voor alle mensen die fokken met arbische bloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

voor alle mensen die fokken met arbische bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 12:22

Het is een lang verhaal, maar het leek me wel belangrijk, omdat ik het idee heb dat er weinig zijn die hier vanaf weten enfo weten wat het precies inhoud. Ik heb dit gecopieerd van de Temcy arabians site.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

EXTRA INFORMATIE: SCID

Op deze pagina wil ik graag als extra informatie een onderwerp beschrijven. Niet zomaar een onderwerp, maar een- voor sommige mensen- beladen onderwerp; SCID. De reden hiervoor is, dat ik de afgelopen maanden na de Nederlandse hengstenkeuring veel ben gebeld door een aantal mede-fokkers met vragen over SCID. Het valt me op, hoe weinig de Nederlandse fokker in het algemeen exact weet van dit onderwerp, met alle misplaatsingen, verkeerde informatie en roddels vandien. Ik zal op deze pagina een poging wagen en SCID onder de loep te nemen. Ik ben géén veterinair en heb daarom de volgende naslagwerken gebruikt om de informatie zo correct mogelijk op te kunnen stellen:

* SCID, an Update van Mary Jane Parkinson, Arabian Horse World Magazine november 1998

* Veterinary Notes For Horse Owners, Captain M. Horace Hayes FRCVS & Peter Rossdale, PhD FRCVS, 17de editie, 2001

* Breeding Management & Foal Development, Equine Research Inc, 1982

WAT IS SCID?

De afkorting SCID staat voor SevereCombined ImmunoDeficiency. Vertaald betekent dit: een ''Ernstig Gekombineerd Immuuntekort''. SCID komt uitsluitend voor bij veulens met Arabisch bloed (dus óók bij halfbloeden) Het is te wijten aan een autosomaal recessief gen. ''Autosomaal'' betekent dat het gen NIET geslachtsgebonden is en ''recessief'' houdt in dat om een SCID veulen te krijgen BEIDE ouders het defecte gen MOETEN hebben om een geaffecteerd SCID veulen te kunnen krijgen . Een geaffecteerd SCID veulen wordt ziek binnen één maand na de geboorte en sterft vaak binnen 5 maanden na de geboorte. De reden voor het ziek worden en uiteindelijk sterven is een tekort aan gecombineerde B- en T lymphocyten.Geaffecteerde SCID veulens reageren niet op immunisatie en produceren geen immunoglobulines. Anders gezegd: SCID geaffecteerde veulens kunnen zelf geen immuniteit opbouwen.

HET ZIEKTEBEELD: Geaffecteerde SCID veulens lijken in eerste instantie gezonde veulens, omdat ze een tijdelijke immuniteit binnenkrijgen via de moedermelk (biest). Na 2 tot 10 weken beginnen de eerste ziekteverschijnselen: Dit kan o.a. afscheiding uit ogen en neus zijn. Alhoewel een veulen in eerste instantie ook goed op medicatie kan reageren, zal een veulen toch verzwakken door verschillende, snel op elkaar volgende infecties. Dit kan varieren van bv virale, bacteriele tot schimmelinfecties. Het meest voorkomende ziektebeeld waaraan de SCID veulens uiteindelijk sterven is longontsteking. En dat is de exacte reden, waarom SCID nog niet zo lang bekend is; aangenomen wordt dat een aantal veulens dat vroeger stierf aan longontsteking achteraf gezien mogelijke SCID geaffecteerde veulens zouden hebben kunnen zijn.

SCID-TESTS: Om te weten of het SCID- gen van ouder op kind wordt doorgegeven, zijn er tests ontwikkeld. In Nederland worden de testen via het stamboek AVS en het NRPS afgegeven door het Van Haeringen Laboratorium. Bij beide stamboeken wordt er van goedgekeurde hengsten verlangt dat zij SCID-vrij zijn. Inzake het NRPS is er de verplichting tot het testen van hengsten die meer dan 25% Arabisch Bloed voeren. Deze maatregel geldt vanaf 2002. Voor merries is er bij beide stamboeken geen verplichting om te testen, maar het wordt wel aangeraden.

