Achterbeengebruik bij EASP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:30

Anna42: hier wil ik toch graag inhoudelijk op reageren. Het is niet juist om te stellen dat de arabieren die voor de renbaan gebruikt worden steeds meer afwijken van het klassieke beeld.
Ten eerste: wat is dat klassieke Arabische paard? Ten tweede, de meeste arabieren worden nog altijd gefokt voor de shows en NIET als gebruikspaard. Ik vraag me af wat daarvan het 'klassieke' is. En ik vraag me ook serieus af of dát dan een gewenste ontwikkeling is (immers, looks gaan hier voor prestaties van het paard en bijv. kwaliteit van het beenwerk).

Tevens kan ik je argument dat de racegefokte arabieren afwijken ook heel goed ontkrachten. Ten eerste onze eigen arabier. Die is volgens kenners zo rastypisch als maar zijn kan. Het énige afwijkende is zijn maat (1.65 m en dat is behoorlijk aan de maat). Verder zou hij volgens zijn eigen fokker, maar ook volgens andere arabierenkenners behoorlijk hoog scoren op keuringen. Hij is zeer talentvol, op de renbaan kwam dit door omstandigheden niet goed uit de verf, maar in de endurance loopt hij inmiddels niet geheel onverdienstelijk. Voor de dressuur is hij echter niet geschikt naar mijn mening. Zijn achterhand is daarbij voornamelijk het probleem. Verder moet het een zeer klassiek paard zijn (kijkt scheel, heeft een dish, goede verhoudingen, steekt z'n staart in de lucht, maar dat zegt verder nog niks).
Daarnaast hebben we een arabier die totaal niet rastypisch of klassiek aandoet, maar wél uit het juiste hout gesneden is. Hij heeft een véél beter achterbeen gebruik, is behoorlijk soepel en echt allround. Op de renbaan heeft hij zeer verdienstelijke gepresteerd, maar ook in de dressuur schudt hij momenteel een M-proef uit zijn mouw (en dat terwijl hij tot zijn 7e nooit dressuurmatig was getraind, zeker in vergelijking met wat wij nu met 'm doen). Dat heeft hij in 2 jaar opgepikt (even voor de duidelijkheid: hij wordt niet uitgebracht in de dressuur, alleen getraind). 't Is bovenal een endurancepaard en ook daar presteert hij m.i. goed.
Renpaarden, of dat nou arabieren zijn of niet, zijn heel verschillend. Het enige wat daar er niet toe doet is of ze rastypisch zijn. Ik ken genoeg talentvolle ex-racers die het nu in andere takken van sport goed doen. Zeker door toevoer van nieuw bloed blijft m.i. de arabier heus nog wel een arabier. Sterker nog: ik denk dat de huidige selectie (die zich allang niet meer toespitst op de rennen omdat dat geen groeimarkt is) juist goed is voor de sportprestatie's van het ras en daardoor komt er ook een selectie in bouw e.d. Het is nogal kort door de bocht om te stellen dat 'racen' geen goede paarden zou kunnen voortbrengen, of zeggen dat er momenteel verkeerd gefokt wordt, want zoals gezegd: ik vraag me af of het fokken voor het exterieur wel zo'n goede ontwikkeling is. Exterieur zegt m.i. helemaal niets over eventuele sportprestaties van een paard. Er wordt alleen nog steeds op exterieur gefokt omdat in de show de bedragen niet van de lucht zijn. Die van ons bewijzen iig dat een paard met vlekken (ja echt!) niet noodzakelijk slechter is dan eentje zonder (eerder omgekeerd Knipoog ).

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:40

Anna42"]
Dat klopt inderdaad. Een tel later en bij het eerste paard is het voorbeen ook los van de grond. Waarbij je dan voorbij gaat aan het feit dat bij paard 1 het voorbeen langer aan de grond heeft gestaan dan bij paard 2 en dus meer belast is geweest.
[/quote]

In plaats van de foto van het eerste paard een tel later, zou je de foto van het tweede paard een tel eerder moeten zien. Dan zie je of het tweede paard ook van het voorbeen vertrekt of niet.

