Inbreng Engels volbloed succesvol geweest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Inbreng Engels volbloed succesvol geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 08:47

De huidige Nederlandse Warmbloedfokkerij gebruikt reeds jarenlang het Engels Volbloed ter verbetering van de rijpaardenfokkerij. Is deze kruising succesvol geweest? Let daarop wel, dat in de huidige ter dekking staande rijpaardhengsten de helft (of meer) een Engels volbloed in de 2e of 3e generatie hebben. En dan nog een vraag; hoe was de fokkerij geweest als we Engels Volbloed merries gekruist hadden met een Warmbloedhengst?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Re: Inbreng Engels volbloed succesvol geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 09:21

greetje schreef:
De huidige Nederlandse Warmbloedfokkerij gebruikt reeds jarenlang het Engels Volbloed ter verbetering van de rijpaardenfokkerij. Is deze kruising succesvol geweest? Let daarop wel, dat in de huidige ter dekking staande rijpaardhengsten de helft (of meer) een Engels volbloed in de 2e of 3e generatie hebben. En dan nog een vraag; hoe was de fokkerij geweest als we Engels Volbloed merries gekruist hadden met een Warmbloedhengst?


Succesvol zal niemand kunnen ontkennen.
Engelse volbloed merries kruisen met volbloed zou hetzelfde effect hebben denk ik. Volbloedmoeders worden ook gewoon opgenomen in de meeste, zoniet alle stamboeken (KWPN?)
Jippie vroeg zich af in het andere topic over Stravinsky of er nu nog nood is aan volbloedhengsten. Ik denk van wel. Het warmbloedtype wordt steeds edeler, daar is ook meer interesse voor in de sport. Als je foto's bekijkt van nog maar 50 jaar geleden zie je een heel ander type paard. Ik denk dus dat de evolutie naar lichtere, edele paarden nog volop aan de gang is. Vanuit de militarysport zal er ook vraag blijven naar meer bloed.
Anderzijds vind ik ook dat je de volbloedhengsten net zo kan gebruiken als de warmbloedhengsten. Er zijn ook sterk presterende paarden en dekhengsten die 50% volbloed dragen. Dus waarom niet meer gaan kijken naar de prestaties die een vaderdier vererft dan naar z'n voorouders. Die toprenpaarden hebben toch vaak hetzelfde type als veel warmbloeden.
Zie link Stravinsky bv. verschillende van die hengsten zijn bijna niet te onderscheiden qua type van een modern rijpaard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 09:23

We hadden vroeger voornamelijk basispaarden (gelders of gronings, of andere zwaardere type paarden). Toen we meer sport gingen bedrijven en minder landbouw, moesten de paarden sneller worden, wendbaarder, heter. Dus gingen we de engels volbloed erbij betrekken. Uit zo'n volbloed x basispaard kwamen paarden voort die heel goed presteerden in de sport. Zo'n directe nakomeling uit een combinatie basis x volbloed werd F1 produkt genoemd. DAaruit zijn weer veel andere goede paarden gefokt. NAturel bijvoorbeeld is van de hengst Lucky Boy xx, en komt uit een Sportman moeder. Sportman is van de basishengst Sineada. Zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen van beroemde hengsten die uit een dergelijke combinatie ouders komen. De basishengst Sinaeda komt in heel veel bloedlijnen voor, en Lucky Boyxx is ook heel veel terug te vinden. De engels volbloed heeft dus heel veel invloed gehad op de fokkerij. Een nadeel: er kwamen ook wat beengebreken bij waaronder hoefkatrolontsteking. Iets dat bij de basispaarden veel minder voor kwam. MAar door uitselecteren is de hoefkatrolonsteking ook al een heel eind weggefokt. WEet iemand nog andere voorbeelden van beroemde hengsten?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 09:28

In engeland en usa hebben ze dat veel gedaan, volbloed merrie x rijpaardhengst gewoon omdat ze geen of bijna geen rijpaardfokkerij hadden. Wij hebben in onze fokkerij bijna al de sportprestaties aan de volbloed te danken. Zelfs met de rare keuze van volbloeds in het begin. Ze namen volbloeds uit de rensport die eigenlijk alleen maar hard konden gaan. Toch zie je dat veel volbloeds ook veel beweging hebben gegeven. Abgar is daar een voorbeeld van (pele en pion). Tegenwoordig zijn veel fokkers huiverig voor direkte inbreng van volbloed. Het stamboek is daar ook heel ambivalent in, eerst proberen ze het te stimuleren, en vervolgens worden de fokkers die daar in meegaan afgestraft op de bewegingen van veulens (zie topic over stravinski xx) terwijl dat niets zegt over de latere prestaties. Ik hou van volbloed in mijn paarden en heb daar absoluut nog nooit een slecht karakter van gekregen
wat wil je er eigenlijk mee
groet sarabande

