Een hengst kopen,wat komt daar allemaal bij kijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Een hengst kopen,wat komt daar allemaal bij kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 15:10

Misschien is het een beetje een vaag verhaal maar ik probeer het toch maar even uit te leggen.

Afgelopen weekend bood iemand mij een analusiër hengst te koop aan. De prijs was wel aantrekkelijk. Maar ik zou mij Laisertje er absoluut niet voor kwijt willen, en tijd om twee paarden (6 dagen per week) te rijden heb ik helaas niet. Maar de hengst is een goedgekeurde brave hengst, die nog mag dekken.

Nu ben ik zo af en toe eens over dit alles aan het denken, maar dan rijzen er toch enkele vragen:
* als je zo'n hengst zou kopen en je zou hem uit (laten) brengen in de sport, zodat hij dressuurmatig ook nog in een leuke klasse loopt. Wat heeft dat dan voor gevolgen voor het dekken.
* als je de hengst wil laten dekken, moet dat dan op een natuurlijke wijze of kan er ook sperma van de hengst worden genomen en dat aan de houder van de merrie geven.
* wat zijn nog meer dingen waar je rekening mee moet houden?

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of iemand mij hier iets meer over kan/wil vertellen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 15:22

Bij mij op stal staan er veel hengsten. Ik weet dat er weinig stallen zijn waar ze hengsten accepteren dus daar moet je even goed op letten, of je moet een eigen stal aan huis hebben Verward Er zijn genoeg hengsten die hartstikke braaf zijn maar je hebt er bij ons ook bij die lopen te brullen naar hengstige merries. Ik denk dat je verder veel geld/tijd nodig hebt als je je hengst wil laten dekken... keuringen etc. Kun je niet bij het stamboek van de Andalusiërs informeren Verward

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 15:57

Tja het is een hoop werk, en er zijn heel veel goedgekeurde PRE hengsten dus of hij een vol programma krijgt weet je niet.
Verder moet je eens informeren bij Woeste Hoeve, die weten daar alles vanaf
Ik heb me er nooit zo heel erg in verdiept.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: Een hengst kopen,wat komt daar allemaal bij kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 16:22

Mickey schreef:
Misschien is het een beetje een vaag verhaal maar ik probeer het toch maar even uit te leggen.

Afgelopen weekend bood iemand mij een analusiër hengst te koop aan. De prijs was wel aantrekkelijk. Maar ik zou mij Laisertje er absoluut niet voor kwijt willen, en tijd om twee paarden (6 dagen per week) te rijden heb ik helaas niet. Maar de hengst is een goedgekeurde brave hengst, die nog mag dekken.

Nu ben ik zo af en toe eens over dit alles aan het denken, maar dan rijzen er toch enkele vragen:
* als je zo'n hengst zou kopen en je zou hem uit (laten) brengen in de sport, zodat hij dressuurmatig ook nog in een leuke klasse loopt. Wat heeft dat dan voor gevolgen voor het dekken.
* als je de hengst wil laten dekken, moet dat dan op een natuurlijke wijze of kan er ook sperma van de hengst worden genomen en dat aan de houder van de merrie geven.
* wat zijn nog meer dingen waar je rekening mee moet houden?


Er zijn een paar PRE hengsten in NL waar wat meer mee wordt gedekt, 1 daarvan is Grelo van de Woeste Hoeve. Hij wordt niet in de dressuur uitgebracht maar of dat wel of niet invloed heeft op het aantal dekkingen weet ik niet. Ik denk dat je beter keuringen kan bezoeken om dekkingen te krijgen. Daar komen de echte liefhebbers.

Een ggk PRE dekhengst mag alleen op natuurlijke wijze dekken.

Tja en waar moet je nog meer rekening mee houden. Een goedkope ggk PRE hengst daar is vaak iets mis mee.

Als je nog meer info wilt hoor ik het wel.