[quote="Anna42 schreef:
Waarbij je dan voorbij gaat aan het feit dat bij paard 1 het voorbeen langer aan de grond heeft gestaan dan bij paard 2 en dus meer belast is geweest.


Hoe kun je weten of paard 1 het voorbeen daadwerkelijk langer aan de grond heeft dan paard 2? Heb je dat opgemeten?

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:45

Anna42 schreef:
De Arabische Volbloeds die voor de rennen gebruikt worden, en met name op de korte afstanden en vlakkebaanrennen, wijken steeds meer af van het klassieke Arabische paard. Ook bij deze Arabische Volbloeds ligt het zwaartepunt al veel verder naar voren. Als je deze Arabische Volbloeds vervolgens consequent alleen op die baanprestaties selecteert, zullen die Arabische Volbloeds na verloop van enige generaties nagenoeg qua type, karakter, hoeveelheid krachtvoer, levensduur etc. identiek zijn aan het Engelse Volbloed van 50 tot 100 jaar geleden. Ben je 50 jaar verder dan zullen ze in bijna niets meer verschillen van de huidige Volbloed. De huidige Volbloed zal in de komende 50 jaar nog verder degeneren en de prestaties in snelheid zullen steeds meer afnemen.

Landstallmeister Dr. Bilke schrijft al in Pferdepassion dat wanneer het Arabische Volboed enkel en alleen op de renbaan zal worden geselecteerd alle oorspronkelijke eigenschappen zullen verdwijnen.


Mij lijkt t sterk dat de arabier gaat 'transformen'in een engels volboed, alleen omdat hij harder gaat lopen?

Weer die uitspraak dat de volbloed slechter aan het worden is.......WAAR baseer je dat in godsnaam op?

Afbeelding
Zie hier Skip Away.
http://www.horsesales.com/skipaway.htm
Hij heeft in 1997 diverse baanrecords verbroken, waaronder de Jockeys Gold Cup, die als eerst gewonnen werd door Man 'O War in...1920!
http://quickstart.clari.net/qs_se/webnews/wed/bw/Srah-lgns-jockeygoldcupwin.Rkmp_DSG.html

Ik heb al in eerdere topics laten zien dat de renpaarden van nu nog net zo hard kunnen lopen als de renpaarden van toen, maar dat ben je zeker vergeten,want daar had je toen ook al niet op gereageerd( topic bloedlijn,skelet en oorsprong?)
Maargoed, hier weer t bewijs dat je het ontzettend MIS hebt.

Ook is op deze foto mooi te zien hoe de jockey zijn paard ondersteund,en het paard vrij onder hem kan bewegen. Ik zie hier niet t zwaartepunt boven de schoft....iemand anders wel misschien?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:35

GertJan schreef:
Hoe kun je weten of paard 1 het voorbeen daadwerkelijk langer aan de grond heeft dan paard 2? Heb je dat opgemeten?


De afstand van de punt van landing van het voorbeen naar een verticale stand onder de massa is korter dan de afstand tussen landing en een schuine stand onder de massa. Dat houdt tevens in dat het voorbeen in het laatste geval langer aan de grond staat. Meer wordt belast en later vertrekt.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:42

thoroughbred schreef:
Mij lijkt t sterk dat de arabier gaat 'transformen'in een engels volboed, alleen omdat hij harder gaat lopen?

Weer die uitspraak dat de volbloed slechter aan het worden is.......WAAR baseer je dat in godsnaam op?

[image]
Zie hier Skip Away.
http://www.horsesales.com/skipaway.htm
Hij heeft in 1997 diverse baanrecords verbroken, waaronder de Jockeys Gold Cup, die als eerst gewonnen werd door Man 'O War in...1920!
http://quickstart.clari.net/qs_se/webnews/wed/bw/Srah-lgns-jockeygoldcupwin.Rkmp_DSG.html

Ik heb al in eerdere topics laten zien dat de renpaarden van nu nog net zo hard kunnen lopen als de renpaarden van toen, maar dat ben je zeker vergeten,want daar had je toen ook al niet op gereageerd( topic bloedlijn,skelet en oorsprong?)
Maargoed, hier weer t bewijs dat je het ontzettend MIS hebt.

