merrieveulen aan huis op groeien of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

merrieveulen aan huis op groeien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 12:01

we hebben z'on 1,2 hectare land,ik wil dan graag een ander merrieveulen erbij maar aan de andere kant heb ik zoiets van dat het beter is om op te groeien in een kudde op hectares land,moeilijk hoor,ze is nu zo braaf verwilderd ze dan niet?
En zitten er in noord holland opfokstallen?
en hoe duur zijn die dan ongeveer per maand?

vast bedankt n

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:34

jha ze verwildert dan verschrikkelijk wij hebben het ook eens een keer gedaan.
je kwam je dacht o die pak ik wel even nooit dus he!
je bent bijna een half jaar weer bezig om haar de basis weer helemaal te leren ,aan he touw lopen ,halster af en om,poetsen enz...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:44

Maar ze komen wel kern, en kerngezond terug van de groepsweide (of helemaal kreupel natuurlijk, dat gebeurt ook, maar veel minder vaak). een hele zomer lang ravotten met leeftijdsgenootjes op de uitgestrekte weide, waar je nog echt een sprint kan trekken...

Ik gun het mijn paardje straks wel. Ik dnek toch dat ik hem swinters naar huis haal, je voert zelf vaak beter dan bij de opfokbedrijven (waar geld een belangrijke rol speelt, en niet perse altijd de liefde voor net jouw paard). Maar in de zomer in de weide met kameraadjes, heel veel kameraadjes, een heuse kudde, dat is hartstikke tof voor je veulen. En het kost ook eigenijk geen habbekrats....doen!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:25

Ik houd mijn merrieveulen gewoon lekker thuis waar ik haar zelf opfok. Volgend jaar komt er een veulen bij en heeft ze gezelschap. Ze kan dit jaar nog lekker met de rest mee de wei op.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 17:57

ik weet wel een adresje waar ze in de zomer maanden in een groepje leeftijdgenoten kan staan, daar staat mijn hengst van 2 jaar nu ook, als je hun nummer wilt hebben moet je maar even pb-en.
het is trouwens in oude sluis, nabij schagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:27

Als ze nu al handmak zijn verwilderen ze niet zomaar hoor.
Als je de mogelijkhied hebt voor de opfok zou ik persoonlijk daar meteen voor kiezen.
Paarden kunnen elkaar veel meer bieden en leren dat dat wij mensen ooit zullen kunnen.

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 20:23

als je je veulen eenmaal goed hebt aangeleerd om vast te staan, mee te lopen, voetjes te geven en gepoetst te worden vergeten ze dat echt niet zomaar meer hoor.je zult wel wat werk hebben om het weer allemaal op te frissen maar dat duurt vaak maar een paar weken, en wat zijn nu een paar weken op een gelukkige jeugd voor je paard.
en ook als ze in de opfok staan komen ze nog wel in de hand hoor, om te bekappen en te ontwormen.
je hebt trouwens ook genoeg plaatsen waar ze in de winter op een loopstal staan en veel meer in contact komen met mensen dan in de zomer.
ik vind in ieder geval dat je het een paard niet aan kunt doen om zonder sootgenoten op te groeien (daarmee bedoel ik van verschillende leeftijden)
zodat ze met leeftijdsgenootjes kunnen spelen en gecorrigeerd worden door de volwassen paarden.Op die manier krijg je een heel sociaal paardje terug wat geleerd heeft wat rangorde is en jou dus makkelijker als leider accepteerd.
vaak als je een paard aan huis hebt ga je het toch onbedoeld verwennen en worden ze te dik waardoor je weer meer kans hebt op allerlei problemen als ocd enzovoorts, en zowiezo een paard moet opgroeien met soortgenoten anders krijg je sociaal gehandicapte paarden waar je een hoop strubbels mee krijgt
groetjes sonja

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 21:51

Ze verwilderen dus echt niet he?

Wij hebben er zelf al 2 in opfok gehad en ik heb mijn 2 jarige Gribaldi hengst nu ook al weer een paar maanden in het land staan.
Ik ga eens per maand kijken (nou ja, betalen... en dan loop ik er gelijk even heen Haha!) en dan moet je de hengsten gewoon van je wegduwen.
Ze blijven je achtervolgen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 22:02

Ik lees dat je in de buurt van alkmaar woont. Bij mij op stal staan er een aantal jonge paarden waaronder een 2 jarige fries X draver een fjord(die van mij) 1 jaar en een veulen dat dit jaar is geboren(draver) misschien is het wat voor jou paardje om hem/haar bij ons tijdens de zomer maanden te stallen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 22:14

als je meerdere paarden aan huis hebt zou ik hem lekker thuis houden.
Anders is het een goed idee om ze zomers in een kudde te zetten.


Of inderdaad bij wodan en mij op stal.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:16

Ik hou sym thuis tot april/mei dan gaat ze in een koppel de wei in. Zo kan ik haar goed voorbereiden op haar werk met mensen en kan ze zomers lekker spelen.wel als ze thuis is probeer ik haar zoveel mogelijk buiten te houden. dat is erg belangrijk.
ze blijft vaak tot november/december buiten en hoop dan nog op een overgan tot januari naar stal. staat ze dus 2 a 3 maanden op stal per jaar. hooguit 4.