Duitse stamboeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Duitse stamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 21:21

Mijn merrie is van vaderskant voornamelijk Duits gefokt.

De vader van haar vader is Sadenio, een Oldenburger. Sadenio komt uit een Holsteiner hengst (Sandro) en een Hannoveraanse merrie. (Gardenia) Verward

Kan iemand me vertellen hoe dat zit? Ik vind het namelijk nogal vreemd dat een paard met een Hannoveraanse moeder en een Holsteiner vader een Oldenburger papier krijgt.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 22:00

Het zit zo; Een hengst geboren in een bepaald fokgebied wordt daar ingeschreven en krijgt meteen de nummers en letters er achter van dat betreffende Duitse fokgebied. Een extreem voorbeeld Cor de La Briere is een Anglo Normandische hengst zuiver Frans gefokt met, schrik nu maar niet, 6 of 7 stamboeknrs. met 6 of 7 letters in wat voor gebied hij kinderen heeft. Bijvoorbeeld, zijn oorspronkelijk nr, staat SF achter,hij heeft een HOL nr. hij heeft een OLD nr. hij heeft een HAN nr. enz. Het is dus de onhebbelijkheid van alle Europese stamboeken, zoals ook in Nederland, om alle elders geboren hengsten bij goedkeuring hun eigen nr. en status van het land te geven. Daarom hebben wij ook steeds voorgesteld om het enige nr. wat uniek is, het chipnr.als levensnr. te gebruiken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 22:06

Oldenburg is in Duitsland het meest "open" stamboek. Ze accepteren een aantal Duitse stamboeken (ik weet niet precies welke, maar zeker Hannover, Holstein, Trakehner). Je kan dus een veulen hebben uit een Hannoveraanse moeder, gedekt door een Holsteiner die ook goedgekeurd is voor Oldenburger en het veulen krijgt dan Oldenburgse papieren. Wij zijn hier in Belgiƫ lid van het Oldenburger stamboek omdat het Hannoveraanse stamboek vraagt dat je een adres in Duitsland hebt, hoewel onze eerste merrie Hannoveraans gebrand is bv. Ze proberen wel iets van voordelen te geven aan Oldenburgse fokkers door bv alleen veulens die in Oldenburg zijn geboren een premie toe te kennen. Verder zijn vele Hannoveraanse hengsten ook goedgekeurd voor Oldenburg en andersom, op die manier krijg je nu dus ook veel vermenging in Duitse paarden.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 22:11

Greetje, bedoel je dat die paarden dus bij verschillende stamboeken ingeschreven kunnen staan?
Ik zie op het stamboekpapier bij geen paard meer dan een stamboeknummer staan. Of is dat ook niet gebruikelijk? Waardoor wordt dan bepaald welk stamboeknummer er op een stamboom van een nakomeling komt te staan?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 22:20

De fokker bepaalt gewoon bij welk stamboek hij zijn veulen laat registreren. Ik dacht verder dat het gebruikelijk was de originele nummer te vermelden in de stamboom.
Onze merrie is zowel Hannoveraans (origineel), Oldenburgs als voor Rheinland geregistreerd. Wanneer je gaat fokken vraagt de hengstenhouder voor welk stamboek je een dekbewijs wenst en dan gaat het eigenlijk vanzelf. Je meldt het veulen daar aan en krijgt dito papieren.