grote a.v.s hengsten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

grote a.v.s hengsten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 12:41

wie weet er grote maat (min 154 hoog) a.v.s hengsten die erkend zijn voor het nrps?? ik ben me aan het orienteren voor een volgend veulen en wil een grotere maat veulen dan nina is. nu weet ik dus niet precies wat voor hengst erop gaat maar ik ga eens rondkijken en ben dus ook benieuwd welke grote maat avs hengsten er erkend zijn bij het nrps en waar ik ze kan vinden.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 13:00

Balasjow is groot, en naar mijn weten ook erkend door het nrps. Maar dat weet ik niet zeker, en zal je even moeten navragen bij het stamboek.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 13:20

nee hoor sjow is nooit erkend geweest voor het nrps. ik ken de mensen zelf erg goed en heb al eens met sjow gedekt met een andere nrps merrie. ik kreeg toen alleen een hulpboek papier bij mijn veulen. hij geeft wel ontzettend mooie veulens

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 00:50

Uit mijn hoofd weet ik dat Alexander, Gomel, Dosator redelijk grote hengsten zijn èn nrps goedgekeurd...

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 22:24

Het ligt eraan welke kleur je zoekt.
Er zijn hengsten zat.
Ook bij het NRPS, vooral schimmels met die maat.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 12:56

ik zoek het liefst een vos, koffievos of donkerbruine. geen schimmel omdat nina bont is en het veulen dan een bonte met veel wit zou kunnen worden. ik weet dat de kossackstud ook erkende hengsten heeft staan. ik heb alleen hun adres niet. weet iemand dit?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:44

Kijk eens op www.nrps.nl en dan via 'Hengsten' naar de Hengstenlijst 2002. Onderaan staan daar alle AVS-hengsten die zijn goedgekeurd voor het NRPS.

Zelf ben ik helemaal weg van Krimh en Lobeke, dat zijn mijn favoriete Arabische sporthengsten. Mufaq fokt ook leuke sportpaardjes. Dosator valt ook onder de categorie grotere hengsten, maar ik vind hem absoluut niet mooi.

De site van de Kossack Stud is trouwens www.kossack.com maar de enige hengst die zij hebben die is goedgekeurd voor het NRPS is Gomel. Wel een erg mooie hengst trouwens, loopt hoog in de dressuur.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 15:25

drug is 1.60

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 15:31

En Drug is de vader van Voltrack van Laui. Een erg mooie hengst. Maar Drug is niet goedgekeurd voor het NRPS, dus het veulen krijgt dan een hulpboekpapier.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 23:59

drug is wel nrps erkend geweest!
Volgens de nieuwe stamboekregels krijg je bij ieder paardje met een bepaald aantal % arabisch bloed vol papier mits de vader bij een erkend stamboek is goedgekeurd.
Met mufaq krijg je ene kleintje en ga je op type achteruit... Das mijn ervaring je krijgt wel een sportpaardje1 Knipoog

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 10:16

Gomel is een mooie vos, hij geeft zijn gangen goed door en hij is best groot.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 10:16

gabrycha schreef:
drug is wel nrps erkend geweest!


Niet dat ik weet, ik heb alle hengstenboeken en -overzichten van het NRPS maar ik heb hem niet kunnen vinden. Zal vanavond nog eens extra goed kijken.

Wat ik ook een mooie hengst vind, is Maskarad, een zoon van Drug. Hij staat bij de Kossack Stud en je ziet hem hier: http://www.kossack.com/maskarad.htm

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 11:18

Gomel staat ook bij de Kossack studs ter dekking. En hij is een vos die vaak vos fokt. Hij is ook zeer geschikt als dressuurpaard, dus misschien een optie?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:22

gabrycha schreef:
Volgens de nieuwe stamboekregels krijg je bij ieder paardje met een bepaald aantal % arabisch bloed vol papier mits de vader bij een erkend stamboek is goedgekeurd.


