Merrie link geworden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Merrie link geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 12:57

Zijn jullie merries ook zo veranderd? Tjitske was in het begin heel braaf en lief, ze liet ons er gewoon bij en we mochten overal aan komen bij haar en het veulen. de eerste dag mocht ik zelfs een halster om het veulen doen en kon ik Tjitske uitgebreid poetsen. Maar sinds dag 2 van het veulens leven is Tjitske echt een kreng. ze stampt je letterlijk het stal uit. Jan (eigenaar) heeft van haar al drie zwaar gekneusde ribben. Houden nu ook haar halster om zodat we haar in de gaten kunnen houden en kunnen pakken. (gelukkig kunnen we haar nu nog naar ons toe lokken met meusli en haar snel vast pakken voordat ze zich omdraait) Gisteren heb ik haar geprobeerd te poetsen. Ze was aan een kant heel braaf maar toen ik aan de andere kant bouwe beginnen wou ze weer trappen. Gelukkig dat ik haar vast had gebonden. Jan heeft toen ook even met de zweep een paar klappen gegeven. Maar durf het niet zo goed met het veulen in de buurt.
Ik snap wel dat ze beschermend is over het veulen maar waarom het plotselinge gedragsverandering? de eerst dag mochten we er gewoon bij terwijl we nu echt weg worden getrapt. Ze komt ons niet achterna ofzo (gelukkig) maar draait ineens om om raak te trappen.
Hoe doen jullie merries en hoe kan ik dit het beste oplossen?
Ze is eigenlijk altijd wel heel braaf geweest. in het begin toen ik haar net verzorgde probeerde ze me ook het stal uit te trappen. toen heb ik haar echt even laten merken dat ik de baas was en sindsdien was ze superbraaf en kon je alles met haar.. tot nu toe.
Ik pak niet gauw een zweep maar zoiets pik ik echt niet. Vooral omdat er soms mensen op stal komen en ook even de veulen willen zien- opok kinderen. Gebeurt niet vaak want het is priveterrein maar gebeurt wel af en toe (familie voornamelijk.) dus zo'n gedrag is echt niet acceptabel. zoiezo niet eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door merelberfe op 24-05-02 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 15:16

met slaan berijk je niets. ze heeft duidelijk geen vertrouwen in je. dat klink banketstaaf, maar daar kan ik niet veel aan doen. geef haar de tijd en respecteer haar. laat haar op een vriendelijke manier zien dat jij de baas bent. zet haar in een bak van ongeveer 20 bij 20 neem een groot touw en zet haar in beweging. ga hier mee door tot ze gaat likken en kauwen. haar hoofd laat zakken. let op de reactie kan heftig zijn. zorg dus voor voldoende afstand. ze moet zodra jij stopt met opjagen naar jou toe draien. zorg dat je met je schouder naar haar toe gedraaid staat. doe dit zonder veulen.
dan laat jij zien dat je een waardige leider bent.
kijk wel en bedenk we eerst goed of jij dit aan kan. de reactie kan heftig zijn en dan moet jij handig genoeg zijn. ga anders naar.
www.emielvoest.nl

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 15:37

Geen vertrouwen in mij zou kunnen aangezien ik haar maar een korte tijd verzorg (8 maanden nu). Ze liet mij voorheen wel overal aankomen en liet vanalles toe- toonde destijds ook heel veel vertrouwen in andere situaties (bijvoorbeeld door een plas water mij volgen terwijl ze daar echt angst voor had destijds). Maar toch zou ze aangezien de korte tijd dat ik haar verzorg niet zoveel vertrouwen hebben. daar zou ik wel over na kunnen denken als het niet zo was dat ze haar baas de stal heeft uitgejaagd. Voor Jan deed ze echt alles. Hij heeft haar ook sinds veulen. Maar zij heeft hem juist flink geraakt. Hij heeft met hoge snelheid uit de stal geklommen. Terwijl ze juist hem super veel vertrouwt.

