Wie heeft er ervaring met dichtgezette merrie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Wie heeft er ervaring met dichtgezette merrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 22:16

De mijne is dus ook (helaas) dichtgezet.

Nou hoor ik verschillende theoriƫn over het openmaken.

Mijn DA wil dat ik het zelf doe op het moment dat de vochtblaas naar buiten komt.
Hij wil het namelijk zo laat mogelijk opdat de wondranden mooi schoon en vers zijn en daardoor makkelijker te hechten zijn.
Maar stel nou dat ik het net mis?

Een goede kennis die haar paard altijd naar Van Norel brengt voor de bevalling zei me dat ze het paard daar altijd al 2 weken voor de uitgerekende datum openmaken en soms nog wel 2 weken wachten met dichtzetten zodat ze de merrie goed kunnen spoelen.
Volgens haar maakt het voor de wondranden niets uit, die zouden door de bevalling en het spoelen gewoon mooi schoonblijven zodat er geen weefsel hoeft weg gesneden te worden voor het hechten.

Nou schijnt mijn merrie al dagen van te voren te kegelen, dus zou ik haar kunnen laten open maken op het moment dat ze kegelt...

Want zijn jullie ervaringen/meningen?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 22:27

Dichtzetten wil zeggen een stukje van de vulva dichthechten,
het wordt vaak gedaan met merries die 'luchtzuigen' met de vulva, hierdoor zou de merrie nauwelijks drachtig te krijgen zijn (of veulen verwerpen) en met het dichtzetten voorkom je dat dat gebeurd.

Het wordt echter ook vaak voor de zekerheid gedaan, vooral bij de betere merries die een klein kapitaaltje met zich meedragen wil men iedere risico van verwerpen voorkomen.
Zelf vind ik het nogal een belasting voor de fokker, maar goed, je laat een leuk paard er niet om staan!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 22:59

Ik heb inderdaad ook gevraagt of het wel nodig was om haar open te maken,
de Da zei dat het niet persee hoefde, maar dat het hechten veel makkelijker is als ze opengemaakt zijn.
Volgens hem is het net een granaatinslag als je het niet openmaakt...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MallyBelly en 125 bezoekers