Welke hengst voor mijn Flemmingh merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Welke hengst voor mijn Flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 22:18

Hoi ik heb een tweejarige Flemmingh x D-Day x Akteur die ik volgend jaar wil laten dekken. Maarja welke hengst????? Verward
Even wat meer info: het is een echt bloedpaardje dus de hengst moet wat grover zijn en formaat hebben. Mijn merrie kan aardig bewegen, vooral mooi voorbeengebruik maar achter kan verbeterd worden. De hengst moet dus zeker een sterk achterbeen vererven. Verder geen schimmels en vossen.
Ik zal ff een foto'tje proberen te plaatsen, maar dat werkt hier niet zo geweldig, of ligt dat aan mij Scheve mond
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/%25cluppers/incoming/Foto4(6).JPG[/img]

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 09:03

Citaat:
Mijn merrie kan aardig bewegen, vooral mooi voorbeengebruik maar achter kan verbeterd worden. De hengst moet dus zeker een sterk achterbeen vererven


Denk maar eens aan Cantos

Deze hengst liet gisteren super mooie dieren zien met rijke halzen en een sterk snel achterbeen.

Ik persoonlijk vond dat je wel een merrie moet hebben die lossigheid in de rug heeft (lendenpartij) daar er nogal wat veulens strak in de bovenlijn waren en die niet tot galoperen kwamen.
Het zijn uitermate show/veilingveulens.met Abgar xx kopjes en ronde kroep en langgelijnd in hals en middenstuk.
Kortom sterke bewegende dieren.

ps.
Er werden alleen maar door het KWPN geprikte veulens getoond.
waarvan er 3 niet op kwamen dagen van de 16
De hengstenhouder had er zelf geen toegevoegd.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 11:58

Zo Troef, dat is duidelijke informatie Lachen.

Vraagje aan Cute: vind je bouw en gangen niet ondergeschikt aan kleur. Ik kan me voorstellen als je tussen 2 goede potentiele vaders moet kiezen dat je de kleur in de eindbeslissing mee gaat nemen, maar om daarmee nou bij voorbaat een heleboel goede hengsten uit te sluiten Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:03

Ach, zo snel krijg je geen schimmel terug met een bruine. Tenzij schimmel weer vaak in de moederlijn voorkomt??

Schimmelveulens verkopen nou eenmaal minder goed. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Als je toch voor jezelf fokt maakt het natuurlijk niet zoveel uit.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:17

D-Day is toch een schimmel of niet?

Denk dat Cantos inderdaad wel zou passen, heb hem een paar keer tijdens springwedstrijden bewonderd. Een superdier, maar wel wat kortgelijnd leek mij, al past dat vaak wel bij Flemmingh's.

Goodtimes ook, zeer sterk achterbeen, wel een rillerig karakter. Metall is ook erg sterk achter, die kan dacht ik ook wel een langgelijnde merrie gebruiken.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:24

'Parnasse:
Citaat:
Denk dat Cantos inderdaad wel zou passen, heb hem een paar keer tijdens springwedstrijden bewonderd. Een superdier, maar wel wat kortgelijnd leek mij, al past dat vaak wel bij Flemmingh's.



Dit zijn opmerkingen waar ik van baal.

Het gaat hier in de fokkerij om wat hij fokt,niet hoe hij is.

Je vindt deze hengst kortgelijnd. maar in de fokkerij bewijst hij het tegendeel. zie verslag Schijnheilig

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:28

Ja, ik heb het verslag gelezen. Mooi toch dat het niet zo is?
Ik geef mijn mening op basis van hoe ik Cantos gezien heb onder het zadel. Vaak geeft hoe een hengst eruitziet wel een indicatie van hoe hij fokt.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:02

Parnassia

Citaat:
Ja, ik heb het verslag gelezen. Mooi toch dat het niet zo is?
Ik geef mijn mening op basis van hoe ik Cantos gezien heb onder het zadel. Vaak geeft hoe een hengst eruitziet wel een indicatie van hoe hij fokt.


De als ik het goed begrijp ben je het ook niet eens met het oordeel van de hengst Stravinsky.

Want als je die zo ziet zou je er direkt bij gaan dekken ??