Ben vandaag weer naar haar toe gegaan. Dit keer zelf niks gedaan behalve haar geroepen en ze kwam heel braaf naar me toe vanuit de wei (ik stond binnen bij de stal) Ik ben niet in de stal geweest omdat ze nu dus onberekenbaar is. Ik heb haar een stuk wortel gegeven en op de hals enz geklopt. gewoon eigenlijk van over het hek geknuffeld. nu kwam het veulen naar mij toe uit nieuwsgierigheid en toen begon ze weer maar dit keer richting veulen en alleen dreigen hoor (kont onhoog richting veulen). Ik liet mij stem even horen en toen was ze wel even rustig. toen even rustig op haar hals geklopt dat ze braaf was (omdat ze op mijn stemhulp reageerde) en toen kwam het veulen weer richting mij en begon madam weer alleen richting mij??? ik snap er echt niks van.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 17:19

weet je wat het is. je kunt nog zo het idee hebben dat alles goed is tussen jij en je paard op het moment dat er een veulen komt kan ze je in eens als een roof dier zien.
gewoon de tijd geven. de mijn wel eens waar niet zo extreem had er ook last van en draaid nu ook bij.
geef ze de tijd en wees lief. niet slaan. die stem hulp werkt vaak ook goed. zo voorkom ik ook altijd dat mijn merrie een ander paard schopt.heb geduld dat is alles wat ik je kan zeggen en vooral niet slaan, want dan word ze bang voor je en dat is nou net wat je niet wilt.
succes er mee.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 18:18

Je hebt volkomen gelijk. ik doe het ook niet graag. Daarom probeer ik ook de rustige aanpak. Zal Jan ook zover proberen te halen om haar een paar dagen vakantie te geven en dus alleen te voeren. Hopelijk draait ze wel bij. Gelukkig reageert ze nog op mijn stem. Hopelijk komt het niet zover dat ze daar niet meer op reageert want ze is eigenlijk een lieverdje.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

aggressieve merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 01:14

mijn merrie is van een lief en aanhankelijke hoogzwangere dame veranderd in een moordlustige tijger de dag na de bevalling.
straffen helpt niet. de merrie beschermd alleen haar veulen. heeft ook niets met vertrouwen te maken. de merrie is gewoon en slachtoffer van de hormonen.
uitkijken en agressie negeren. het gaat na een paar weken vanzelf over.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:26

hoe gaat het nu? je moet wel zorgen dat je geregeld in haar blik veld bent, want ze moet je weer ga accepteren. mijn merrie heeft nergens meer last van. ik mag er gewoon bij. ze komt wel vaak even kijken, maar dan ziet ze dat het wel goed is.
geeft haar zover mogelijk veel aandacht dan komt de rest van zelf.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 20:28

Het gaat eigenlijk hetzelfde. Ze is superchagrijnig. Een verbetering is dat ze mij wel toelaat. Jan mag er nog niet bij. Ik mag bij haar wel komen maar zodra de veulen naar mij wil komen dan jagt ze die even weg of draait ze om. Ze trapt niet naar mij meer. Ik ben elke dag in stal geweest en gewoon voor haar stal (ze heeft een volkomen open stal- kan overal uitkijken enz.) gaan zitten lezen. haar volkomen genegeerd ook al kwam ze dreigend naar me toe of zo. ze heeft ook vaak genoeg aan de kant waar ik zat tegen het hek getrapt om mij weg te jagen maar ben rustig blijven zitten ten teken dat ik niet bang was. Ik mag er nu wel bij maar Jan die haar elke avond en ochtend voert mag er nog niet bij. De andere meiden die er rond lopen krijg ook nog een trap in hun richting komen ze in de buurt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 10:04

nou dat is vooruit gang gewoon zo door gaan. bijf daar maar lekker zitten. knuffel haar en misschien een worteltje?
hou me op de hoogte.