Papieren aanvragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Papieren aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 14:59

Stel je weet de ouders van een paardje, maar het paardje eheft zelf geen papier. Kan je dat gewoon via een DNA onderzoek toch nog krijgen? En hoeduur kost dat dan?

De ouders zijn bekend, de vader is een goedgekeurde wpner.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 16:31

Hoi Manda,

Zelf heb ik ook een kwpn-er, Lovers maar wel met papier. Ik wist verder eigenlijk nix en had er ook geen verstand van, maar ik heb een kopie van zijn papier opgestuurd naar t KWPN en kreeg veel info teruggestuurd.
Wat ze nodig hebben is uiteraard de exacte naam van de hengst/merrie; liefst met stamboeknummer.
Leuk hoor; kopie van verrichtingsonderzoek van de vader! *LOL*

Volgens mij moet bij de geboorte van een paard het dekbewijs/geboortebericht naar het KWPN worden opgestuurd om het paard op te laten nemen in het Veulenboek. Als 1 van de ouders niet geregistreerd is, moet er ook iets worden meegestuurd. Achteraf opnemen kan ooknog, maar hoe het precies zit weet ik niet. Verward

Ik heb een blad gekregen van KWPN 'Regels van het Stamboek' (1997) waarin je denk ik wel veel kunt vinden. Ze geven dit denk ik elk jaar opnieuw uit. Er staat ook een stukje in over DNA-onderzoek.

Succes met je zoektocht!
Toedeloet
DianaL

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 16:35

Ik weet eigenlijk niet of het mogelijk is. Maar waarom wil je dat papier persee hebben dan? En is dat papier kwijtgeraakt in de handel? Of was dat paard zo'n geit dat de hengstenhouder geld heeft geboden om dat papier te verbranden?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 17:39

Een vriendin van mij had een KWPN stb merrie laten dekken met een AES hengst. Ze hebben een of ander papier nooit opgestuurd (ze zijn nogal slordig in dat soort dingen) en dus konden ze het veulen niet laten registreren. Ze hebben later het DNA laten testen. TOen hebben ze er alsnog papieren bij gekregen. Overigens vrij dom van ze, want nu kostte het ze een aardige duit.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 09:19

Ja indien het beide KWPN-ouders of KWPN-erkend stamboekpaarden zijn is het mogelijk om er papieren bij aan te vragen. Reken er alleen op dat het je flink wat gaat kosten. De DNA-testen zijn (nog ff in guldens) 85,- gulden per test, je hebt er 3 nodig. Het laten registreren kost totaal ong. duizend gulden, (incl. DNA-testen) dit ivm met enkele boetes voor te laat aanmelden. Je betaalt voor het registreren van een paard ouder dan 6 maanden 500,- gulden boete. Dat is nogal wat voor een papier + paspoort, maar het is dus mogelijk. Mocht je de precieze kosten in Euro's willen, dan moet je even in de stamboekrichtlijnen van 2002 kijken. De DNA-testen moeten apart betaald worden aan het laboratorium dat ze uitvoert.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 11:28

Er hoeven maar 2 tests gedaan te worden. De moeder en de jaarling, het DNA van de vader is natuurlijk al bekend. Dat is de hengst mecenas.

Steef: de fokker was gewoon iemand die een een KWPN merrie had en er een veulen bij wou. Een bont veulen wel te verstaan en het werd een donkerbruin veulen dus toen hebben ze hem direct verkocht en geen papier bij aangevraagt. Het is een super mooi hengstje:

Afbeelding

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 14:41

Idd een erg leuk paardje, als je graag een papier wilt, dan zou ik gewoon het KWPN bellen of een brief sturen met de gegevens (dat laatste heb ik ook gedaan). Bij Mecenas krijg je volgens mij wel een register A papier (groen) en geen veulenboekpapier (oranje). Maar dat hoeft niet zoveel uit te maken.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 19:15

Oeps mecenas is volgens mij NRPS.??

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 19:23

volgens mij niet Verward hij staat in ieder geval niet in het NRPS-hengstenboek *LOL*
Ik dacht dat het een KWPN-er was hoor Haha! Trouwens gewoon even bellen dan weet je alles zeker Party!!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 22:29

Mecenas is geen KWPN-er en ook geen NRPS-er, het is/was (hij is niet meer) een AES-goedgekeurde hengst. Hij is door het KWPN dusdanig erkend dat zijn nakomelingen in het Register A kunnen worden ingeschreven. Paarden met een register A papier mogen exact hetzelfde als veulenboekpaarden (bv. meedoen Pavo Cup), maar als je ze in het stamboek in wilt laten schrijven (middels de keuring) moeten ze aan drie extra eisen voldoen. Tenzij ze vrijstelling krijgen omdat de vader al aan een van die drie eisen voldoet. Dit zijn cornage-onderzoek, röntgenonderzoek en verrichtingstest. De nakomelingen van Mecenas moeten aan alledrie de eisen voldoen voordat ze in het Stamboek opgenomen worden met drie jaar. Dit geldt eigenlijk voor merries en jij hebt een hengst dus dit stukje is eigenlijk off-topic Haha! . Hengsten met register A papier mogen overigens gewoon mee doen met de hengstenkeuring en daar zijn deze testen standaard.