binnen of buiten bevallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 13:04

Binnen lijkt me het beste, als er iets mis moest gaan heb je licht, je hoeft niet naar de nageboorte te zoeken, je veulen kan niet in een sloot donderen of aan de andere kant van de draad geboren worden, in mei kan het behoorlijk slecht weer zijn...Redenen genoeg eigenlijk om voor binnen te kiezen. Zeker aangezien de stal erg groot is voor een shet.

Een lekkere warme stal met flink stro lijkt me het beste.



Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 13:52

Sugarmiss"]
[quote="laurake schreef:
Zeker aangezien de stal erg groot is voor een shet.

Ook een shet kan in een hoekje gaan liggen bevallen Verdrietig en als je er niet bij bent komt het veulen dus ook klem te liggen.

Ik geef ze gewoon zelf de keus: de stal, de paddock of de wei. De één koos voor de paddock ('s nachts 12.00 2 graden), de ander koos voor de wei (07.00 uur 10 graden). Beide veulens zijn nu pubers en gezond Knipoog

Ik ben niet weg van stroomdraad om reden al eerder genoemd en ook bij een sloot als afzetting moet je voorzichtig zijn. Kun je geen stukje wei afzetten met gaas Verward
[/quote]

ja, das ook waar, maar ik verkies toch liever binnen daar mijn pony wel in haar loopstal is bevallen maar het veulen de stormachtige nacht met gure regen en wind een heel pak interesanter leek te vinden dan de warme stal bij mams (veulen stond 3 minuten goed en wel op der benen en weg was ze..)gevolg was een moeder die telkens over de rooie ging omdat haar veulen het telkens aftrapte en zij haar binnen wou houden..

In zulke situaties lijkt binnen bevallen me een heel pak minder stresserend... Knipoog

En tja, gebeuren kan er altijd wat, maar klem komen te liggen in een hoek gebeurt echt maar zelden hoor omdat de moeder tijdens de bevalling zichzelf nog 50 keer verlegt...In de sloot geboren worden lijkt me ook niet alles...(en in de stal kan je eventueel nog een camera hangen dat je kan ingrijpen als het moet, is op de wei ietsje moeilijker)

Moeilijk hé, veulens fokken Knipoog

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, OmgiliBot en 60 bezoekers