Exterieurbeoordeling deel 6 DE ACHTERBENEN.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Exterieurbeoordeling deel 6 DE ACHTERBENEN.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 10:51

Dijbeen, Knie,Schenkel, Sprong, Onderbeen. Hoeven.
Laatst bijgewerkt door greetje op 19-11-02 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:48

achterhoeven mag je bij het kwpn negeren. Een arm bespierde schenkel valt eigenlijk meer onder achterhand. De bespiering van de dijen is dan dus matig.
De hoek in het sprongewicht moet goed zijn, niet te klein of te groot, ik geloof dat 155 graden ideaal is.
Een hoogbenig paard (dus ook de voorbenen meenemen) is mooier dan een laagbenig paard. De lengte van het pijpbeen wordt alleen indirect meegenomen, niet als speciaal punt op het beoordelingsformulier. Een lange pijp moet in verhouding staan tot de schenkel.
Overvulde gewrichten zijn uiteraard nooit gewenst.

Bij de benen in eht algemeen moet je invullen: week of hard/droog beenwerk.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 21:32

Hoek in spronggewricht graag 145 graden. Groter dan 145 graden recht of steil in de sprong kleiner dan 145 graden sabelbenig.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 22:26

Te theoretisch meiden zoek maar eens wat foto's erbij en vraag de kijkers om die met de eiegn paarden te vergelijken.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 22:58

Is idd te theoretisch, bij de harddravers zien ze graag een krom achterbeen want Krom is kracht zeggen ze.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 10:20

Even een aanvulling bij mij bovenstaande bericht. Gebogen achterbeen meer kracht maar vaker gebreken o.a. bolspat.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 12:03

Ook hier spreekt weer de mode mee. Halfweg de jaren 70 was een z.g. krom achterbeen not done. Toen kwamen die Luckey Boys die het in de USA zo goed deden. Die hadden bijna allemaal een gebogen achterbeen inplaats van een recht. Lieten ze er wat wijsheden op los en de exterieureisen werden aangepast. Lips are sealed Ik bedoel maar niets staat vast hoor.
En ff off dit topic kom je ook nog met de beweging Greet?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:32

sarabande schreef:
Te theoretisch meiden zoek maar eens wat foto's erbij en vraag de kijkers om die met de eiegn paarden te vergelijken.


Foto van mn paard in de draf:
Afbeelding

Bedoel je dit soort foto's of toch niet??? Of bedoel je gewoon stand foto's?? Die heb ik nl. geen goede,....... Misschien deze?? Of is deze dan weer te donker???

Afbeelding

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:37

Dit is een exterieur topic anouk. Dus daar hebben we paarden zonder zadel voor nodig. Alhoewel jij ziet er ook best leuk uit hoor.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:44

sarabande schreef:
Dit is een exterieur topic anouk. Dus daar hebben we paarden zonder zadel voor nodig. Alhoewel jij ziet er ook best leuk uit hoor.


Tja, dit was mijn poging tot een waardevolle bijdrage aan dit topic,...... Jammer dat het zadel de beoordeling van de achterbenen belemmert,..... Verward Schijnheilig

Enne, wat betreft je 2e punt, nou dank je wel, ik doe mn best Haha!........

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:59

ok je hebt gelijk voor dit topic is foto nr 2 te beoordelen. Alhoewel je niet weet of het paard ook vrij zo zou staan. Het is de beurt aan Greet zou ik zeggen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 09:45

Anoukie schreef:


De achterbenen lijken wel vrij steil. Staat jouw paard iets frans? of vertekent de foto?
Verder is het kruis niet overdreven lang van jouw paard. Wel hellend, dus daarvoor 18 punten
Bespiering van de dijen is wat minder, de schenkel is vrij kaal. 25 punten. De broekspier had boller mogen zijn.