Ook is op deze foto mooi te zien hoe de jockey zijn paard ondersteund,en het paard vrij onder hem kan bewegen. Ik zie hier niet t zwaartepunt boven de schoft....iemand anders wel misschien?


Kijk maar waar het achterbeen bij deze Volbloed landt en waar het bij een sportpaard hoort te landen.
De vraag die ik stelde: WAAR ligt volgens jouw het zwaartepunt bij een Volbloed?

Toch maar even de rankings doorlopen. De records op alle traditionele afstanden, behoudens de recent ingevoerde sprintwedstrijden in de USA,
worden sinds jaren niet meer verbeterd.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:43

Dus hoe korter de paslengte van een paard, hoe minder de belasting?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:54

Laui! schreef:
Anna42: hier wil ik toch graag inhoudelijk op reageren. Het is niet juist om te stellen dat de arabieren die voor de renbaan gebruikt worden steeds meer afwijken van het klassieke beeld.
Ten eerste: wat is dat klassieke Arabische paard? Ten tweede, de meeste arabieren worden nog altijd gefokt voor de shows en NIET als gebruikspaard. Ik vraag me af wat daarvan het 'klassieke' is. En ik vraag me ook serieus af of dát dan een gewenste ontwikkeling is (immers, looks gaan hier voor prestaties van het paard en bijv. kwaliteit van het beenwerk).

Tevens kan ik je argument dat de racegefokte arabieren afwijken ook heel goed ontkrachten. .


1. Het klassieke Arabische paard heeft een ZUIVER evenwichtsmodel.
2. Als je enkel op de renbaanprestaties selecteert, krijg je het type van een Engelse Volbloed. Zo is het EV in zelf ook veranderd. Bekijk de Volbloeds maar van 150 jaar geleden.
Dit typeverandering zie je al sterk bij de Franse Arabische Volbloeds die puur op de renprestaties worden gefokt.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:58

Zannekin schreef:
Dus hoe korter de paslengte van een paard, hoe minder de belasting?


Dat is heel wat anders. Het paard dat werkelijk ruim gaat met de minste belasting heeft een lang zweefmoment!

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:48

Anna42 schreef:
Kijk maar waar het achterbeen bij deze Volbloed landt en waar het bij een sportpaard hoort te landen.
De vraag die ik stelde: WAAR ligt volgens jouw het zwaartepunt bij een Volbloed?

Toch maar even de rankings doorlopen. De records op alle traditionele afstanden, behoudens de recent ingevoerde sprintwedstrijden in de USA,
worden sinds jaren niet meer verbeterd.


Anna, waar denk je dat het achterbeen gaat landen bij jou warmbloed of shagya, als hij op deze manier en met deze snelheid gereden wordt?
Als een paard verzameld wordt is dat natuurlijk een ander verhaal, ik zeg niet dat de volbloed dat evengoed of beter het been onder zich kan zetten dan een paard die dressuurgefokt is, maar om te zeggen dat de volbloed de komende 50 jaar nog verder zal denegeren vind ik echt onzin.

Het zwaartepunt ligt volgens mij iig niet boven de schoft,ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo ver naar voren ben gaan zitten, of dat ik dat ooit bij jockeys heb gezien,omdat t paard daardoor beter liep, integendeel zelfs.

Wat betrefd de 'rankings', bedoel je met de traditionele afstanden de klassieke koersen?