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:11

Stravinsky is hier toch niet van belang? Zie andere topic

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:15

Citaat:
Stravinsky is hier toch niet van belang? Zie andere topic


Je wilde mij een oordeel laten geven over strav.
En nu speel ik de bal netjes terug. Cool

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:23

netjes gaat via pb Pling

en 'k ben gewoon nieuwsgierig!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:32

Off-topic:

Ik heb al vaker een opmerking gemaakt tegen een moderator over Troef hier. Ik heb helemaal geen problemen dat hij zijn mening verkondigd maar dan wel netjes en off-topic dingen via PB. En je mening geven is niet afzeiken. Je kan je mening geven en vragen wat iemand er van vind maar niet er al van uit gaan dat hij gelijk heeft en ten koste van alles, zelfs op het grove af, zijn standpunt verdedigen. En die one-liners zijn ook zeker niet gewenst dacht ik.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 18:36

Bedankt voor jullie reakties. Ik dacht he al 11 reakties Lachen maar er zijn wel veel off-topics bij helaas
Maar Troef ik ga Cantos zeker eens even checken.....
En Happy worker ik fok een veulen voor de verkoop vandaar dat ik ook naar de kleur kijk, voor mijzelf maakt het niet zoveel uit.
Er komen erg veel schimmels in de stam voor, haar moeder en oma zijn schimmel en ook D-Day en Persian Path. Dus als ik een schimmel-hengst zou kiezen kan ik er van uit gaan dat het een schimmel word, die zijn nu eenmaal niet zo geliefd in de handel.
Ik verwacht natuurlijk nog wel even meer reakties van de experts onder jullie he *LOL*

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:35

hoi Cute_12,

Wat ook een optie is, is Havidoff.
Ja ik heb zelf ook een Havidoff merrie en ik ken meerdere Havidoffen, daarom ken ik de hengst ook wat beter: je gaat je verdiepen in de vader van je paard.
Havidoff heeft een heel fijn karakter, heel werkwillend, een vriend van mij heeft Havidoff gereden en was heel erg te spreken over hem.
Maar je wil een nakomeling van een hengst fokken en niet de hengst zelf, (zijn minpunten moeten in het perfecte geval wegvallen, en die van jouw merrie ook), dus zijn nakomeling:
Practical Magic (Prakkie) is niet erg groot (1.61m), maar compenseert heel veel qua beweging. Havidoff fokt of een kleine of een grote, biet echt een middelweg.
Prakkie bezit een supergoed achterbeen, waar ze bij de Pavocup ook voor geroemd werd. De andere havidoffen hebben dat in mindere of meerdere mate ook.
Ze galoppeerd super (had meerdere keren een 8 voor d egalop in d epavocup, zowel vorig jaar als dit jaar), en gaat nu ook super draven (ze was in het begin te heet en toen ging ze dribbelig lopen).
Mijn instructeur (Frenk Jespers) zei over Prakkie: als ze 1.70m was geweest, was het een miljoenenpaard geweest..
Nou is dat misschien iets overdreven, maar het geeft wel aan dat er veel kwaliteieten in zitten
Prakkie heeft verder als bloed erachter zitten: Nabuur.
Dat is ook belangrijk, om te kijken of dat een beetje in dezelfde richting zit als jouw paard..
Succes verder met uitzoeken..

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 13:41

Zep schreef:
Ach, zo snel krijg je geen schimmel terug met een bruine. Tenzij schimmel weer vaak in de moederlijn voorkomt??


Schimmel x bruin is als de schimmel heterozygoot is 50% kans op schimmel, als de schimmel homozygoot is zelfs 100%, dus dat is opzich wel een vrij grote kans...

