Keuringstips? + Vragen (Haflinger)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Keuringstips? + Vragen (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 00:01

Met een beetje mazzel ga ik 27 juli met mijn haflinger naar de Centrale Keuring in Hoofddorp. Nu had ik nog een paar vraagjes:

Ik weet dat ze het liefst weinig wit aan de benen zien. Nu heeft mijn mafje een sokje linksachter. Normaal zie je het niet, maar toen hij goed schoon was wel. Moet ik gewoon goed schoon maken en dat sokje gewoon zo laten (eigenlijk lijkt het of de bovenkant van z'n been gewoon vies is, omdat die een beetje grijs is). Of moet ik zorgen dat ze het sokje niet zien }>
En hij heeft zebrahoeven. Zal ik ze gewoon zo laten of zwart maken?

Tja, het zijn maar kleine dingetjes, maar alle kleine beetjes helpen *LOL*

Hier een foto van hoe hij er nu uitziet (foto is woensdag gemaakt).

Afbeelding
Hij staat hier niet helemaal briljant, maar gras is heel verleidelijk als je net de hele ochtend op pad bent geweest *LOL*

Iemand nog tips om hem in keuringsconditie te krijgen? Kleine dingetjes waar we aan kunnen werken? Of gewoon tips voor de keuring (ben wel eens meer naar een keuring geweest, maar nooit naar een keuring voor het stamboek)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:45

Hoeven zwart verven, gewoon met zwart hoefvet ofzo. Dat deden wij altijd bijde Fjorden, het ziet er gewoon iets netter uit vind ik. Verder de staart wassen en uitpluizen, misschien dat hij dan iets voller wordt, ik vind het zo'n zielig dun staartje nu, (of lijkt dat net zo op foto?). Verder gewoon oefenen in goed vierkant stilstaan, en dan ook blijven stilstaan. Verder kan je ook 2 mensen in het midden van een paddock/weitje/weet ik veel wat laten stilstaan en mompelen, en dat jij/of je voorbrenger het paard voorbrengt, dus dat jij buitenom loopt en dat gewoon oefenen, en dan kan je tegen foutjes aanlopen, bijv. haf draaft pas na een paar signalen aan en niet direct. Dan kan je dat nog oplossen. Ik vind wel dat hij er nu goed uitziet. Dus het zal wel goedkomen.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 16:54

Hij heeft een redelijke dikke staart, niet extreem. Hij lijkt idd erg dun op de foto, maar dat valt wel mee.

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/Haflingers/incoming/Wietze5(2).JPG[/img]
En dan is hij de rechtste natuurlijk Tong uitsteken

Maar ik dacht dat je juist niet vierkant moest staan? Dat ze alle 4 benen moesten kunnen zien? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Bedankt voor de tips!! Nou hopen dat hij zich gedraagt *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:55

Gewoon alles wassen, de jury ziet het toch wel(witte hoeven).
En het is toch veel moooier om met een schoon paard op de keuring te komen.


Zwart vet helpt niet(zeker niet op witte hoeven of je moet speciaal hoefverf kopen ofzo.
Ik zou ze gewoon normaqal invetten voor een beetje glans


De stand moet zijn de benen aan de kant uitelkaar en de benen aan de andere kant iets naar elkaar toe zodat de jury alle 4 de benen goed kan zien, let wel op dat hij achter niet scheef staat(zijn kont moet gelijk staan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:06

Je hebt gelijk wat staart betreft, het was niet echt goed te zien op de foto. Wat Cowgirl zei, dat is juist, ik formuleerde het niet goed. Op de eerste foto staat hij niet goed, hij staat met zijn voorbenen te ver naar achter en met zijn achterbenen te ver naar voren, ik bedoelde met vierkant staan, dat die benen rechter onder het lijf moeten staan, maar ik schreef het klungelig op.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-02 18:08

Maya schreef:
Je hebt gelijk wat staart betreft, het was niet echt goed te zien op de foto. Wat Cowgirl zei, dat is juist, ik formuleerde het niet goed. Op de eerste foto staat hij niet goed, hij staat met zijn voorbenen te ver naar achter en met zijn achterbenen te ver naar voren, ik bedoelde met vierkant staan, dat die benen rechter onder het lijf moeten staan, maar ik schreef het klungelig op.


