden dat ik nooit zo hoog scoor voor middendraf. Maar ik ben dan ook niet van mening een super dressuurpaard te bezitten. Iemand van de mensen die ook kijken en vergelijken een mening hierover?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:02

Lami schreef:
Iemand van de mensen die ook kijken en vergelijken een mening hierover?

Wat voor schouder heeft je paard? En de halsaanzet?
Ik probeer me even voor te stellen wat je bedoelt... je paard neemt dus geen "grote lappen lucht" mee in de draf.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:35

Ik probeer me even voor te stellen wat je bedoelt... je paard neemt dus geen "grote lappen lucht" mee in de draf.[/quote]

Naar voren toe beweegt ze met knietje afhankelijk van de getoonde draf is de voorwaartse pas ruimer of niet, vervolgens zet ze haar voorbeen vol op de grond en rolt het lijf er overheen zullen we maar zeggen. Het voorbeen staat op het moment van volle belasting verticaal. In de verdere beweging brengt ze vervolgens het been slechts een fraktie naar achter, deze \ stand, in arbeidsdraf misschien wel iets minder schuin, en dan buigt ze in de knie zodat alleen het onderbeen verder naar achter wordt gebracht. En bij deze beweging van het onderbeen zet ze dan af van de grond. Ik heb al gekeken of ik een foto kon vinden van een paard met soortgelijk bewegingsmoment maar ik heb er nog geen gevonden. Op d'r scoringsformulier had ze dacht voor schouder en hals beide gemiddelde waarden maar dat kan ik nog even nakijken. Inderdaad neemt mijn paard geen grote lappen lucht mee in de draf zoals je zegt, ze draaft niet spectaculair. Heeft wel duidelijk een knietje daar hou ik nl van. Maar als ik naar de meeste foto's kijk en ik zie dan mijn paard dan denk ik heh die loopt heel anders! Misschien ken jij een paard dat ook zo loopt, in ieder geval bedankt voor je reaktie en het meedenken!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:45

Missouri"]
[quote="Lami schreef:
Iemand van de mensen die ook kijken en vergelijken een mening hierover?

Ik probeer me even voor te stellen wat je bedoelt... je paard neemt dus geen "grote lappen lucht" mee in de draf.
[/quote]

En toen? Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:45

ceasario schreef:
En toen? Haha!

En toen? Had ik verder ook nog een leven, ik was even naar mijn paard (want daar gaat het toch meer om in dit leven... Tong uitsteken )

Ben nog even aan het bijlezen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:54

Lami schreef:
Naar voren toe beweegt ze met knietje afhankelijk van de getoonde draf is de voorwaartse pas ruimer of niet, vervolgens zet ze haar voorbeen vol op de grond en rolt het lijf er overheen zullen we maar zeggen. Het voorbeen staat op het moment van volle belasting verticaal. In de verdere beweging brengt ze vervolgens het been slechts een fraktie naar achter, deze \ stand, in arbeidsdraf misschien wel iets minder schuin, en dan buigt ze in de knie zodat alleen het onderbeen verder naar achter wordt gebracht. En bij deze beweging van het onderbeen zet ze dan af van de grond. Ik heb al gekeken of ik een foto kon vinden van een paard met soortgelijk bewegingsmoment maar ik heb er nog geen gevonden. Op d'r scoringsformulier had ze dacht voor schouder en hals beide gemiddelde waarden maar dat kan ik nog even nakijken. Inderdaad neemt mijn paard geen grote lappen lucht mee in de draf zoals je zegt, ze draaft niet spectaculair. Heeft wel duidelijk een knietje daar hou ik nl van. Maar als ik naar de meeste foto's kijk en ik zie dan mijn paard dan denk ik heh die loopt heel anders! Misschien ken jij een paard dat ook zo loopt, in ieder geval bedankt voor je reaktie en het meedenken!!

Ik vind het moeilijk, zonder foto... kan me er eigenlijk geen voorstelling bij maken.
Het ligt meestal ook een beetje aan de lengte van de pijp (korte pijp = lange bovenarm, hoe langer de bovenarm hoe meer deze bewogen wordt...)
Ik ben wel heel erg benieuwd. Heb je geen mogelijkheid om een foto van je paard in te scannen oid?
Dat van die knieactie begrijp ik wel (hou ik trouwens ook wel van, net dat beetje extra), en het "over het voorbeen rollen".
Maar ik heb wat moeite om het hele plaatje voor me te zien... hoofd/halshouding, gebruik van het lichaam en achterbeen...

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 21:07

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Dan heb je toch Poetin niet goed bekeken.

Noem eens 1 ding dat niet goed is aan Poëtin...
[/quote]

Ex KGBer geintje off topic

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:15

Anna42 schreef:
Ex KGBer

Okee, die is Haha! Haha!
(dat verklaart die "snoek" voor de trailer...) Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 09:22

Dat is juist wel goed..............EX-KGBer

Die heeft zijn fouten tenminste ingezien...........

