Veel voorkomend geval bij hengstenboeren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Veel voorkomend geval bij hengstenboeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-02 19:40

Het schijnt nogal vaak voor te komen dat er een merrie terug komt van de hengstenboer met afgekauwde manen!
5 jaar geleden kwam Daphne bij ons terug met manen van nog maar ong 10 cm!!
Wij vreesde dat het bij Tosca ook zou gebeuren, met d'r mooie lange manen, maar gelukkig, alles zat er nog aan.
Daarna vertelde mijn vriendin dat iemand had vertelde tegen haar dat het bij haar merrie ook gebeurd was.
Is dit een veel voorkomend geval, en wordt er niks aan gedaan dan?
het is een andermans paard, en de eigenaar gaat er vanuit dat hij ze merrie gewoon en hopelijk goed gedekt, terug krijgt.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 19:43

gewoon hertshoornolie in de manen doen voordat ze de koppel ingaan...

Nergens last van!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 20:48

jha dat doen wij ookaltijd of varkens bit ook in de staart want ze komen soms ook wel tot aan de staartwor Scheve mond tel aan toe afgevreten terug!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:14

Euh gaat ze naar de hengstenboer om gedekt te worden?? Staat ze dan niet in een stal of zo. Dan lijkt me dat er geen problemen moeten zijn. Leg even goed uit wat je bedoelt??

Als die zooi is hartstikke leuk alleen nog een flinke regenbui moet je wel opnieuw smeren. Laat die beesten lekker genieten en die manen groeien heus wel weer aan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:05

Prisca schreef:
Laat die beesten lekker genieten en die manen groeien heus wel weer aan.


Alleen wat minder leuk als je er na het dekken nog mee naar de keuring moet...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:10

Nou zoveel ik weet als paarden bij ons binnenkomen om te laten dekken staan ze op stal. Een beetje hengstenboer moet die ruimte ook hebben. En anders kan je via een goed KI station ook je paard laten dekken.

Lijkt me als je erna op keuring moet je paard niet zomaar in een vreemde groep zet ?? Ook ivm alle gevolgen deze groep kan opleveren (slaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:31

Als ie gedekt moet worden gaat hij toch niet de wei in?????, gewoon ki, en weer naar huis. ( of nog beter, de hengstenboer komt bij ons gewoon aan huis om te insemineren)

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:50

pony's lopen vaak in een groep buiten, vooral welsh A'tjes en shetlanders bij hengstenboeren... De meesten lopen thuis ook dag en nacht buiten. En als ze niet in de koppel lopen, mar op stal staan, dan komen ze bij de meeste hengstenboeren ook wel naar buiten overdag met een paar in de bak of een weitje, en dan kan het ook al gebeuren, zoveel tijd is daar niet voor nodig. En na een fikse regenbui zit de hertshoornolie er nog wel in... (ruik eens een paar dagen later aan je handen als het er per ongeluk opgekomen is......)

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 13:51

Inderdaad gebeurt het bij best nog veel rassen dat de paarden samen met een hengst het land in gaan voor een bepaalde tijd. Bij de Fell pony's hier in Nederland gebeurd dat ook nog.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:46

Ha oke maar dan is het een vaste kudde waar een hengts inkomt en dat is geen probleem.

maar ik weet niet wat zei bedoelt als ik het zo lees denk ik: Brengt merrie naar hengstenboer plurt hem in een land bij andere vreemde merries enlaat de hengts dekken ??? Als dat niet zo is moet ze eerst ff een betere uitleg geven wat ze wil vertellen.

Als de merrie het hele jaar in het land staat in een kudde lijkt hetme sterk dat er net ervoor of tijdens de manen worden afgebeten ??

