Hoefkatrolverervers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Hoefkatrolverervers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 09:44

Hoi hoi,

In een ander topic las ik dat een bepaalde hengst behoorlijk wat hoefkatrolontsteking heeft vererft.

Nu heb ik al vaker van die kreten gehoord en vroeg ik me af wat er nu wel en niet van waar is (er wordt altijd zo rond de pot gedraait bij dit soort dingen) en welke hengsten hier nog meer om bekend staan.

Misschien kunnen jullie me ophelderen.

Groetjes Chantal

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:08

Citaat:
Nu heb ik al vaker van die kreten gehoord en vroeg ik me af wat er nu wel en niet van waar is (er wordt altijd zo rond de pot gedraait bij dit soort dingen) en welke hengsten hier nog meer om bekend staan.


Als je een proces van een eigenaar aan je broek wilt hebben moet je daar over beginnen.

en namen noemen. Boos!

En die bepaalde hengst die ik noemde L.invasion dat is ook omschreven een jaar of wat geleden in de Strengen door Rob van Overbeek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:12

Linvasion kun je ook rustig noemen, die is toch al eeuwen dood. Maar verder.................................

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 18:18

Troef schreef:
Citaat:
Nu heb ik al vaker van die kreten gehoord en vroeg ik me af wat er nu wel en niet van waar is (er wordt altijd zo rond de pot gedraait bij dit soort dingen) en welke hengsten hier nog meer om bekend staan.


Als je een proces van een eigenaar aan je broek wilt hebben moet je daar over beginnen.

en namen noemen. Boos!

En die bepaalde hengst die ik noemde L.invasion dat is ook omschreven een jaar of wat geleden in de Strengen door Rob van Overbeek.


Dat zal me dus echt een worst wezen (ik laat me niet snel in een kastje drijven) en ik ben een van de weinigen die niet het merendeel van de hengsten loopt zwart te maken.
Nu kunnen mensen eens hun ongenoegen spuwen, wordt het nog niet gedaan. Verder hoeven het van mij niet persee hengsten van deze tijd te zijn.
Troef laat me je er even op attenderen dat jij begonnen bent met het noemen van een naam.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:28

Citaat:
Troef laat me je er even op attenderen dat jij begonnen bent.


Ik heb alleen een 3 genoemd en dat kan aanleg tot zijn.
die staat bij pharon door het kwpn ook netjes omschreven.

Maar je moet je maar eens afvragen hoeveel hengsten in Nederland en Duitsland aan gewezen zijn voor de laatste bezichtiging en die nooit komen opdagen.
Daar zitten er een aantal bij die later blijkt niet helemaal gezond zijn.
En of dat met hoefkatrol te maken heeft weet ik niet.
En welke jonge hengsten dat zijn daarvoor moet je de catalogus op na slaan.
En dan praat je nog maar over "vermoedens".

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 18:34

Nou, je had het ook over L 'Invasion en toen werd het voor mij net iets interessanter , zo interessant dat ik wel eens wou weten welke betekenende hengsten voor de KWPN fokkerij nog meer zo'n naam hadden.
Verder er vallen genoeg hengsten af in de bezichtigingen en die zullen best ook om gezondheidsredenen afgekeurd worden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:37

Troef volgens mij worden de hengsten pas aangewezen nadat ze rontgenologisch gekeurd zijn toch? Dat gebeurt toch al na de tweede bezichtiging of zo?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 20:41

Het is nooit bewezen dat hoefkatrol erfelijk is. Ikzelf geloof in het feit dat het dus niet erfelijk en aangeboren is, maar een rijtechnisch probleem.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 20:50

Volgens mij niet Fab, want tussen de tweede en de derde bezichtiging zitten maar een paar dagen.
Pas als ze aangewezen zijn moeten ze naar Utrecht voor een rontgenologisch en sperma onderzoek.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 20:56

Amanda schreef:
Het is nooit bewezen dat hoefkatrol erfelijk is. Ikzelf geloof in het feit dat het dus niet erfelijk en aangeboren is, maar een rijtechnisch probleem.

Wat jij beschrijft heet dan niet hoefkatrol. Hoefkatrol is wel degelijk een letsel in de hoef en erfelijk.... anders zouden die hengsten daar niet op getest moeten worden. Zijn al die mensen dan verkeerd?