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 09:30

CGJ12 schreef:
Dat is juist wel goed..............EX-KGBer

Die heeft zijn fouten tenminste ingezien...........

Ben je toch niet goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Je houdt je opsporings instantie in stand en stopt je verkiezings -concurrent in de bajes. OK dan!

En de zaak is in evenwicht.

[FA] Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 09:40

ceasario schreef:
.............

Daar gaat het toch juist om?
Je zegt het zelf.
De zaak is in evenwicht.

Dat kan je blijkbaar van die sportpaarden nog niet zeggen.......... Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:35

ceasario schreef:

Voor wat betreft die paarden hebben we daar nog steeds geen concreet bewijs voor...

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 23:21

Missouri schreef:
Ik heb geen theorie. Ik trek alleen conclusies. Ik lees wat er hier beweerd wordt, ga meten en let goed op de paarden in mijn omgeving... ik wil alles graag bewezen hebben voordat ik het geloof.
En na meting blijkt de theorie van Karel ongeloofwaardig, temede omdat die aan elkaar hangt van stukjes uit boeken.
Waar is het bewijs, werd er aan het begin van vele topics gevraagd. Dat werd nooit geleverd.

Dan moet toch maar eens Naborr, Ramzes, Polydor, Grannus Donnerhall, Nimmerdor, Ferro, Capitol I, en Ramiro om 's werelds beste verervers te noemen maar eens vergelijken en uitmeten. Dit zijn allemaal stuk voor stuk evenwichtspaarden. Voorts heb ik duidelijk het verschil laten zien hoe een evenwichtspaard en een niet evenwichtspaard beweegt.
Een evenwichtspaard beweegt zoals Gibraltar, Bazar en Ferro bv. Niet evenwichtige paarden zoals Hohenstein, Jazz en Krack C zijn voorbeenstampers. Deze paarden kunnen noch dressuren noch springen. Dit is geen theorie maar de feiten.
En na meting... wat heb jij dan wel gemeten en waaruit blijkt dat de feiten niet kloppen?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 23:33

sarabande schreef:
Ceasario dit is een beetje chargeren van wat er gezegd wordt denk ik.
Anna heeft tig pagina's + enkele clinics verteld, middels een door haar/hem uitgevonden theorie, (althans dat wordt geclaimd) hoe een paard gebouwd dient te zijn.
Daarbij zijn voorbeelden gegeven van levende paarden, theorieën uit lang vervlogen tijden opgehaald en gebruikte bloedlijnen en rassen geschoffeerd.
Dit alles om aan te tonen dat het huidige sportpaard in 99% van de gevallen een wanproduct is.
Bij dat alles is nog nooit een voorbeeld gegeven van een door Anna gecreëerd paard dat wel aan zijn/haar eigen hoge eisen voldoet.
Omdat bovenstaande theorie bij stukjes en beetjes is weerlegd vragen diverse mensen Anna om de theorieën met die nieuwe door anderen aangedragen gegevens te staven en uit te leggen.
Dat gebeurt niet er wordt weer een al gepubliceerd epistel beloofd.
Dat jij op jouw eigen manier naar paarden kijkt betekent niet dat het anderen niet toegestaan is om uitleg te vragen

Je hebt of niet goed gelezen of er niets van begrepen of beide.

Ik heb ettelijke paarden aangedragen en als voorbeeld gesteld o.a. Polydor, Ramzes, Grannus, Donnerhall, Nimmerdor, Ferro, Capltol I Weltmeyer, Ramiro om je geheugen nog even recent op te frissen de niet bestaande Holsteiner Matador.
Ik heb ook verschillende voorbeelden aangegeven van paarden die geen evenwichtskelet hebben en dat zit je onmiddelijk boven in de boom te blazen dat die voorbeelden niet deugen o.a. Hohenstein, Jazz en Krack C o.a. Geen topdressuurpaarden en kunnen geen lucifer meer springen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 23:49

ceasario"]
[quote="sarabande schreef:
Ceasario dit is een beetje chargeren van wat er gezegd wordt denk ik.
Anna heeft tig pagina's + enkele clinics verteld, middels een door haar/hem uitgevonden theorie, (althans dat wordt geclaimd) hoe een paard gebouwd dient te zijn.
Daarbij zijn voorbeelden gegeven van levende paarden, theorieën uit lang vervlogen tijden opgehaald en gebruikte bloedlijnen en rassen geschoffeerd.
Dit alles om aan te tonen dat het huidige sportpaard in 99% van de gevallen een wanproduct is.
Bij dat alles is nog nooit een voorbeeld gegeven van een door Anna gecreëerd paard dat wel aan zijn/haar eigen hoge eisen voldoet.
Omdat bovenstaande theorie bij stukjes en beetjes is weerlegd vragen diverse mensen Anna om de theorieën met die nieuwe door anderen aangedragen gegevens te staven en uit te leggen.
Dat gebeurt niet er wordt weer een al gepubliceerd epistel beloofd.
Dat jij op jouw eigen manier naar paarden kijkt betekent niet dat het anderen niet toegestaan is om uitleg te vragen