Wat is dan met Skip Away? daar staat toch duidelijk dat hij records gebroken heeft of telt hij niet mee?
Secretariat was een superpaard,die veel records op zijn naam heeft staan,en Triple crown winnaar in 1973.
Toch een paard die 1 van zijn records brak, Monarchos.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de BAAN is, is hij hard,soepel of soft? dat scheelt natuurlijk heel veel. Het ene paard loopt goed op een soepele baan en de andere op een harde etc
http://www.suite101.com/article.cfm/extraordinary_animals/71967

En er zijn nog genoeg paarden van nu die records breken.
http://www.thoroughbredtimes.com/search/ttsearch.asp?head=time+record§ion=99

Het staat zwart op wit,ik kan er wel een hele bladzijde van vol zetten hier maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik vind het wel frappant dat je dit niet wil erkennen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:09

Anna42 schreef:
1. Het klassieke Arabische paard heeft een ZUIVER evenwichtsmodel.
Dit typeverandering zie je al sterk bij de Franse Arabische Volbloeds die puur op de renprestaties worden gefokt.


Afbeelding

Pedigree Inschallah met de beroemde Denouste

Deze Arabier is mede grondlegger van heel veel Frans top.
En Duitse top Quick Star,Matcho

Zie zijn ren-type ?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 08:22

Anna42 schreef:
De afstand van de punt van landing van het voorbeen naar een verticale stand onder de massa is korter dan de afstand tussen landing en een schuine stand onder de massa. Dat houdt tevens in dat het voorbeen in het laatste geval langer aan de grond staat. Meer wordt belast en later vertrekt.


Conclusie:

AfbeeldingAfbeelding

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:18

Anna42: en wát als je enkel op showprestaties selecteert? Dan telt het exterieur alleen maar en je kunt mij niet wijsmaken dat dat een positieve ontwikkeling is. Ik wil iig niet weten wat je dan aan beenwerk krijgt
Om nog maar bij onze eigen ex-hengst te blijven, die is keihard. Na 4 jaar baanwerk, had hij nauwelijks slijtage aan de gewrichten. Dat heb ik tien keer liever dan een poppig mooi paardje met dezelfde bouw die na 3 trainingen door z'n hoeven gaat. Onze andere arabier staat nu 5 jaar bij ons in training en heeft geen slijtage op zijn gewrichten (vorig jaar gefotografeerd).
En wat is een ZUIVER evenwichtsmodel? Volgens mij is dat geen kenmerk van de arabier.
Daarnaast wil ik nogmaals zeggen dat arabieren bij mijn weten niet zuiver voor de races gefokt worden. Ook in Frankrijk. Inmiddels is men in Frankrijk veel verder met het fokken van endurancepaarden en een endurancepaard moet over de nodige souplesse beschikken, naast uithoudingsvermogen. Om lange afstanden te lopen moet het paard dan ook niet scheef gebouwd zijn of anderszins afwijken. Slecht beenwerk is een ramp. Ik kan me dus niet voorstellen dat jouw stelling zonder meer opgaat, ik weet eigenlijk wel zeker dat het onzin is.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:23

thoroughbred schreef:
Anna, waar denk je dat het achterbeen gaat landen bij jou warmbloed of shagya, als hij op deze manier en met deze snelheid gereden wordt?
Als een paard verzameld wordt is dat natuurlijk een ander verhaal, ik zeg niet dat de volbloed dat evengoed of beter het been onder zich kan zetten dan een paard die dressuurgefokt is, maar om te zeggen dat de volbloed de komende 50 jaar nog verder zal denegeren vind ik echt onzin.

Het zwaartepunt ligt volgens mij iig niet boven de schoft,ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo ver naar voren ben gaan zitten, of dat ik dat ooit bij jockeys heb gezien,omdat t paard daardoor beter liep, integendeel zelfs.

Wat betrefd de 'rankings', bedoel je met de traditionele afstanden de klassieke koersen?

Wat is dan met Skip Away? daar staat toch duidelijk dat hij records gebroken heeft of telt hij niet mee?
Secretariat was een superpaard,die veel records op zijn naam heeft staan,en Triple crown winnaar in 1973.
Toch een paard die 1 van zijn records brak, Monarchos.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de BAAN is, is hij hard,soepel of soft? dat scheelt natuurlijk heel veel. Het ene paard loopt goed op een soepele baan en de andere op een harde etc
http://www.suite101.com/article.cfm/extraordinary_animals/71967

En er zijn nog genoeg paarden van nu die records breken.
http://www.thoroughbredtimes.com/search/ttsearch.asp?head=time+record§ion=99

Het staat zwart op wit,ik kan er wel een hele bladzijde van vol zetten hier maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik vind het wel frappant dat je dit niet wil erkennen.


