via DNA-test ras van vader achterhalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

via DNA-test ras van vader achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 23:40

Mijn pony is half arabier (moeders kant) en die naam is dan ook bekend (heeft papieren e.d. van t AVS).....Nou ben ik heel erg benieuwt wat zijn vader voor ras is....(We denken zelf iets van andalusier vanwege zijn manen en hals)....Kan dit gewoon via DNA-test gevonden worden? En zou evt. geregistreerde achtergrond van vaders kant ook op deze manier op te sporen zijn??? Wat kost zo'n test en hoe gaat t precies in z'n werk?

[Edit] titel [/edit]

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 07:22

Nee ik vrees dat ze dit niet kunnen zien, tenzij je al namen hebt van voorouders.
Ieder paard heeft ene specifiek DNA, en geloof niet dat er in het DNA een chromosoompje van een ras te zien is. Maar wie weet, kosten verschillen nogal heb ik gemerkt. Ik betaalde destijds 80 gulden, maar ik wist wat de afstamming was, moest via DNA gecontroleerd worden.
Viv

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 08:49

Het is niet mogelijk om aan hand van DNA het ras te achterhalen. Het is alleen mogelijk als je de vader denkt te weten, om dat door een DNA test te laten bevestigen...

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 09:47

Cassidy schreef:
Het is niet mogelijk om aan hand van DNA het ras te achterhalen. Het is alleen mogelijk als je de vader denkt te weten, om dat door een DNA test te laten bevestigen...


Inderdaad dit klopt. Ze kunnen namelijk niet zomaar alle hengsten ter wereld even gaan vergelijken met het DNA van jouw dier.

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:47

Je zou kontakt op kunnen nemen met Van Haeringen Laboratorium. Deze doet ook DNA controle op afstamming van het Arabische Volbloedpaarden stamboek
[url]http://www.vhlgenetics.com/pages/indexpag.html

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:55

Als de vader geen Arabier is, helpt dat ook niet....

Moeder was Arabier, vader onbekend....

Zelfs al zou de vader een Arabier zijn, ze gaan niet alle hengsten testen om uit te vinden welke de vader zou kunnen zijn.

Het kan net zo goed een niet geregistreerde Arabier zijn. Of een ander ras.

Ik geef je weinig kans van slagen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 16:30

Balasjow schreef:
Je zou kontakt op kunnen nemen met Van Haeringen Laboratorium. Deze doet ook DNA controle op afstamming van het Arabische Volbloedpaarden stamboek
[url]http://www.vhlgenetics.com/pages/indexpag.html


Ja, maar dan moet de vader wel bekend of je moet een idee hebben van wie de vader is. Die gaan heus al die paarden niet even nachecken op een match. Vaak is er ook geen DNA bekend, en zeker niet als het geen goedgekeurde hengst is.