Amsterdam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 18:48

Ik ben van plan om mijn merrie volgend jaar te laten dekken, en wil graag iets meer weten van deze hengst. Prestaties? Hoe fokt hij door, en wat fokt hij door? Heeft iemand een afstammeling? Alvast bedankt Pling

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 18:55

Bij van Manen in Ede.......zie verder "hengsten met de A" op Fokkerij en Afstamming......

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 09:41

Rinaldo is een Amsterdam x Dageraad. Kan niet anders zeggen dan dat hij een super karakter heeft. Een nadeel vind ik z'n grootte, hij is nu ongeveer 1.71 maar er wordt geschat dat hij doorgroeit naar 1.75. Ik heb wel eens meer een topic op bokt geplaatst wie een afstammeling van Amsterdam heeft, dit heeft (helaas) niet veel reacties opgeleverd. Ben dus benieuwd naar de reacties op dit topic. Als je wat meer wilt weten over Rinaldo dan hoor ik het wel!

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 18:59

Oeh, ik heb van de zomer een aantal Amsterdammerries gezien (op de keuring van het KWPN) werkelijk heel mooi!
Erg goed achterbeen vooral, als ik het me goed herinner. Iemand bij de vereiging heeft een Amsterdammerrie, dat is een heethoofdje (wat niet normaal is bij de hengst volgens mij), maar ook een prachtpaard.

Trouwens, die foto in het hengstenboekje van Van manen (genomen ergens op de hei) die vind ik echt zo mooi!
Als ik een dressuurgericht veulen zou moeten/willen fokken stond Amsterdam zeker hoog op de lijst!

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 09:23

Ik dacht dat Amsterdam bij van Uytert staat. Begin dit jaar nog bij de hengstenshow geweest en daar lieten ze Amsterdam ook zien. Ook op de website http://www.uytert.nl/ wordt hij genoemd.

Een hoop mensen kennen de hengst wel, maar er zijn er weinig die ook daadwerkelijk een afstammeling hebben. Ik idd heb een hele goede ervaring met mijn paard.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 11:01


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:09

Ik heb Amsterdam in een show gezien en vond hem echt heeeel erg lelijk. Tja een die eerste indruk blijft mij dus bij. Hij liep niet echt goed, althans dat zijn achterhand er helemaal niet onder kwam.
Waar ik les heb hebben ze deze zomer een Amsterdam nakomeling zadelmak gemaakt. Afgelopen weekend zag ik die weer. Wel een leuke vos, niet zo super groot (ong. 1.64) en mooi voorbeen gebruik. Wel een vrij druk en rillerig paard. Scheen met zadelmak maken ook niet de beste stalmanieren te hebben en ze waren over het karakter niet zo te spreken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:43

Amsterdam zelf vind ik ook niet een van de mooiste om te zien.

Zijn nakomelingen vind ik wel fijn en apart,
steken vaak met kop en schouders boven het gemiddelde uit.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:04

Citaat:
Zijn nakomelingen vind ik wel fijn en apart,
steken vaak met kop en schouders boven het gemiddelde uit.


Ik begon al in een dip te raken dus ik vat de opmerking van Sjuimpje maar op als een compliment Pling

Ik vind Rinaldo namelijk vrij veel weg hebben van Amsterdam. Hij is alleen fijner (luxer?) gebouwd.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:08

Brigitte, het is wel mijn mening, en gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde mening. En de ervaringen van een paard wat ik vertel kan je niet gelijk gaan generaliseren voor alle nakomelingen van Amsterdam. Zo heb ik een nakomeling van Kennedy waarvan vele zeggen dat het watervlugge dieren zijn met veel stress. Die van mij is de rust zelfde en betrouwbaar, zo zie je maar weer.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:25

Tuurlijk mag jij je mening hebben Eleonoor. Ik viel je er ook niet op aan.

Het is nooit prettig om te horen dat iemand een paard heeeel erg lelijk vind, vooral niet als je eigen paard veel weg heeft van het betreffende (lelijke?) paard. Soms is enige nuance wel wat vriendelijker, maar zo heeft iedereen ook zijn eigen manier van uitdrukken.

Ik ken nu 2 afstammelingen van Amsterdam (waaronder Rinaldo) en ik kan niet anders zeggen dan dat ze beide een super karakter hebben.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 23:13

Amsterdam:

Afbeelding

vos, bles, 3 witte benen, stokmaat 1,69 m.

