Afstamming engels volbloed.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Afstamming engels volbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 19:27

Wie kan mij wat informatie geven over de afstamming van mijn paardje Saphira el Arab, zij is volledig ENGELS Volbloed.

Haar vader is Sayf El Arab (v.Drone (v. Sir Gaylord) x mv. Go Marching).
Haar moeder is Pahaska (v.Wolver Hollow (v. Sovereign Path) x mv. Pathia)

Ze is gefokt door Stal de Kraal uit Rotterdam, misschien dat dat iemand ook iets zegt. Ik kon op het internet weinig vinden over haar afstamming. Het enige dat ik weet is dat Sovereign Path voorkomt in de afstamming van Sovereign Bill en Persian Path (waren ggh bij KWPN).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 21:24


Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 21:58

He bedankt! Lachen . Ik heb net gelijk even gekeken en ik kon ze allemaal vinden. Helaas geen foto's van de directe voorvaders en ik snap nog niet zoveel van die cijfers die achter de namen staan. Ik kreeg ook cijfers te zien bij een Hypothetical Match. Heb jij enig idee wat dat betekent want FAQ deed het niet.

Er stond bij haar moeder: Pahaska F, 1973, DP=7-0-8-0-1 (16) DI=2.20, CD=0.75 Verward Verward Verward .
Bij een match tussen haar moeder en vader kreeg ik: DP=3-5-5-1-0 (14), DI=3.00 en CD=0.71 Verward .

Verder kwam ik erachter dat ze tenminste een halfbroer heeft, Corals Joy geb. in 1983, Absalom x Pahaska. Lachen

Ik denk dat de moeder al is overleden, wan anders zou ze nu 29 moeten zijn, Saphy is van 1990, dus misschien wel een van haar laatste veulens.
Ik zou best eens bij de fokker willen kijken, 't is maar een paar km hier vandaan, ik weet alleen niet of ze nog bestaan. Er staat geen adres op het papier van Saphy.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 14:51

Die nummers hebben te maken met de "chefs de race" in de pedigree. Een aantal zeer invloedrijke hengsten worden zo genoemd. Deze hengsten zijn ingedeeld naar het type nakomelingen dat zij geven, van sprinters tot stayers. Een sprinter noemt men bijvoorbeeld b(rilliant) en een lange afstandspaard noemt men p(rofessional) en daartussen zijn nog andere kategorieen. Aan de hand van de chefs in de pedigree wordt zo'n beetje bepaald hoe goed de pedigree van je paard is en in welke richting het paard gaat wat afstanden betreft. In feite is dit nog behoorlijk vaag, want iedere merrie geeft toch ook weer haar invloed door.
Je hebt hier een website over: http://www.chef-de-race.com. De groene sterretjes op de Del Mar site geven de reines de course weer, merries die worden aangemerkt als zeer invloedrijk: http://www.reines-de-course.com
Deze merries hebben echter geen invloed op de DP, DI of de CD (center of distribution). Bij DP staat het meest linkse cijfer voor de invloed van sprinter chefs de race en het meest rechtse getal voor de invloed van de lange afstands chefs de race. Hoe verder de betreffende hengst terug zit in de pedigree, hoe kleiner zijn invloed wordt. Behoorlijk ingewikkeld en niet zo erg van belang voor de rijpaard fokkerij. Hoewel de bouw van een sprinter niet zo voldoet voor de bouw van een rijpaard, sprinters neigen een beetje naar de bouw van een quarter horse. Zware achterhand, kort, beknopt, lage halsaanzet en veelal overbouwd. De sprintende volbloed heeft dan ook een grote invloed gehad op het quarter horse, terwijl een lange afstandsloper zich meer leent voor de fok van rijpaarden voor springen, dressuur en military.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 16:50

Bedankt voor de uitleg. Het blijft nog een beetje vaag, maar ik zal eens een keer op mijn gemak die sites bekijken en misschien dat het dan nog wat duidelijker wordt.

Als ik het zo lees, neem ik aan dat mijn merrie dus een sprintertype is. Ze is vrij beknopt, heeft een zware achterhand, een wat lage halsaanzet en als je haar op het eerste gezicht ziet denk je idd dat ze overbouwd is. De voorkant is echter toch 1 a 2 cm hoger Haha! .

Ondanks dat ze dan niet gefokt is voor dressuur e.d. doet ze niet slecht. Ze heeft voorheen, Z1 + wp dressuur gelopen en L-gesprongen. Ik heb haar onlangs vrij laten springen en er zit een veel betere techniek en meer vermogen in dan je van haar zou verwachten als ze op stand staat.

Wat ik van haar weet is dat ze wel gefokt is voor de baan en dat ze een tijdje in training is geweest. Maar ze schijnt niet de juiste mentaliteit te hebben, ze liet andere paarden te makkelijk voor gaan Verward .

In ieder geval bedankt voor de info, zo leer ik nog eens wat Lachen .