Ik zat het onderwerp te lezen van Lonneke en toen dacht ik al; waarom een die bij het NRPS is erkend? De vader van Mirage is AVS goedgekeurde hengst (volbloed arabier dus) en ik kreeg bij Mirage ook een gewoon papier, dus volgens mij hoef je daar niet zo op te letten, lonneke!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 20:16

Als die regels idd veranderd zijn, dan is er niets aan de hand. Drug is echt een mooie hengst. Die zoon van hem trouwens ook. En zelf zou ik voor een sportpaardje nog steeds voor Krimh gaan, dat is en blijft mijn favoriet. Lachen

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:58

Volgens mij staat Drug niet meer in Nederland. De Kossackstud heeft wel een zoon van hem staan. Die is bruin. Of Mufaq klein fokt weet ik zo net nog niet.
Het ligt eraan of moeders ook groot fokt.
Ik heb een veulen van Mufaq Lovers en is 3 maanden oud en al 1.24m hoog op zijn rug. Dus moeders heeft echt wel wat te vertellen. Mufaq is ook een preferente hengst. Hoger in het stamboek als hengst kan je niet krijgen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 23:07

Gabrycha, je hebt gelijk: Drug is in 1992 goedgekeurd voor het NRPS. In het najaar van datzelfde jaar is hij naar Rusland gegaan, in 1997 is hij teruggekomen naar NL en toen opnieuw erkend. Alleen komt hij in hengstenboeken van het NRPS vanaf 1999 niet meer voor. Hij is wel te vinden op de site van de Kossack Stud onder 'stallions' - http://www.kossack.com/drug.htm - maar er staat niet bij of hij in NL of in het buitenland staat. Die bruine zoon is Maskarad en dan staat er ook nog een schimmelzoon op de Kossack, namelijk Abhat.

Ik ken een aantal Mufaqs, maar dat zijn allemaal D-pony's. Maar goed, de hoogte van de moeder telt natuurlijk ook mee bij het veulen.

Wat dat predikaat betreft: ook Condor heeft het predikaat preferent, en verder zijn er nog wat hengsten met een prestatiesport-predikaat, namelijk Azmiraff, Gomel, Krimh en Lobeke. Gomel en Krimh zijn daarnaast ook nog keur, evenals Juravel.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 23:15

ik heb een zoon van gomel gereden kwam uit een kleine d en dus gomel en was een kleine e-pony. het was een bruinschimmel.
heerlijk paardje met supergangen, ook braaf in de omgang... foto staat wel in mijn profiel

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 09:04

ik vind drug ook heel mooi. alleen weet ik niet qua kleur wat ik kan verwachten. nina is bont met veel wit. als ik dan een schimmel neem zou ik kans hebben op nog meer wit?? ik vind het wel een beauty. zou hij veel schimmels fokken?? ben wel benieuwd wat ie vor kleuren doorgeeft.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:00

De Drugs die ik ken zijn stuk voor stuk bruin, o.a. Voltrack van Laui dus. Maar je zou het kunnen navragen bij de Kossack Stud.

Zieboe
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-06-02

Schimmel kruisen met bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:16

Of het paard wordt wit, is dominant, of het neemt het vlekken patroon over van de moeder. Maar het krijgt niet meer wit omdat de vader wit is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:23

Ziebou heeft geijk,
je hebt met een schimmel x nina ook kans op een bonte schimmel, persoonlijk vind ik dat erg lelijk...

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:16

lonneke schreef:
ik vind drug ook heel mooi. alleen weet ik niet qua kleur wat ik kan verwachten. nina is bont met veel wit. als ik dan een schimmel neem zou ik kans hebben op nog meer wit?? ik vind het wel een beauty. zou hij veel schimmels fokken?? ben wel benieuwd wat ie vor kleuren doorgeeft.


ik ken een zoon van drug... een endurance paardje, 1.54 groot. en ook bruin. drug schijnt heel veel bruin te fokken... en over het algemeen zijn de paardjes die eruit komen hoog op de benen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 21:58

lonneke, ter info; over een bonte schimmel; het paard van Cindy op de bgv is een bonte schimmel, weet je beetje hoe dat eruit ziet (je moet wel ERG goed kijken).................is ook niet mijn smaak maar oke......

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:51

Ik heb geen idee wat ik me bij een bonte schimmel voor moet stellen?? Een paard is toch of bont of schimmel en niet beide?
Sorry hoor, beetje off topic.