Ja, nu snap ik wat je bedoelt. Hij staat er idd errug knullig op. We waren namelijk net terug van een keuring en hij had net 2 dagen bakarrest gehad *LOL* Dus het was al moeilijk genoeg om dat hoofd omhoog te krijgen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:31

Ow, dat is zo bekend, mij was dat niet echt gelukt, behalve als ik haar constant waarschuw dat ze nu braaf moet zijn. Veel succes met de volgende keuring, en laat ff weten hoe het ging.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:02

Benen gewoon wassen en de hoeven 'wit' laten. zwart vet zorgt er alleen maar voor dat het grauw wordt, het blijft nooit zwart, zeker niet op het gras! *LOL*
Bij haflingers zullen ze wel geen babyolie rond de ogen en mond doen denk ik Haha! Krijgen ze wel een sprekend koppie van, maar ik heb helemaal geen ervaring met Haffies Haha! Je kunt het thuis altijd proberen, een heel klein beetje rond de ogen(ik heb van dat spul van divoza...Eye...Verward )

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 14:42

gomir schreef:
Bij haflingers zullen ze wel geen babyolie rond de ogen en mond doen denk ik Haha! Krijgen ze wel een sprekend koppie van, maar ik heb helemaal geen ervaring met Haffies Haha! Je kunt het thuis altijd proberen, een heel klein beetje rond de ogen(ik heb van dat spul van divoza...Eye...Verward )


Ik gebruik zelf babydoekjes, dan glimt z'n hoofd toch een beetje, maar ook weer niet zo overdreven (kan je trouwens ook voor z'n hoeven gebruiken *LOL* ). En voor zijn lichaam glansspray met siliconen *glim, glim*

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:09

Met een beetje mazzel ga ik ook naar de keruing 27/7, alleen ik naar Dordrecht met fjord Lachen

Wat ik vaak doe is de staart na het wassen vlechten.. hangt er alleen ff van af of je s avonds de staart wast of 's ochtends..
's ochtends zal 'ie wat netter blijven dan na een nacht in de wei/op stal, maar of je er dan tijd voor/ zin in hebt..?
anyway, met 2 grote vlechten er in ( nat ingedaan en ruim laten drogen) krijg je een mooie, natuurlijke 'slag' in de manen.
Tip: niet al te veel 'equistarren': dan houdt de vlecht het niet.. Scheve mond

Ik gebruik wel altijd zwart hoefvet, die dus niet alleen laat glanzen maar ook zarter maakt, maar mijn fjordjes hebben ook gehel zwarte ( nou ja, grijzige) hoeven.
Bij een goed grasveld gaat dat goed, op meer zandachtige grond of in de blub heeft dat weinig zin natuurlijk Haha!

Nog wat tips voor 't lopen ( misschien allemaal bekend, maar goed):

bekijk thuis wat t beste tempo is, m.n. in draf!
veel mensen dneken " hoe harder hoe beter/ruimer" maar dat is mmaar de vraag..
natuurlijk moet 'ie niet sjokken, en de voorbrenger moet als het kan 'gelijk' lopen aan het paard, maar doe t niet te gehaast.. veel parden lopen toch al wat vlotter dan normaal door de drukte etc ( of niet haha), en met dat gehaaste springen ze aan of maken ze de passen niet mooi af..

veel plezier en succes!

ikke124

Berichten: 4
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 18:19

ons paard heeft een zwarte vlek en ik geloof niet dat het veel uitmaakt hoor sokjes niet denk ik

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-02 19:19

Het maakte allemaal waarschijnlijk weinig uit, heb z'n hoeven gewoon zo gelaten als ze zijn (met babydoekjes schoongemaakt), en z'n sokje gewoon spierwit gemaakt. En hij had een 1A premie *Trots* *LOL*