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 09:49

Mytens en Kaiserstern hebben veel springpaarden gefokt, hoewel ze het in de dressuursport goed doen. Deze paarden kwamen ook uit de rensport. lucky Boy ook, maar dat is toch een zeer belangrijke hengst geweest in de volbloedfokkerij. Abgar is inderdaad ook heel belangrijk geweest, en zo stikt het er eigenlijk van. Ik denk dat veruit de meeste engelse volbloedhengsten van de renbaan kwamen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 10:26

Desiree schreef:
Een nadeel: er kwamen ook wat beengebreken bij waaronder hoefkatrolontsteking. Iets dat bij de basispaarden veel minder voor kwam.


Een fabeltje, dat komt minder voor bij de volbloed. Misschien kwam het bij die basispaarden minder tot uiting omdat ze lichter werk moesten doen?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 10:35

Idd, op de renbaan ken je geen kreten zoals: "mijn paard heeft hoefkatrol".

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 10:48

En wat te zeggen van de inbreng van een Wiesenklee, Compromise(vader van Lucky Boy), Erdball en Exillio, reeds eerder genoemde Abgar en de volbloeden uit de Persian Gulf lijn en Kandahar, Africaner,Acer. Voor de latere nafok zijn de Erdball en Wiesenklee merries o.i. zeer belangrijk en gewild.Wij zelf hebben nog met een Abernant merrie gefokt, Jamberdeen, zelfde vader dus als Abgar, de hengsten waren heel moeilijk maar de merries waren iets gemakkelijker. Jamberdeen had een voorbeeldig exterieur en gaf dat ook aan haar kinderen door maar de eerste 6 weken moest je niet bij haar in de box komen want dan sloeg ze je er uit.Later toen ze eenmaal tot rust kwam bij ons viel het allemaal nog wel mee. Jamberdeen wist wat ze wilde, heeft op haar karakter ook verschillende rennen in Nederland gewonnen en is jarenlang recordhoudster op de lange afstanden geweest. Opmerkelijk is altijd gebleven dat ze tot overwinningen kwam ten tijde van hengstigheid. Vergeet ik trouwens nog een bekende volbloed nl. Uppercut

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:43

Kijk maar eens naar de topdressuurpaarden, de beste komen toch uit een lijn met volbloed erachter, de bekendste: Bonfire, Welt as x Preafectus xx en natuurlijk De sjiem, Aram x Wathamin xx.

Denk dat dat absoluut succesvol is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 13:57

Vergeet Ladykiller xx niet in dit verhaal, er zijn toch flink wat paarden met die naam in hun papier en erg veel succesvolle paarden ook nog.
Saros is er nog zo een.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 14:52

De invloed van de volbloeden is absoluut zeer succescvol geweest. Ik ben zelf ook een groot liefhebber van paarden met een flinke scheut bloed. Maar iedereen weet dat deze combinaties niet altijd de makkelijkste karakters hebben opgeleverd. Ik zou liever zien dat het stamboek zich iets meer zou toeleggen op het fokken van sportpaarden met een werkwillig karakter. Ik denk dat we binnen het KWPN genoeg hengsten hebben die een flinke scheut bloed inbrengen maar toch fijne karakters meegeven.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 14:58

In de drafsport is het ook een tijd gedaan, maar dat was 50 jaar geleden ofzo. In de afstamming van een van onze paardjes is de merrie Zamorina V gekruist met de Belgische hengst Koridon XX. Het veulen dat hieruit kwam, Felicitas, is gewoon opgenomen in het draverstamboek. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan, maar ik ben toch benieuwd wat het nu voor paardje op zou leveren!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:17

wat denken jullie van lauries crusador xx??
Vader can het internationale Grand Prix paard Little big man (lauries crusador xx x wendekreis)
en die laurentianer van marlies van baalen ook een crusador xx

en idd waar ik altijd een fan van ben geweest Kaiserstern xx

Ideal- Willem jan Schotte nationaal grand prix
Flambo-karin rehbein internationaal grand prix
Ghandi-Vele overwinningen in de lichte tour met o.a. Sophie van Zandvoort in het zadel
Happy Lady- Els jansen-Nationaal Grand Prix
Glennstern- Internationaal dressuur onderr een israelisch meisje geloof ik

en nog een volbloed Apple king xx kom je heel veel tegen in prestatie moederlijnen
nog een paar:

