nieuw stamboek AESP???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

nieuw stamboek AESP???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 07:54

In de afgelopen week ontving ik opeens een uitnodiging voor de oprichting van een nieuw stamboek met daarbij het inschrijfformulier voor de nationale keuring eind augustus. Het is bedoeld voor sportpaarden en -ponys met shagya/anglo arabisch bloed (minimaal 12,5 Ziek Verward Mijn eerste reactie: wat moet ik daar nu mee!!!

Mijn paard staat namelijk al geregistreerd bij het NRPS en heeft al een paar keuringen achter de rug. Met succes, want vorig jaar kreeg ze een eerste premie Haha!

Maar wat heeft dit nieuwe stamboek voor toegevoegde waarde??? Mijn paardje blijft lekker bij het NRPS ingeschreven. Ze draagt ook heel trots het brandmerk.

Ik ben benieuwd wat andere bokkers van dit nieuw op te richten stamboek vinden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:37

Heb je het NRPS-nieuws? Volgens mij heeft daar een tijdje geleden een stukje over dit stamboek in gestaan. Ook de Bit of de Hoefslag heeft erover geschreven, zal vanavond eens voor je kijken.

Anyway, dit stamboek is opgericht door een lid (of zelfs ex-bestuurslid volgens mij) van het NRPS dat het niet eens was met het fokbeleid van het NRPS. Hij heeft toen een eigen stamboek met eigen richtlijnen opgericht. Wat wel een beetje jammer is, is dat het logo heel erg lijkt op dat van het NRPS, je zou het dus plagiaat kunnen noemen. Maar goed, het is dus een soort afsplitsing van het NRPS, waar het NRPS echter zelf zo weinig mogelijk mee te maken wil hebben.

Maar nogmaals, ik zoek het nog even voor je na vanavond.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:51

Ik heb net even op de lijst van ERKENDE STAMBOEKEN PER JULI 2002 gekeken. Dit stamboek staat niet vermeld op de lijst van de Europees Erkende stamboeken.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:53

Het bestaat ook nog maar net, sinds afgelopen voorjaar ofzo. Ik kan er iig niets over vinden op internet, maar ik zal dat stukje uit de Bit/Hoefslag wel even een keer overtikken (als ik het nog kan vinden).

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:55

Goed, nogmaals het verhaal achter dit stamboek. Dit is het stamboek van Karel de Lange. Hij had vorig jaar al problemen met het NRPS, hij had een veulen gekocht van Marginus Ananias en dit veulen was al geregistreerd bij het KWPN. Karel de Lange wilde dit veulen ook bij het NRPS registreren wat dus niet kon. Dus een kort geding en Karel de Lange werd in het ongelijk gesteld.
Verder zijn enige hengsten van Karel de Lange niet bij het NRPS goedgekeurd terwijl ze dit volgens hem wle zouden moeten. Nu is hij dus een nieuw stamboek begonnen. En heeft nog wat rechtzaakjes verloren tegen het NRPS.
En dan te bedenken dat KArel de Lange ooit medeoprichter van het NRPS was.......omdat hij het bij een ander stamboek ook al niet eens was.

VOlgens mij is dit stamboek net als het NES en ES niet erkend, dus danmoet je uitkijken. Ik meende trouwens dat dit stamboek van Karel de Lange EAVS zou gaan heten, iets met european arabians studbook for shagya ...ofzo.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:49

De hengsten van het AES hoeven niet te voldoen aan rontgenologische eisen, zo las ik in Bit,...maw hengsten met HKO, Spat en OCD kunnen ook gewoon geodgekeurd worden als dekhengst....
Je weet van de AES hengsten dus niet of de hengst genetisch wel goed materiaal heeft, ik zou dus niet gaan dekken met een hengst die alleen AES gedgekeurd is...
Een echt goede hengst komt er bij erkende europese stamboeken heus wel, ook al is het niet meteen de eerste ronde...

Karel de Lange heeft overigens wel een paar hele moie hengsten die inderdaad nergens echt erkend zijn, zoals Bojar en Bugatti...

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 12:55

Ik ben dus lid van het NRPS en heb de geschiedenis rond deze man dus niet echt gevolgd. Maar het stamboek moet denk ik officieel nog opgericht worden, vandaar de uitnodiging voor de oprichtingsvergadering. Daarbij heeft hij denk ik ook gebruik gemaakt van het adressenbestand van het NRPS, maar dat terzijde.

