Bloedpaard en Trakhener

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Bloedpaard en Trakhener

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-02 10:23

Verstaan we een Trakhener eigenlijk ook onder bloedpaard?

Ik heb een Balzflug merrie en die is toch wel vrij snel aangebrand, heet in het hoofd. Ze heeft fijn en droog beenwerk en bijzonder alert. In haar pedigree zit pas heel ver naar achteren een engels volbloed...

Is een 50 % Trakhener merrie nou ook een 'bloedje'?
Ik vind van wel, of begrijp ik het verkeerd en is de term 'bloedpaard' alleen voorbehouden aan paarden die veel Engels Volbloed in hun lijf hebben?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:05

Ik heb die jonge Mondriaan x Michelangelo x Amor, bijhoorlijk Trakhener dus!
Ik dou dat beestje wel als bloederig omschrijven.

Ook de 2 jarige Gribaldi hengst heeft toch net wat meer als een 'gewone kwpner'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:17

Onder de trakheners kom je heel veel verschillende tegen. Ik heb zelf een halve Haha! van Michelangelo X Ramiro maar is een echt boedbeestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:58

IK vind trakheners ook onder de bloederige soort horen.
Of ze zich ook zo gedragen is per paard verschillend:)

IK heb geen trakhener maar een Kafu xx X rigoletto en die was eerst ook erg bloederig, maar hij is nu een stuk rustiger geworden, heerlijk, vooral met buiten ritten, dat was eerst meer een zelfmoordpoging Haha! .

Maar ook saai Dromen Bijna geen aktie en spectakel meer.
Geen snurkend paard in passage meer op concours, en dat vond ik stiekum toch altijd wel ruig Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:26

Ik heb een 100% trakhener, nou die kun je dus echt wel 'bloedje' noemen af en toe...
Mevrouw kan echt 'gáán met die banaan', en haar lichaam heeft veel van volbloed weg.
Af en toe denk ik wel eens "Waar ben ik in godsnaam aan begonnen" haha. Ze is koppig, dominant, enthousiast, eenkennig, knuffelverslaafd en dol op bosritten met veel actie.
Hmmm....
Zocht ik niet een rustig leerpaard vorig jaar?
Nou jah... hopelijk went het een beetje over een jaar of vijf... Scheve mond *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:07

Een volle Trak is vaak anders dan een een "gewoon" bloedpaard. Vergeet niet dat het eigenlijk de oude Pruissische officierspaarden. Ze zijn bloedbrutaal, en echte vechtjassen. Het blijft altijd compromissen sluiten met zo'n paard.

Ik heb er eentje die o.a. geprobeerd heeft om over de open kant van de rijbaan te klimmen, en die al eens recht de muur in is gerend, en dan heeft hij nog niet eens echt moeten werken Frusty. Als 4-jarige denderde hij regelmatig dwars over me heen, hij zat echt in zijn eigen wereldje.

Mijn trainer heeft er veel gereden (m.n. dekhengsten) en hij herkent dezelfde trekjes bij ze allemaal. Ze zijn meer dan "gewoon" heet. Hiervoor had ik een Haydn x Zeus x Amor, dat paard was ook qua type haast een volbloed. Echt een bloedpaard, nerveus, soms angstig, maar met een totaal ander "hart" dan mijn Trakehner. Een Trak heeft altijd het laatste woord.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:41

Mijn instructrice heeft ook altijd Trakeners, Duitse, volgens Trakener liefhebbers de enige. Overigen zijn die van haar heel normaal, ze gaat er dan ook normaal mee om. Niet heter dan mijn KWPN-ers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:46

Een Trak kan bijvoorbeeld compleet vliegen, maar nog steeds totaal achter je been zijn. Dat is eigenlijk helemaal niet het gevoel wat je op een heet paard krijgt. Ze zijn eigenlijk heel koel, berekenend bijna.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 18:52

Jeetje Zep, zo herkenbaar!

Ja die trak-merrie van mij is dus inderdaad ook vrij 'koel', was al snel verkeersmak en ze is hondsbrutaal.
Toen ik haar net stalde waar ze nu staat, was die brutaliteit soms wel een probleem: enkele paarden pikten dit in de wei niet, ze was een nieuwkomer, wilde zich echt bewijzen, en vechten... Bloos

Maar sinds kort kan ze heel goed met de ruin waar ze in het begin het meest mee overhoop lag! Verward En ook de andere paarden hebben haar nu beter leren begrijpen hihi.

Met rijden kan ze soms vreselijk door je hulpen heen denderen als ze 'haar bui' heeft.
Aan de andere kant, als er verder niks is heeft ze een stralend humeur en kan er helemaal voor gaan!
Het blijft echter wel een 'samenwerking', zij werkt alleen als ik het ook doe, als we samen 'een overeenkomst hebben en lekker er aan werken'.

Dit betekent: niet eisen.
Maar meer zo van:
Cerise, vandaag heb ik een leuk hindernisje neergezet joh!
En je vader kan zó goed springen!
Mijn vriendin beweert dat jij er niks van kan, zullen we haar maar eens flink wat laten zien dan? Wij samen?
Ze zullen nog van ons op kijken he?

Trakheners voelen je heel goed aan, en het idee om met het vrouwtje samen wedstrijdje te doen met de buitenwereld, dat is natuurlijk anders dan dat het vrouwtje EIST dat je werkt en als een directeur ergens bovenop je zit. *LOL*

Dus ik pak Cerise wel goed aan als ze loopt te klooien, dat gaat er soms streng aan toe, maar ik probeer sowieso 'de moeilijke of nieuwe dingen' altijd met een 'aparte' instelling te benaderen.
En met stem flink belonen werkt bij haar super! Party!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 12:32

'Bloederig' en 'veel bloed' Zijn al 2 verschillende dingen. Mijn Trak was allesbehalve koel! Hij was heel rillerig en explosief, absoluut een bloedpaard. Er zit trouwens van oorsprong ook heel veel bloed in een Trak. Je ziet ze ook veel in de militarysport en minder in de springsport omdat ze een aantal eigenschappen hebben die volbloeden ook hebben. Maar ja, net als met andere types zal er ook hierbij een keur aan karakters rondlopen..!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 12:58

Nou, ik bedoel het eigenlijk zo:

Soms zie je dekhengsten waarvan ze zeggen; die heeft een merrie met wat bloed nodig...
Zou de halve Trakhener daar dan ook mee bedoeld worden...

Wouter24 zei laatst over Inspekteur dat de betere Inspekteurs (die hij dan kent) kwamen uit een bloederige merrie....
vandaar zou mijn [naam verwijderd] (v. Balzflug) met haar neurotisch zenuwachtige humeur ook vallen in de categorie bleoderige merries?