scheve staart op de keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

scheve staart op de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 15:49

Ik wil graag volgend jaar met Ewald naar de keuring, maar mijn vader zegt dat ik dan nergens op moet rekenen omdat hij zijn staart scheef draagt..

Is dat zo? en op wat voor manier word hij dan zeg maar afgerekent? (is er bijv. helemaal geen kans meer op een premie of kunnen ze er doorheen kijken als de rest extreem goed is??)

Gr. Maaike

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:34

Ligt eraan waarom hij de staart scheef draagt. Kijk even met zoekfunctie.....er is op medisch ook zo'n soort onderwerp.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 20:07

denk gewoon een gewoonte, want zijn rug is het niet..

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 02:13

Dat dacht ik ook altijd van mijn paard........ze deed dat al jaaaaren......bleek toch ataxie te zijn.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 04:48

Ik denk dat het ook te maken heeft met zijn lengtebuiging. De hand waar ie het meeste moeite mee heeft, aan de tegenovergestelde kant zal ie zijn staart dragen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 09:43

Anna-Jelly schreef:
denk gewoon een gewoonte, want zijn rug is het niet..


Hoe weet je dat? Heb je hem laten onderzoeken?

Er is overigens een eenvoudig proefje om te testen of een paard enige vorm van ataxie heeft:

Kruis zijn ene achtervoet voor de andere en zet voorzichtig neer. Blijft het paard gekruist staan, dan is er wat mis met zijn coordinatie. Het hoort in een reflex onmiddellijk zijn voet terug te zetten!

Natuurlijk is het hiermee niet 100% zeker, dat kan alleen een DA vaststellen!

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:05

Hoi,
Sommige paarden dragen hun staart gewoon scheef.
Hoeft niet altijd iets te betekenen. kan wel hoor maar kan ook gewoon zijn ..
Het is met keuringen dat het paard de staart inderdaad recht moet showen, .. maar er zitten er ook tussen die dat niet doen , dus ik zou het gweoon proberen, dan hoor je het vanzelf wel.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 21:02

ik zal mijn vader even vragen om dat te doen, want zelf krijg ik nauwelijks zijn voeten omhoog (gewoon dwarsigheid) en ik heb op dit moment een erg gevoelige rug dus.. maar ik zal dat proefje eventjes doen..
Zijn rug is nagekeken ja..

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 21:03

dat is trouwens wel al 3,5 maand geleden maar als ik het niet vertrouw laat ik iemand komen...

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:44

Ik heb even je profiel bekeken en zag dat Ewald dus een arabje is,... Mijn E pony was ook een arabje en droeg zijn staart ook scheef (had een voorkeur voor rechtsdragend Haha!). Ik weet niet of het typisch arabier is, maar die dragen over het algemeen de staart toch wat hoger, en die van mij droeg m dus ook scheef. Met rijden nooit problemen mee gehad, maar ik ben niet met hem naar de keuring geweest, en heb dus ook geen idee of het bezwaarlijk is (zal wel ben ik bang).

Succes ermee, je hebt een hele mooie pony hoor!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 22:20

dank je Bloos

ik denk ook eigenlijks wel dat het bezwaarlijk is maar ik wil het toch proberen, ben benieuwd wat ze van hem vinden..
Hij is voor een deel daardoor wel afgekeurd op de HK (zei de vorige eigenaar..)