Volgens de brief gaat het stamboek dus AESP heten. Zoals gezegd blijft mijn merrie gewoon bij het NRPS. Dat afscheiden vind ik maar niets. Straks gaat iedereen die het niet met het fokbeleid eens is een eigen stamboek oprichten. Het maakt het er niet overzichtelijker op. En dat nu het NRPS net een beetje aanzien krijgt. Frusty

Zijn er al bokkers die overwegen hun paard op de keuring aan te bieden??? Ik ken al mensen die hun hengst gaan aanbieden omdat deze niet goedgekeurd werd als dekhengst voor het NRPS. Het zal toch geen afval-stamboek worden?! Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 13:00

Dan zullen wij thuis die brief ook wel hebben gehad, wij zijn ook lid van het NRPS. Maar onze Ameretto blijft daar mooi geregistreerd staan. Behalve dat hij ruin is en voor de fokkerij niets kan betekenen, vind ik het ook grote onzin dat er zo'n stamboek in het leven is geroepen. Dat is net zoiets als een nieuw kerkgenootschap oprichten omdat je een paar regeltjes uit de bijbel anders uitlegt terwijl je toch allemaal in dezelfde god gelooft (sorry voor de vergelijking, maar het was het eerste wat me te binnen schoot). Je kunt beter zoeken naar consensus binnen een organisatie dan dat er maar mensen zich afscheiden en hun eigen clubjes gaan oprichten. Wordt het niet overzichtelijker van.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:27

Ik volg het allemaal dus wel, aangezien ik het veulen waar dat kortgeding om begonnen is ook persoonlijk ken.
Karel de Lange ken ik niet persoonlijk (denk ik tenminste, ben wel in de stallen van hem geweest, op 2 locaties)

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:31

Ik ken Karel de Lange ook niet zo goed. Heb hem 1 keer ontmoet en toen vond ik het wel een aardige man.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 15:09

Montreux schreef:
Ik ben dus lid van het NRPS en heb de geschiedenis rond deze man dus niet echt gevolgd. Maar het stamboek moet denk ik officieel nog opgericht worden, vandaar de uitnodiging voor de oprichtingsvergadering. Daarbij heeft hij denk ik ook gebruik gemaakt van het adressenbestand van het NRPS, maar dat terzijde.

Volgens de brief gaat het stamboek dus AESP heten. Zoals gezegd blijft mijn merrie gewoon bij het NRPS. Dat afscheiden vind ik maar niets. Straks gaat iedereen die het niet met het fokbeleid eens is een eigen stamboek oprichten. Het maakt het er niet overzichtelijker op. En dat nu het NRPS net een beetje aanzien krijgt. Frusty

Zijn er al bokkers die overwegen hun paard op de keuring aan te bieden??? Ik ken al mensen die hun hengst gaan aanbieden omdat deze niet goedgekeurd werd als dekhengst voor het NRPS. Het zal toch geen afval-stamboek worden?! Verward


Straks wordt dat zo'n zelfde toestand als nu met de Irish Cob Society. In Nederland zijn er nu dekhengsten goedgekeurd die waren afgewezen bij het Nederlands Tinkerstamboek vanwege de slechte spermakwaliteit. Fijn als je je merrie drachtig wilt krijgen.
Daar wordt ook gekeurd door mensen die twee dagen hebben meegelopen op een keuring in Ierland en zich nu keurmeester durven te noemen.
Inmiddels zijn er hengstenhouders die hun hengst bij beide stamboeken als dekhengst ingeschreven hebben gestaan (dit terwijl het ICS-papier niets waard is, want niet erkend).

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

AES of EASP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 15:51

Waar hebben we het nu over? Het AES staat voor Anglo European Studbook. Volgens publikacatie BIT: " een vanuit Engeland opererende en door de Nederlander Henk Minderman opgezet stamboek".

Of het EASP: Europees Arabisch Stamboek voor Shagya-paarden, Sportpaarden en Sportpony's. Volgens piblicatie Hoefslag d.d. 16 mei 2002 nummer 20, blz. 21 aangaande fokkerij special over The Kossack Stud. Citaat R. den Hartog:
"In Nederland is onlangs een nieuw stamboek opgericht, dat zich ten doel stelt de fokkerij van paarden met Arabisch bloed te stimuleren. Het EASP is opgericht door liefhebbers van paarden en pony's met Arabisch bloed, die zich niet langer konden vinden in het fokbeleid van het NRPS. Als fokleiding van een stamboek moet je goed op de hoogte zijn van wat er in de wereld speelt. Wil je Arabisch bloed gebruiken voor de veredeling van sportpaarden en -pony's, dan moet je je goed laten informeren over welke bloedlijnen welke kwaliteiten met zich mee brengen of juist over welke negatieve eigenschappen bepaalde hengsten met zich mee kunnen brengen. Zo kan een hengst met veel temperament en 'ausdauer"geschikt zijn voor het fokken van paarden voor de baan, maar absoluut ongeschikt zijn voor het gebruik in de rijpaarden en -ponyfokkerij. Het stamboek wil paarden en pony's fokken met een duidelijke Arabische opdruk, maar niet ten koste van de rittigkeit". Einde citaat

Mijn mening: Het is gebleken dat het NRPS de laatste jaren bijna geen nieuwe Arabische Volbloedhengsten heeft goedgekeurd voor de openbare dekdienst. Op dit moment zijn er in totaal ongeveer 10 Arabische volbloedhengsten goedgekeurd. Binnen het bestand van Arabische volbloedhengsten zijn er hengsten die zich veelvuldig in de sport op hoog niveau hebben bewezen.