En of schimmel in de moederlijk voorkomt maakt volgens mij niets uit, schimmel vererft dominant. Dus als een paard geen schimmel is, draagt hij ook niets van schimmel in zich...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:09

Lijkt de hengst Riverman (Kenwood x Voltaire) je wat? In mijn profiel staat er een veulentje van en een link naar de site van de hengstenhouder van Riverman.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:20

tjah...op een bloederige merrie zou ik altijd een zwaarder,achter zeer sterke hengst zetten,maar jij wil volledig rijpaard bklijven?anders zou ik er een gelderse hengst op zetten...parcival vindt ik echt bijzonder goed,en de veulens die ik ervan gezien heb,ZO STERK!!!parcival had geloof ik ook een goed rapport...ik hou altijd wel van dat sterke,harde bloed van de geldersen...qua rijpaarden zou ik het eigenlijk niet weten...tjah,de oudere hengsten als jazz,flemmingh,havidoff etc....maar dat is allemaal te bloederig en flemmingh kan al niet,natuurlijk.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:30

Fabienne schreef:
Lijkt de hengst Riverman je iets.

Maar de eis was dat ze percee een hengst wilde die een sterke achterhand vererft.

En daar heb ik mijn twijfels over als ik zie wat het KWPN gisteren schreef over de veulens van Riverman

RIVERMAN (Kenwood x Voltaire)
Riverman toonde een uniforme collectie, ruim voldoende ontwikkelde veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens hebben een aansprekend front en beschikken over ras. De lendenpartij zou sterker aangesloten moeten zijn. De veulens bewegen voldoende, maar het achterbeen zou beter ondergebracht moeten worden.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:35

owja,voltaire geeft super brave beesten...gewone paarden,dat wel,maar zeer goed bruikbaar en bijzonder lief!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:44

Als ze je dan toch Voltairebloed op willen dringen

Heb ik er ook nog wel een

IDOCUS (Equador x Zonneglans)
Idocus toonde een in ontwikkeling en type wisselende collectie veulens, die iets meer uitstraling zouden moeten hebben. De veulens bewegen zeer goed met veel houding en souplesse.

En voor die uitstraling hoef je niet bang te zijn,want dat brengt je merrie wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:47

renza: schimmel vererft niet dominant. Kleurvererving bij paarden ligt op 2 allelen. Het allel voor schimmel is recessief. Ik wil je dat nog wel eens precies uitleggen (of als je even de zoekfunctie pakt: vorig jaar is er ook een topic over geweest n.a.v. het veulen van Suzanne F.)
En daarnaast heb je dan nog te maken met een factor crossing-over e.d., kleurvererving bij paarden is vrij complex.

way off-topic dit, maar goed.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:33

Zep schreef:
renza: schimmel vererft niet dominant. Kleurvererving bij paarden ligt op 2 allelen. Het allel voor schimmel is recessief. Ik wil je dat nog wel eens precies uitleggen (of als je even de zoekfunctie pakt: vorig jaar is er ook een topic over geweest n.a.v. het veulen van Suzanne F.)
En daarnaast heb je dan nog te maken met een factor crossing-over e.d., kleurvererving bij paarden is vrij complex.

Hm.. ik dacht (gelezen op een Engelse site; http://www.vgl.ucdavis.edu/~lvmillon/co ... tclr3.html) dat er dat de schimmelkleur veroorzaakt wordt door het G-gen, dat dominant vererft....
Dit lees ik weer terug op welke site over kleurgenetica bij paarden dan
ook...
Ook in het boek "De aard van het paard" staat wat informatie over kleurgenetica, en ook daar staat informatie die tegenstrijdig is met wat jij in dat topic zegt.
Sorry maar nu snap ik er helemaal niets meer van Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:48

Ik heb de informatie in dat topic vrijwel letterlijk overgenomen uit Griffiths e.a. "an introduction to genetic analysis" dat ik aan de Wageningen Universiteit gebruikt heb. Als schimmelkleur dominant zou vererven, zouden er volgens mij ook veel meer schimmels rond moeten lopen. Juist door de incomplete dominantie en het feit dat deze eigenschap op meerdere allelen ligt, maakt dat je een variatie aan kleuren kunt krijgen.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:56

Hm..
Ben nou wel benieuwd hoe het nou precies zit...
Die site die ik noemde is btw ook van een universiteit, maar dan uit Californië...

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 21:50

Maar goed die topic of het wel of geen schimmel wordt vind ik niet zo interessant, ik zie wel wat voor kleur er uit komt Haha! . Ik vind het belangrijker om te weten welke hengst. En nog even voor de duidelijkheid, het is echt een vereiste dat de hengst een sterk achterbeen vererft.
Groetjes Cute