The great Secretariat died on October 4, 1989. His records still stand.
Zijn record is van 1973 en tot op de dag van vandaag niet gebroken.
Hetzelfde geldt voor de tijd van Red Rum op de Grand National 1974.
Tot op heden is die tijd niet gebroken. In dertig jaar tijd zijn de Volbloeds er beslist, ondanks betere banen, voeding, vet. begeleiding en verzorging er niet op vooruit gegaan. Dat geeft te denken en heeft te maken degeneratie.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:27

GertJan schreef:
Conclusie:

[image][image]


Dat geen van deze beide paarden beweegt zoals het hoort en dat geen van deze beide paarden in deze fase wordt gereden zoals de FEI voorschrijft.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:38

Anna42 schreef:
Dat geen van deze beide paarden beweegt zoals het hoort en dat geen van deze beide paarden in deze fase wordt gereden zoals de FEI voorschrijft.


Dat Hohenstein zijn voorbenen minder belast dan die andere. En dat de foto's op de EASP site, die hier eerder genoemd zijn, onvergelijkbaar zijn.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:47

Monacros zit o,5 sec boven t record,dat zegt toch genoeg .
Secretariat was een freak,zo een zul je niet snel maar vinden,maar dat heeft niets met denergeren te maken. Je hebt wel eens sporters die moeilijk geëvenaard kunnen worden. bij mensen en paarden.

Citaat:
autopsy found that Secretariat's heart was the largest he had ever seen in a horse—approximately twice the size of a normal horse's heart. Unlike most enlarged hearts, Secretariat's showed absolutely no signs of disease.
geen 'normaal paard dus.

http://www.smythe.nbcc.nb.ca/class97/fanjoy/pure%20heart

Daarbij is 1973 echt geen eeuwigheid geleden,je zei eerst 50 tot 100 jr....l

Red Rum was ook een Freak, anders waren er wel paard in die tijd ,die hun ook konden verslaan.

Je kan niet zomaar zeggen dat de volboed slechter geworden is, omdat deze 2 paarden net niet verslagen zijn, o,5 sec is niets p zo'n afstand.

En de renbanen zijn echt niet veel veranderd,het is nog steeds het zelfde gras.

* edit link
Laatst bijgewerkt door thoroughbred op 19-08-04 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:57

GertJan schreef:
Dat Hohenstein zijn voorbenen minder belast dan die andere. En dat de foto's op de EASP site, die hier eerder genoemd zijn, onvergelijkbaar zijn.


Ja zie je duidelijk, hoewel de beenstand op de foto hetzelfde is.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:04

Laui! schreef:
Anna42: en wát als je enkel op showprestaties selecteert? Dan telt het exterieur alleen maar en je kunt mij niet wijsmaken dat dat een positieve ontwikkeling is. Ik wil iig niet weten wat je dan aan beenwerk krijgt
Om nog maar bij onze eigen ex-hengst te blijven, die is keihard. Na 4 jaar baanwerk, had hij nauwelijks slijtage aan de gewrichten. Dat heb ik tien keer liever dan een poppig mooi paardje met dezelfde bouw die na 3 trainingen door z'n hoeven gaat. Onze andere arabier staat nu 5 jaar bij ons in training en heeft geen slijtage op zijn gewrichten (vorig jaar gefotografeerd).
En wat is een ZUIVER evenwichtsmodel? Volgens mij is dat geen kenmerk van de arabier.
Daarnaast wil ik nogmaals zeggen dat arabieren bij mijn weten niet zuiver voor de races gefokt worden. Ook in Frankrijk. Inmiddels is men in Frankrijk veel verder met het fokken van endurancepaarden en een endurancepaard moet over de nodige souplesse beschikken, naast uithoudingsvermogen. Om lange afstanden te lopen moet het paard dan ook niet scheef gebouwd zijn of anderszins afwijken. Slecht beenwerk is een ramp. Ik kan me dus niet voorstellen dat jouw stelling zonder meer opgaat, ik weet eigenlijk wel zeker dat het onzin is.


