Zijn jullie al bezig met het oriënteren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Zijn jullie al bezig met het oriënteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 11:13

Ik al wel...

Naar wat voor bloed zijn jullie opzoek en welke hengsten hebben jullie voor volgend jaar al op je lijstje staan?

Ik heb een voorkeur voor Duits bloed en zit nu met de volgende hengsten in mijn kop:
D-Day, helaas een schimmel maar wat een superafstamming!
Lancet, dankzijn Lov Knipoog, ik was er zelf nooi opgekomen maar heb wat research gedaan en dit is precies iets wat ik zocht.
San Remo, volgens mij is dit een belofte voor de toekomst en dan kan je er natuurlijk niet vroeg genoeg bijzijn.

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:42

Ik heb er een heleboel in mijn hoofd zitten... Haha! en misschien doe ik er wel niets mee. Maar ach, het is leuk om te dromen welke hengst je voor je merrie zou uitzoeken.
Ik denk hierbij aan de volgende hengsten: Lovers
Don Primero, Florestan, Gribaldi, Donnerhall, Flemmingh en Havidoff (Laatste 2 genieten niet de voorkeur, passen niet helemaal bij mijn merrie maar charmeren mij wel).
Ik ga zoals je ziet meer af op de 'stempel'hengsten. Ik zet liever een bewezen hengst op mijn merrie dan een jonge hengst die zich nog moet bewijzen. Knipoog
Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat deze niet goed vererven maar toch, het blijft een risico... Party!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 12:00

De hengsten die jij noemt zijn ook hengsten waarvan ik gecharmeerd ben.
Maar als het goed gaat verwacht ze voor volgend jaar al een Flemmingh, voor Florestan denk ik dat ze te weinig bloed heeft, Donnerhall is niet meer aan te komen (niet betaalbaar iig). ik heb al een Gribaldi en ik vind dat mijn merrie redelijk uniek bloed heeft en wil er dan niet alsnog een massaproduct uit fokken.

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:05

Jammer dat je foto's in je profiel het niet doen... Ik had ze graag bekeken. Donnerhall staat trouwens nog steeds op de lijst van importhengsten bij het KWPN. En als we het over de kosten hebben... Ik heb geen flauw idee wat elk van deze hengsten doen in dekgeld. Zover was ik nog niet gekomen met mijn droomtocht! Dus dat kan zomaar héél erg veel geld zijn...

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:20

Obelisk, we hebben er nu een super mooi veulen van staan en hoor er veel positieve verhalen over. De nafok doet het o.a. goed op de KWPN-keuringen dit jaar.

San Remo, je treft weinig hengsten met zoveel zelfhouding en balans.

Rhodium, wat mij betreft de mooiste Ferro-zoon, ontzettend bloederig en de verhouding tussen het achter- en voorbeengebruik is in evenwicht.

Lancet, de jonge Lancetten die we hebben staan zijn allemaal erg bloederig, heet & soepel.


Enne.... succes met uitzoeken!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:40

[naam verwijderd] moet nu eerst maar eens het Rubiquilveulen op de wereld zetten, wellicht bevalt die zo goed, dat we er nog eentje fokken...

Dan denk ik zelf nu al aan:
-Havidoff...(Powerrrr!)
-Don Primair ...vanwege dat mooie bloed...

Maar moet er wel goed op letten dat ik een stevige jongen op [naam verwijderd] zet, omdat ze dus niet heel erg groot is...

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:45

Ik zit te denken aan AVS of NRPS hengsten:
-Baccarav
-Emir
-Krimh o.x

Iemand ideeén,info over deze hengsten?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 12:51

Bacannie, ik kan zo wel zeggen dat jij een prijzige smaak hebt, zover ik weet kosten d ehengsten op jou lijstje allemaal rond de 1500 euro.

Dat maakt me op zich nog niet zoveel uit, maar Donnerhall zal waarschijnlijk wel zo'n 5000 euro moeten opbrengen en zo goed was zijn sperma de afgelopen jaren niet meer.

Rhodium is misschien wel een optie, omdat de merrie waar het voor mij omgaat al een een Kennedy en een Metall op de wereld heeft gezet die er absoluut mogen zijn.
Maar ik ga toch liever voor iets met wat meer bloed, en Ulft bloed is ook niet meer echt uniek...

Wat betreft de foto's in mijn profiel, ik weet ook niet waarom die het niet doen. Je kan de url's wel kopieëren in een nieuw venster, dan doen ze het wel.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:59

En Obelisk, wat vind je daar van?

(Ik verwacht van de nafok van Rhodium (luxe, beweging) een stuk meer dan van Metall of Kennedy.)

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 13:40

Maar €1500 is toch best een schappelijke prijs??? Of praat ik nu echt p**p. Als ik de dekprijzen hoor van een Quarterhorse dan is dit best wel te doen, in vergelijking met dan wel te verstaan. Het blijft natuurlijk een hele klap geld. Ik heb het (nog) niet... maar ik zou het er wel voor over hebben! Maar die € 5000, dat wordt inderdaad wel een beetje overdreven! Dat heb ik er nou niet voor over! Stel je voor dat het veulen iets mankeert of erger nog.... het gaat dood! Nou ik droom nog even verder.....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:07

