Merrie en veulen scheiden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Merrie en veulen scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 14:00

Hoe kan ik dit nou eht beste aanpakken?
Make blijft redelijk rustig wanneer ik Camilla mee neem, maar Camilla flipt hem helemaal door.. Ze horen elkaar steeds hinniken dus dat gaat gewoon niet. Nu kreeg ik dus de tip om ver van make af te lopen zodat ze elkaar niet horen, en dan zou camilla zich overgeven.. Maar ook dat helpt niet, ze is onrustig, wil heel hard lopen, is ontzettend vervelend.... Frusty Extreme duivel Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 14:06

misschien (heb verder geen idee, is enkel een suggestie) kan je naast elkaar zetten, in een aparte box, maar zo dat ze elkaar wel kunnen zien enzo, maar niet bij elkaar kunnen komen, en dit zo verder uitbouwen? Weet ook niet hoor

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 15:10

Lieve schat, hoe oud is Make helemaal? Kun je je niet voorstellen dat zo'n jonge moeder haar kind niet wil, en niet kan missen? Ik begrijp dat je ze wilt scheiden om op de moeder te gaan rijden, maar vind je niet ook dat je erg egoistisch bezig bent? Denk je niet ook dat je voor het welzijn van merrie en veulen moet kiezen? Als ze allebei niet zonder elkaar kunnen, zou ik persoonlijk ervoor kiezen om ze nog even te laten begaan. Hoe ouder het veulen is, hoe makkelijker ze van elkaar te scheiden zijn. Zet je eigen behoeftes even opzij, en denk aan je paarden.

Ik weet dat jij in dit geval er niet voor hebt gekozen voor dit veulentje. Toch zijn er in het leven situaties waar jij niet voor kiest en waar je je aan moet aanpassen. In dit geval is het iets waar je heel makkelijke even zonder kunt, namelijk het rijden op je pony.

Veel wijsheid gewenst bij je beslissing.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 15:23

ga idd gewoon nog even niet rijden, ze is er waarschijnlijk gewoon nog niet aan toe, ga lekker samen met ze wandelen ofzo (veulen aan een longeersinngel bij mama) lekker tutten in de bak met veulen erbij of lekker in de wei samen, gewoon leuk aandacht geven, blijkbaar wil camil nog niet weg.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 17:02

Daar gaat t me niet om hoor Cassidy. Oke, ik geef toe, ik heb echt weer kriebels om erop te zitten, maar dat heb ik dan eergister ook even gedaan met het veulen erbij.
Maar ze zeggen juist tegen me dat ik daar eerder mee had moeten beginnen. Make is nu 2 weken oud, en ze zeggen dat als ik eerder begonnen was het makkelijker gegaan was.
Als ik Camil nu uit de stal haal, dan is ze onrustig en hinniken ze naar elkaar, en dan zet ik haar ook meteen weer terug omdat ik het zo sneu vind. Maar als ik ze langer bij elkaar laat staan zeggen ze dat het alleen maar erger wordt!?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 17:17

Tja, ik weet ook niet wat je er het beste aan kunt doen. Ik heb Jurga meteen eral vanaf gehaald, vanaf dag vijf reed ik alweer en had niets geen last. Nu is Jurga wel een paard met karakter wat dat betreft (iedereen verbaasde zich erover) en Voice gewoon een makkelijk veulen, maar kan me voorstellen dat het erg lastig voor je is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 17:20

Wie zijn "ze"? En waarom luister je naar "ze" en laat niet je gewone mensenverstand spreken? Toegegeven, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Alleen wat jij je merrie en veulen bezorgd is een psychische dreun van heb-ik-jouw-daar, die he-le-maal niet nodig is. Waarom zouden moeder en veulen van elkaar gescheiden moeten worden als de natuur het zo heeft gewild dat beide bijna als door een onzichtbare navelsnoer met elkaar verbonden lijken te zijn? Heb je wel eens gekeken hoe synchroon een veulen met zijn moeder door de wei dartelt? Heb je weleens gekeken dat, als de moeder de eerst pas rechts zet, het veulen het heel vaak ook rechts zal zetten?