Het fokdoel van het NRPS (afkomstig www.nrps.nl): Het stamboek is geënt op de inbreng van Arabisch bloed. Omdat het NRPS graag prestatiepaarden en prestatiepony’s fokt, ziet zij graag de goede eigenschappen van het Arabisch bloed in de fokkerij verankerd. Innerlijke kenmerken als hardheid, karakter, uithoudingsvermogen, bereidheid tot werken en uiterlijke kenmerken als adel, expressie en rijtypische lichtvoetige bewegingen voor de NRPS fokkerij belangrijke factoren. De inbreng van Arabisch bloed loopt daarom als een gouden draad door de NRPS-prestatiefokkerij.

Ook voor het NRPS is het belangrijk om nieuw bloed in het paarden- en ponybestand te brengen.

Het EASP is aangesloten bij het Internationale Shagya-Araber Gesellschaft e.v. en hoeft volgens mij daarom geen EU erkenning aan te vragen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 16:33

ik weet niet precies wat dit stamboek gaat brengen, maar ik vind het erg goed dat er weer eens sport pony's/paarden zouden komen met wat meer arabische bloed. In het nrps stamboek vind je vooral bij de paarden nog maar weiniug arabisch bloed het worden net wpn'ers en dat vind ik persoonlijk erg zonde.
Ik ga dan ook zeker kijken op de keuring.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 07:28

De tijd zal het leren denk ik. En om even terug te komen op het percentage arabisch bloed: het nieuwe stamboek houdt dezelfde percentages aan als het NRPS.

De vaderlijn van mijn paard is overigens ook voornamelijk wpn (G. Ramiro Z). Het arabische bloed heeft mijn paard hoofdzakelijk uit de moederlijn. Opa is namelijk Ixion. En even off topic: ik vind het jammer dat deze hengst niet meer in leven is. Buiten het feit dat mijn paard een schimmel is, vertoont ze qua bouw veel gelijkenis met Ixion. Had hem graag nog in levende lijve willen bewonderen, maar hij was helaas al overleden toen ik mijn paardje kocht.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 09:17

Deels heeft die Karel de Lange wel gelijk, met dat het NRPS het oorspronkelijke doel verloren is (arabisch bloed gebruiken voor een sportpaard).
Maar hij schijnt Wim Versteegh behoorlijk aangevallen te hebben, en dat hoeft vind ik ook niet direct.

Die Karel de Lange heeft toch ook een goedgekeurde hengst Pronto?
Verder heeft hij beslist goede en mooie paarden in de stallen staan.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 14:13

dus gaat het wel om het percentage arabisch bloed.

o ik ken trouwens een paardje dat een dochter is van ixion.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 15:27

vroeger moest dit bij de NRPS rijpony's 25% zijn (arabisch of anglo-arabisch) en bij de paarden kleine maat en grote maat 12.5%
Dit is teruggedraaid naar 12.5% voor alle groepen.

Ook hebben ze de rijpony's anders ingedeeld. Tot 1.56,9 is pony nu. Maar op de keuring komt er wel weer een scheiding tussen <1.48 en 1.48<pony<1.56,9
Dus het NRPS heeft duidelijk haar richtlijnen gewijzigd.

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 00:04

Wil het NRPS eigenlijk wel arabisch of anglo-arabisch bloed in hun fokkerij? Verward
Ik weet van een hoop mensen die een arabisch volbloed hebben aangeboden op de keuring, maar die het NRPS niet zag zitten terwijl het bij het AVS 1e premie hengsten zijn en ook nog goede nakomelingen hebben(zowel sport als show)
Er zijn zijn zelfs hengsten die door het KWPN wel goed gekeurd zijn, maar door het NRPS niet.
En toen het NRPS hoorde dat ze bij het KWPN wel goedgekeurd was, kon het bij het NRPS ook ineen keer.
Maar daar trapt een goede fokker niet in.
De meeste houden niet van dit soort tafferelen.
Ik vind dat het gewoon weer terug moet naar 25% voor pony en paard.
Zoals degene voor mij vind ik ook dat het onderrand een tweede KWPN word.
Mensen willen geen eens meer een volbloed fokken, omdat ze toch niet gezien worden. Huilen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 14:04

Citaat:
Karel de Lange heeft overigens wel een paar hele moie hengsten die inderdaad nergens echt erkend zijn, zoals Bojar en Bugatti...


Bojar is wel degelijk NRPS goedgekeurd en hengsten die niet goedgekeurd worden door het NRPS(arabisch volbloed of niet...) zijn gewoon met een reden afgekeurd. Het is heus niet zo dat ze geen arabisch volbloeden goed willen keuren maar ze moeten wel kwaliteit hebben...*LOL*

Ik heb die brief trouwens meteen naar het oud papier doorgezwiept Haha! Heb niet zo heel veel vertrouwen in dat nieuwe stamboek...*LOL* En dat gedoe met Karel de Lange stond me al helemaal niet zo aan...