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:15

als da ontdekt wordt worden die hengsten erop afgekeurd voor de dekdienst!!! ier in de buurt was een hengst, ik wil geen naam noemen maar als je het toch wilt weten pb je me maar ff, nou die hengst dus die vererfde een soort van mismaakte veulens, met waterhoofden enzo.
die veulens moeten eraf gezaagd worden, en kans dat je merrie erbij dood gata is ook nog kans op.
lijkt me verschrikkelijk zeg zo'n veulentje met een waerhoofden arme merrie.
ja maar die hengst is dus ook afgekeurd voor de dekdienst, want dat kwam bij verschillende veulens van hem voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 21:23

Amanda schreef:
Het is nooit bewezen dat hoefkatrol erfelijk is. Ikzelf geloof in het feit dat het dus niet erfelijk en aangeboren is, maar een rijtechnisch probleem.

Hoe kan een niet ingereden paard dan al een 3tje hebben of zelfs al kreupel lopen?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 23:12

Ja Fitz ik zit denk ik in de war met de klinische keuring Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 23:16

ik denk dat ruiters het wel kunnen versnellen, maar het is toch echt erfelijk.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 23:32

Hoe kan het dan dat sommige paarden met een tweetje stokkreupel lopen en het etiket hoefkatrol krijgen, en paarden met een 4tje nooit een enkele dag kreupel lopen???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 00:14

Amanda schreef:
Het is nooit bewezen dat hoefkatrol erfelijk is. Ikzelf geloof in het feit dat het dus niet erfelijk en aangeboren is, maar een rijtechnisch probleem.

Je mag daar best in geloven als je dat graag wilt, maar het is nooit bewezen dat het zo is. Je zult het proces er wel mee versnellen en het paard niet echt helpen als je die op een ongezonde manier rijdt, maar het is geen wetmatigheid.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 05:52

Fitzroy schreef:
Volgens mij niet Fab, want tussen de tweede en de derde bezichtiging zitten maar een paar dagen.
Pas als ze aangewezen zijn moeten ze naar Utrecht voor een rontgenologisch en sperma onderzoek.


De hengsten moeten voor bij voorkeur voor de eerste bezichtiging röntgenologisch gekeurd zijn en gekeurd zijn op sperma. Anders moeten ze in de eerste week van december hiervoor worden aangemeld.

Staat in de de laatste IDS.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 08:38

Nee het klopt wel wat ik zei, heb het ook in In de Strengen van vorig jaar opgezocht en het staat in het nummer van 16 augustus 2001 ook:
"De voor tweede bezichtiging aangewezen hengsten dienen verplicht het rontgenologisch onderzoek te ondergaan ... enz......Van deze hengsten wordt vóór de hengstenkeuring in 's-Hertogenbosch de rontgenologische klassenindeling door de betreffende afdeling opgestuurd aan het KWPN."
Heb ik gelukkig toch niet zo'n last van aderverkalking Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 10:23

Het is gewoon onzin dat het een rijtechnisch probleem is. Het zou kunnen maar dan moet het paard er al wel aanleg voor hebben en ook nog eens heel zwaar belast worden of heel verkeerd gereden. Meestal is het óf erfelijk óf het ontstaat gewoon zomaar, zonder oorzaak.
Overigens zit er in de stamboom van Jur (die HKO heeft) ook L'Invasion maar dat kan toeval zijn, geen idee. Ik denk dat de dekhengsten bijna geen HKO meer vererven want ze worden toch ook geselecteerd op rötgenfoto's etc.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 11:19