Over de voorbenen gesproken: vrij korte koot lijkt het zo opde foto

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 11:07

Germie wat bedoel je met een bollere broekspier? En wat vind je van de aansluiting van de lendenenpartij naar de croupe?En de vorm van de croupe,is deze vloeiend genoeg?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:51

Je hebt nu vanaf de staart zeg maar een rechte lijn naar de schenkel. Dit is de broekspier. op de schenkel valt deze helemaal weg. Het is net of het bovenste deel van de schenkel behoorlijk plat is (eingelijk pas ter hoogte van z'n geslachtsdelen krijg je bolling in de kont ) Het liefst een van achteren mooie ronde lijn naar de schenkel en verder moet van achteren gezien de kont ook nog gevuld zijn zeg maar (dat is natuurlijk lastig te zien vanaf een foto). Ik hoop dat je nu een beetje begrijpt wat ik bedoel, het is lastig uit te leggen, en het kan best zijn dat de foto een vertekend beeld geeft.

Verder over de croupe, die paard heeft een beetje een dakvormig kruis lijkt het wel, je ziet het bot boven op de croupe, maar niet erg hoor.
dit wordt ook niet meer meegenomen op het beoordelingsformulier van het kwpn. Men kijkt naar de helling van de lijn heup, eb dan schuin naar boven. De bovenlijn van het kruis kijkt men niet ecth meer naar.

De lendenpartij lijkt zo ietsje week, maar ik vind dat je dat nu niet kunt beoordleeln omdat je het paard niet in z'n geheel ziet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:50

Ik ben er toch voor om het zadel eraf te gooien. Ik plaats vraagtekens of dit de natuurlijke stand van het achterbeen is etc. Het paard wordt door de amazone in stand gezet. Zij zit er wel heel ontspannen op maar aan de oren te zien is het paard niet zonder spanning. Dus niet goed te beoordelen zo.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:11

Hmm.. kromme achterbenen komen natuurlijk ook voor bij de Welsh. Helaas nog vaker veel te rechte achterbenen. Deze hengst:

Afbeelding. Heeft in het echt nog minder hak dan op deze foto.

Te kromme achterbenen kwamen uit de overlevering ook bij Bowdler ponies voor. Onze Tessa heeft een iets krom achterbeen, maar kan er ontzettend mee uit de voeten.

Ik zei het al bij de achterhand, maar sommige Welsh fokker stellen de "second thigh" erg op prijs. Dat wil zeggen zo'n tweede bok spieren op de schenkel. Erg duidelijk te zien bij Quarter Horses. Bij sommige Welsh ponies is dat tot niets gereduceerd. Een Welsh Pony met een erg mooie tweede dij is Coelenhage's Carmen van vanda's Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:16

germie schreef:
De achterbenen lijken wel vrij steil. Staat jouw paard iets frans? of vertekent de foto?
Verder is het kruis niet overdreven lang van jouw paard. Wel hellend, dus daarvoor 18 punten
Bespiering van de dijen is wat minder, de schenkel is vrij kaal. 25 punten. De broekspier had boller mogen zijn.

Over de voorbenen gesproken: vrij korte koot lijkt het zo opde foto


Auw, je beledigt me Knipoog. Helaas mijn paar dniet meer, maar is maar een detail Tong uitsteken. Hij staat inderdaad vrij steil. Maar hoe is de franse stand dan??? Zover ik weet staat hij verder perfect op zijn achterbenen,.......

Hier was hij 5 jaar, dus dat hij vrij arm bespierd was, is nog wel uit te leggen. Ohw enne, de broekspier??? Dat is iets wat ik (ook) echt niet weet/begrijp,.......

Zucht, vraag me alles over rijden, maar over de bouw???

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:51

Ik ben heel erg benieuwd wat er aan mijn Haffie valt op te merken. Even kijken of ik wat goede foto's kan vinden.

Afbeelding
Afbeelding
In beweging

[img]http://80.84.243.99/_fotos/screensize/m3(1).jpg[/img]
Deze is pas gemaakt (jaja, lekker dik aan het worden Schijnheilig )

Kom maar op Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 00:15

Probleem met ons rijpaardenfokkers is dat we geen verstand hebben van de raskenmerken van b.v. een haflinger. Een modern rijpaard zou ik niet graag zo op zijn achterbenen zien staan. Maar misschien is het bij een haf juist mooi???? Verward

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 08:36

smiley schreef:
Ik ben heel erg benieuwd wat er aan mijn Haffie valt op te merken. Even kijken of ik wat goede foto's kan vinden.

