BWP - hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

BWP - hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 14:39

zijn er ook indexen van BWP- hengsten op internet te vinden?
overzichten van hengsten, en ev. de fokmerries van BWP.
op bwp.be vond ik niet echt wat ik zocht, en zangersheide was ook niet dat.
Ik zoek meer iets zoals op ATA, americantrakehner.com, sorry voor de link, maar dan heb je'n idee wat ik bedoel. een lijst met hengsten en dan van elk de pedigree, afstammelingen, sportresults en ev. foto's...?
alvast bedankt!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 14:41

Nee, die hebben ze volgens mij van de BWP hengsten niet. Het lijkt mij een goed idee als je ze eens mailt en deze vraag aan hun stelt. Als je van een bepaalde hengsten info wil zullen ze je die waarschijnlijk wel toesturen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 14:45

ja, het was niet zo specefiek bedoeld, gewoon een algemene indruk van het 'fokmateriaal'...
ja het ras is relatief jong en uitbouwend, kruisen enzo, ik probeer ze een beetje op te volgen wat daardoor lastig is natuurlijk. maar ik ben raszuivere belg en ons BWP spreekt me mede daardoor wel erg aan dus daarmee Knipoog
iig bedankt!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 14:48

Nou, ik weet wel (kom ik net op) waar je de stambomen kan bekijken, er staan ook heel veel merrie's in. Op de site van het sBs (het Belgisch Sportpaard) http://www.sbsnet.be .
Ik interesseer me ook voor de BWP paarden, heb er zelf een en ze worden steeds beter. Zitten goede hengsten tussen. Deze info staat volgens mij wel in hun hengstenboek.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 14:53

dit is idd wat ik zocht, bedankt!
maar nog n vraagje: waar zitten de verschillen tussen BWP en belgisch sportpaard? want op 'rassensites' worden ze vaak als aparte rassen erkend, mijn vriendin heeft een belgisch sportpaard (v. Elegant) waar ook BWP en KWPN bij zit, is het belgisch sportpaard gewoon een kruising met belgisch bloed of...?
nou ja, ze zijn alletwee mooi, ik heb dus veel aan die site, bedankt!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 15:51

Geen dank, graag gedaan.
Het sBs is volgens mij begonnen te fokken met een ander doel, paarden voor het leger en werken (dacht ik) met redelijk wat frans bloed. Nadat die paarden voor het leger hun functie zijn verloren zijn ze over gegaan op het fokken van sportpaarden. Ik dacht dat het BWP sowieso gelijk het doel had om sportpaarden te fokken. Over de geschiedenis van het sBs, staat een mooi stuk op hun site. Verder gebruiken beide organisatie's veel buitenlands bloed ( SF, Holstein, KWPN, Zangersheide enz.) om aan hun resultaten te komen idem dito als het KWPN en andere stamboeken. Het is vrij normaal dat ze onder aparte rassen worden betiteld. Eigenlijk zijn alle stamboeken tegenwoordig wel een mengeling van diverse "rassen". Het verschil ligt er vooral in dat beide stamboeken een aparte fokfylosofie hebben. Mijn BWPer heeft een KWPN vader die voor het BWP is goedgekeurd. Zijn moeder's voorouders zijn eigenlijk allemaal hannoveraans maar ze zitten al een aantal generatie's in België. Verder kan ik er weinig zinnigs over zeggen omdat ik amper sBs paarden ken. Hopelijk heb je hier wat aan. Mocht je nog een vraag hebben dan hoor ik het wel.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 16:43

ponyzotje schreef:
dit is idd wat ik zocht, bedankt!
maar nog n vraagje: waar zitten de verschillen tussen BWP en belgisch sportpaard? want op 'rassensites' worden ze vaak als aparte rassen erkend, mijn vriendin heeft een belgisch sportpaard (v. Elegant) waar ook BWP en KWPN bij zit, is het belgisch sportpaard gewoon een kruising met belgisch bloed of...?
nou ja, ze zijn alletwee mooi, ik heb dus veel aan die site, bedankt!

BWP is vooral de paarden in Vlaanderen en sBs vooral in Walonie.
Voor de rest is het ongeveer wel hetzelfde hoor (ben nu ook weer geen superkenner dus meer uitspraken ga ik er ni over doen Clown )

Marijke

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 16:41

Ik heb al met heel veel BWP-ers gewerkt (zowel hengsten, ruinen als merries) en ik vind het echt goede paarden om mee te werken, vooral afstammelingen van Jokinal de Bornival, Heartbreaker en Jalisco. Die waren namelijk (vaak Knipoog ) rustig in de omgang Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 09:55

ja ze zijn vaak niet zo opgefokt. hebben jullie (diegenen uit belgië zeker) naar het BK gekeken? fantastisch, high valley...
en daar ook, al die brave paardjes, t viel mij op dat er niemand zijn paard veel sloeg enzo, t was een mooi kamioenschap, maar 1 weigering... veel BWP, en Zangersheide, Clinton... k vond het echt mooi!
jammer voor paessen, jos lansink, een nederlander die wint! mag ook best.
en nu op naar spanje!!!!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:52

Het SBS werd vroeger het Halfbloedpaard genoemd. Zij kruisten dus veel meer met volbloed dan BWP. Nu is het zo dat inderdaad SBS vooral in Wallonië zit en SBS gebruikt veel meer Frans bloed dan BWP.
En zoals Chantal al zegt, er staat een mooi stukje over op hun site.
Als je geïnteresseerd bent in BWP, de indexen en besprekingen van afstammelingen en resultaten van hengsten worden allemaal besproken in het tijdschrift van het stamboek.
Dat verschijnt 1x per maand en heet "Het Belgisch Warmbloedpaard". Fokkers aangesloten bij BWP krijgen het gratis, bij leden LRV is het in hun lidgeld inbegrepen.
Je kan het ook kopen in de AVEVE-centra, tenminste dat heb ik me toch laten vertellen.
veel pret

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 17:20

Het tijdschrift van het BWP kan je tegenwoordig ook al kopen in veel krantenwinkels!!