Jura er zijn in het nabije verleden nog steeds hengsten opgenomen die 3tjes hadden!!!!!
En wij maar denken dat het KWPN zo streng selecteerde!
Tegenwoordig is de eis max 2, behalve voor kogelartrose,
daarvoor mogen ze max 3 hebben.
Uit het hengstenboekje van 2000;
rontgenologisch overzicht van hengsten;
Hierin staan de volgende hengsten met een 3 voor 1 of 2 straalbeentjes:
Abantos;BoyB;Casimir;Dior;Dobas;Doliart;
DrBulascoXX;Elmshorn;Emilion;Equador;
Eusebio;Facet;Farao;Farmer;Festival;
Fortissimo;Forum;Fruhling;Gershwin;
GiloX;Graaf;Hamlet;HayGuy;Henderson;
Heruto;Hierarch;Highness;Hilton;Hollywood;
Indurain; Izmir; Jimtown; Julio MarinerXX;
Jus de Pomme; Jorn; KafuXX; Kalusha;
Karthago; KAstello; Kelvin; Kimberly; Kingston;
Koblenz; Koriander; Kroonjuweel; Ladalco;
Lester; Rex MagnaXX; Rossini; SlaneyXX.
Allemaal door het KWPN goedgekeurde dekhengsten
die EEN of TWEE DRIETJES hadden voor hun straalbeentjes!!!!!!!
Tegenwoordig worden de rontgenologische gegevens
niet meer vrijgegeven, maar ze zeggen dat de eisen
aangescherpt zijn........
Laatst bijgewerkt door fabienne op 04-09-02 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 11:57

Fabienne:
Citaat:
Heb ik gelukkig toch niet zo'n last van aderverkalking
_________________


Zal je ook niet hebben.

Maaaar

Mijn verhaal klopt wel dat kinderen van sommige hengsten niet meer terug kwamen Dat was voorheen tot het laatste jaar.
Vorig jaar hebben ze de regels pas aangescherpt.

Dus kinderen van hengsten die aangewezen waren tot vorig jaar en niet op kwamen dagen op bv. de verrichtingen, daar mag je toch je bedenkingen bij hebben of ze wel werkelijk gezond waren.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:00

Troef van 1 zoon weet ik waarom hij niet terug kwam. Zijn sperma was niet goed genoeg voor de KI, ik weet zeker dat hij goed was op de foto's Lachen Dat was de vader van Uhlan. Ze hebben hem die zomer verschillende merries natuurlijk laten dekken, o.a. die van ons, ook in de hoop dat het sperma beter zou worden, maar helaas.........
Van andere hengsten weet ik het niet dus kan daar geen zinnig woord over zeggen. Wel worden er tussentijds vaak ook dergelijke hengsten verkocht.....

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:08

Fitzroy schreef:
Volgens mij niet Fab, want tussen de tweede en de derde bezichtiging zitten maar een paar dagen.
Pas als ze aangewezen zijn moeten ze naar Utrecht voor een rontgenologisch en sperma onderzoek.


ALLE hengsten die in Den bosch verschijnen (die dus doorverwezen zijn naar de TWEEDE bez.) zijn rontgen gekeurd in Utrecht zonder dat mag je niet in de tweede bezichtiging verschijnen, en ik vind dit persoonlijk een beetje slap gezwets op zolder zeker over pharaon xx, wat wil je nou??
Dat paard heeft 14 jaar in de topsport gelopen!!! mag ie dan misschien een drietje hebben???!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:16

Hoefkatrolontsteking is niet iets erfelijks. Slechte straalbenen wel, net als slechte sesambeentjes en zo.

Of het paard er daadwerkelijk last van krijgt blijft afwachten. ER zijn ook paarden met hoefkatrolontsteking met een 1 voor hun straalbeen... En er zijn paarden met een 3 of een 4 voor hun straalbeen die nergens last van hebben.

Dus een slecht straalbeen kan erfelijk zijn, de kreupelheid niet. Het was mij ook al opgevallen dat er hengsten worden goedgekeurd met drietjes, vind ik op zich vreemd, een 2 lijkt me de limit.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:20

Citaat:
Wel worden er tussentijds vaak ook dergelijke hengsten verkocht.....


Als ik een aangewezen hengst zou hebben voor Ermelo ga ik hem zomaar niet tussentijds verkopen.

En daar ging het om bij het KWPN.

De verplichting van onderzoek was er eerst pas na dat hij aangewezen was voor Ermelo.

Daar er na de aanwijzing nogal wat hengsten afvielen door welke oorzaak dan ook. Bleven er boxen vrij in ermelo.
Dit was niet sportief t.o.v. van andere. die net buiten de boot vielen en daarom hebben ze het veranderd.
Daar ze toch een bepaald aantal hengsten willen testen.