Pericles xx
Saros xx
Blanc rivage xx
Le val blanc xx

[/url]

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 16:10

ik vind van wel. nederland heeft toch een van de beste sportpaarden.
zonder engels volbloed warren het allemaal van die zware dieren gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 16:56

en julio mariner ik denk ook wel belangrijk in dit verhaal.

misschien geen echte toppers maar wel subtoppers als My to van bart bax

x yvon

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:34

Courville xx wordt toch niet vergeten he?
Hoezo is Koridon xx Belgisch. Koridon xx is de vader van de moeder van Nimmerdor.
Btw, Lauries Crusador is echt geweldig! In Duitsland lopen er wel meer mooie engelse volbloed hengsten in de dressuur- en springsport.
Verder vergeten we o.a nog Furioso xx, Talisman xx, Millerole xx, Poet xx enz.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:40

In mijn stamboeken staat dat ie geboren is in Belgie!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 18:55

Ja! heb het gezien!
Maar het blijft een engels volbloed Haha! Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 20:01

Citaat:
Desiree schreef:
Een nadeel: er kwamen ook wat beengebreken bij waaronder hoefkatrolontsteking. Iets dat bij de basispaarden veel minder voor kwam.


Een fabeltje, dat komt minder voor bij de volbloed. Misschien kwam het bij die basispaarden minder tot uiting omdat ze lichter werk moesten doen?


Dan moet je maar eens in de historie van het basipaard duiken.
De topvererver L'invasion was een brok hoefkatrol vererver.

Maar ook de volbloed Pharon xx die afgelopen week zijn afstammelingen liet zien heeft een 3 in zijn voet !!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 12:56

ja ok een drie in zijn voet.. was dat paard niet al aardig op leeftijd?? en had ie miet een jarelange internationale springloopbaan gehad? mag ie dan ook een drietje op zijn hoefkatrol of weet ik veel wat hebben??

zet bonfire maar is op de foto krijg je ook een hartverzakking hoor!!

maar idd L'invasion idd hoefkatrol maar dat was iets wat veel hengsten uit frankrijk meebrachten

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:23

Desiree schreef:
Een nadeel: er kwamen ook wat beengebreken bij waaronder hoefkatrolontsteking.


er waren een behoorlijk aantal hengsten van de VLN die dekten terwijl ze ook hoefkatrol hadden.
veel van hun nakomelingen bleken het op latere leeftijd ook te krijgen dus of dat nou iets met de inbreng van volbloeds te maken heeft betwijfel ik.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 22:53

De problemen kwamen natuurlijk niet van de volbloeds. die mochten pas de fokkerij in nadat ze zichzelf bewezen hadden op de renbaan.Ook onze oude gelderse stammen hadden niet veel problemen. De merries baarden bij wijze van spreken tussen het ploegen en inzaaien in. Het probleem was de snelle kruising. Hat moest als het ware nog aan elkaar aanpassen. Grote voeten met die kleine harde hoefjes, dat heeft een tijdje geduurt. En ja de franse hengsten van die tijd hebben de nodige problemen meegebracht omdat ze niet op prestatie werden uitgezocht maar op de aardige eigenaar waar de familie Seldenrijk en consorten zo leuk mee om kon gaan. Daarom gingen de betere naar Duitsland.
maar nu is alles toch weer goed gekomen, denken we, toch????
sarabande

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:23

Als het goed zou zijn gekomen zouden er nu geen paarden met hoefkatrol meer zijn. Maar dat ligt dus niet aan het engels volbloed.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:37

Citaat:
Als het goed zou zijn gekomen zouden er nu geen paarden met hoefkatrol meer zijn. Maar dat ligt dus niet aan het engels volbloed.


Moet je toch maar eens een rondje PROK-dierenartsen gaan.

En wat te denken van al die oudere hengsten met 3 -tjes?
En die merries waarmee gefokt wordt.
Die nooit op de foto zijn geweest. Omdat de eigenaar het niet wil "weten"

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:25

Troef schreef:
Moet je toch maar eens een rondje PROK-dierenartsen gaan.


En wat zeggen die?

Nou, ik hou daar dus helemaal niet van en ik persoonlijk zou dus nooit met zo'n paard fokken of er zou wel zoooo ontzettend veel tegenover moeten staan.
Wat betreft de "punten" 1 2 3 4 daar sta ik ook niet compleet achter en hoeft nog niet altijd iets te zeggen. Beetje een vage formule die niet op een gelijkwaardig niveau is vergeleken.