Geef mij één zinnige reden behalve het weer willen rijden waarom je beide nu al wilt scheiden. De natuur heeft het niet voor niets zo gedaan.
Als je van je paard houdt geef je haar de tijd om te moederen. Ze zal het je danken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 18:42

Je moet er wel rekening mee houden dat de merrie pas 3 jaar is...
En een veulen en rijden, ik zou dat niet zo snel doen. Niet alleen lichamelijk maar ook in haar koppie moet ze dat aan kunnen... Het geen oudere merrie die alles al eens mee heeft gemaakt.
Zet haar lekker een tijd op de wei en kijk of je tijdelijk niet een ander paard of pony kan rijden als dat zo belangrijk voor je is.
Das mijn mening...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 19:27

*Marije* schreef:
Zet haar lekker een tijd op de wei en kijk of je tijdelijk niet een ander paard of pony kan rijden als dat zo belangrijk voor je is.
Das mijn mening...


Ik ben het hier dus aardig mee eens.
Mijn verzorgpony heeft sinds bijna een week een veulen. Ik heb op haar gereden tot 2 maanden voor de geboorte. Ze gaat straks dag en nacht in het land, dan ga ik ook niet rijden. Als ze weer op stal gaat en dan op een gegeven moment afgespeend wordt, ga ik wel weer rijden op de merrie.
Inderdaad als je weer wil rijden moet je maar proberen of je een andere pony of paard kan vinden. Ik mis het rijden op de merrie ook wel, maar nu is het beter als ze zich alleen met het veulen bezig hoeft te houden.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 19:38

Ben ik t ook met je eens. Maar 'ze' is dus de helft die bij mn veulen is komen kijken.. Ze hebben allemaal gezegd dat ik er niet te lang mee moest wachten, omdat het dan steeds moeilijker word.
Over 2 weken heb ik een keuring dus camil dat moet ik ook een beetje oefenen met Camilla. Ik heb dat voor het veulen ook al gedaan maar nu is ze t allemaal een beetje kwijt.. En dat wil ik dus nog wel graag met haar oefenen. En dat gaat niet met Make erbij.. Ik moet t wel oefenen met haar erbij omdat dat straks bij de keuring ook is, maar eerst Camil weer wat fatsoen bij leren.
Maar ik heb dus totaal geen verstand van veulens en scheiden enz enz.. Daarom stel ik deze vraag!?
Frusty

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 20:05

Je bedoeld een keuring aan de hand? Daar is het veulen bij...

Je moet gewoon goed naar de merrie kijken en luisteren. Je hebt merrie's die heel makkelijk bij het veulen weg gaan en je hebt merrie's die dat een ramp vinden. Dan moet je daar respect voor hebben vind ik. En zeker bij zo'n jonge merrie.
Geef haar de tijd, dat is voor de merrie EN het veulen het beste...
En ineens zal je zien dat het wel gaat. 1 van mijn veulens is nu 2,5 maand oud en loopt bijna niet meer bij haar moeder. In de wei speelt ze met het andere veulen en met een oude ruin.
Ik kan het veulen nu zo uit het land halen terwijl de merrie 3 weken geleden nog bijna over de deur kwam toen het veulen per ongeluk ontsnapte...

Ik deed het vroeger ook bij de merrie's. Na een paar dagen al even uit elkaar. Maar dat waren oudere merrie's. Hadden al meer veulens gehad en dan gaat het veel makkelijker. En nu? Nu geniet ik meer van de merrie's met de veulens in de wei Haha!
Als ik wil rijden, zoek ik wel een andere pony... En misschien kan jij ook wel een pony/paard van een ander een tijdje rijden (deed je toch al toen Camilla hoogdrachtig was?)

Jouw merrie is zelf nog jong. Rijden is voor een 3 jarige al inspannend, zeker met een jong veulentje aan de voet...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 22:29

Zoals al geschreven, je moet niet te veel in 1x willen. Veulen in de box, merrie eruit, even wachten en er weer in.
Langzaamaan laten wennen, niet in 1x een heel eind weg willen gaan, dat werkt averechts.

