blauwe ogen genetica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 05:37

Hier wat statistieken van Ponies die ik ken:

Sumrin Tessa, vader en moeder beiden bruine ogen (geeft dus aan dat het gen recessief is..). Ze is altijd gedekt door hengsten met bruine ogen. Ze heeft een blauw oog.

Sumrin Theresia - bruine ogen
Sumrin Fiddle Tune - bruine ogen
Sumrin Trinity - twee blauwe ogen
Sumrin Tuuli - bruine ogen
Sumrin Tomi - bruine ogen
Sumrin Teas - bruine ogen
Sumrin Turquoise - twee blauwe ogen

2 van de 7 dus met blauwe ogen. Alle hengsten waar ze door gedekt is hebben ook wel eens blauwe ogen gefokt.

Bij Bluebell was de kans ook heel klein. Ze heeft een blauw oogje, en heeft 12 veulens of zo gehad. Ik kan me er maar twee met blauwe ogen herinneren.

Toen Tessa geboren werd, schrokken we in het begin wel even. Ze was in 16 jaar ons eerste veulen met blauw in haar oog. Na goed onderzoeken, kwamen we erachter dat blauwe ogen veel voorkomen bij de Welsh; en zeker ook in alle stammen. Met blauwe ogen is niks mis; ze zien er even goed mee. We discrimineren mensen met blauwe ogen toch ook niet. Sinds 1984 zijn we er dus aan gewend geworden. Op dit moment vind ik het op zekere hoogte zelfs mooi. Oudere fokkers in Nederland zien het nog steeds als een fout; de waarheid is dat het aangeeft dat de pony een echte Welsh pony is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cath en 2 bezoekers