Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 23:24

Ik ben op zoek naar een Welsh A hengst voor mijn merrie. Zij is een Colne Hyperionx Shore Brooks Stacey (v. Boreas Ubbo).
De merrie is zelf wat kort in de hals en mag meer beweging hebben. Vooral het achterbeen kan sterker.
Ik zoek het liefst een hengst uit de Revel lijn. Ik zat zelf te denken aan
Vechtzicht Hero (Vechtzicht Harmony x Revel Hibiscus).

Heeft iemand nog suggesties? Kleur van de hengst maakt niet uit.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:19

Hoi,

ik heb zelf twee veulens gehad van Vechtzicht's Hero (uit Sumrin Tessa en uit Waardhoeve's Tirion). Beiden heel goede bewegers, maar het zou kunnen dat ze dat van moeders hebben geërfd Knipoog Ook halzen waren heel best (maar die van moeders ook).

Vraagteken zit hem een klein beetje in het hoofd. Hero verbetert het hoofd niet altijd.

Welke revel lijn zoek je? "C" lijn, "S" lijn, "J" lijn? Hero is uit de H lijn (Coed Coch Sirius- Rhyd-y-Felin Seren Heulyn), maar zijn moeder is voornamelijk toch "C" lijn gefokt.

In de "S" lijn (van Revel Spring Song) kom je meer lengte in de hals tegen. Dan zit je dus aan alles met Penual Mark of bijvoorbeeld een IJsselvliedt's Special Edition. Ook IJ. Shy Rebel en Vlonderzicht's harm komen uit die lijn. Je zou ook kunnen kijken naar Twyford Scamp of Ceulan Suran of Ceulan Simwnt.

In de "C" lijn vind je meer het echte mountain type, met een aantal individuen die wat minder zijn in de hals en beweging. Hero is een voorbeeld van hoe het ook kan. Verder zijn er Dyfed Skyline (ken de bewegingen niet), Revel Paul Jones, Vechtzicht's Cymro Bach, Vechtzicht's Cafu.

In de "J" lijn vind je twee scherpe onderverdelingen: de Janus lijn en de Jewel lijn. Qua bewegingen is de Jewel lijn duidelijk sterker. Janus scoort wat beter in hoofd en mountain type. Uit beide lijnen komen goede halzen. Een voorbeeld van een Janus afstammeling is Baledon Jeremiah, een voorbeeld van de Jewel afstammelingen is Special Edition, Vikariëns Cassidy, Knodishall Geraint en alles wat met Penual Mark te maken heeft.

Er zijn nog wel wat andere lijnen, die moet je echter met een lampje zoeken.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 19:32

Bedankt voor de info.
Ik vond Knodishall Geraint altijd een erg mooie hengst, maar sinds ik heb afgelopen zaterdag in Wenum Wiesel heb zien lopen, ben ik voorgoed afgehaakt.
Ik had ook al aan Cymro Bach zitten denken. Ik wil wel richting het mountain type, maar zonder verlies van beweging, aangezien de merrie ook geen super beweger is.
Ik ga deze hengsten eens bekijken en dan een keuze maken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:55

Correctie: Twyford Scamp zal je tevergeefs zoeken, die zal inmiddels wel dood en begraven zijn. Ik bedoelde Ceulan Scamp.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:57

of wachten op de mijne Haha!
Ysselvliedts Shy Charmer (van Revel Jeeves) uit een stermerrie van Revel Japhet dan heb je heeeeel veeeel Revel pony's bij elkaar Bloos

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 06:47

Hmm.. Be Shy zou je als 84,38% Revel kunnen rekenen
- 13 x Revel Choice (waaronder 1 x Revel Caress
- 12 x Clan Pip
- 1 x Revel Spring Song
- 1 x Revel Jewel

Geeft weer een héél andere indruk dan te zeggen dat de opa's Revel Jeeves en Revel Japhet zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:59

mis je er nog een paar
de ouders van dundon dazzle via de moeder
Revel Carefree en Revel Saffron

en dan via de vader nog Revel So Shy
en via Colne Heartsease Revel Confetti en de rest is Coed Coch en nogwat Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:16

Alane schreef:
mis je er nog een paar
de ouders van dundon dazzle via de moeder
Revel Carefree en Revel Saffron

en dan via de vader nog Revel So Shy
en via Colne Heartsease Revel Confetti en de rest is Coed Coch en nogwat Haha!


Revel Carefree is een zoon van Revel Caress, dochter van Revel Choice
Revel Confetti is een dochter van Revel Cello, zoon van Clan Pip en Revel Choice
Revel So Shy is van Revel Humming Top (6 x Revel Choice, 5 x Clan Pip
Revel So Shy is uit Revel Sequoia van Revel Chelsea Fan (2 x Clan Pip, 2 x Revel Choice)
Revel Sequoia's moeder is Revel Sepha, dochter van Twyford Grenadier en Revel South Wind. South Wind is van Revel Frolic uit Revel Spring Song. Revel Frolic's opa's is (2x) Pendock Playboy, vader van Revel Spring Song
Revel Saffron is volgens mij (geen zin om Allbreed open te doen) uit dezelfde lijn als Revel Spring Song.