Afbeelding
Afbeelding
In beweging

[img]http://80.84.243.99/_fotos/screensize/m3(1).jpg[/img]
Deze is pas gemaakt (jaja, lekker dik aan het worden Schijnheilig )

Kom maar op Haha!


Nou, de onderste foto, die gestrekte stand is ongewenst voor een rijpaard.
Ik heb geen verstand van haffies volgens de stamboeklijnen, dus eigenlijk mag ik geen uitspraak doen

Verder valt mij op dat de hals diep uit de borst komt. En vrij kort is, wel verticaal.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 09:44

Die onderste foto is wel een beetje ongelukkig genomen, normaal staat hij niet zo. Zal kijken ofdat ik ergens een betere kan vinden. Lachen

Hier een stukje over hoe Haflinger's gewenst zijn Haha!
Haarkleur: vos, alle tinten zijn toegelaten: van melkvos tot koolvos, maar met weinig wit aan de benen. Manen en staart moeten blond zijn. Bij voorkeur dubbele manen.
Hoofd: klein en edel,dat Arabische invloed verraadt (licht snoekshoofd). Levendige, grote, donkere ogen. Grote en brede neusgaten. Kleine beweeglijke oren. Goede aanhechting aan de hals.
Hals: goed en krachtig, en droog gespierd, zonder spekhals.
Schoft: goed uitkomend boven de de ruglijn.
Rug en lenden: matige lengte, recht en droog gespierd.
Kruis: licht afhellend, goed droog gespierd, met weinig naar buiten stekende heupbeenuitsteeksels.
Borst: sterk en diep.
Ledematen: sterke, harde en droge benen met correcte standen.
Staart: behoorlijk dik, goed behaard met een niet te lange staartinplanting.
Schouder: lang, goed schuin en droog gespierd, goed aangesloten aan de romp.
Voorarm: tamelijk lang, droog gespierd.
Voorknie: zuiver, in rechte lijn met voorarm en pijp.
Pijp: eerder kort, maar zuiver, met goed uitkomende pezen.
Kootstreek: soepel.
Hoeven: eerder klein.
Sprong: lang, zeer zuiver en goed gericht.
Stand: recht.
Gangen: ruim, vlot en soepel, zonder afwijkingen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 10:10

Hier mogen jullie alles op los laten:

Afbeelding

Als jullie het leuk vinden mag hij evt. ook wel bij de andere onderdelen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 10:52

Afbeelding
Jawel weer dezelfde foto maar weer.
Lodewijk is iets wat koehakkig.
Iets wat volgns sommige juist goed is.
Nml de dieren in het wild die hun kracht van achteren moeten halen Herten, gazelle etc zijn allemaal koehakkig.Of het waar is weet ik niet wel dat Lodewijk een heel sterk achterbeen heeft.
Zijn achterhoeven zijn net zo goed als zijn voorhoeven en hij heeft heel droog beenwerk.
dus eigenlijk niets op aan te merken Lachen

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 11:06

foto van sjuimpje:
hoofd-halsverbinding is niet te zien, te donkere foto.
De hals had langer gemogen, wel voldoende verticaal.
Verder lijkt de bespiering ietsje arm, deukje net achter de schoft?
De schoft zelf is voldoende ontwikkeld, mooie overgang naar de rug, normale rug. Zijn de lendenen ietsje week? zo lijkt het wel.
Kruis is mooi hellend, maar wel vrij kort.

schouder is steil en vermoedelijk ook kort (ik kan het niet goed zien).

Vorobenen onderstandig, kootstand is vanwege de beschermers niet te zien. Rechtsachter lijkt de kootstand week. De koot is wel kort, wat theoretisch met een steile koostand moet zijn. OP jouw foto lijkt echter linksachter steil/normaal en rechtsacther week.
Staat het paard ook wat laag op de verzenen?
De schenkel is niet goed te zien, de staart zorgt voor te weinig perspectief.
Wel een lange pijp achter zo te zien. Achterbeen lijkt ook wat steil.

Over koehakkig of frans: niet gewenst, maar niet ongunstig. Alle snelle dieren zijn koehakkig of frans. Let maar eens op. Daarom is een beetje niet erg.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 10:44

Afbeelding