uitgeteld en geen uier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

uitgeteld en geen uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 23:18

Nog 1 veulen te gaan en dan zijn er dit jaar drie geboren hier.
De merrie is morgen uitgeteld, is ook goed zwaar en het veulen ligt al helemaal goed om geboren te worden (mooi ver naar achteren en omhoog). Ook de merrie wordt 's avonds op stal onrustiger en de schede wordt langer. ook de banden achter zijn zachter dan normaal (moeilijk te voelen, want ze is een appaloosa van het amerikaanse type, oftewel, erg gespierde kont Haha! ) Alles lijkt dus OK en het veulen kan komen, alleen heeft de merrie nog totaal geen uier, ook niet een klein beetje of een lichte zwelling voor de uier, nee, totaal niets!! Verward
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb weleens gehoord dat de uier ook pas volloopt als het veulen eenmaal geboren is, maar ik heb het nog nooit meegemaakt.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 02:53

Met twee ruinen heb ik helemaal weinig ervaring wbt. (paarden)geboortes Haha! , maar ik heb hier nu al een aantal keer gelezen, dat de uier met melk vol loopt/ begint te spuiten, vlak voor het veulen geboren gaat worden Scheve mond . Het kan dus zijn dat de uier vol loopt en dat het veulen er dan korte tijd later al is! Succes, laat je weten wat het geworden is Lachen ??!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 07:39

Mijn merrie had al een paar weken van te voren een heel klein beetje volle uier. Normaal zijn het thee-zakjes zal ik maar zeggen, maar in de laatste weken was het alsof het iets gevuld was -A-cupje. Dat is gebleven totdat het veulen geboren was, zelfs een paar uur voor de geboorte was daar geen verschil in. Hoewel ze wel een paar dagen van te voren kegelde, maar dat waren echt hele kleine witte puntjes op de uier. Na de geboorte kwam de melkgift goed op gang.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 15:21

Dit is voor het eerst dat ik het zo meemaak, mijn andere merries hebben de uier erg dik voor de geboorte, soms zelfs dikker dan als het veulen er eenmaal is en de melkgang is aangepast aan de hoeveelheid die het veulen drinkt. Maar ik houd het gewoon in de gaten en laat natuurlijk weten wat het geworden is.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 11:12

mijn merrie is kogelrond en moet bijna ,maar nog geen uiers.
wat ze wel heeft is,als ze op stal staat zijn ze altijd wat opgezet heel vaag maar waar!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:16

ach geloof me dat zegt niets. het kan er toch ineens zijn. van de mijne zei ook iedereen dat het niet kwam, maar ze kwam toch.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 17:40

Wij hebben ook 2 pony's opstal gehad die helemaal geen uier hadden en toen de veulens kwamen en op eens helemaal volschoten! echt gewoon een aantal uren ervoor.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 22:31

Nog steeds geen veulen... en weinig verandering in de uier.
de merrie wordt wel steeds zwaarder ( ze is zelf 1.51m en er heeft een hengst van 1.68m opgezeten!!, maar ze was al drachtig toen ik haar kocht).
Het veulen ligt ookal heel mooi naar achteren en elke avond als ze op stal gaat verdikt de vulva en verlengt ie. Ook de banden zijn al een aardige tijd los..
gewoon geduld hebben, al slaapt het wel onrustig met een tv aan op de slaapkamer (camera in de stal)

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 12:36

dat duurt echt niet lang meer. hooguit 3 tot 4 dagen echt waar.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 00:33

Ik hou de merrie eraan, als het veulen er voor vrijdag is dan durf ik het aan om met ze naar de keuring te gaan (is voor de merrie, niet het veulen, maar ja, die moet wel mee), anders vindt ik het toch te jong, minimaal een week... Maar dan moet de merrie wel opschieten!!!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 14:20

Het veulen is dus afgelopen dinsdag op woensdagnacht geboren. Nu dus bijna een week oud!!
de moeder is een vos roan appaloosa en het veulen is zwart. Aparte combinatie. Wie foto's wil zien moet kijken op:
[ITP] Appaloosa van Donja met veulen op keuring

dat zijn foto's van de appaloosakeuring in kootwijk waar de moeder ster is geworden. het veulen was daar 4 dagen oud!!!!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 14:26

Lekker lang in spanning gezeten! Gefeliciteerd.Mocht je wel met zo'n jong veulen naar de keuring?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 12:19

Keuring was geen probleem, al vond iedereen het wel knap dat ze meteen zo braaf aan het halster + touw meeliep.
De merrie staat nu op het KI station. Heb wat geregeld met de hengstenhouder, zodat ik het dit jaar nog 1x kon proberen en neemt de merrie niet op, dan proberen we volgend jaar verder zonder extra kosten.