Dekbeperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Dekbeperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 00:34

Tja hier en daar wordt er over gediscusieerd dus ik dacht dan maar weer een topic. Ik zelf weet niet goed wat ik hierover denken moet. Van de ene kant ben ik voor van de andere kant vind ik dat de fokker wel de keus van een hengst moet kunnen hebben.
Maarja wat vinden jullie, mijn mening is nog zwevend Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 07:25

binnnen het Fries paardenstamboek is het de gewoonste zaak van de werel dat hengsten een deklimiet hebben. Ik vind het ook wel logisch, anders krijg je heel veel inteelt doordat elke fokker graag Oege, Sape, of Ryert wil hebben. Ook onbekende hengsen moeten binnen het fries paardenstamboek een kans krijgen. HIer is eht gewoon omdat het Fries ras al zeer beperkt is in de verschillende bloedlijnen.
Bij het kwpn zie ik neit in om een deklimiet op te stellen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:02

Het lijkt me best zinvol om een deklimiet in te stellen voor jonge hengsten, om te voorkomen dat honderden fokkers naar een en dezelfde jonge hengst hollen zoals dat nu meestal gebeurt!
Als ze dan eenmaal nakomelingen hebben laten zien kan de limiet eraf.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:11

fabienne schreef:
Het lijkt me best zinvol om een deklimiet in te stellen voor jonge hengsten, om te voorkomen dat honderden fokkers naar een en dezelfde jonge hengst hollen zoals dat nu meestal gebeurt!
Als ze dan eenmaal nakomelingen hebben laten zien kan de limiet eraf.


Ben ik het mee eens, fokt zo'n hengst dan niet al te best dan lopen er igg niet teveel nakomelingen van rond.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:38

Zoals al elders gezegd het is door de druk van de hengstenhouders dat de bestaande limieten verdwenen zijn. Dus moeten de fokkeers zelf maar wijs genoeg zijn. Maar vaak denken ze dat de eerste jaargang een ggk hengst oplevert. Terwijl je beter eerst zelf de afstammelingenkeuring kan zien van de hengst die je interesse heeft. Fokken is vooruitzien. De mode duurt maar kort, als jouw product 3 jaar is zijn we 4 jaar verder en is de mode verandert.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:43

Klopt vind ik ook...

Als de hengst dan idd minder vererfd dan is de schade beperkt zeg maar. En ook met het oog op inteelt zoals de voornaamste reden is bij de Friese paarden is het zeer verstandig. Anders krijgen we later bijna alleen maar Gribaldi's x Krack C's x Jet set's/Jazz of zoiets.

Ik ben er juist voor wat bloedspreiding te blijven houden, bijv San Remo vind ik wel passen denk ik maar ja, als iedereen daar naar toe rent..... Frusty

Ik ken iemand die heeft een Darwin x Lector x Roemer merrie. Die moet goed uitkijken wat hij erop zet. Hij dacht eerst aan Rubiquil, kan dus niet want dan zit er 3 x Roemer bloed in...

Hetzelfde als met mijn merrie. Er wordt gezegd van doe Democraat op je bloederige merrie maar dan krijg ik er 2 x Pion in...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:45

Gewoon eens bij een andere hengstenhouder kijken suzanne, wil best meekijken hoor

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 12:50

Tja het is zo moeilijkom geen inteelt te krijgen omdat in de bekende hengsten heel veel hetzelfde bloed voorkomt. Nieuw bloed is dan wel interesant voor de fokkerij. wij hebben ook aan san remo gedacht maar ik wil eerst zien hoe de nakomelingen het doen. En ik ben net als suzanne bang dat er een stormloop op komt. Ik moet zeggen dat ik het van gribaldi nog niet zo erg vind dat ie zoveel dekt omdat dat toch nieuw bloed is. Niet dat ik er op sta te springen. Ik ben nu net als suzanne aan het kijken en ik weet hoe moeilijk het is een goede hengst uit te kiezen.
Dekbeperking voor de hengsten die zo gigantisch veel dekken lijkt mij niet zo verkeerd tenminste ik denk dat het ten goed ekomt voor de fokkerij dan houd je wat meer variateit in de bloedlijnen. Voor mij als fokker is het misschien wel minder omdat ik toch graag zelf een hengst wil kiezen. En dat ik niet te horen krijg dat als ik eindelijk een hengst gevonden heb, sorry maar hij mag niet meer dekken dit jaar. Probeert u volgens jaar maar weer eens.
Ik denk dat daarom fokkers er op tegen zijn en hengstenboeren ook tja hun inkomen kan minder worden.
Wat mij wel opvalt is dat goede fokkers en hengstenhouders, niet alleen met eigen hengsten dekken maar met hengsten over heel europa. Zij kijken niet zozeer naar populariteit maar zoeken echt een hengst uit die bij hun merrie past.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 20:17

bij het nsps krijgen ze een dekbeperking als ze door de veterinaire keuring heen zijn gekomen maar hun belijning of gangen niet goed zijn, maar juist wel een goede afstamming (staat hier krom I Know) hebben. Ze mogen dan maar 12! dekkingen per jaar doen en na een jaar veulens tonen. Hier worden ze op beoordeeld en vervolgens voor 1 of 4 jaar goed gekeurd en als ze dan veulens laten zien worden ze of afgekeurd of goedgekeurd. Is wel goed, maar ik vind het niks dat ze zich via hun ouders moeten kunnen tonen, laten ze dan gelijk afkeuren.