Mocht het wel zo zijn dan moetje het maar beter organiseren en idd overgaan op KI.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:30

Wanneer je een hegnst met een koppel merries de wei in gooit dan dekt die hengst de merries soms meerdere keren per dag. Bij het dekken zet de hengst zich met zijn tanden vaak vast in de manenkam van de merrie. Ik kan me voorstellen dat dat na 2 weken je manen kan kosten. Misschien dat ze dat bedoeld Verward

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:25

neej..
dat is geen kudde met merries en de hengst..
Dat zijn gweoon de merries die gedekt moeten worden...
de hengsten lopen daar niet vrij bij... dan is het nogal moeilijk bijhouden he...

meestal gebeurt dit bij welshjes, shetten en Fell pony's. Die lopen gewoon met alle merries bij elkaar, en dan worden ze gedekt als ze hengstig zijn. Het is namelijk nogal moeilijk voor pony hengstenboeren om alle pony's binnen te kunnen plaatsen... (iets minder bestedingsruimte... het dekgeld is namelijk nogal wat lager dan bij kwpn) en dus word er ook bij de pony's nog haast niet met KI gewerkt.. dus die keuze heb je nou eenmaal niet!! gewoon hertshoornolie gebruiken dus...
Laatst bijgewerkt door abcfgd1 op 06-06-02 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:28

euh dan snap ik niet helemaal waarom die manen zo kort worden ??

Ik zou toch maar eens navraag doen bij die Boer.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:30

wij hebben er zelf nooit last mee gehad....
maar ik vind het gewoon vervelend, dat mensen hengstenboeren af lopen te kraken, terwijl er voor hen gewoon geen andere mogelijkheid is. De ponyfokkerij is nou eenmaal minder rijk en winstgevend dan de paardenfokkerij...

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 20:59

Ik weet niet wat daar allemaal gebeurt omdat die hengstenboer helemaal in Brabant zit..
Volgens mij wordt ze gewoon bij andere paarden in de wei gezet.
Daarom deze topic.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 21:34

Nou alice dan zou ik haar er nietmeer heen brengen want de volgende keer wordt ze misschien kapot geslagen ?? Daar wordtje niet blij van Boos! .

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 07:05

Hallo,

heel belangrijk: kies de hengst eerst. In sommige gevallen moet je daarna ook de hengstenboer kiezen. Persoonlijk fok ik ponies, en dat heeft niets met mensen te maken, maar er zijn nou eenmaal veel mensen die eigenlijk geen hengstenboer zouden moeten zijn. Gelukkig staan de meeste tophengsten niet bij idoten. Dat manen afknauwen is een probleem. Merries kunnen ook wel gaan schuren en daarnaast kan ook je eigen veulen de merrie kortwieken. Dat betekent gewoon dat de hengstenboer geen controle heeft over de gastmerries. Als een super hengst bij zo'n hengstenboer staat dan is bij ons de beste manier dekken op eisprong. Laat de merrie niet daar staan, maar los het op mbv van de da.

Ernstigere gevallen zijn problemen met de hygiene. Aangezien het bij de Welsh niet haalbaar is om met KI te dekken, gebeurt alles nog natuurlijk. Veel hengstenboeren zijn laks en dekken alles wat los en vast zit. Een hengstenhouderij is wat dat betreft niet beter dan een h oerentent. Als er een zieke merrie tussen zit, dan worden daarna alle ander gastmerries besmet. Zo kunnen veel ziektes worden verspreid. Merries die bijvoorbeeld geen veulen hebben gehad, kunnen vuil zijn en de hengst met een bacterie besmetten die de volgende merrie dan weer krijgt, waarna die ook verwerpt. Wij vroegen dus altijd een briefje van de da bij guste merries. In twee gevallen heb ik ook gezien hoe droes verspreidt werd op die manier. Gelukkig was onze merrie niet besmet, maar we hebben haar wel twee weken in quarantaine gehouden toen ze terugkwam.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 08:06

Prisca
Citaat:
een flinke regenbui moet je wel opnieuw smeren.


Gebruik cribbox dat regent er niet af.