Ik gaf dus alleen de belangrijkste aan om een beeld te geven van welke lijnen je het meest ziet Knipoog Ik had geen zin om de pakweg 40 Revel namen te noemen in zijn stamboom..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:58

http://www.allbreedpedigree.com/revel+saffron
revel Saffron is van revel popcorn uit revel syringa

maar bedoelde met het missen dat ik denk dat het percentage revel bloed iets hoger ligt schat zo'n 90, 62 % (is niet geschat maar berekend Tong uitsteken )
Shy charmer zit op 93 % en nog wat en Busty boven in de 80 %
en de rest is voornamelijk coed coch en clan en via de moederlijn nog het een en ander.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:15

en Revel Syringa is uit dezelfde moeder als Spring Song Knipoog

Ik kom tot 85.546875%

Naam.............generatie............"lineaire" invloed
Revel Jeeves.............2.........25.000000%
Revel Consul.............7..........0.781250%
Revel Confetti...........5..........3.125000%
Revel So Shy.............3..........12.500000%
Revel Japhet.............2...........25.000000%
Revel Cello................4...........6.250000%
Revel Silver...............5............3.125000%
Revel Carefree...........5............3.125000%
Revel Saffron............5............3.125000%
Revel Cello................5...........3.125000%
Revel Ballet Dancer.....8...........0.390625%
Totaal....................................85.546875%


In eerdere berekeningen was ik Revel Consul (7e generatie) en Revel Ballet Dancer (8e generatie) vergeten.

als je hengsten die door Revel gebruikt zijn wil meerekenen, dan zou je ook extra invloeden van Clan Pip en Vardra Sunstar mogen pakken. Die zitten beiden in de 6e generatie, dan kom je op 88.671875%. Ik heb geen idee waar je die andere 1.95% vandaan haalt.

je kan het ook omgekeerd bekijken:

Revel Jeeves was maar voor 25% een Revel hengst (Bengad Parrottia en Revel Hailstone waren volledige outcrosses. Hailstone is niet door de Revel gefokt. De andere 75% zijn Coed Coch. Ik geloof ook niet dat Jeeves ooit op de Revel is ingezet.

Revel Japhet was voor 75% Clan gefokt. De moeder van Japhet was nogal een outsider op de Revel. Japhet zelf trouwens ook. Clan en Coed Coch zijn sterk verwant. Ook Japhet is nooit op de Revel ingezet. Omdat Revel Chip toch veel is ingezet op de Revel, wil ik Japhet wel voor 50% Revel rekenen.

na die correcties is Be Shy nog 54,3% Knipoog

Maar goed, dit soort lineaire berekeningen werkt niet. Als je 10 broertjes en zusjes van Be Shy zou fokken, dan kom je erachter dat er verschillen zijn. Sommigen zullen meer op de Revel voorouders lijken dan anderen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:39

revel is revel en de eerste geboren revel kan ook niet van 2 revel pony's komen, dus dan klopt de bereking al helemaal niet en zou bijv. revel Choice al 0 % zijn omdat ze uit 2 Vardra pony's komt.

Ik moet is wat aan mijn rekenkunsten doen Haha! Bloos
heb ergens zeer in mijn voordeel zitten rekenen in de vaderlijn van Be Shy Tong uitsteken

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:09

Revel Choice was inderdaad geen Revel pony. Revel Choice is gefokt door meneer Williams en toen die dood ging kocht Emrys Griffiths hem vanuit de erfenis en registreerde haar Tong uitsteken Eigenlijk had ze Vardra Choice moeten heten..

Choice heeft wel al haar veulens gehad op de Revel, dus meer Revel dan Choice bestaat denk ik niet. Daarnaast is ze degene die het zwaarste stempel op de Revel gedrukt heeft.

Denk eraan dat stalnamen vroeger niet zoveel betekenden. Revel Saled bijvoorbeeld is gefokt had eigenlijk Cymerau Saled moeten heten. Hij is volgens mij zelfs nooit op Revel ingezet en was vooral een Coed Coch gefokte hengst.

De vraag is natuurlijk: wat is een Revel pony. Uit een stereotype bekeken, voldoet Jeeves niet aan het stereotype. Hij is wel een geweldige hengst, maar dat is wat anders. Tijdens zijn leven is hij dus ook maar mondjesmaat ingezet. De puristen onder de Revel ponies lieten hem links liggen, omdat hij geen Revel hoofdjes fokte en de puristen onder de Coed Coch fokkers vonden hem ook geen echte Coed Coch pony (hoewel hij 3/4 of ruim bemeten 7/8 Coed Coch gefokt was).