Ik zit zelf ook te denken aan een Ferro zoon voor Nicole. Ik heb op de veulenkeuring een heel goed Métall veulen gezien, die werd tweede van de merries. En Obelisk vind ik ook een hele goede hengst. Die had bij ons het kampioensveulen.
De veulens van Rubiquil vielen mij wat tegen op de keuring, die heb ik van mijn lijstje geschrapt.
Verder vind ik Donnerschlag een hele gave hengst, maar ik denk dat die boven ons budget ligt. Ik kan geen dure hengst uitzoeken, want ons pap moet het betalen Haha!
Rhodium vind ik wel een leuke hengst, maar ik wil eerst nakomelingen van hem zien. Ook Donatelli vind ik een leuke hengst, geeft goede nakomelingen.
En als laatste Flemmingh. Die vind ik ook heel goed bij Nicole passen, alleen denk ik dat hij nu wat te duur is geworden.
Zoals je ziet heb ik er nogal wat op het oog. Eerst maar eens alles goed op een rijtje zetten en dan kom ik er (hopelijk) wel uit Haha!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:09

Het valt inderdaad best mee Bacannie, kwaliteit wint de strijd, en kwaliteit kost nou eenmaal wat...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 15:33

haha ik ben nog veel erger ik zit al hengsten uit te zoeken ( bij leven en welzijn ) voor over 2 jaar...Soms is het best lastig dat jaarling merrie's nog maar een jaar zijn *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 15:44

Rubiquil HAD ik ook op mijn lijstje, maar ik hoor ook helemaal niet zulke goede dingen over zijn nafok.

En dan nog, al zou ik voor Rubiquil gaan... ik heb iemand die heeft toegezegd mijn merrie persoonlijk te aborteren als ik toch voor Rubi ga! Knipoog

Obelisk vind ik een fantastische hengst, maar daar zit ook nog een flinke scheut Frans in, niet echt wat ik zoek.

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:20

ik kies weer voor volgend jaar voor G.basgier

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:30

Waar staat Basgier en hoe fokt hij door?

Ik ben zelf toch wel erg verliefd geworden op Krimh.Zal dat de papa van mij veulen over 2 jaar worden? Kwijl

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 19:46

Tja, voor Riksie natuurlijk weer Balasjow. Deze combinatie geeft supernakomelingen. Djanna is drachtig van Aparan, even afwachten hoe dit klikt. Marsiani moet nog gescanned worden op drachtigheid van Nadir I, een schitterende hengst van Sax Arabians in Duitsland http://www.sax-arabians.de/default.asp. En Langani is pas nog gedekt door Mir Khan, een hengst uit Oostenrijk http://www.mirkhan.at/ dus afwachten of deze laatste twee drachtig zijn. Dan gaan we op zoek naar eventuele andere hengsten.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 22:04

Voor 2003:
Copper: Nantgwinau Samson
Macy: N. Samson of een jonge Menai hengst (v. F. Victor) die op dit moment nog in Engeland staat.

2004:
Copper: Mabnesscliffe Advisor (als hij dan in NL is)
Macy: N. Samson

Ach.. welsh cobs, namen zullen wel niets zeggen Tong uitsteken

Nimber, ik weet zelfs al voor 90% zeker waar de veulens van dit jaar, over 3 jaar door worden gedekt. En nee, niet allemaal door de eigen hengst Knipoog
Ben nu al bezig met sperma uit Engeland te regelen...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 22:11

Hmmm, voor mij is er op dit moment maar eentje voor Jur! Paddox natuurlijk. Maar ja, ik ben toch hard van plan om Voice over drie jaar te laten dekken en dan weet ik ook al een stel hele leuke hengsten. *grijns*

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 22:27

Als ik het zo allemaal lees ben ik van plan het enigste sprinpaard op de wereld te gaan zetten? Maar goed het wordt een duitser in de trant van Contender of Corrado 1.
Voor de pony wordt het een arabier, waarschijnlijk weer Gil ox vanwegen de mooie dochter die we al hadden lopen Haha!

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 22:59

voor de Edison-merrie heb ik Karandasj, Corland of Sir Corland in gedachten; ook een springpaard dus.
Maar ik kijk zeker nog verder, het moet een hengst zijn die het vermogen en karakter van mijn merrie behoudt, maar die ook massa en compactheid fokt, de merrie is nl. net iets groot en iel.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:02

Ik heb voor mijn kleine paardje Sergi van Vreeburgh op het oog...Calidos en Lysander vallen af omdat ik nu liever voor een E-pony ga. Uit een kleine merrie een groot paard proberen te fokken is me te veel gokwerk.

D-day is een goede keus, alleen ze willen weleens klein blijven. En verder waren lancet, Rhodium en San Remo mij ook al opgevallen *LOL* Maar ja, ik heb een NRPS-merrie(met ster Party!! ) en ook nog eens een E-pony gebleven. Daar ga ik dan geen dure KWPN-hengst opzetten met het risico op weer een E...Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 09:11

Tja ik heb ook al een aantal hengsten op mn lijstje staan. Wilde heel graag Donnerhall maar dat is niet meer te betalen. Ik denk dat het Florestan I wordt. Heb nog zitten denken aan San Remo, Flemmingh, Osmium, Ferro. Er wordt ook wel geadviseerd om een gelder op mn mijn merrie te zetten maar ik ben niet zo weg van gelders..... Haha!

Moet iig een hengst zijn die bravere karakters fokt (Balzflug x Pion x Amor merrie), en veel bot. Daarom dacht ik aan die oudere hengsten.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 09:54

Wat dacht je dan van De Niro of Don Gregory. Deze laatste bevalt me als hengst minder maar z'n afstammelingen zijn super, 50% van z'n merrieveulens behaalde als 3-jarige de staatspremie in Duitsland. De kampioenmerrie van oldenburg 2002 was een dochter van hem: op deze link staat een videootje: http://www.horse-gate.com/stuten2002/ol ... index.html
Hij kan naar het schijnt ook wel wat bloed gebruiken.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:31

nou zeg...wat is er dan mis met rubiquil...
Ik word nu wel nieuwsgiereig...vertel vertel....