Maar even voor de duidelijkheid.
Ik ga niet mee in de theorie van Anna .
Ik sluit me aan bij de "theorie" achterbeen eerst balans en gummy in de lendenpartij.
[/quote]

Dit is precies wat Anna in al haar topics probeert duidelijk te maken.
Anna gaat echter nog een stukje verder en zoekt voorts naar de achtergronden om dat te bereiken. Want het ene paard doet dat en wel en het andere paard niet. Dit heeft niets met TOEVAL van doen maar met een aantal FUNDAMENTELE eigenschappen in de bouw.
Dar zoekt Anna uit en illustreert dat met praktijkvoorbeelden. Wat zou Ramzes aan zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen hebben meegegeven. Waarom staan er van Ranzes 56 kinderen in WBFSH list bij het springen genoteerd en 22 bij de dressuur?
Waarom staan vervolgens Polydor, Capitol en Grannus bovenaan de lijst van de beste mondiale verervers? Deze hengsten hebben allemaal een ding gemeen en dat is het een evenwichtskelet. Dat probeert Anna uit te leggen omdat we dat element totaal niet meer kennen of nog nooit van gehoord hebben. Donald Duck en de Penny is het leesvoer van sommige Bokkers en die denken nu dat ze het veel beter weten dan de ervaren landstallmeisters.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:51

ceasario"]
[quote="Missouri schreef:
[

Je kunt een paard niet in lijntjes en vakjes opdelen.
.
[/quote]

Dan kunnen we elkaar de hand geven.

Titel past wat mij betreft alleen bij een slagersvakopleiding. ik zie een keurmeester toch liever het totaalplaatje beoordelen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:07

Het is gewoon heel eenvoudig.
Voorbeen en achterbeen paarden.
Voorbeeld:
Salinero is duidelijk een achterbeen paard die zijn oefeningen nog niet helemaal onder controle heeft,maar dat komt wel,omdat hij van achteren naar voren gereden wordt.
Verder over gummy beschikt in zijn lendenen en daardoor voor nog wat instabiel is.

Bonaparte daar in tegen die gebruikt het voorbeen in de proef.
Als je de video van dit weekend afdraait zie je dat in de appuyementen
het voorbeen de eerste stap zet om aan te sluiten met het achterbeen.
Bij Salinero was het achterbeen de eerste stap.
Bonaparte met Heike Kemmer had het gemakkelijker dan Salinero.
Dus voor mij een niet sportieve wedstrijd.
De een doet het volgens de regels en de andere sjoemelt met de regels.
En de jury wil het niet zien.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:16

Nergens zulke regels gezien. Staan die ergens neergeschreven dan?
Waarom het moeilijk maken? Nee, daarin volg ik niet. De jury, de sport bepaalt wat gedraaid moet worden.
Dressuur moet makkelijk ogen, op een natuurlijke manier en ongedwongen een paard laten bewegen.
Dressuur is een jury sport.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:17

ceasario schreef:
Het is gewoon heel eenvoudig.
Voorbeen en achterbeen paarden.
Voorbeeld:
Salinero is duidelijk een achterbeen paard die zijn oefeningen nog niet helemaal onder controle heeft,maar dat komt wel,omdat hij van achteren naar voren gereden wordt.
Verder over gummy beschikt in zijn lendenen en daardoor voor nog wat instabiel is.

Bonaparte daar in tegen die gebruikt het voorbeen in de proef.
Als je de video van dit weekend afdraait zie je dat in de appuyementen
het voorbeen de eerste stap zet om aan te sluiten met het achterbeen.
Bij Salinero was het achterbeen de eerste stap.
Bonaparte met Heike Kemmer had het gemakkelijker dan Salinero.
Dus voor mij een niet sportieve wedstrijd.
De een doet het volgens de regels en de andere sjoemelt met de regels.
En de jury wil het niet zien.

Wat zijn de regels dan?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:27

Zannekin schreef:
Nergens zulke regels gezien. Staan die ergens neergeschreven dan?
Waarom het moeilijk maken? Nee, daarin volg ik niet. De jury, de sport bepaalt wat gedraaid moet worden.
Dressuur moet makkelijk ogen, op een natuurlijke manier en ongedwongen een paard laten bewegen.
Dressuur is een jury sport.

Het voorbeen gebruik wordt dus niet onkent.
En houden we het maar dat er geen regels voor zijn .
Dat een paard van achteren naar voren gereden dient te worden.

Ik wil niet verder in details gaan.
Wat de regels precies zijn.
Maar het is een vaststaand feit dat we het toch over twee verschillende type paarden hebben.

Waarschijnlijk kan Salinero niet zo lopen op het voorbeen eerst in de appyementen.
Of in de piaf waar Bonaparte op zijn ander voorvoet trapt. Huilen
Mag ook waarschijnlijk.
Waarom de moeilijke weg kiezen als er de gemakkelijker weg is. Haha!