In principe zijn er 3 mogelijkheden die een test uitslag omtrent SCID kunnen geven:

1. Het paard is SCID-vrij, d.w.z. het paard draagt in zijn DNA-patroon niet het defecte gen.

2. Het paard is drager van het defecte SCID-gen; d.w.z. het paard heeft het zieke gen bij zich, maar wordt er zelf niet ziek van.

3. Het paard is geaffecteerd met het SCID gen, d.w.z. het dier heeft van BEIDE ouders het SCID-gen meegekregen en zal binnen 5 maanden na de geboorte sterven.

Voor een geaffecteerd veulen dat zal sterven aan SCID zijn ALTIJD twee DRAGER-ouders nodig. SCID slaat NOOIT een generatie over. Indien een veulen sterft aan SCID, zijn zijn ouders 100% SCID-dragers.

WAT ZIJN DE KANSEN OP EEN ZIEK OF GEZOND VEULEN?

Figuren uit: Arabian Horse World Magazine, november 1998.

De figuren zoals hierboven afgebeeld geven de mogelijkheden weer tot de kansen op een ziek of gezond veulen:

1. DE IDEALE COMBINATIE: Deze combinatie bestaat uit twee SCID-vrije ouderdieren. De hengst en merrie zijn SCID-vrij, zij kunnen uitsluitend 100% SCID-vrije veulens verwekken.

2. DE VEILIGE COMBINATIE: Deze combinatie bestaat uit één drager-ouder en één SCID-vrije ouder. Gemiddeld genomen zal de helft van de veulens uit deze combinatie SCID-vrij zijn en de andere helft zal SCID-drager zijn. De veulens uit deze combinatie zullen NOOIT aan SCID sterven. Zij kunnen hooguit drager zijn en het gen doorgeven op een volgende generatie.

3. DE RISICOVOLLE COMBINATIE: Deze combinatie bestaat altijd uit TWEE drager- ouders. Gemiddeld genomen zal uit twee drager-ouders 25% van de geboren veulens SCID-vrij zijn, 50% zal SCID- drager zijn en 25% van deze veulens zal SCID-geaffecteerd zijn en binnen 5 maanden na de geboorte sterven aan SCID. De kansen zijn voor ieder veulen uit deze combinatie gelijk; het is te vergelijken met een dodelijk gokspel.

Indien U een (volwassen) paard laat testen, zal het dier oftewel SCID-vrij zijn oftewel SCID-drager. (Nooit geaffecteerd; dan was het voor zijn volwassenheid gestorven).

Om een paard op SCID dragerschap te laten testen dient U contact op te nemen met het betreffede stamboek: AVS of NRPS Indien het dier SCID-vrij is, ontvangt U van het Van Haeringen Instituut een verklaring hiervan (zie onder).

Voorbeeld van een SCID-vrij verklaring, afgegeven door het Van Haeringen Laboratorium.

Voor meer informatie over dit onderwerp:

www.foal.org Instelling welke onderzoek doet naar diverse ziektebeelden w.o. SCID. Aanwezig op deze site is het verhaal van VERTIGO SA, een veulen dat stierf aan de gevolgen van SCID én een lijst van voornamelijk Amerikaanse Arabische Volbloeden welke op de aanwezigheid van SCID getest zijn.

www.vetgen.com Voor veel meer Engelstalige informatie over SCID. VetGen is de Amerikaanse tegenhanger van het Van Haeringen Lab.

www.avsweb.nl Het Arabisch Volbloed PaardenStamboek.

www.nrps.nl Nederlands Rijpaarden en Pony Stamboek.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 12:02

wisten jullie hier al vAN OF NIET?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 12:17

wist er wel wat van maar niet oveel, bedankt
ik hoef me gelukkig geen zorgen te maken..

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 13:24

ik gelukkig ook nog niet. zou je wel je merrie testen als je met haar ging fokken?
ik weet ook niet of het echt nodig is als ze van gesteste hengsten komen.

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 05:04

ik wist wel dat het een ziekte was maar wist niet wat het inhield
maar mijn merie is geen arabier en de vader is SCID vrij

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 11:41

ja alle avs en nrps hengsten worden er op getest, dus zal de mijne het vast ook niet dragen, maar dat vraag ik nog ff na aan de fokker.