Jeeves werd dus als jonge hengst vooral ingezet op Penual, Pendock en Marsh en pas toen Mark en Legend grote successen gingen vieren begon men erachter te komen dat Jeeves iets heel speciaals was.

En ja, ik ken een aantal Sumrin ponies waarvan ik denk dat ze niet aan onze norm voldoen. Er zijn zo'n 1100 Revel ponies geweest, dus daar zitten ook verschillende gradaties tussen.

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:21

wij hebben op onze stal Gleiniant Tsar staan
Is een schimmeltje en komt uit de revellijn

Daentje

Berichten: 927
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Winterswijk Woold

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:53


Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:08


Eilinora

Berichten: 11914
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:26

wij hebben nog een hengst staan van vechtzichts harmony.
heefd inmiddels al een veulen gebracht.
en ik moet zeggen dat het veulen totaal niet tegenvalt.
verdere informatie staat op de site in mijn onderschrift.
mailen mag altijd naar mij.

hola
Berichten: 68
Geregistreerd: 04-05-05

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:38

hajjjjj,
ik loop al een tijd op een shetlandhengstenhouderij, nu hebben ze daar ook enkele grote paar n.r.p.s'ers en een grote appaloosa, maar ook een wels die voor het leven is goed gekeurd!!! het is ceulen Suran hij is ontiegelijk lieff en kan zeer goed bewegen (die heeft echt een goede achterhand) en mooie hals met zeer lange manen en fokt erge mooie veulens. voor een foto kijk op www.hengstenhouderijdibbits.tk bij overige!!!

groetjes

ps. ja ik weet niet waar jullie vandaag komen?? en deze hengst dekt natuurlijk!

marloes20
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-04-05

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:41

Hoi wij hebben op stal de preferente hengst Foxhunter Pantheon, bruin.
Dit jaar verwachten wij er 7 veulens van en we hebben er al 4, dze vier hebben allemaal een ontzettend goede beweging, bouw en uitstraling. We hebben ook nog een 6 jarige merrie van pantheon en die is keur.
Meer info.
Stal Polhaar/Gaststatte Weisserberg
Fam. R. Jansen
itterbeckerstrasse 110 Uelsen
(over de grens bij hardenberg/ tubbergen)
tel: 0049 5942 988261

Marghe
Berichten: 106
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Antwerpen

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:19

Wij hebben een drie jarige merrie van Ceulan Suran! Ik vind het zelf een hele mooie merrie om te zien! Mooie hals, mooi hoofd en fantastische kleur!! En niet te vergeten een super karakter! Wil altijd voor je werken en is altijd blij je te zien!

Marghe
Berichten: 106
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Antwerpen

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:21

Je zult aan bovenstaand berichtje wel niet zoveel hebben neem ik aan want ceulan Suran is geen Revel hengst...maar heb je al een keus gemaakt? Succes iig! Groetjes

Nouska

Berichten: 1109
Geregistreerd: 15-03-01

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:43

DaantjeCee schreef:
Ik vind die nieuwe van stal IJsselvliedt wel mooi (IJsselvliedt's Special Edition). http://www.ysselvliedt.com/



Mij viel hij ook gelijk op op de HK... Een schatje!!! Knodishall Geraint vond ik daarentegen tegenvallen... Bloos

-x- Nouska

Eilinora

Berichten: 11914
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:48

Nouska schreef:

Mij viel hij ook gelijk op op de HK... Een schatje!!! Knodishall Geraint vond ik daarentegen tegenvallen... Bloos

-x-
Nouska



ik geef je groot gelijk in beide gevallen.
ik was er met emilio van de garderenshof.
hij was samen met geraint en special edition in de ring.
maar ik vind edition dus wel erg mooi maar geraint dus echt niet

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 23:27

Het is gelukt om een keuze te maken. Niet echt Revel bloed, maar wel 1 van mijn favoriete hengsten:
Baledon Hy Society.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Fokadvies gevraagd voor Welsh A merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 08:59

Hoi, ja, Sy is wel zeker nogal een Revel gefokte hengst. Oma Baledon Dinah is door Emrys Griffiths gefokt. Ze was een kadootje van Emrys, vanwege het feit dat Revel Venetia gust bleek na aankoop. Ze had dus eigenlijk Revel Dinah moeten heten Knipoog Overigens een erg leuke naam, aangezien mevrouw Griffiths Dinah heette.

Baledon Dinah x Revel Janus is Baledon Diadem, de moeder van Sy (zoals Ann hem altijd afgekort noemt). Vader Hisland Hyderus is ook 50% Welsh. Daarnaast fokt Ann Bale-Williams wel in dezelfde lijn als Emrys.

Ik ken Sy al sinds hij een veulentje was en heb hem later ook nog gezien bij Don Edwards thuis.