wat kost het om mijn paard te laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

wat kost het om mijn paard te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 19:32

Ik wil mijn verzorgpaard imka laten dekken zodat het veulentje van mij word... maar hoeveel kost dat ong.?? Lovers

[Edit] titel [/edit]

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:37

het ligt eraan door welke hengst je je paard wil laten dekken.ps mag het dan wel van de eigennaar?

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:29

mag dat wel van de gene voor wie je haar verzorgt ik denk dat je het wel gevraagd heb maar voor de zeker heid

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:30

Ligt er helemaal aan wat voor ras het is en welke hengst je wil.
Als het bv een shetje is kun je hem door een niet ingeschreven hengst laten dekken en dan kost het je zo'n 50 euro. Wil je hem door een fries laten dekken (geen shet dan uiteraard Knipoog ) dan zou ik nog even doorsparen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:47

En houd ook rekening met de DA kosten.
Vorig jaar bleef onze merrie aan de nageboorte staan en moest hij s´nachts komen en de 5 dagen daarna elke dag om te spoelen.
Ik kreeg toen een rekening van bijna FL800,-- voor de bezoeken en medicijnen.

Dit jaar heeft de merrie het veulen verworpen en ben ik aan DA kosten ook een dikke 200 euro kwijt aan scannen en bezoekjes.

Het zijn dus niet alleen de dekkosten.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:45

Ilindra schreef:
En houd ook rekening met de DA kosten.
Vorig jaar bleef onze merrie aan de nageboorte staan en moest hij s´nachts komen en de 5 dagen daarna elke dag om te spoelen.
Ik kreeg toen een rekening van bijna FL800,-- voor de bezoeken en medicijnen.

Dit jaar heeft de merrie het veulen verworpen en ben ik aan DA kosten ook een dikke 200 euro kwijt aan scannen en bezoekjes.

Het zijn dus niet alleen de dekkosten.




onze merrie had dit ook de nageboorte bleef hangen en ze had dood kunnen bloeden
het is er uitgepeld en het kwam bij ons op 50 gulden

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:58

Hoi,

Ik heb ook een vraagje.

Ik heb een 11-jarige merrie (NDR gereg. draver)
Ik zat er ook aan te denken om haar te laten dekken.

Alleen ik heb er geen verstand van.
Waar moet ik allemaal aan denken en met wat laten dekken?
Hoe gaat het in zijn werk en wat zijn de kosten die je er aan hebt , kan hebben ?

Zou iemand mij hier mee kunnen helpen.

(o ja mijn draver hoeft niet per definitie met een draver gekruist te worden hoor)

Groetjes en bedankt voor de reacties alvast!

Annelies
Pling *LOL*

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 12:26

Áls je haar met een draver kruist, betaal je veulengeld en dekgeld. Het dekgeld betaal je in ieder geval, het veulengeld betaal je alleen als je een levend veulen hebt, het dekgeld is vaak minder als het veulengeld.
Op www.flevofarm.nl of op www.victoryfarm.nl kun je kijken wat hengsten gemiddeld kosten (hier staan wel een paar errug dure hoor!). Er zijn ook een paar henstenhouders die hun hengst gratis laten dekken (Werd bij Donderstraal gedaan), als je er niet te veel aan wil besteden, is dat ook een idee.
Als je haar laat dekken, staat ze een tijdje bij de hengstenhouder, daar betaal je stalgeld voor. Het laatste wat ik me kan herrinneren was zo'n 17 gulden per dag. Als je haar thuis wil houden kun je haar misschien ook laten insemineren, en als je een beetje een dealtje kan sluiten wil de hengstenhouder ook nog wel eens met de hengst langs komen. En dan komen er nog dierenarts kosten bij....

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 16:27

En hoe zit het als ik haar door een ik zeg maar wat een KWPN-er wil laten dekken of iets anders?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 19:14

KWPN-dekgeld varieert tussen de 500 en 3000 euro (ongeveer). Het ligt er dus maar aan welke hengst je kiest.

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 21:12

oke lekker off-topic????

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 22:18

Bij het fjordenpaarden stamboek is elke hengst even duur Lachen
Ca. 150 euro.
da's dus puur dekgeld.
Denk verder aan stallingsgeld bij de hengstenboer en/of in plaats daarvan een keer vooraf laten voelen dooor deDA, een goede kan je zo vertellen welke dag ze goed hengstig wordt.. dat scheelt je weer in de stallingskosten Knipoog
Bovendien heb je met een DA als 'voorbereiding' meer kans van slagen.

En denk verder an evt. transportkosten, scannen achteraf etc.

En waar/hoe ga je het veulen houden ( hoef ik niet te weten, als je zelf alle worst case-scenario's maar goed doorneemt..!)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 09:52

Mijn merrie is nu drachtig. Vooralsnog heeft het me ongeveer 120 euro aan opvoel/scanning/inseminatiekosten gekost, en dus het rietje van 800 euro ex btw (in totaal 860 euro).

als het veulentje geboren gaat worden, zullen de echte kosten wel weer komen, dan moet immers de dierenarts erbij, het kwpn wil geld van me zien voor registratie...
Ik verwacht het veulen op 1 april, dus eh...dan weet ik meer...