Inderdaad als je zuiver op showprestaties selecteert of uitsluitend op de renbaan dan zijn die selecties catastrofaal voor het Arabische paard geworden.
Het Arabisch Volbloed hoort geselecteerd te worden in de meest barre omstandigheden en in de meest extreme situaties.
Dwz op afstanden van meer dan 15 km. met een wisselende bodem van zeer zwaar tot een harde rotsbodem met stenen. Op terreinen met wisselende hoogtes. Klimmen en dalen. En een reeks ongelijke en natuurlijke hindernissen bergopwaarts en bergafwaarts gesprongen. Dan nog even daar achteraan een afstandrit van minimaal 40 km over ongelijk terrein en over ongelijke harde rotsen en een zware bodem.
De hengstenverrichtingsproeven van het ZSAA (DLD) en die het EASP benaderen nog het meest deze criteria.
Zoals het voor de oorlog gebeurde op de staatsstoeterijen in de oostbloklanden. De ingezette Arabische Volbloedhengsten en de Shagya's moesten de Pardubicer steeplebaan lopen. Overigens werden de oude Ost preussen (Trakehners) ook vaak op deze baan getest.
Probeer dat maar eens uit te leggen aan de moderne Arabische show fokkers en Trakehnerfokkers. De zgn. moderne show Arabier valt bijkans om als hij zo'n baan ziet, laat staan dat ze nog rondkomen.

Dan je vraag: Wat is een zuiver evenwichtmodel? En vervolgens je conclusie dat het geen kenmerk is van het klassieke Arabische paard.
Als je eerst de vraag stelt en vervolgens het antwoord al weet waarom stel je ueberhaupt nog deze vraag?
Om het nog precieser te definieren het klassieke Arabische Volbloedpaard heeft een ZUIVER evenwichtsskelet. En dat is de basis geweest van al onze warmbloedrassen!
Het merendeel van de moderne Arabische showfokkers noch de moderne warmbloedfokkers heeft er geen weet meer van hoe cruciaal 'das Gleichgewicht' voor een sportpaard cq werkpaard is. Terwijl dit criterium voor de vooroorlogse fokleiders, Landstallmeisters en fokkers het uitgangspunt in de fokkerij was.
Geen evenwicht in de bouw, geen evenwicht in de bewegingen, geen gelijkheid in het type en geen evenwicht in de prestaties.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:48

Eeuwen geleden werd er al met de arabieren door de bedoeïnen geraced.
Zo werden de beste paarden geselecteerd voor de fokkerij.

Citaat:
Races were held with the winner taking the best of the losers herd as their prize. Breeding stock could be bought and sold, but as a rule, the war mares carried no price. If indeed they changed hands it would be as a most honored gift. Through the centuries the tribes who roamed the northern desert in what is now Syria became the most esteemed breeders of fine horses. No greater gift could be given than an Arabian mare.


De arabier is niet voor niets de stamvader van de Engels Volbloed, om hun talent om te rennen.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:34

thoroughbred schreef:
Eeuwen geleden werd er al met de arabieren door de bedoeïnen geraced.
Zo werden de beste paarden geselecteerd voor de fokkerij.



De arabier is niet voor niets de stamvader van de Engels Volbloed, om hun talent om te rennen.


Dat is nu net het verschil. Er werd niet allleen geraced maar al die andere factoren werden ook meegenomen in de selectie. Derhalve werd een merrie door de bedoeinen nooit eerder ingezet voor de fokkerij als ze 8 jaar oud is. Dan had ze bewezen dat ze ALLE selecties doorstaan had en pas dan werd ze voor de fokkerij ingezet.