Amsterdam is een hengst die niet alleen super gefokt is, maar ook goed gepresteerd heeft. Eerst zijn verrichtingsonderzoek
in Ermelo in 1994, stap 8, draf 8, galop 8, rijproef 8, karakter 9, stalgedrag 9 en trainingsrapport 8. Later een goede hengstencompetitie
en daarna succesvol op Z en ZZ dressuur niveau met Sjoukje van Cooten. O.a. winnaar van de halve finale van de AMEV/Hippo
Cup en derde in de finale op Jumping Amsterdam.

De vader van Amsterdam, Argentinus heeft meer dan 25 goedgekeurde zonen. Argentinus staat als jongste hengst op de vijfde
plaats in de index in geheel Duitsland. Zijn nakomelingen verdienen een totale levenswinsom van meer dan 1 miljoen DM. Hoewel
Argentinus bekend staat als uitstekende springvererver - hij bracht internationale springpaarden zoals Autogramm (Thomas Mühlbauer,
winnaar Grote Prijs van Steinhagen), Azarro (Holger Wülschner), Anka en A-Dur I, heeft hij ook veelvuldig goede dressuureigenschappen
doorgegeven, bijvoorbeeld aan Nissan Amaretto (Isabelle Werth) en Albano (Ileike Kemmer).

De vader van Amsterdam's moeder, de Holsteiner Tin Rocco, was zelf internationaal succesvol als springpaard (winnaar van o.m.
de Grote Prijs van Hamburg) en is vooral bekend als vader van Let's Go (eerst onder Roelof Bril, later onder Peter Leone).
De grootmoeder van Amsterdam, Deauville II (v. Barsoi xx) is de volle zuster van de Grand Prix dressuurhengst Bartok en bracht
ook een dressuurpaard dat voor 350.000 DM werd verkocht op de PSI-veiling in 1993. De moederlijn gaat via het dressuurbloed
van Derby (Duellant x Shagya XXII-2) en Flügeladjudant terug op een van oorsprong Hannoveraanse stam.

Amsterdam is gezien zijn interessante bloedvoering en eigen prestaties een aanwinst voor ons station voor het fokken van zowel
dressuur als springpaarden. Goedgekeurd KWPN en Oldenburger.
Afbeelding

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Groetjes Angeliek
Laatst bijgewerkt door Angeliek op 07-11-02 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 14:04

Hey, allemaal heel erg bedankt voor de info!:) Ik denk toch dat ik volgend jaar een kleine Amsterdam heb rondlopen...!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 08:44

Hier wat foto's van Amsterdam op de Uytert hengstenshow:
Afbeelding
Afbeelding
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0TQDXAg8X3oRNXetW2QhwmvMGxpoh98GXkDP2KD4bOmOrh4zIsrvkIbL1UCkn1binr6hfBMoofF4OXJBytXPhqDSEEJe!v1KhPQFv!1*mGOgvSHaIw*oNYQ/Amsterdam-3.JPG?dc=4675396112467402601[img][/img]

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 15:24

Ik vind het echt een mooi paard! Maar waar staat hij bekend om wat hij doorfokt? Ik hoorde laatst een sterk achterbeen..?

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:29

ik vind het ook een plaatje,
ben vadaag bij een amsterdamxferro geweest.
een merrie van 2jaar.
ongeveer 1.66m heel donker bruin lijkt meer op dr moeder.
maar kan geweldig lopen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 16:27

Ik vindt het ook een mooi paard, die foto van de draf vindt ik mooi, de beweging komt er mooi uit.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:16

Ik vind het ook een geweldige hengst! Kan erg goed bewegen, ken er alleen geen nakomelingen van.

ieniemienie

Berichten: 223
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:22

Mijn paardje is ook van Amsterdam x wisconsin Hij is echt super lief echt een kroelkont zeg maar Knipoog
Soms iets ongeduldig maar daar kijk je gewoon overheen.
Hij heeft hele mooie bewegingen en ziet er schattig uit (volgens iedereen) iedereen die voorbij loopt wilt hij een aaitje van hebben en 9 van de 10 keer krijgt hij dat ook omdat hij dat onweerstaanbaar lief kijkt ofzo hahah

groetjes ien

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:27

Dit is echt een mega oud topic.. al ruim een jaar oud..

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:32

idd, even op slot. Is trouwens al een nieuw amsterdam topic. Post daar maar verder.