Je merrietje is nog bezorgd om haar kleine veulen, dat wordt straks wel wat minder. Ook Make zal het dan minder erg gaan vinden allemaal.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 10:58

zet haar aan het werk. longeer haar. dan kan ze lekker uitrennen. werkt bij exel ook en die is ook zo moeilijk.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 21:38

Joh Nath, ik snap heel goed dat je het moeilijk vindt, je hebt er nog geen ervaring mee en van alle kanten krijg je goedbedoelde adviezen. Maar het beste is denk ik om op je gevoel af te gaan. Wanner Camil helemaal gek is, heb je er ook niks aan om mee te gaan oefenen. Dat pikt ze dan toch niet op. Ik zou zeggen wacht nog lekker een weekje en probeer het dan weer. Als het lukt ga je dan lekker met haar aan de gang met trainen en als het niet lukt is het heel jammer, maar ik zou niet koste wat kost die keuring lopen. Niet als ze er nog niet aan toe is.
In ieder geval heel veel succes! Knipoog

Zinja
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 18:23

Ik zou nog ff wachten met rijden. De moeder heeft het veulen nog maar 2 weken. Gewoon lekker in een wei zetten, desnoods met andere paarden. Dan gaat het veulen spelen met die andere, en dan went de moeder dat het veulen in goede handen is, als ze wat verder weg is.
En met de keuring kan je toch het veulen aan de merrie vastmaken?

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 12:03

Jamy zet ik gewoon voor haar box en dan is Rodin in de box, Hij gaatd an hinniken enzo, maar Jamy trekt zich er eigenlijk niks van aan. Ena ls ik weg ga om te rijden dan gaat robin nog meer hinniken maar als niemand er op ingaat dan stopt hij ervanzelf mee. En jamy hou ik gewoon goed bezig zodat ze geen tijd heeft om te hinniken of na te denken dat ze terug wil naar het veulen.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

veulen en moeder scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 10:02

ik ben het met cassidy eens. haal de twee niet uit elkaar. veel te veel stress voor allebei. de natuur regelt het zelf wel. op gegeven moment laat de merrie haar veulen steeds meer zijn eigen gang gaan en dan is het altijd nog vroeg genoeg om de twee voor een korte tijd uit elkaar te halen.

toen mijn merrie haar erste veulen had moest ik haar van de dierenarts wegens een spieratrophie weer gaan rijden. veulen liep gewoon mee in de bak. veel later heb ik haar dan achter gelaten in de kudde, ze kon haar moeder nog steeds zien. geen centje pijn.

dit jaar heeft mijn merrie een hengstveulen. de eerste paar weken heeft ze haaar kind als een tijgerin beschermd. inmiddels is hij vier maanden en is ze hem al spuugzat. hengstjes zijn wat lastiger voor moeders.
een paar weken geleden haalde ik moeders uit de wei en kind bleef achter met zijn zus en een oudere ruin. allebei hebben ze niets gezegt.
mijn merrie was geloof ik blij dat ze het vervelende jong even kwijt was en de kleine deed nog geeneens superenthusiast toen ik mama weer terugbracht.

ik ben van mening dat het allemaal vanzelf gaat als je het niet forceerd. laat je dus niet door jan en allemaal gek maken

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 17:27

Als je al heel vroeg je veulen bij de merrie weg haalt vind de merrie het niet zow leuk natuurlijk he. Want ze heeft het nog maar, net als jij iets nieuws hebt ben je tog ook heel zuinig erop, nou de merrie ook. En als ze ze een maand of 2 hebben, maken ze er nie meer zo er druk om. En het veulen is ook nog maar 2 weken oud! In het begin ging sissy niet bij habibi weg nu staan ze mischien wel 10 meter van elkaar af. Dus w8 gewoon nog een maand dan word het veulen ook wat rustiger... dit is mij mening hoor...

Ik ben sharon nie maar wendy want hij wil weer es nie uitloggen Boos!
kuzzzzz wendy!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 16:25

Het veulen is een maand oud nu en ik kan ze zonder problemen uit elkaar houden. Ik heb er van de week 2 keer opgereden maar ik geef haar toch nog minstens een maandje vakantie aangezien ik het toch te veel voor der vind.. (zie ook verslag vd dag)