De Arabische paarden van 2-3 eeuwen geleden waar we de Volbloeds aan te danken hebben, lijken in niets meer op de huidge Volbloeds.
Omdat er slechts op criterium wewrd geselecteerd en dat zijn de baanprestaties. Daarmee zijn alle oorspronkelijke woestijneigenschappen, waar de Orientaalse volken te beginnen bij de Hettieten, de fararo's en vervolgens de bedoeinen eeuwenlang op geselecteerd hebben, helaas verloren gegegaan.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:23

Anna, je kunt mij niet wijsmaken dat een fokker (welke dan ook) alleen maar selecteert op de beste rencapaciteiten.
De fokkers die ik ken zijn zich maar al te goed doordrongen van het feit dat wanneer je alleen maar fokt voor de races, je een zeer smalle afzet hebt waarin de concurrentie groot is. Behalve dat het qua geleverd product niet wijs is, is het voor de portemonnee al helemaal niet aan te raden. Fokken is leuk, maar als fokker moet je je paarden ook kwijt kunnen. Daarom is men, naar mijn mening, zich nu heel erg goed aan het oriënteren op de 'gewone man' met een wat kleinere beurs, maar ook op de wat gemiddelde ruiter met niet voldoende capaciteiten om een renpaard aan te kunnen. Maar, en dit is imo het belangrijkst, men kijkt ook verder dan hun neus lang is. De dressuur is een markt waar men zich op richt. En in de endurance liggen enorme kansen weggelegd. Degene die goede afstandslopers levert, keer op keer, die is spekkoper.

Overigens lijkt het mij nogal suïcidaal om de door jou beschreven parcoursen af te leggen. Het paard dat dat overleeft is nog niet noodzakelijk een goeie, maar die heeft een enorme beschermengel op zijn schouder zitten. Hoewel 15 km. nog niks is, overigens. Maar bergop en berg af hindernissen springen? Over rotsen gaan, met -naar ik aanneem- een aardig tempo? Het paard dat dat meer dan 100 m volhoudt moet nog geboren worden. Ik zie meer in een andere soort van selectie: de eerste drie levensjaren op de steppen in Rusland, of in de woestenij, zonder inmening van de mens. Helaas is het risico dat een in potentie goed paard overlijdt de meeste zinnige mensen te groot. Maar op dat moment heb je een hele goede natuurlijke selectie.

[edit: enorme typo]
Laatst bijgewerkt door Laui! op 19-08-04 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:47

Aanvulling op de tekst van Laui!
Op dit moment is sprake van een groeiende groep arabieren in de westernsport. Er wordt dus door een aantal arabierenfokkers specifiek gefokt voor de doelgroep westernruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:03

Arabieren werden toch ook vooral gefokt om mooi te wezen???

Secretariat (Bold Ruler uit Something Royal) was een aparte maar zijn vader Bold Ruler (v. Nashrullah) bracht wel meer goede renpaarden en liet óók zijn sporen na in de fokkerij.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:29

Lovely schreef:
Arabieren werden toch ook vooral gefokt om mooi te wezen???
.


Helaas tegenwoordig wel, snoekhoofd is belangrijker dan goede benen Boos!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:43

Laui! schreef:
Ten tweede, de meeste arabieren worden nog altijd gefokt voor de shows en NIET als gebruikspaard.

M.i. klopt dat dus. In de States kan de dish niet diep/groot genoeg zijn, er wordt daar zelfs plastische chirurgie toegepast.
Mij zul je ook niet horen zeggen dat arabieren zo enorm geweldig zijn, maar het is een denkfout om te zeggen dat er eenzijdig gefokt wordt. Er is op dit moment een beweging waar te nemen waarbij arabieren niet meer uitsluitend voor de renbaan worden gefokt. Fokkers houden nog steeds in hun achterhoofd dat wanneer je een rastypisch paard fokt, er ook nog een rol weggelegd is in de show. Dus als zo'n beest dan niet ver(der) komt in de sport, dan mag 'ie mooi wezen.

Maar goed, da's allemaal een beetje offtopic Knipoog